2007-11-24, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Vet du, jag tror ALDRIG man har visst vad "man gav sig in på när man lämnade hemmet för att deltaga i kriget".
Och om man hade vetat det, så hade man nog i de flesta fall avstått!

Inget unikt för första världskriget alltså!

Tja, följderna av det finns kvar, än idag.

Nu tar jag lite paus.
2007-11-24, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Men vi har ju konstaterat att din tes inte är sann Xcore. Att du vill att den ska vara sann betyder ingenting. Du vet lika väl som jag att ingen under det s.k första världskriget kallade det för världskrig. Den epitetet fick den efter andra världskriget av historiker.

Fel.

Citat:
world war
first attested 1909 as a speculation, probably a translation of Ger. Weltkrieg. Applied to the first one soon after it began in 1914.

http://www.etymonline.com/index.php?term=world+war
2007-11-24, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Där måste jag tyvärr säga emot dig. Brotten och gatuvåldet har faktiskt blivit råare på senare tid. Det är ganska många som tycker att straffen borde skärpas. Jag bland annat. Några av orsakerna är spänningar mellan invandrare och svenskar, det problemet fanns inte förr på samma sätt, till exempel. Mer respektlöshet, etc etc. Så vi har fått en del faktorer som inte fanns förr helt enkelt, även en annan mentalitet.

Har fortfarande en del feber märker jag, får nog ta ett break och vila mig lite.

Nej, av naturliga skäl fanns det inte lika mycket spänningar mellan invandrare och svenskar före 1914.

Men glöm inte att världen inte bara består av lilla Sverige!
Djingis Khan m fl har redan nämnts, lägg till hur man tog slavar från Afrika. Och hur man i det närmaste utrotade indianerna i Amerika osv.

Verkligen en underbar värld på den tiden!

Och förresten, det är först nu EFTER 1914 som färgade, både i Afrika och Amerika har börjat få de mänskliga rättigheter, som de självklart borde ha haft redan på den gamla goda tiden.
2007-11-24, 15:26
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Där måste jag tyvärr säga emot dig. Brotten och gatuvåldet har faktiskt blivit råare på senare tid. Det är ganska många som tycker att straffen borde skärpas. Jag bland annat. Några av orsakerna är spänningar mellan invandrare och svenskar, det problemet fanns inte förr på samma sätt, till exempel. Mer respektlöshet, etc etc. Så vi har fått en del faktorer som inte fanns förr helt enkelt, även en annan mentalitet.

Har fortfarande en del feber märker jag, får nog ta ett break och vila mig lite.

Ok har du någon källa på gatuvåldet blivit råare i världen? I Sverige kanske men det beror på vår mesiga lagstiftning. I New York har den minskat i Tokyo och Singapore existerar den knappt osv osv....men din syn på det här är att laglösheten i Sverige speglar den i resten av världen eller vad?
2007-11-24, 15:30
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punggung
Fel.

http://www.etymonline.com/index.php?term=world+war

Vad är det här för strunt? Det var ju INGET världkrig för att hela kriget utspelade sig i Europa förutom några mindre förvecklingar mellan fartyg ute på haven eller mindre skärmytslingar i kolonierna. Svårt att fatta eller? Dessutom så kallades det för det stora kriget.
2007-11-24, 15:51
Bannlyst
Citat:
Vad jag menar är "sviterna efter 1914", de känner vi av idag också.

Jag är ganska historieintresserad och har läst en del historia, men inte på universitet.

Då är det väl ganska banalt av dig att fråga en meddebattör, "har du läst världshistoria", när du inte har studerat det på ett fakultet.

Jag som pojkspoling tycker att klimatet har blivit råare, pga av den alltmer växande invandrarhopen som samlar sig i Sverige. Men det är väl bara min högst ovetenskapliga analys
2007-11-24, 16:01
Medlem
Citat:
Vad är det här för strunt? Det var ju INGET världkrig för att hela kriget utspelade sig i Europa förutom några mindre förvecklingar mellan fartyg ute på haven eller mindre skärmytslingar i kolonierna. Svårt att fatta eller? Dessutom så kallades det för det stora kriget.

Svårt att fatta om det var ett världskrig enligt din definition eller? Ditt påstående var att:

Citat:
ingen under det s.k första världskriget kallade det för världskrig. Den epitetet fick den efter andra världskriget av historiker.

