2009-02-06, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Då kan väl Svenska kyrkan lägga ner medsamma om de själva inte ens tror att de har sanningen....

I slutändan hänger mkt på TRO. Och det är ju det det ska vara, en tro.

Jag skrev inte att medlemmarna i Sv Kyrkan inte tror att de har sanningen, utan att SV Kyrkan inte hävdar att de är den enda sanna religionen.

Om du funderar lite, så kanske du kan se skillnaden.

JV är ganska ensamma om sina anspråk på ensamrätt till sanningen!
2009-02-06, 11:59
Medlem
Citat:
Då kan väl Svenska kyrkan lägga ner medsamma om de själva inte ens tror att de har sanningen....

Och alla de som de tidigare hotade med ett brinnande helvete...dax att be om ursäkt kanske? De har ju numera ändrat den läran till ngt lite mindre dramatiskt.

Men JV, som ju anser sig ha "SANNINGEN" borde väl vara ett gott föredöme här!
Och därför be om ursäkt till alla som inte fick utbildning pga vad som lärdes ut.
Eller som avstod från giftermål och barn pga lärorna. Jodå, det har avråtts starkt från äktenskap i rörelsen tidigare.
Som avstod från pensionsförsäkringar, eftersom det uttryckligen sades att man inte skulle tänka på sådant nu.

Och inte minst alla som har lidit och dött pga JVs olika tolkningar när det gäller blod, och olika tillåtna och icke tillåtna blodbeståndsdelar.
Eller när det gäller transplantationer, som först var tillåtna, sedan förbjudna, och sedan tillåtna igen.
Och alla som inte fick vaccinationer, när dessa var förbjudna.

Ja, listan kunde göras ännu längre, när tror du att organisationen kommer att börja be om ursäkt till alla dessa människor?
2009-02-06, 12:15
Medlem
Citat:
Lägg av Schabo.

Nu yrar du igen...

Och det "Schabo" skrev var:
"Rangordning;
barn
kvinnor
män
äldstebröder
kretstillsyningsman
styrande kretsen och medlemmar bland 144 000"

Ja lite yrar han nog

För när det gäller de 144 000, så är det väldigt märkligt så låg status en gammal syster, som tillhör denna skara kan ha.

Trots att det talas så mycket om betydelsen av de 144 000, kvarlevan, slaven, så har en sådan syster INGET att säga till om, ens i den egna församlingen.
Trots att hon alltså tillhör kvarlevan, så kan en betydligt yngre äldste tillrättavisa henne!
Hon har givetvis ingen motsvarande rätt att tillrättavisa honom.

Vill tillägga att en man som tillhör denna klass inte har mycket högre status, om han inte är så verksam längre, och inte är äldste.
2009-02-06, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Och det "Schabo" skrev var:
"Rangordning;
barn
kvinnor
män
äldstebröder
kretstillsyningsman
styrande kretsen och medlemmar bland 144 000"

Ja lite yrar han nog

För när det gäller de 144 000, så är det väldigt märkligt så låg status en gammal syster, som tillhör denna skara kan ha.

Trots att det talas så mycket om betydelsen av de 144 000, kvarlevan, slaven, så har en sådan syster INGET att säga till om, ens i den egna församlingen.
Trots att hon alltså tillhör kvarlevan, så kan en betydligt yngre äldste tillrättavisa henne!
Hon har givetvis ingen motsvarande rätt att tillrättavisa honom.

Vill tillägga att en man som tillhör denna klass inte har mycket högre status, om han inte är så verksam längre, och inte är äldste.

Ja Jv som organisation är en spegling av bibelns patriarkala samhälle. Man ändrar åsikter hela tiden efter sitt "nya" ljus men rangordningen är konstant och ändras aldrig...
2009-02-06, 16:05
Medlem
schabo-labos avatar
Angående rangordningen inom JV, det här med kvinnor är ett bra exempel;

Hon skall vara tyst i den bemärkelsen att hon inte börjar diskutera med en man. Hon skall inte förringa hans förordnade ställning eller försöka undervisa församlingen.
Citat:
...

