2009-04-30, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Nice work!
Där har vi det. Case closed.

Tack!
2009-05-01, 11:40
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Jag tror inte någon tror att det förvandlas.
Jag kanske missuppfattade detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Realpresensen i luthersk teologi formuleras som att nattvardselementen verkligen är Kristi kropp och blod. I likhet med Augustinus teologi betonas att detta sker genom ordet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nattvard

http://sv.wikipedia.org/wiki/Realpresens

Jag har förstått att bara ett fåtal JV äter Nattvarden. De som anser att man är en av de 140000 personerna som ska till himlen och styra. Finns det några egenskaper för dessa som utmärker sig, eller är det bara en känsla att man är "utvald"?
Senast redigerad av Golachab 2009-05-01 kl. 11:43.
2009-05-01, 11:45
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grison
Ser fram mot en rapport om hur mötet avlöpte
Ja en rapport kommer. Ska läsa skrifterna i helgen och ställa lite frågor på dessa.
2009-05-01, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Finns det några egenskaper för dessa som utmärker sig, eller är det bara en känsla att man är "utvald"?

Romarna 8:16-18
”Anden själv vittnar tillsammans med vår ande om att vi är Guds barn. Om vi alltså är barn, är vi också arvingar: ja, Guds arvingar och Kristi medarvingar, förutsatt att vi lider tillsammans med honom för att också bli förhärligade tillsammans med honom.”

Johannes 10:16
”Och jag har andra får, som inte är av den här fållan; också dem måste jag föra fram, och de skall lyssna till min röst, och de skall bli en enda hjord under en enda herde.”

Matteus 11:11
”Jag säger er i sanning: bland dem som är födda av kvinnor har det inte upprests någon större än Johannes döparen, men den som är en av de mindre i himlarnas kungarike är större än han.” [Lukas 23:39-43]
2009-05-01, 11:54
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Romarna 8:16-18
”Anden själv vittnar tillsammans med vår ande om att vi är Guds barn. Om vi alltså är barn, är vi också arvingar: ja, Guds arvingar och Kristi medarvingar, förutsatt att vi lider tillsammans med honom för att också bli förhärligade tillsammans med honom.”

Johannes 10:16
”Och jag har andra får, som inte är av den här fållan; också dem måste jag föra fram, och de skall lyssna till min röst, och de skall bli en enda hjord under en enda herde.”

Matteus 11:11
”Jag säger er i sanning: bland dem som är födda av kvinnor har det inte upprests någon större än Johannes döparen, men den som är en av de mindre i himlarnas kungarike är större än han.” [Lukas 23:39-43]
Tackar för svaren. Kan du beskriva lite mer ingående? Tror inte jag vart mycket klokare av citaten. Hur vet man att någon som anser sig vara "utvald" är det?
2009-05-01, 11:55
Medlem
Citat:
De som anser att man är en av de 140000 personerna som ska till himlen och styra. Finns det några egenskaper för dessa som utmärker sig, eller är det bara en känsla att man är "utvald"?

Guds rike

Guds Rike är en verklig regering där Kristus och hans trogna efterföljare leder hela människovärlden in i ett gott förhållande till Jehova. Riket har fullgjort sitt syfte när
alla människor är fullkomliga till kropp och själ.
Därefter kommer Gud att kunna bli allt för var och en vilket leder till att de alla får åtnjuta Guds barns härliga frihet. (Se Romarna 8:21; 1 Korinthierna 15:28; Uppenbarelseboken 5:10)

Är de 144.000 enbart köttsliga judar?
Upp. 7:4-8: "Jag hörde antalet av dem som var förse" med sigill, ett hundra fyrtiofyra tusen, försedda med sigill ur varje stam av Israels söner: ... Judas stam ... Rubens stam ... Gads stam ... Asers stam ... Naftalis stam . Manasses stam ... Simeons stam ... Levis stam ... Isaskars stam ... Sebulons stam ... Josefs stam ... Benjamins stam."
(Dessa kan inte vara det köttsliga Israels stammar eftersom det aldrig fanns någon Josefs stam och Efraims och Dans stammar inte finns uppräknade här.
Dessutom var leviterna avskilda för tjänst i samband med templet och räknades inte som en av de 12 stammarna. Se 4 Moseboken 1:4-16.)

