Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Men "världskrig" behöver ju inte innebära att kriget utspelar sig i hela världen? Utan snarare att länder från alla delar av världen är inblandade? Eller tänker jag galet nu?
Hursomhelst så är det väl sant att mycket förändrades, och inte bara till det bättre, i och med 1:a världskriget. Men att som JV påstå att allt blivit så mycket ondare, människorna våldsammare etc, det tror jag inte. Människor har alltid varit grymma, och kommer alltid att vara det.
Visst ser vi en stor respektlöshet bland ungdomar t ex, som inte var lika vanlig förr. Men att kalla det för ett tecken på tidens ände är väl att dra det hela väl långt. Enligt JV har slutet varit så oerhört nära i snart 100 år, det har inte hänt någonting.
Andra Världskriget var inte heller helt globalt.
Du har en del bra poäng i ditt inlägg. Människan har alltid varit grym, alldeles för grym. Men om man skall se allt med facit i hand så fick vi en helt annan värld än den vi haft före pga kriget. Man skulle kunna säga att kriget i sig var likadant som det som startade det, en gnista som tände på något ännu värre.
Jag skall se sen om jag kan posta lite fakta om krigen och dess följder, så kan vi få en ganska bra översikt över vilka följder de hade.
Skall jag vara ärlig så behöver jag ingen profetia idag från någon organisation eller bok för att förstå att vi ligger ganska risigt till. Det räcker med att följa utvecklingen, och det är nog fler personer som är oroliga för framtiden, främst pga den snabba klimatförändringen.