2009-05-02, 14:49
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Hur genomför du personligen denna befallning?
Matteus 24:14
"Och dessa goda nyheter om kungariket skall bli predikade på hela den bebodda jorden till ett vittnesbörd för alla nationerna; och sedan skall slutet komma."

öhh? Gud har inte befallt att bara jag ska predika evangeliet för alla i hela världen
2009-05-02, 14:54
Medlem
Citat:
Hur genomför du personligen denna befallning?
Matteus 24:14
"Och dessa goda nyheter om kungariket skall bli predikade på hela den bebodda jorden till ett vittnesbörd för alla nationerna; och sedan skall slutet komma."

Hur Genomför du den själv Flexbärt?
Är det genom ditt skrivande på olika forum?
2009-05-02, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av *****[B
[/b]]Hur Genomför du den själv Flexbärt?
Är det genom ditt skrivande på olika forum?

Apg 5:42
"från hus till hus". Ordagr: [ hus] hus
efter hus [husvis] " Grek.: kat' oiken.
Prepositionen kata används här med ackusativ sing. i distributiv betydelse."

Jag skriver bara på något forum när jag har tid över och eftersom mitt arbete ärvid datorn så kombinerar nytta med nöje.

Hur jag uppfyller det, jo så som jag tror är rätt, genom att gå från dörr till dörr som Jesus och Apostlarna gjorde.

Kan jag nu få svar på " Hur gör du för att uppfylla befallningen i Matt 28:18 - 20 FOTO?
2009-05-02, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Mycket bra skrivet! Tack.

Jag tror att du har helt rätt. För många, kanske de flesta JV, skulle det kosta alldeles för mycket om "sanningen" visade sig vara osann.

Ett JV har, om han kommer till slutsatsen att JV har fel, inte många, men svåra val för hur han ska fortsätta.

1. Naturligtvis kan han fortsätta att höra till församlingen, inte prata med någon om sina tvivel. Låtsas som om allt är som vanligt. Spela spelet. Detta är för de flesta svårt i längden, och man kan börja se på sig själv som en hycklare, eftersom man låtsas att vara ett JV, men inte är det i hjärtat.

2. Man kan försiktigt börja dra sig undan. Svara mindre på mötena, gå mindre i tjänsten, dra sig undan uppdrag. Det brukar också vara svårt i längden, eftersom församlingen, och de äldste kommer att förstå att något är på tok, och kommer att försöka utröna vad det är. Och i samtal med de äldste har ett JV då antingen möjlighet att oärligt hålla med om att detta är Guds organisation, osv. Eller kan han börja yppa lite av sina funderingar, men det är farligt, för det kan lätt leda till uteslutning.
Med förlust av familj, släkt och hela sitt sociala liv som följd.

3. Man kan också välja att säga upp sig självmant. Då stämplas man som avfälling, och följden blir densamma som vid uteslutning, om möjligt ännu strängare! Vinsten med detta är möjligen självrespekten och att inte längre behöva leva i en lögn.

Lägg därtill att många har försakat mycket i livet för "Sanningens" skull. Som utbildning, eller kanske som pionjärer med dålig inkomst, och därmed dålig pension att vänta. Kanske har man också förlorat någon pga blodet. Eller brutit kontakten med andra som blivit uteslutna.

Så visst, för ett JV måste detta vara sanningen! Oavsett hur många bevis de får för motsatsen!

Hoppsan, såg inte ditt svar. Tack för responsen, alltid uppskattat.

Som kalten skrev så verkar alternativ 1 tilltala fler och fler. Jag kan tänka mig att ett stort problem med att välja den här vägen blir tjänsten. Det är väl en sak att själv vara kvar i organisationen för sitt sociala liv och sina närståendes skull, men hur klarar man av att för andra människor förkunna en lära man inte kan stå för? (Man kanske kan ljuga ihop en rapport och säga att man ägnat sig åt "brevtjänst"...)
2009-05-02, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSwenson
. Det är väl en sak att själv vara kvar i organisationen för sitt sociala liv och sina närståendes skull, men hur klarar man av att för andra människor förkunna en lära man inte kan stå för? (Man kanske kan ljuga ihop en rapport och säga att man ägnat sig åt "brevtjänst"...)

Man kan inte tjäna två herrar.

Många problem förblir olösta, därför att man tillfälligt skjuter dem framför sig genom att man gör en kompromiss, med påföljd att man känner sig olycklig, och kompromissen kan vara ett resultat av att man försöker tjäna två herrar. Jesus Kristus framhöll detta mycket klart och tydligt, när han sade: ”Ingen kan vara slav åt två herrar. ...
Ni kan inte vara slavar åt Gud och åt Rikedomen.” Och hans köttslige halvbror Jakob skrev: ”Vänskapen med världen är fiendskap med Gud.” — Matt. 6:24; Jak. 4:4.
2009-05-02, 15:48
Medlem
Citat:
Man kan inte tjäna två herrar.

Många problem förblir olösta, därför att man tillfälligt skjuter dem framför sig genom att man gör en kompromiss, med påföljd att man känner sig olycklig, och kompromissen kan vara ett resultat av att man försöker tjäna två herrar. Jesus Kristus framhöll detta mycket klart och tydligt, när han sade: ”Ingen kan vara slav åt två herrar. ...
Ni kan inte vara slavar åt Gud och åt Rikedomen.” Och hans köttslige halvbror Jakob skrev: ”Vänskapen med världen är fiendskap med Gud.” — Matt. 6:24; Jak. 4:4.

