Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Uttrycket "det finns" säger allt... Hade det vart ett förbud hade man sagt "Vi Jehovas Vittnen betraktar alla transplantationer mellan människor som kannibalism"... Det är SOLKLART att detta inte är ett förbud. Texterna från -62 samt -80 understryker vad jag sagt att det är en samvetsfråga, från början till slut....
Sällskapet belyser bara att vissa kan se på det som kaninbalism!
Det här gör mig lika förundrad och fascinerad varje gång. Jag har svårt att komma underfund med om det handlar om brist på vilja eller brist på förmåga att förstå. Eftersom en sak är så uppenbar och jag inte gillar att kalla folk för dumma så föredrar jag att tro att det helt enkelt är en brist på vilja.
Det som förvånar mig ännu mer är varför vissa JV känner ett så stort behov att försvara allt in absurdum medan många andra inte har några problem med att erkänna felaktigheterna och ändå kunna stå kvar som trogna JV.
Efter orden "det finns människor" i texten från 1968 så indentifierar Vakttornet en
grupp av dessa människor, nämnligen "
de kristna vittnen
a för Jehova". Det står inte "en del av dessa vittnen" eller något annat i samma stil utan de nämns som en specifik grupp. Vad texten vill antyda är att det skulle finnas även andra än JV som har denna syn fast man inte nämner vilka det kunde vara.
Texterna från 1962 och 1980 bevisar inget annat än att Sällskapet då hade en annan syn än den som gällde mellan 1968-1980. Om du påstår att man sa samma sak 1962 som 1968 så behöver du förklara varför man 1962 säger:
"Det förefaller dock inte som om någon skriftenlig princip eller lag skulle stå i vägen."
medan man 1968 säger raka motsatsen:
"Man bör heller inte bortse från de religiösa, skriftenliga problem som uppstår."