2009-07-09, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Du har säkert inte en susning om vad det är för lära Johannes och Paulus pratar om. Du tror antagligen att det är er påhittade lära.

Vill du utveckla det?
2009-07-09, 19:56
Medlem
Ni följer inte Bibeln

Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Att lura är inte våran melodi. Vi följer helt enkelt bibeln, även när det inte är super bekvämt .. den säger så här:

Det här var en överdrift. Ni följer inte alls Bibeln till punkt och pricka. Ni vill inte ära Sonen som ni ärar Fadern, trots Jesu uttryckliga ord i Joh. 5:23. Och ni har altid struntat högaktningsfullt i att det inte tillkommer människor att räkna ut årtal. Ni har alltid ignorerat Jesu tillrättavisning i Apg. 1:7.
2009-07-09, 20:02
Medlem
Citat:
Om du ser hur det tidigare har varit, så har vissa saker i Bibeln som JV stått fasta vid varit oerhört kritiserade, som kungar och platser... Tills forskare har gråvt fram och insett att Bibeln och vi JV hade rätt.

Det är samma med årtal som kritiseras, tiden kommer att utvisa att bibeln och JV hade rätt... De som tråkigt nog är så svaga och faller under tiden kan jag bara beklaga mig över och hoppas att de hinner vända om innan det är för sent.

Tro innebär att du inte kan se hela pusslet, du har alla bitarna, du vet hur bilden ska komma att se ut ... Men du vet inte riktigt ännu hur du ska få ihop allt... Men det kommer min vän, var så säker! Som alltid, så har pusselbiten sin plats i spelet!

Bibeln har alltid rätt men Jv har nästan alltid fel. Och Jv är oärliga som bygger på världslig kronologi fastän de säger att den är otillförlittlig. Och sedan har Jv förkunnat falska årtal i nutiden som t ex 1925. Allt detta är kalla fakta som ingen Brooklyntrollare kan ändra på. Jvs arrogans och oärlighet gör att de har en tung bestraffning att vänta när domen kommer.
2009-07-09, 20:18
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Vi är födda som ofullkomliga, som syndare, så det är allas vår grund.
Som det står: "hjärtat är förrädiskt".

Japp

Citat:
Men samtidigt finns det exempel i bibeln på (vanliga) människor som blev sedda som rättfärdiga (ordet användes åtminstone om Abraham), såna som Gud ville ha som sina vänner.

Om Abraham står det att han räknades som rättfärdig pga tro inte för att det fanns nåt gott i honom:
Rom 4:1 1 Vad kan vi nu säga att vår stamfader Abraham har vunnit genom gärningar?* 2 Om Abraham förklarades rättfärdig på grund av gärningar, då har han något att berömma sig av - men inte inför Gud. 3 Ty vad säger Skriften? Abraham trodde Gud, och det räknades honom till rättfärdighet.*
13 Det var inte genom lagen som Abraham och hans efterkommande fick löftet att ärva världen, utan genom den rättfärdighet som kommer av tro. 14 Om de som håller sig till lagen blir arvingar, då är tron utan innehåll och löftet satt ur kraft.

16 Därför heter det "av tro", för att det skulle vara av nåd och löftet stå fast för alla hans avkomlingar, inte bara för dem som hör till lagens folk utan också för dem som har Abrahams tro, han som är allas vår fader.

Citat:
Och han som hängde vid Jesus på Golgata hann ju inte visa särskilt mkt av "rättfärdigt liv" (inte som det kommer fram ur berättelsen iaf), så där måste det där kornet av äkthet synats för Gud...

Rövaren på korset trodde på Jesus.......

Citat:
Så jag tror att vi fortfarande kan arbeta i den riktningen.
Idag finns det dock mkt som stör den utvecklingen, materialism och jagande efter allt möjligt sånt -"världsliga ting".
Det är väl där den fria viljan oxå kommer in, vad man fyller sitt liv med och vad man vill se runt sig i världen, hur man tänker om andra och...egentligen först...hur man tar hand om sig själv -det liv man fått.
Man måste lixom stanna upp, och alla gör det kanske inte så lätt, en del behöver råka ut för ngt tråkigt innan de ser livet på ett annat sätt...

Ja, vi ska ju leva ett ordentligt liv.....arbeta (om man har ett och kan arbeta),
ta hand om familj och nära och kära, hjälpa sin nästa, inte döma någon mm.

Citat:
Jag kan tänka mig att om den här världen har ett slut, och det är meningen att det krävs ngt för att "få överleva" så måste det vara det som Gud ser inom oss som egentligen betyder allt.

Men jag tror att det enda Gud kommer att se är det Jesus har gjort och dom som tror på Honom.

Citat:
För alla människor är ju hela tiden på olika "nivåer" och i olika skeenden/omständigheter i sina liv, en person skulle kanske "hunnit" ändra sig bara "slutet" kommit en dag senare osv.
Och Gud är ju inte orättvis?

Alla kan göra fel och misstag.....som Paulus säger: Rom 7:15 Ty jag kan inte fatta att jag handlar som jag gör. Det jag vill, det gör jag inte, men det jag hatar, det gör jag.
18 Ty jag vet att i mig, det vill säga i mitt kött, bor inte något gott. Viljan finns hos mig, men att göra det goda förmår jag inte. 19 Ja, det goda som jag vill gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag.
24 Jag arma människa! Vem skall frälsa mig från denna dödens kropp? 25 Gud vare tack, Jesus Kristus, vår Herre!