Sant. Man kan inte tjäna Gud och den styrande kretsen. Man måste välja en av dem.
2009-05-02, 15:49
Medlem
fotos avatar
Citat:
Apg 5:42
"från hus till hus". Ordagr: [ hus] hus
efter hus [husvis] " Grek.: kat' oiken.
Prepositionen kata används här med ackusativ sing. i distributiv betydelse."

Det står inte att dom gick från hus till hus i den versen.
Det står att dom predikade att Jesus är Messias.... gör du också det?

Citat:
Hur jag uppfyller det, jo så som jag tror är rätt, genom att gå från dörr till dörr som Jesus och Apostlarna gjorde.

Du är varken Jesus eller nån av apostlarna så jag förstår inte varför du ska gå från dörr till dörr??

Citat:
Kan jag nu få svar på " Hur gör du för att uppfylla befallningen i Matt 28:18 - 20 FOTO?

Jag fattar inte vad du menar.

Vers 18 tex ""Jag har fått all makt i himlen och på jorden." Hur uppfyller du den själv??
2009-05-02, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Sant. Man kan inte tjäna Gud och den styrande kretsen. Man måste välja en av dem.

Du gör ditt val och jag mitt sedan väntar vi bara tålmodigt
2009-05-02, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSwenson
Jag kan tänka mig att de på allvar tror att de har sanningen och är Guds utvalda språkrör på jorden. Men att de är medvetna om att många av troslärorna står på ostadig grund finns det inga tvivel om. Carl-Olof Jonsson skickade ju sina fynd ang. 587/607 till dem när det begav sig.

Det faktum att den som klassas som en avfälling åker ut snabbt som ögat innan han har hunnit sprida sitt falska budskap till andra i församlingen talar väl sitt tydliga språk. Det handlar helt enkelt om att minimera skadan.

Hela beteendet med att tillskriva avfällingar, och andra som utvecklat ett oberoende tänkande, egenskaper som de inte har (att de är stolta, bara ursinnigt vill riva ner, är drivna av Satan etc. etc) syftar ju till att inte vittnena ska frestas att undersöka ngt. Undersökning leder ju som bekant till otrevliga upptäckter.

Sällskapets agerande avslöjar att de har nåt att dölja. Vore de helt säkra på det riktiga i sina påståenden och tyckte sig kunna bevisa det så skulle de göra det. De skulle ha mycket att vinna på att avslöja "avfällingar" som de lögnare som de påstår att dessa är. När de inte gör det så väcks frågan om det de inte kan eller om de inte vill och i så fall varför. (Vi vet ju svaret på detta)

Kanske ligger en anledning i att varje gång Sällskapet försökt sig på ett mer offentligt bemötande av kritik så har det slagit slint, som i frågor om pedofilfall och FN-anslutning. Detta har bara fått till resultat att ännu fler JV börjar undra och ifrågasätta.
2009-05-02, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Jag fattar inte vad du menar.

Vers 18 tex ""Jag har fått all makt i himlen och på jorden." Hur uppfyller du den själv??

Precis som det står att Jesus fick makt och myndighet att föra människoätarna fram till fullkomlighet i sitt 1000 årsrike.

1 Korinthierna 15:24, 26
”Därnäst slutet, när han överlämnar kungariket åt sin Gud och Fader, när han har gjort all regering och all myndighet och makt till intet – Som den siste fienden skall döden göras till intet.”

Johannes 1:18
”Ingen har någonsin sett Gud. Den ende sonen, själv gud och alltid nära Fadern, han har förklarat honom för oss.
2009-05-02, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Vadå, är det så?
Har jag inte hört förr.
Men jag fattar att det uppstått.
Jag kanske blir en ny medlem där....vem vet.

Det är naturligtvis ingen grupp som går att identifiera som sammanhållen på nåt vis. Det enda är att det är människor i mer eller mindre samma situation. En del har kontakter andra inte.
Men i IT-åldern så finns möjligheten att ventilera sina frågor och åsikter och upptäcka att man inte alls är ensam om dem. Annars har ju Sällskapet alltid gjort sitt bästa för att alla med en avvikande mening ska känna sig extremt udda och utanför och helst ifrågasätta sig själv istället för dem.

Nåt som förvånat mig otroligt mycket är hur plötsligt människor som man känt i alla år och trott vara inbitna Vittnen nu dyker upp och visar att de är allt annat än det och ibland varit det väldigt länge. Det är som att nu känner de att de kan lita på en och vågar vara öppna med sina åsikter. På nåt sätt tycker jag att det är fruktansvärt sorgligt att Sällskapet har skapat denna situation. Det är så många som mår så dåligt.
2009-05-02, 16:14
Medlem
fotos avatar
Citat:
Precis som det står att Jesus fick makt och myndighet att föra människoätarna fram till fullkomlighet i sitt 1000 årsrike.

Att Jesus har fått all makt vet jag.....men vad du har i sammanhanget att göra förstår jag inte.
(står det verkligen människoätarna där eller har du skrivit fel?)

Citat:
1 Korinthierna 15:24, 26
”Därnäst slutet, när han överlämnar kungariket åt sin Gud och Fader, när han har gjort all regering och all myndighet och makt till intet – Som den siste fienden skall döden göras till intet.”

Johannes 1:18
”Ingen har någonsin sett Gud. Den ende sonen, själv gud och alltid nära Fadern, han har förklarat honom för oss.

Och? Vad har det här med diskussionen att göra?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in