Enligt länken jag visade kallades kriget världskrig redan under dess tidiga skeden. Min poäng var alltså att det kallades världskrig, inte att det uppfyllde någon godtyckligt definition av vad som är ett världskrig.
2007-11-24, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Då är det väl ganska banalt av dig att fråga en meddebattör, "har du läst världshistoria", när du inte har studerat det på ett fakultet.

Jag som pojkspoling tycker att klimatet har blivit råare, pga av den alltmer växande invandrarhopen som samlar sig i Sverige. Men det är väl bara min högst ovetenskapliga analys

Låt oss säga så här. Jag är intresserad av historia och har haft andra världskriget som "hobby" i drygt 11 år.
2007-11-24, 18:17
Bannlyst
Citat:

Tja, USA var ju inblandat. Australien och Nya Zeeland slogs på Storbritaniens sida i kriget.

Så visst var kriget en bra bit utanför Europa om man ser till alla inblandade.
2007-11-24, 18:22
Bannlyst
Citat:

Men "världskrig" behöver ju inte innebära att kriget utspelar sig i hela världen? Utan snarare att länder från alla delar av världen är inblandade? Eller tänker jag galet nu?

Hursomhelst så är det väl sant att mycket förändrades, och inte bara till det bättre, i och med 1:a världskriget. Men att som JV påstå att allt blivit så mycket ondare, människorna våldsammare etc, det tror jag inte. Människor har alltid varit grymma, och kommer alltid att vara det.
Visst ser vi en stor respektlöshet bland ungdomar t ex, som inte var lika vanlig förr. Men att kalla det för ett tecken på tidens ände är väl att dra det hela väl långt. Enligt JV har slutet varit så oerhört nära i snart 100 år, det har inte hänt någonting.
2007-11-24, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Men "världskrig" behöver ju inte innebära att kriget utspelar sig i hela världen? Utan snarare att länder från alla delar av världen är inblandade? Eller tänker jag galet nu?

Hursomhelst så är det väl sant att mycket förändrades, och inte bara till det bättre, i och med 1:a världskriget. Men att som JV påstå att allt blivit så mycket ondare, människorna våldsammare etc, det tror jag inte. Människor har alltid varit grymma, och kommer alltid att vara det.
Visst ser vi en stor respektlöshet bland ungdomar t ex, som inte var lika vanlig förr. Men att kalla det för ett tecken på tidens ände är väl att dra det hela väl långt. Enligt JV har slutet varit så oerhört nära i snart 100 år, det har inte hänt någonting.

Andra Världskriget var inte heller helt globalt.

Du har en del bra poäng i ditt inlägg. Människan har alltid varit grym, alldeles för grym. Men om man skall se allt med facit i hand så fick vi en helt annan värld än den vi haft före pga kriget. Man skulle kunna säga att kriget i sig var likadant som det som startade det, en gnista som tände på något ännu värre.

Jag skall se sen om jag kan posta lite fakta om krigen och dess följder, så kan vi få en ganska bra översikt över vilka följder de hade.

Skall jag vara ärlig så behöver jag ingen profetia idag från någon organisation eller bok för att förstå att vi ligger ganska risigt till. Det räcker med att följa utvecklingen, och det är nog fler personer som är oroliga för framtiden, främst pga den snabba klimatförändringen.
2007-11-24, 18:43
Bannlyst
Citat:
Andra Världskriget var inte heller helt globalt.

Du har en del bra poäng i ditt inlägg. Människan har alltid varit grym, alldeles för grym. Men om man skall se allt med facit i hand så fick vi en helt annan värld än den vi haft före pga kriget. Man skulle kunna säga att kriget i sig var likadant som det som startade det, en gnista som tände på något ännu värre.

Jag skall se sen om jag kan posta lite fakta om krigen och dess följder, så kan vi få en ganska bra översikt över vilka följder de hade.

Skall jag vara ärlig så behöver jag ingen profetia idag från någon organisation eller bok för att förstå att vi ligger ganska risigt till. Det räcker med att följa utvecklingen, och det är nog fler personer som är oroliga för framtiden, främst pga den snabba klimatförändringen.

Nej, det är ju det jag menar? Att man inte krigade i bokstavligt talat hela världen, men att länder från hela världen var med. Eller nåt. Jag är inte så bra på att uttrycka alla fantastiska och genialiska tankar som flyger genom mitt lilla huvud...

EDIT:Vad gäller klimatförändringen är det nog mest den som oroar. Men ska man tro bibelkunniga kommer Gud inte tillåta att världen går under. Man får ju hoppas på det!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in