Rom. 2:28, 29: "Den är inte jude, som är det utvärtes, inte heller är omskärelse det som sker utvärtes på köttet; utan den är jude, som är det invärtes, och hans omskärelse å hjärtats omskärelse genom ande och inte genom en skriven lagsamling."
Gal. 3:26-29: "Alla är ni ju Guds söner genom er tro på Kristus Jesus. . . .”
Där är varken jude eller grek, där är varken slav eller fri, där är varken man eller kvinna; för ni är alla en enda person i gemenskap med Kristus Jesus. Dess utom, om ni hör Kristus till, då är ni verkligen Abraham säd, arvingar enligt ett löfte."

Är antalet 144.000 blott och bart symboliskt?
Svaret framgår av att det i Uppenbarelseboken 7:9, strax efter det att det bestämda antalet 144.000 nämnts, talas om "en stor skara, som ingen var i stånd att räkna".
Om antalet 144.000 inte var bokstavligt, skulle det inte vara någon mening att sätta det i kontrast till den "stora skaran".
Betraktar man antalet som bokstavligt, stämmer det med Jesu uttalande i Matteus 22:14 angående himlarnas kungarike. ”Många är … inbjudna men få utvalda.”
Senast redigerad av Flexbärt 2009-05-01 kl. 11:57.
2009-05-01, 11:59
Medlem
Citat:
. Hur vet man att någon som anser sig vara "utvald" är det?

De känner det som jag känner att jag inte är av dem älskar nämnligen livet på jorden men då under ett kompetent styre
2009-05-01, 12:01
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
De känner det som jag känner att jag inte är av dem älskar nämnligen livet på jorden men då under ett kompetent styre
Ok. Tackar för svaren. Förstår detta lite nu
2009-05-01, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Visst är det otroligt att försöka resonera med ett JV.

Eftersom man ju knappast kan kalla ALLA JV för dumma, så måste anledningen vara någon annan.

Viljan ja.
Men framförallt ärligheten tror jag.
JV framhåller alltid själva hur ärliga de är.
Men när det kommer till deras tro är de allt annat än ärliga!
De fullständigt hårdnackat vägrar att se det som läggs framför ögonen på dem.
De blundar och håller för öronen, bara för att slippa höra/se obehagliga fakta om sin organisation.

Jag tror att det även finns en annan anledning. Jag tror att man, kanske omedvetet, är rädd för vad som blir följden av att man kommer till slutsatsen att den styrande kretsen inte har full koll på läget. Det faktum att man ändrar en troslära för att några år senare ändra tillbaka igen rimmar ju, som tidigare konstaterats, illa med att ljuset blir klarare allt eftersom. Det här kanske sår ett litet frö i form av tanken att den styrande kretsen trots allt bara är en grupp människor som bestämmer över 7 miljoner andra människor. Har man väl kommit till den insikten är steget lite kortare till att undersöka andra av Jv:s läror med en lite annan inställning. Istället för att köpa det försvar för år 607 som man finner i VT kanske man t.o.m lånar Carl-Olof Jonssons bok "The Gentile Times Reconsidered" och upptäcker att bevisbördan för år 587 är helt överväldigande och att det inte finns någon motsättning mellan Bibeln och den profana historien men däremot mellan den profana historien och Jv:s tolkning av Bibeln. Nu börjar ju fasaden rämna på rikigt eftersom detta innebär att hedningarnas tider inte slutade 1914 och att Sällskapets anspråk på att vara Guds utvalda språkrör på jorden också gick åt helvete... Vad gör man då? Skriver ett brev till äldstebröderna där man begär utträde ur församlingen för att sedan betraktas som en avfälling, den värsta sortens människa enligt Jv? Vips så står man där, kanske utan familj och vänner, med insikten att den man trott på i kanske 20-30 år varit en bluff.

