Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Lukas 22: 15 Och han sade till dem: "Jag har ivrigt längtat efter att äta denna påskmåltid med er innan jag lider; 16 jag säger er nämligen: Jag skall inte äta den på nytt, förrän den fullbordas i Guds kungarike." 17 Och han tog emot en bägare, tackade Gud och sade: "Ta denna och skicka den från den ene till den andre bland er; 18 jag säger er nämligen: Från och med nu skall jag inte dricka på nytt av vinstockens produkt, förrän Guds kungarike kommer."
19 Han tog också ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav det åt dem och sade: "Detta betyder min kropp som skall ges ut till förmån för er. Fortsätt att göra detta till minne av mig." 20 Och sedan de hade ätit kvällsmåltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: "Denna bägare betyder det nya förbundet i kraft av mitt blod, som skall utgjutas till förmån för er.
Slutsatsen var väl att han uppmanade de att göra det till ett minne, han tydligt visade att detta var något som hade att göra med himlen ... Det står inte svart på vitt, nej. Men man kan mycket väl dra slutsatsen att de som skall ta del av bröd och vi är de 144óoo som ingår i samma förbund som Jesus.
Sen vet jag att ni inte tror att det är så ... Men vi Jehovas Vittnen tror att det är så
19 Han tog också ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav det åt dem och sade: "Detta betyder min kropp som skall ges ut till förmån för er. Fortsätt att göra detta till minne av mig." 20 Och sedan de hade ätit kvällsmåltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: "Denna bägare betyder det nya förbundet i kraft av mitt blod, som skall utgjutas till förmån för er.
Slutsatsen var väl att han uppmanade de att göra det till ett minne, han tydligt visade att detta var något som hade att göra med himlen ... Det står inte svart på vitt, nej. Men man kan mycket väl dra slutsatsen att de som skall ta del av bröd och vi är de 144óoo som ingår i samma förbund som Jesus.
Sen vet jag att ni inte tror att det är så ... Men vi Jehovas Vittnen tror att det är så

Hur får du ihop det med Joh 6:53,54 där Jesus säger att man måste ta del om man ska få evigt liv?
53 Jesus svarade: "Amen, amen säger jag er: Om ni inte äter Människosonens kött och dricker hans blod, har ni inte liv i er. 54 Den som äter mitt kött och dricker mitt blod har evigt liv, och jag skall låta honom uppstå på den yttersta dagen.
Så enligt JV är alla övriga inte någon del av det nya förbundet och kan då inte tillhöra Guds folk? Ska inte de 144.000 regera över sitt eget folk? Borde inte regeringen och folket tillhör samma nation (förbund)?
Det är ingen ifrån vakttornet som kommer vara en av dem som härskar tillsammans med Kristus, så vidare de inte föddes inom de tolv judiska stammarna och är en av de 12 000 som Gud har bestämt!