Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jag har frågat VAD som är fel i uträkningen på den sidan jag länkat till. Då kan ju du svara som tydligen vet.
Svar:
Om det är artikeln "587 or 607" du hänvisar till så är den skriven av personer som är Jv och innehåller de vanliga fel som Jv alltid gör i dessa sammanhang. Några exempel skall jag ge här, men självklart kan jag inte ta upp och vederlägga alla felen här - det skulle bli ett för långt inlägg.
Men
(1) Artikelkn börjar med det vilseledande påståendet att "most secular historians" håller på 587 i stället för 607. Det är vilseledande på så sätt att det kan leda någon att tro att det finns sekulära historiker som håller på 607. Det gör det inte! I stället för "most secular historians" skulle de skrivit "All secular historians" om de hade varit ärliga.
(2) Man påstår att 539 f Kr som året för Babylons fall är ett absolut årtal. Men det är det absolut inte! Det är ett härlett årtal från riktiga absoluta årtal. Ett absolut årtal är fixerat astronomiskt och det är inte 539. Att alla historiker går med på årtalet 539 kan inte ha något värde om man förkastar 587 som alla historiker också håller på. Nebukadnessars regering är den bäst dokumenterade, mest astronomiskt fixerade perioden i hela den förkristna antikens historia. Och den regeringen var 604-562 f Kr. Hans trontillträdesår var 605 f Kr, då hans far Nabopolassar dog.
(3) Det är också en gemen osanning när det påstås att bibeln ser ut att visa att Nebukadnessar började regera 625 f Kr. Det finns inte ett ynka litet uns av sanning i det påståendet! Bibeln anger inte när Nebukadnessar började regera och den anger inte när hans 18/19 regeringsår inföll på tidens ström. Den anger inte när Jerusalem förstördes av Nebukadnessar, alltså när på tidens ström detta inträffade enligt vårt sätt att räkna tid. Det är enbart genom s k världslig kronologi som detta kan fastställas. Det enklaste är då att utgå från Nebukadnessars regering när man skall fastställa året för Jerusalems förstöring. Denna händelse ägde alltså rum 587 f Kr.
(4) Man skall inte ta den halsbrytande omvägen via det icke-absoluta årtalet 539 och en komplicerad uträkning av de 70 åren för att fastställa året för Jerusalems förstöring.
(a) För det första har årtalet 539 från början fastställts bakifrån med utgångspunkt i årtal som Jv och deras eftersägare inte vill acceptera. Ett verkligt auktoritativt historieverk, The Cambridge Ancient History (1928) förklarar:
"The date of 539 for the fall of Babylon has been reckoned from the latest dates on the contracts of each king in this period, counting from the end of Nabopolassar´s reign in 605 B.C. viz., Nebuchadrezzar, 43: Amel-Marduk, 2: Neral-shar-usur, 4: Labashi-Marduk (accession only): Nabonidus, 17= 66." (Vol. III, s. 224, ftn. 1)
Om man förkastar utgångspunkten för beräkningen av 539 har man självfallert ingen ärlig möjlighet att slå ut denna utgångspunkt med slutprodukten!
(b) De sjuttio åren som omtalas i Jer, 25:10;11,12 och 29:10 skall inte räknas från Jerusalems förstöring och de utgick i verkligheten samtidigt som Babylon föll, alltså 539, inte två år senare, 537, som Jv påstår. De sjuttio åren skulle enligt Jer. 25:11,12 gälla "dessa folk", inte bara Juda, och de gällde underdånighet under den babyloniske kungen, inte fullständig ödeläggelse av dessa folks landområden. Dessutom visar Jer. 25:12 att Babylons kung skulle hemsökas när de sjuttio åren var till ända, inte när 68 år var till ända. Hemsökelsen kom genom Cyrus arméer 539 f Kr., och då var de 70 åren alltså till ända.
Jer. 29:10 visar också att de 70 åren måste gå ut innan Gud överhuvudtaget skulle ta sig an de fångna judarna igen. Så de 70 åren utgick innan judarna återvände till sitt land. Någon annan mening kan man inte få ut av profetian. Och det årtal då de 70 åren gick ut är alltså 539 f Kr. Sjuttio år tidigare, 609 f. Kr. besegrade Babylon Assyrien, så att alla "dessa folk" kom under den babyloniske kungens överhöghet. Detta herravälde varade i exakt 70 år, precis som det var förutsagt.
Detta bekräftas av den enda korrekta översättningen av Jer. 29:10 som säger att det handlade om babylonisk överhöghet, "för Babylon", inte fångenskap "i Babylon". Till sist har den svenska Jv-bibeln erkänt detta i den löpande texten. Nu säger alltså också NV "för Babylon".
Och Jer. 29:10 är en del av ett brev till fångna i Babylon som skrevs innan Jerusalems förstöring. Man fick inte inbilla sig att man snart skulle få återvända hem. Först måste de 70 åren "för Babylon" gå ut.
Allt som allt är det omöjligt att använda de 70 åren för att få fram årtalet 607 för Jerusalems förstöring.
Detta var bara några få exempel.
Tack för svaret. Ett JV hade självklart kunnat ge dig mothugg här, det kan dock inte jag.
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Det är ju humor om den kommentaren kommer från JV. De måste väl vara världsmästare på att plocka i skriftställen.
I och med att JV är mer insatta i vad som står i bibeln än dom flesta andra så är det inte konstigt att dom är världsmästare på att hitta i densamma =) Har hört att ett bibelstudium arrangerat av Svenska kyrkan går till så att prästen läser ett skriftställe och sen får mötesdeltagarna själva tolka hur dom tror skriftstället ska tolkas. När alla har gjort det så läser prällen nästa skriftställe. Högklassigt bibelstudie!
Jag tror inte det finns något samfund som studerar bibeln lika mycket som JV så jag har inga problem att tro att dom har mest koll.
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Och ditt tidigare inlägg:
'Angående "nattvarden" så står det tydligen i bibeln att det är de 144.000 som ska äta och dricka. Hans lärljungar tillhör dessa, han ingick ett förbund med dom. Resten ska således inte ta del av "köttet och blodet".'
Ja, det verkar verkligen vara som att lägga pussel.
Men problemet är att en del bitar i pusslet fattas + att man har fått in bitar från andra pussel.
Och då blir det omöjligt att lägga pusslet så att man får fram den riktiga bilden!

Vilka bitar i pusslet fattas och vilka bitar har dom fått in från andra pussel? Jag är inte överraskad att du inte köper förklaringen ovan, jag hade nästan räknat ut det redan innan jag skrev inlägget, men kan du skriva mer luddigt? Du kan ju berätta hur det egentligen ska vara. Det är alltså fel att det endast är de smorda som ska ta del av "köttet och blodet"? Ange då varför detta är fel.