Jag tror helt enkelt att priset för en ärlig granskning av läran är alldeles för högt och att man som människa utvecklar försvar som gör att argument som kan vara hur starka och solklara som helst inte biter.
2009-05-01, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSwenson
Jag tror helt enkelt att priset för en ärlig granskning av läran är alldeles för högt och att man som människa utvecklar försvar som gör att argument som kan vara hur starka och solklara som helst inte biter.

Vad har du som är bättre, kan du presentera det för oss.
2009-05-01, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSwenson
Jag tror att det även finns en annan anledning. Jag tror att man, kanske omedvetet, är rädd för vad som blir följden av att man kommer till slutsatsen att den styrande kretsen inte har full koll på läget. Det faktum att man ändrar en troslära för att några år senare ändra tillbaka igen rimmar ju, som tidigare konstaterats, illa med att ljuset blir klarare allt eftersom. Det här kanske sår ett litet frö i form av tanken att den styrande kretsen trots allt bara är en grupp människor som bestämmer över 7 miljoner andra människor. Har man väl kommit till den insikten är steget lite kortare till att undersöka andra av Jv:s läror med en lite annan inställning. Istället för att köpa det försvar för år 607 som man finner i VT kanske man t.o.m lånar Carl-Olof Jonssons bok "The Gentile Times Reconsidered" och upptäcker att bevisbördan för år 587 är helt överväldigande och att det inte finns någon motsättning mellan Bibeln och den profana historien men däremot mellan den profana historien och Jv:s tolkning av Bibeln. Nu börjar ju fasaden rämna på rikigt eftersom detta innebär att hedningarnas tider inte slutade 1914 och att Sällskapets anspråk på att vara Guds utvalda språkrör på jorden också gick åt helvete... Vad gör man då? Skriver ett brev till äldstebröderna där man begär utträde ur församlingen för att sedan betraktas som en avfälling, den värsta sortens människa enligt Jv? Vips så står man där, kanske utan familj och vänner, med insikten att den man trott på i kanske 20-30 år varit en bluff.

Mycket bra skrivet! Tack.

Jag tror att du har helt rätt. För många, kanske de flesta JV, skulle det kosta alldeles för mycket om "sanningen" visade sig vara osann.

Ett JV har, om han kommer till slutsatsen att JV har fel, inte många, men svåra val för hur han ska fortsätta.

1. Naturligtvis kan han fortsätta att höra till församlingen, inte prata med någon om sina tvivel. Låtsas som om allt är som vanligt. Spela spelet. Detta är för de flesta svårt i längden, och man kan börja se på sig själv som en hycklare, eftersom man låtsas att vara ett JV, men inte är det i hjärtat.

2. Man kan försiktigt börja dra sig undan. Svara mindre på mötena, gå mindre i tjänsten, dra sig undan uppdrag. Det brukar också vara svårt i längden, eftersom församlingen, och de äldste kommer att förstå att något är på tok, och kommer att försöka utröna vad det är. Och i samtal med de äldste har ett JV då antingen möjlighet att oärligt hålla med om att detta är Guds organisation, osv. Eller kan han börja yppa lite av sina funderingar, men det är farligt, för det kan lätt leda till uteslutning.
Med förlust av familj, släkt och hela sitt sociala liv som följd.

3. Man kan också välja att säga upp sig självmant. Då stämplas man som avfälling, och följden blir densamma som vid uteslutning, om möjligt ännu strängare! Vinsten med detta är möjligen självrespekten och att inte längre behöva leva i en lögn.

Lägg därtill att många har försakat mycket i livet för "Sanningens" skull. Som utbildning, eller kanske som pionjärer med dålig inkomst, och därmed dålig pension att vänta. Kanske har man också förlorat någon pga blodet. Eller brutit kontakten med andra som blivit uteslutna.

Så visst, för ett JV måste detta vara sanningen! Oavsett hur många bevis de får för motsatsen!
2009-05-01, 13:16
Medlem
Citat:
Vad har du som är bättre, kan du presentera det för oss.

Det är bättre att följa Bibeln, än att blint följa en mänsklig organisation!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in