2007-11-25, 01:39
Medlem
schabo-labos avatar
JVs framhäver gärna inom sig själva hur goda och ärliga de framstår bland annat folk och på arbetsplatser. De tar gärna upp exempel om tex att de hittar pengar osv hos en kund (städare osv.), att de är snabba på att retunera allting.
2007-11-25, 10:03
Bannlyst
JV är kanske ärliga såtillvida att de inte stjäl på sin arbetsplats osv. Men de begår grova brott om de "måste". I USA var det ett kvinnligt JV som arbetade på en läkarklinik. Till denna läkarklinik kom ett kvinnligt vittne från en annan församling och genomgick en abort. Den kvinna som var anställd på kliniken kände igen den andra kvinnan, och angav henne till de äldste i hennes församling=kvinnan blev utesluten.
Den ansvarige läkaren avskedade naturligtvis kvinnan som arbetat hos honom, eftersom detta är ett oerhört brott.

Så är JV. Mycket ärliga när det gäller pengar o dyl, kanske, men händer en sak som strider mot "Guds lag" bryter de mot tystnadsplikten för att visa hur trogna de är mot församlingen.
2007-11-25, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Det är oftast så att då du berättar på din arbetsplats att du är ett JV blir du oftast utfryst av den övriga arbetsgruppen.

Dom blir automatiskt misstänksamma mot dig och tror att du hela tiden bara är ute efter att frälsa dem.

Ofta blir du dock vänligt bemött av chefen som ser dig som en ärlig person.

JV blir nog inte utfrysta av arbetsgruppen bara för att de är JV, utan om de blir det så beror det på att de envisas med att predika för arbetskamrater som inte är intresserade!

Och chefen ser kanske att JV oftast är ärliga, MEN det finns också chefer som ser andra problem med att ha JV anställda.

Tex att JV ofta KRÄVER att få semester när de har sina sammankomster, även på arbetsplatser där det är som mest att göra just då, eller på arbetsplatser där man får skiftas om att ha tidig eller sen semester, eftersom arbetsplatsen måste fungera hela året.
Detta är givetvis inte så populärt, varken hos chefen eller bland arbetskamrater!

Ett annat problem med att ha JV anställda som togs upp av en annan skribent, det är att JV kan tänka sig att bryta mot sekretesslagen om de anser det befogat.
Tyvärr har detta problem med JV inte uppmärksammats tillräckligt, trots att det även i Sverige har hänt att nitiska JV har brutit mot sekretesslagen och angivit ett medvittne.
Ett brott, som skulle kunna leda till fängelse!
Och detta trots att dessa JVn skriftligt har lovat att hålla sekretesslagen!!
2007-11-25, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Fördomar, fördomar. JV är nog världsmästare i fördomar.
Eftersom jag jobbar på en till största delen kvinnlig arbetsplats, så kan jag lova dig att det inte pratas om stora tuttar. Och ingen fredagsöl.

Förresten, på en utbildning jag gick var det ett kvinnligt JV som var den enda som drog fräcka vitsar, vilket togs illa upp av vissa.

Dåligt vittnesbörd.
ja snacka om det! Tack Gitte för inlägget som jag typ inte skrev.
Jag har alltid jobbat på till 90% kvinnliga arbetsplatser. Så NEJ det var inte fisa, öla och berätta fräckisar det handlade om.

Det handlar om, som Gitte säger, att av heeela gruppen så tror sig just de som är JV alltid veta bäst i allting.
Och det jag menar med "konstig" är att de kan vara "nära" bundis med en person en kort tidsperiod. Sen har de kommit "för" nära och då byter de ut bundisen till en annan! Ingen lär känna dem, de är hårt tillknäppta, och JA i mitt aktuella fall - onaturliga! FEJK!
2007-11-25, 17:50
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firefly
ja snacka om det! Tack Gitte för inlägget som jag typ inte skrev.
Jag har alltid jobbat på till 90% kvinnliga arbetsplatser. Så NEJ det var inte fisa, öla och berätta fräckisar det handlade om.

Det handlar om, som Gitte säger, att av heeela gruppen så tror sig just de som är JV alltid veta bäst i allting.
Och det jag menar med "konstig" är att de kan vara "nära" bundis med en person en kort tidsperiod. Sen har de kommit "för" nära och då byter de ut bundisen till en annan! Ingen lär känna dem, de är hårt tillknäppta, och JA i mitt aktuella fall - onaturliga! FEJK!

Vad man kan fundera på när man läser inläggen på hjälpkällan från ex JV är den har fasaden man skulle upprätthålla under mördande tråkiga predikningar som alltid tydligen förekommer på mötena. Låtsas vara intresserad fast man hört eländet till leda hundratals gånger. Uppträdandet blir också onaturligt för man slappnar inte av pga fasadhållandet. Läste om en episod där en man bara skrek rätt ut att denna skit har jag hör till leda har ni aldrig något nytt att komma med? Sen ska han enligt uppgift rest sig och aldrig kommit på några möten mer.
2007-11-25, 21:38
Medlem
schabo-labos avatar
Tycker ni att JV´s har fel syn på blodet och dess värde om man ser till bibeln. Alltså skulle ni kunna med hjälp av en bibel påvisa att de har fel?
2007-11-25, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Tycker ni att JV´s har fel syn på blodet och dess värde om man ser till bibeln. Alltså skulle ni kunna med hjälp av en bibel påvisa att de har fel?

Som svar på din fråga tar jag fram den gamla tråden "Blod behövs inom medicinen" på nytt, så kan frågan diskutera där.
2007-11-25, 23:28
Medlem
schabo-labos avatar
Tack
2007-11-26, 01:05
Medlem
Skäggbiffens avatar
Varför envisas JH att ha tältmöte utanför ens dörr?
2007-11-26, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skäggbiffen
Varför envisas JH att ha tältmöte utanför ens dörr?

Jag har iofs aldrig hört talas om att JV skulle ha några tältmöten utanför folks dörrar... Hur menar du?
2007-11-26, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Jag har iofs aldrig hört talas om att JV skulle ha några tältmöten utanför folks dörrar... Hur menar du?

Han kanske tänker på zigenare
2007-11-28, 09:05
Medlem
Redivivuss avatar
Russell, Ockultism och Zionism

Vet du något om hur man ser på C.T. Russell idag, om han har omvärderats?

Russell är ju ett ganska känsligt ämne för de flesta JV. Efter Rutherford så gjorde man ju upp med en hel del av Russells tankegångar, Russell var t ex inte för en så pass exklusiv linje i förhållande till andra samfund som senare blev fallet. Han menade också att individen hade viss frihet i förhållande till organisationen.

Men inte minst är det också känsligt pga alla de ockulta tendenser som finns i tidig JV-litteratur. Sedan var ju också JV tidiga med att förespråka en judisk stat och de var även delaktiga i stöd åt den zionistiska saken. Inte minst Russell.

Detta är ju gammal historia, men du kanske vet något?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in