2009-06-16, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielJ
Kanske lite OT.

Men en fråga till alla troende som läser detta:

Jag finner det mycket humoristiskt att troende kristna här på flashback alltid använder sina heliga skrifter som underlag och källa på frågor om den kristna guden finns. Tycker ni att det är rätt? Är det försvarbart?

Inte lite, utan helt OT.

Beror på vad du menar med heliga skrifter.
Tycker absolut det är försvarbart att använda Bibeln som underlag och källa.
Det är dessutom den enda källa som jag ser som helig.
Däremot tycker jag inte att det är försvarbart att använda Vakttornet och likn.
Vad Flexbärt och andra JV inte verkar inse, det är att vad Sällskapet skriver, det har absolut noll bevisvärde för alla som inte tror att JV har Sanningen.
2009-06-16, 14:12
Medlem
GabrielJs avatar
Anser ni i JV er vara födda till er tro, eller är det något som kommit med uppfostran?
2009-06-16, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Inte lite, utan helt OT.

Beror på vad du menar med heliga skrifter.
Tycker absolut det är försvarbart att använda Bibeln som underlag och källa.
Det är dessutom den enda källa som jag ser som helig.
Däremot tycker jag inte att det är försvarbart att använda Vakttornet och likn.
Vad Flexbärt och andra JV inte verkar inse, det är att vad Sällskapet skriver, det har absolut noll bevisvärde för alla som inte tror att JV har Sanningen.

Just därför hänvisar man till Bibeln Guds ord.
2009-06-16, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Just därför hänvisar man till Bibeln Guds ord.

Nåja, du är ganska flitig till att citera artiklar från litteraturen också!
2009-06-16, 23:32
Medlem
Citat:
Anser ni i JV er vara födda till er tro, eller är det något som kommit med uppfostran?

Jag har hängt med sen jag va liten, uppfostrad i "delad" familj.
Tycker det va bra, men ibland väldigt slitande.
Barn vill ju va lojala mot bägge föräldrarna.

Jag känner både såna som e födda in i det och såna som kommit med som vuxna.
2009-06-16, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Occultus
En annan fråga Flex:

Varför föds vissa människor med handikapp? Vad jag förstår så har din dotter ett mentalt handikapp, till exempel. Hur är detta korrekt, när Jehova är god?

Arvssynd och ofullkomlighet.
2009-06-17, 11:00
Medlem
qapmocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag har hängt med sen jag va liten, uppfostrad i "delad" familj.
Tycker det va bra, men ibland väldigt slitande.
Barn vill ju va lojala mot bägge föräldrarna.

Jag känner både såna som e födda in i det och såna som kommit med som vuxna.
Är alltså någon av dina föräldrar vittnen? Vem av dem och hur går det för dem att leva med varandra?
2009-06-17, 22:33
Medlem
Citat:

Jag för min del har kommit in i organisationen i vuxen ålder, och har således fattat ett helt eget beslut att bli JV utan påverkan av familj och släkt.
2009-06-17, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Jag för min del har kommit in i organisationen i vuxen ålder, och har således fattat ett helt eget beslut att bli Jv utan påverkan av familj och släkt.

Det är inte så lätt att bli Jv som man kanske tror, det krävs gedigen kunskap och en övertygelse som man tydligt kan märka.
2009-06-17, 23:16
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
För dem som kommit bort från Guds hjord men som vill göra Hans vilj är det "dax att vakna" och återvända till fållan.
Rom 13:11
"Gör också detta därför att ni känner tiden, att stunden redan är inne för er att vakna upp ur sömnen, ty nu är vår räddning närmare än då vi blev troende."

Jag undrar egentligen vad Jehovah tycker om detta? Att människor tvingas att dö därför att de hellre dör som medlem i församlingen, än att leva ett liv i ensamhet. Det är skillnad på att dö av kärlek till Kristus, vilket många kristna faktiskt har gjort, än att dö av rädsla för ett liv i ensamhet, eftersom man vet att man kommer bli utesluten om man tar emot blod och därmed räddar sitt eget liv! Jag kallar inte detta barmhärtighet, och du anser alltså att de som tar emot blod har kommit bort ifrån Guds hjord?

Jag citerar Jesus Kristus - Min Herre och min Gud - På deras frukt skall ni känna igen dem!
2009-06-18, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qapmoc
Är alltså någon av dina föräldrar vittnen? Vem av dem och hur går det för dem att leva med varandra?

Allt har ju inte flutit på utan att det funnits jobbiga situationer, men det har funkat.
Det är ändå två olika världar som ska samsas inom samma 4 väggar.
2009-06-18, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Jag undrar egentligen vad Jehovah tycker om detta? Att människor tvingas att dö därför att de hellre dör som medlem i församlingen, än att leva ett liv i ensamhet. Det är skillnad på att dö av kärlek till Kristus, vilket många kristna faktiskt har gjort, än att dö av rädsla för ett liv i ensamhet, eftersom man vet att man kommer bli utesluten om man tar emot blod och därmed räddar sitt eget liv! Jag kallar inte detta barmhärtighet, och du anser alltså att de som tar emot blod har kommit bort ifrån Guds hjord?

Jag citerar Jesus Kristus - Min Herre och min Gud - På deras frukt skall ni känna igen dem!

Alla tar var och en sin ställning, det fattar väl t o m du!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in