2009-03-10, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Jag har letat o letat men inte hittar jag något

Hittade detta, http://sv.wikipedia.org/wiki/607_f.Kr.
"607 f.Kr. - Jerusalem förstörs (enligt vissa tolkningar). Historiker förlägger dock vanligtvis förstörelsen till 587-586 f.Kr."

Verkar som det är 2 läger... well, jag står jag på 607

Fattar inte var du hittade det, när jag klickar på din länk står det bara att det inte finns någon artikel om 607.
Fanns flera om de årtal jag nämnde däremot.

Men som sagt, det spelar ingen roll eftersom du skulle kunna skriva en artikel i ämnet och lägga in där.
Bara att klicka på "skriv artikel", eller vad det står, och vips finns din vetenskapliga artikel där.
2009-03-10, 21:03
Medlem
Citat:
4 årtal... Hmm... Kan ni bestämma er kanske och ge mig lite information om det?

Det jag skrev kan du glömma.
587 ska det vara!
2009-03-10, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Naturligvis!!

...undrar vad jag yrade om tidigare....

Bra.
Nu ska jag ut på en kvällspromenad, så ni inte tror att jag har rymt fältet.
2009-03-10, 21:05
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Så står det inte när jag klickar på länken.
Men det är totalt oväsentligt, eftersom wikipedia inte är särskilt seriöst, eftersom vem som helst kan gå in och skriva en artikel om vad som helst där.
Så om det finns nägon sådan artikel där, så är den skriven av ett JV, eller en JV-sympatisör!
Men vad knasigt!
Jo du har rätt att wiki inte alltid har rätt, men det är en bra funktion!

Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Det skulle inte vara första gången ett JV förde fram propaganda som fakta på Wikipedia!

Här är länken jag fick upp när jag sökte, har inte läst den så jag vet inte hur seriös den är.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jerusalems_f%C3%B6rst%C3%B6relse
Men wikipedia är sämsta stället att söka kunskap.
Gå iväg till stadsbiblioteket i stället och slå i lexikon

Som jag förstod det så är det delade läger iaf helt klart...
2009-03-10, 21:06
Medlem
Citat:
4 årtal... Hmm... Kan ni bestämma er kanske och ge mig lite information om det?

För några år sen var jag på äldste om det och fick ett kopierat utdrag från...ngn JV litteratur...minns ej...ska kolla om jag har papperet kvar.

...undrar om jag behöver en hink kaffe....
2009-03-10, 21:07
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
För några år sen var jag på äldste om det och fick ett kopierat utdrag från...ngn JV litteratur...minns ej...ska kolla om jag har papperet kvar.

...undrar om jag behöver en hink kaffe....

Leta du, jag ska ta mig en tupplur på min spikmatta innan jag gör kväll
2009-03-10, 21:10
Medlem
Citat:
Leta du, jag ska ta mig en tupplur på min spikmatta innan jag gör kväll

Spikmatta?!

Vi höres vidare, måste stänga ner nu! Natti!
Senast redigerad av Leviticus 2009-03-10 kl. 21:12.
2009-03-10, 21:16
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Spikmatta?!

Vi höres vidare, måste stänga ner nu! Natti!

Ja, det är helt underbart!
http://sydsvenskan.se/ekonomi/article355843.ece
http://www.shaktimattan.se/

Gör så. Natti!
2009-03-10, 22:26
Medlem
2 läger - Vakttornet vs alla andra

Citat:
Jag har letat o letat men inte hittar jag något

Hittade detta, http://sv.wikipedia.org/wiki/607_f.Kr.
"607 f.Kr. - Jerusalem förstörs (enligt vissa tolkningar). Historiker förlägger dock vanligtvis förstörelsen till 587-586 f.Kr."

Verkar som det är 2 läger... well, jag står jag på 607

Wikipedia är ett pseudouppslagsverk som innehåller artiklar som ofta är skrivna av okunniga amatörer som inte sällan har en sekterisk agenda.

Historiker förlägger UNDANTAGSALÖST Jerusalems förstöring till 587-586 f. Kr. Det finns inte två läger bland historiker varav ett skule hålla på 607 f. Kr. Detta senare år är helt och hållet en uppfinning av Sällskapet Vakttornet i Brooklyn, och det är i strid merd alla historiska data från forntiden. Det är endast Vakttornet och folk som på något sätt står under deras trollspö som håller på 607 f. Kr. "Russellianare", som fortfarande finns, håller på 606 f. Kr., men också detta har ju emanerat från Vakttornssällskapet. På 1940-talet ändrade Vakttornet årtalet från 606 f. Kr. till 607 f. Kr.
2009-03-10, 23:19
Medlem
Citat:
Men vad knasigt!
Jo du har rätt att wiki inte alltid har rätt, men det är en bra funktion!

Som jag förstod det så är det delade läger iaf helt klart...

Nej det finns inte delade läger i denna fråga. På den ena sidan har du historiker, både gamla från babylonisk tid som skrev kungakrönikorna och nutida som utan tillstymmelse till tvekan kan datera årtalet till 587 med hjälp av astronomiska data i dessa krönikor. Å andra sidan har du Russel (Jv)en halvtokig pyramidmätare och ockultist som slösade bort en förmögenhet på att trycka skrifter som knappast någon läste.

Vilka tror du har rätt?
2009-03-10, 23:34
Medlem
FRA-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Tänkte att vi kunde ha en slags frågelåda, om ni har några frågor rörande Jehovas Vittnen, kan jag besvara dom. Jag har en diger erfarenhet av rörelsen, om man säger så.

Ungefär 90% av min släkt är Jehovas Vittnen och jag själv gick på mötena tills jag var 16år. Därför har jag heller inte så bra kontakt med mina släktingar, för att ag själv inte är ett vittne. Mina föräldrar träffar jag dock ibland. Jag tror att jag kan svara med en objektivitet, eftersom jag har kunskapen, men inte är med i rörelsen.

Fråga på!

Va? har Jesus dött i en bilolycka? Vad är dom annars vitten till
2009-03-11, 00:05
Medlem
Ingen ockultist

Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Nej det finns inte delade läger i denna fråga. På den ena sidan har du historiker, både gamla från babylonisk tid som skrev kungakrönikorna och nutida som utan tillstymmelse till tvekan kan datera årtalet till 587 med hjälp av astronomiska data i dessa krönikor. Å andra sidan har du Russel (Jv)en halvtokig pyramidmätare och ockultist som slösade bort en förmögenhet på att trycka skrifter som knappast någon läste.

Vilka tror du har rätt?

Du har helt rätt i fråga om de olika lägren. Men det du skriver om Russell stämmer inte. Russell fick sitt årtal från Barbour och räknade inte ut något själv. Detsamma gäller pyramidtänket, som var vanligt i stora kristna kretsar i USA vid denna tid. Och Russell var ingen ockultist, den saken är klar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in