Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Vi är födda som ofullkomliga, som syndare, så det är allas vår grund.
Som det står: "hjärtat är förrädiskt".
Japp
Citat:
Men samtidigt finns det exempel i bibeln på (vanliga) människor som blev sedda som rättfärdiga (ordet användes åtminstone om Abraham), såna som Gud ville ha som sina vänner.
Om Abraham står det att han räknades som rättfärdig pga tro inte för att det fanns nåt gott i honom:
Rom 4:1 1 Vad kan vi nu säga att vår stamfader Abraham har vunnit genom gärningar?* 2 Om Abraham förklarades rättfärdig på grund av gärningar, då har han något att berömma sig av - men inte inför Gud. 3 Ty vad säger Skriften? Abraham trodde Gud, och det räknades honom till rättfärdighet.*
13 Det var inte genom lagen som Abraham och hans efterkommande fick löftet att ärva världen,
utan genom den rättfärdighet som kommer av tro. 14 Om de som håller sig till lagen blir arvingar, då är tron utan innehåll och löftet satt ur kraft.
16 Därför heter det "av tro", för att det skulle vara av nåd och löftet stå fast för alla hans avkomlingar, inte bara för dem som hör till lagens folk utan också för dem som har Abrahams tro, han som är allas vår fader.
Citat:
Och han som hängde vid Jesus på Golgata hann ju inte visa särskilt mkt av "rättfärdigt liv" (inte som det kommer fram ur berättelsen iaf), så där måste det där kornet av äkthet synats för Gud...
Rövaren på korset trodde på Jesus.......
Citat:
Så jag tror att vi fortfarande kan arbeta i den riktningen.
Idag finns det dock mkt som stör den utvecklingen, materialism och jagande efter allt möjligt sånt -"världsliga ting".
Det är väl där den fria viljan oxå kommer in, vad man fyller sitt liv med och vad man vill se runt sig i världen, hur man tänker om andra och...egentligen först...hur man tar hand om sig själv -det liv man fått.
Man måste lixom stanna upp, och alla gör det kanske inte så lätt, en del behöver råka ut för ngt tråkigt innan de ser livet på ett annat sätt...
Ja, vi ska ju leva ett ordentligt liv.....arbeta (om man har ett och kan arbeta),
ta hand om familj och nära och kära, hjälpa sin nästa, inte döma någon mm.
Citat:
Jag kan tänka mig att om den här världen har ett slut, och det är meningen att det krävs ngt för att "få överleva" så måste det vara det som Gud ser inom oss som egentligen betyder allt.
Men jag tror att det enda Gud kommer att se är det Jesus har gjort och dom som tror på Honom.
Citat:
För alla människor är ju hela tiden på olika "nivåer" och i olika skeenden/omständigheter i sina liv, en person skulle kanske "hunnit" ändra sig bara "slutet" kommit en dag senare osv.
Och Gud är ju inte orättvis?
Alla kan göra fel och misstag.....som Paulus säger: Rom 7:15 Ty jag kan inte fatta att jag handlar som jag gör. Det jag vill, det gör jag inte, men det jag hatar, det gör jag.
18 Ty jag vet att i mig, det vill säga i mitt kött, bor inte något gott. Viljan finns hos mig, men att göra det goda förmår jag inte. 19 Ja, det goda som jag vill gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag.
24 Jag arma människa! Vem skall frälsa mig från denna dödens kropp? 25 Gud vare tack, Jesus Kristus, vår Herre!
Citat:
Uj...nu kom jag nog bort från det du skrev....mkt snack här...
Gör inget