Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Tusen tack för allt
Nu har jag läst .. och jag har läst .. och funderat ... och läst ...
Men hur jag än vrider o vänder på allt så kan jag bara se att det alltid har vart en samvetsfråga, sen att man tar upp hur olika personer kan se på saker och hur man skulle kunna se på det osv .. det gör det ju inte till ett förbud?
Am I wrong?
Levictus - Har du läst Gitte´s inlägg ... Vad säger du om det?
Ja, du har fullständigt fel!
Det var INTE en samvetsfråga åren 1968 - 1980, och det hade du insett om du
ärligt hade sett vad de skrev.
Men du försöker hela tiden försvara Sällskapet när du läser!
Nej, jag kommer inte att ödsla ytterligare en kväll på dig, för att citera det jag utelämnade ur den långa artikeln!
Det hade jag kanske gjort om du hade varit ärlig!
Men det kanske kommer mer, i små portioner, för det finns mera!
Tar ett litet exempel med en gång.
Vakna 22 nov 1972:
I en artikel om att avhålla sig från blod.
Här tar man även upp transplantationer, och skriver om de många dödsfallen bland de första hjärttransplantationpatienterna, de flesta dog ju ganska snart efter operationen vid den här tiden.
Och i det sammanhanget säger man:
"Det kan framhållas att här visade sig återigen Jehovas kristna vittnens ståndpunkt - att sådana transplantationer i själva verket är en form av kannibalism - vara ett skydd." Hur så? Genom att den besparade dem mycket besvikelse, sorg och oro...."
Detta kunde knappast ha sagts om det vid den tiden var en samvetssak?
Om vissa JV, trots att det gjorde dem till kannibaler, tackade ja till transplantationer vid den här tiden.
Nej, det här påståendet är i exakt samma anda som när man i samma artikel, och i andra artiklar än i dag, hävdar att JV genom sin blodvägran är skyddade mot många sjukdomar.
Det ligger i denna mening att JV tar inte emot transplantationer, lika lite som de tar emot blod.
Tror att alla, utom du och något annat JV här inser det.