2009-04-30, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Det hade varit bra om du hade angett källan.
I det här fallet är den ytterst viktig med tanke på årtalet!

Men det framgår ändå att det här hände efter 1980, därför har det inget med debatten att göra!

Källor i massor på vår cd.

Debatterar ni, trodde det rörde sig om resonemang?

Debattör är en individ med stort behov att framföra sin åsikt i en eller flera frågor.
Kan grovt delas in i sådana som uttrycker åsikter inom områden de behärskar och sådana som uttrycker åsikter inom alla områden, oavsett om de behärskar dem eller inte.

1 Korinthierna 1:20

"Var är den vise? Var är den skriftlärde? Var är denna tingens ordnings Debattör? Har inte Gud gjort världens vishet dåraktig?
2009-04-30, 18:38
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Jag tror inte någon tror att det förvandlas.

Att det är galenskap som ingen borde tro på kan vi enas om, men majoriteten av kristna sekter tror att kexet bokstavligt talat förvandlas till jesus kött och blod.

Från wikipedia:
In Roman Catholic theology, transubstantiation (in Latin, transsubstantiatio, in Greek μετουσίωσις (metousiosis)) is the change of the substance of bread and wine into the Body and Blood of Christ occurring in the Eucharist while all that is accessible to the senses remain as before.[1][2]

The Eastern Orthodox Church, Oriental Orthodoxy and the Assyrian Church of the East also hold that in the Eucharist the elements of bread and wine are changed into the Body and Blood of Christ..

Rituell kannibalism i allra högsta grad, detta är dock inte särskilt relevant för denna tråd eftersom JV inte tillhör de sekter som tror på detta.
2009-04-30, 18:43
Medlem
Upprepar också från Vakttornet 15 Juni 1980

Bör församlingen ingripa, om en döpt kristen genom transplantation tar emot ett mänskligt organ, såsom en hornhinna eller en njure?

Svaret är att det är en samvetssak, och går till stor del ut på att argumentera för att transplantation INTE är kannibalism!

Artikeln slutar så här:
"Församlingens dömande kommitté kommer inte att ingripa med någon disciplinerande åtgärd, om någon skulle låta transplantera ett organ."

Detta var nytt.

Tidigare, åren 1968 - 1980 var det förbjudet för JV att få en transplantation, därför var det också uteslutet för "min" farbror.

Nu blev det tillåtet, eller en samvetssak!

En klar ändring.

Och alla som har följt JVs utveckling vet att förändringar ofta kommer just under "Frågor från läsekretsen" i Vakttornet.
2009-04-30, 18:44
Medlem
fotos avatar
Citat:
För inte gör man väl kannibalism till en samvetssak!

Så måste man ju förstå det....inte förbud, endast samvetssak. Alltså är kannibalism tillåtet
2009-04-30, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Källor i massor på vår cd.

Debatterar ni, trodde det rörde sig om resonemang?

Debattör är en individ med stort behov att framföra sin åsikt i en eller flera frågor.
Kan grovt delas in i sådana som uttrycker åsikter inom områden de behärskar och sådana som uttrycker åsikter inom alla områden, oavsett om de behärskar dem eller inte.

1 Korinthierna 1:20

"Var är den vise? Var är den skriftlärde? Var är denna tingens ordnings Debattör? Har inte Gud gjort världens vishet dåraktig?

Exakt
2009-04-30, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Så måste man ju förstå det....inte förbud, endast samvetssak. Alltså är kannibalism tillåtet

2009-04-30, 18:50
Medlem
Grisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Fick precis besök av JV. Fick lite litteratur i form av Vakttornet och annat, de skulle komma igen nästa vecka. Tänker faktiskt bjuda in dem då och diskutera lite om JV's lite speciella teologi. Kunskap krossar fördomar.

Ser fram mot en rapport om hur mötet avlöpte
2009-04-30, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Uttrycket "det finns" säger allt... Hade det vart ett förbud hade man sagt "Vi Jehovas Vittnen betraktar alla transplantationer mellan människor som kannibalism"... Det är SOLKLART att detta inte är ett förbud. Texterna från -62 samt -80 understryker vad jag sagt att det är en samvetsfråga, från början till slut....

Sällskapet belyser bara att vissa kan se på det som kaninbalism!

Det här gör mig lika förundrad och fascinerad varje gång. Jag har svårt att komma underfund med om det handlar om brist på vilja eller brist på förmåga att förstå. Eftersom en sak är så uppenbar och jag inte gillar att kalla folk för dumma så föredrar jag att tro att det helt enkelt är en brist på vilja.
Det som förvånar mig ännu mer är varför vissa JV känner ett så stort behov att försvara allt in absurdum medan många andra inte har några problem med att erkänna felaktigheterna och ändå kunna stå kvar som trogna JV.

Efter orden "det finns människor" i texten från 1968 så indentifierar Vakttornet en grupp av dessa människor, nämnligen "de kristna vittnena för Jehova". Det står inte "en del av dessa vittnen" eller något annat i samma stil utan de nämns som en specifik grupp. Vad texten vill antyda är att det skulle finnas även andra än JV som har denna syn fast man inte nämner vilka det kunde vara.