En motsvarande ordning finns i den kristna församlingen, och det kan vara bra att se närmare på denna ordning. Aposteln Paulus skrev: ”Jag tillåter inte en kvinna ... att utöva myndighet över en man, utan hon bör hålla sig i stillhet. Ty Adam formades först, sedan Eva.” (1 Timoteus 2:12, 13) Det här innebär inte att en kvinna skall vara helt tyst under ett möte i den kristna församlingen. Hon skall vara tyst i den bemärkelsen att hon inte börjar diskutera med en man. Hon skall inte förringa hans förordnade ställning eller försöka undervisa församlingen. Män har fått uppdraget att presidera över och undervisa församlingen, men kvinnor tillför mycket till kristna möten genom att delta i dem på olika sätt.
http://www.watchtower.org/z/20070115/article_02.htm
2009-02-06, 19:02
Medlem
Jehovas info, akut!!

Jag är en kille som träffar en tjej som visar sig tro på Jehovas men har blivit "utesluten" pga att hon träffar mig och har sex innan äktenskap osv.. Jag försöker fråga henne om vad detta innebär eftersom jag är extremt oinsatt i religion och tror inte på nåt sånt alls! Men får luddiga svar om ens några alls... Vi har barn båda två och planerar flytta ihop så detta är ytterst viktigt för mig att få reda på! Jag har hittills kunnat konfrontera henne om bloddonationgrejen och hon säger att hon hade kunnat rädda vårat framtida barn och att det finns alternativ till blod osv.. Vad fan ska man tro?!

Vad finns det mer en utomstående bör känna till angående denna religion/sekt?

(hennes syskon är inte med men hennes föräldrar är)

Vad ska jag tänka på?

Mycket tacksam för svar! mvh D
2009-02-06, 19:07
Medlem
skullcombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjöbbe
Jag är en kille som träffar en tjej som visar sig tro på Jehovas men har blivit "utesluten" pga att hon träffar mig och har sex innan äktenskap osv.. Jag försöker fråga henne om vad detta innebär eftersom jag är extremt oinsatt i religion och tror inte på nåt sånt alls! Men får luddiga svar om ens några alls... Vi har barn båda två och planerar flytta ihop så detta är ytterst viktigt för mig att få reda på! Jag har hittills kunnat konfrontera henne om bloddonationgrejen och hon säger att hon hade kunnat rädda vårat framtida barn och att det finns alternativ till blod osv.. Vad fan ska man tro?!

Vad finns det mer en utomstående bör känna till angående denna religion/sekt?

(hennes syskon är inte med men hennes föräldrar är)

Vad ska jag tänka på?

Mycket tacksam för svar! mvh D
Eftersom hon inte är "med" längre så kommer hon inte att överleva armageddon! hon kommer aldrig till paradiset!
2009-02-06, 19:11
Medlem
öh va?! JAG är ju paradiset

nä men fler riktiga seriösa svar önskas tack..
2009-02-06, 19:19
Medlem
skullcombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjöbbe
öh va?! JAG är ju paradiset

nä men fler riktiga seriösa svar önskas tack..
kolla på wikipedia, det enda jag vet är att de inte firar högtider och att de har tenta varje söndag
2009-02-06, 19:23
Medlem
Fu-Kings avatar
När jag gick i lågstadiet hade vi en liten flicka i klassen vars föräldrar tillhörde Jehovas Vittnen. Jag minns att hon var undernärd och sjuklig, tydligen p.g.a. en blodsjukdom som föräldrarna vägrade behandla.

Jag hyser ett stort förakt för sekten, och det är en av anledningarna.

Gemensam nämnare för människor som är inblandade i sånt är att de inte tänker själva, och det är en ganska störande karaktärsdefekt.

http://www.watchtower.org/z/rq/article_12.htm Där kan man läsa en del.

En av de mest utmärkande sakerna i sketen är att de bara tror att ett visst antal människor kommer till paradiset (tror det var 144 000 eller något sådant).

Sen firar de ju varken jul eller födelsedagar. Om ni ska bo med era barn tillsammans så kan det ju vara något att fundera på.
2009-02-06, 19:32
Medlem
BlueStars avatar
Det står lite grann här:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=466404
2009-02-06, 19:32
Medlem
men om jag och mina barn firar födelsedag osv så blir ju hon inblandad.
Hur gör vi då tro...

mycket tacksam för flera svar!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in