Citat:
Uj...nu kom jag nog bort från det du skrev....mkt snack här...

Gör inget
2009-07-09, 20:38
Medlem
fotos avatar
Citat:
Vill du utveckla det?

Den läran står i vers 7 2 Joh 1:7 Ty många bedragare har gått ut i världen, och de bekänner inte att Jesus är Kristus, som har kommit i köttet. En sådan är Bedragaren, Antikrist.
10 Om därför någon kommer till er och inte för med sig denna lära, så skall ni inte ta emot honom i ert hem eller hälsa honom välkommen.

1 johannes 2:22 Vem är lögnaren, om inte den som förnekar att Jesus är Kristus? Den är Antikrist som förnekar Fadern och Sonen.
1Joh 4:3 och varje ande som inte bekänner Jesus, han är inte från Gud. Det är Antikrists ande, som ni har hört skulle komma och som redan nu är i världen.
2Joh 1:7 Ty många bedragare har gått ut i världen, och de bekänner inte att Jesus är Kristus, som har kommit i köttet. En sådan är Bedragaren, Antikrist.

Det är det Johannes och Paulus varnar för. "Ta inte emot någon som kommer med en annan lära än den att Jesus är kristus"
Men om samma person bara vill umgås och prata om tex väder och vind så ska vi givetvis inte stöta bort honom el henne.
2009-07-09, 21:52
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Det e ju bra men varför började du att kasta då?
Du tycker det e ok att döma mig på dina grunder inför alla och sen kan du inte svara på mitt "försvar" till varför jag skrivit som jag skrivit, inför alla.
Du kastar och sen springer du och gömmer dig.

Jag har ingen lust att diskutera med dig nånstans för det enda jag får höra är dina förutfattade, felaktiga & grundlösa påståenden om mig.

Ditt val ...
2009-07-09, 22:28
Medlem
Citat:
Om du ser hur det tidigare har varit, så har vissa saker i Bibeln som JV stått fasta vid varit oerhört kritiserade, som kungar och platser... Tills forskare har gråvt fram och insett att Bibeln och vi JV hade rätt.!

Tror du verkligen, på fullt allvar, att JV är de enda som har hållit på Bibeln??

[/quote] Det är samma med årtal som kritiseras, tiden kommer att utvisa att bibeln och JV hade rätt... De som tråkigt nog är så svaga och faller under tiden kan jag bara beklaga mig över och hoppas att de hinner vända om innan det är för sent.[/quote]

Jaha, så det kommer attt visa sig att Harmageddon faktiskt kom 1975.
Och att vi nu sedan 1975 faktiskt lever i 1000-årsriket. Intressant!
För 1000-årsriket skulle ju börja senast 1975, kan inte räkna alla gånger jag hörde det.

[/quote] Tro innebär att du inte kan se hela pusslet, du har alla bitarna, du vet hur bilden ska komma att se ut ... Men du vet inte riktigt ännu hur du ska få ihop allt... Men det kommer min vän, var så säker! Som alltid, så har pusselbiten sin plats i spelet![/quote]

Men åren innan 1975 hade man flera bitar än man har idag.
2009-07-09, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Alla äkta vittne åker ditt, plus ett antal intresserada.

Så nu kan ni fortsätta och håna och begabbm det gjorde även de på Noas tid, fast skrattet fastnade i floden.

Jag åker nu iväg dit

Åker de dit varje vecka?????
2009-07-09, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Ett äkta Jv har Bibeln i datorn eller på nätet.

http://www.watchtower.org/z/bibeln/index.htm

Detta var ett väldigt intressant påstående!
Minns när JV ansåg att det var "världsligt" att ha en dator hemma!

Men du menar alltså att man kan inte vara ett äkta JV om man inte har en dator med Bibeln i.
2009-07-09, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Detta var ett väldigt intressant påstående!
Minns när JV ansåg att det var "världsligt" att ha en dator hemma!

Men du menar alltså att man kan inte vara ett äkta JV om man inte har en dator med Bibeln i.

Och vi som har så många äldre i vår försmling som tycker dom klarar sig utmärkt utan dator (vilket dom alldelse säkert också gör)

Hmm tror jag får be Flexbärt komma dit (när han jobbat färdigt på sammankomsterna) och tala om att dem inte är äkta JV.
2009-07-09, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Åker de dit varje vecka?????

Flexbärt måste åka varje tillfälle för att fatta vad som blir sagt

Det finns dock en del som först åker till Strängnäs för att få programmet på Svenska och sedan åker till den internationell sammnkomst för att få tillfälle att även träffa vänner från andra delar.
2009-07-09, 23:42
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Flexbärt måste åka varje tillfälle för att fatta vad som blir sagt

Det finns dock en del som först åker till Strängnäs för att få programmet på Svenska och sedan åker till den internationell sammnkomst för att få tillfälle att även träffa vänner från andra delar.

Han har förmodligen uppgifter i ordningen eller på parkeringen som gör att han arbetar varje helg på sammankomsten.

Men som jag förstod så var denna helgen hans sammankomst då han skulle sitta inne och lyssna...

Vuxna människor inser när det inte är lägligt att mobba en vuxen människa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in