Texterna från 1962 och 1980 bevisar inget annat än att Sällskapet då hade en annan syn än den som gällde mellan 1968-1980. Om du påstår att man sa samma sak 1962 som 1968 så behöver du förklara varför man 1962 säger:
"Det förefaller dock inte som om någon skriftenlig princip eller lag skulle stå i vägen."
medan man 1968 säger raka motsatsen:
"Man bör heller inte bortse från de religiösa, skriftenliga problem som uppstår."
2009-04-30, 19:00
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Att det är galenskap som ingen borde tro på kan vi enas om, men majoriteten av kristna sekter tror att kexet bokstavligt talat förvandlas till jesus kött och blod.

Från wikipedia:
In Roman Catholic theology, transubstantiation (in Latin, transsubstantiatio, in Greek μετουσίωσις (metousiosis)) is the change of the substance of bread and wine into the Body and Blood of Christ occurring in the Eucharist while all that is accessible to the senses remain as before.[1][2]

The Eastern Orthodox Church, Oriental Orthodoxy and the Assyrian Church of the East also hold that in the Eucharist the elements of bread and wine are changed into the Body and Blood of Christ..

Rituell kannibalism i allra högsta grad, detta är dock inte särskilt relevant för denna tråd eftersom JV inte tillhör de sekter som tror på detta.

Att det bokstavligt skulle förvandlas har jag svårt att tro att kristna tror.

Men att man tror på det Jesus säger är ju självklart.

Joh 6:51 Jag är det bröd som ger liv, det bröd som har kommit ner från himlen. Den som äter av det brödet skall leva i evighet. Och brödet jag ger är mitt kött, för att världen skall leva."
Joh 6:54 Den som äter mitt kött och dricker mitt blod har evigt liv, och jag skall låta honom uppstå på den yttersta dagen.
Joh 6:55 Ty mitt kött är verklig mat och mitt blod är verklig dryck.
Joh 6:56 Den som äter mitt kött och dricker mitt blod förblir i mig och jag i honom.
2009-04-30, 19:04
Medlem
Upptäckte att jag missade ett viktigt avsnitt i den långa artikeln från Vakttornet 15 feb 1968.

"Forskarna har nu börjat använda konstgjorda delar eller delar av djur, i sådana fall där man tidigare har ansett att delar från människor var nödvändiga, t. ex. vid transplantationer av ögats hornhinna. (Science News för 21 maj 1966, sid.....)Om man kommer att utföra sådana operationer i större utsträckning framdeles, det vet vi inte. Inte heller kan vi avgöra om en kristen skall gå med på en operation med transplantation av någon del av ett djur; det är den enskilde som måste avgöra detta."

Detta fick den enskilde avgöra!

Det sades aldrig vid denna tidpunkt att den enskilde fick avgöra om han tog emot en transplantation från en annan människa.
Givetvis inte, eftersom han i så fall blev kannibal!
2009-04-30, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Det här gör mig lika förundrad och fascinerad varje gång. Jag har svårt att komma underfund med om det handlar om brist på vilja eller brist på förmåga att förstå. Eftersom en sak är så uppenbar och jag inte gillar att kalla folk för dumma så föredrar jag att tro att det helt enkelt är en brist på vilja.
Det som förvånar mig ännu mer är varför vissa JV känner ett så stort behov att försvara allt in absurdum medan många andra inte har några problem med att erkänna felaktigheterna och ändå kunna stå kvar som trogna JV.

Efter orden "det finns människor" i texten från 1968 så indentifierar Vakttornet en grupp av dessa människor, nämnligen "de kristna vittnena för Jehova". Det står inte "en del av dessa vittnen" eller något annat i samma stil utan de nämns som en specifik grupp. Vad texten vill antyda är att det skulle finnas även andra än JV som har denna syn fast man inte nämner vilka det kunde vara.

Texterna från 1962 och 1980 bevisar inget annat än att Sällskapet då hade en annan syn än den som gällde mellan 1968-1980. Om du påstår att man sa samma sak 1962 som 1968 så behöver du förklara varför man 1962 säger:
"Det förefaller dock inte som om någon skriftenlig princip eller lag skulle stå i vägen."
medan man 1968 säger raka motsatsen:
"Man bör heller inte bortse från de religiösa, skriftenliga problem som uppstår."

Visst är det otroligt att försöka resonera med ett JV.

Eftersom man ju knappast kan kalla ALLA JV för dumma, så måste anledningen vara någon annan.

Viljan ja.
Men framförallt ärligheten tror jag.
JV framhåller alltid själva hur ärliga de är.
Men när det kommer till deras tro är de allt annat än ärliga!
De fullständigt hårdnackat vägrar att se det som läggs framför ögonen på dem.
De blundar och håller för öronen, bara för att slippa höra/se obehagliga fakta om sin organisation.
2009-04-30, 19:19
Medlem
Citat:
Upptäckte att jag missade ett viktigt avsnitt i den långa artikeln från Vakttornet 15 feb 1968.

"Forskarna har nu börjat använda konstgjorda delar eller delar av djur, i sådana fall där man tidigare har ansett att delar från människor var nödvändiga, t. ex. vid transplantationer av ögats hornhinna. (Science News för 21 maj 1966, sid.....)Om man kommer att utföra sådana operationer i större utsträckning framdeles, det vet vi inte. Inte heller kan vi avgöra om en kristen skall gå med på en operation med transplantation av någon del av ett djur; det är den enskilde som måste avgöra detta."

Detta fick den enskilde avgöra!

Det sades aldrig vid denna tidpunkt att den enskilde fick avgöra om han tog emot en transplantation från en annan människa.
Givetvis inte, eftersom han i så fall blev kannibal!

Nice work!
Där har vi det. Case closed.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in