2009-01-29, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Jag kan tycka att det är konstigt att man gjort den ändring dom gjort angående blodfrågan. Jag har fått det hela förklarat för mig, men jag tycker väl ändå att det hade varit lika bra att köra på som förut så att säga. Samtidigt tycker jag inte det är nånting att hetsa upp sig för.

Förut var det väl inte tillåtet för kvinnor att bli präster inom svenska kyrkan? Homosexuella fick väl inte gifta sig i kyrkan men det är helt ok nu? Det är bara JV som inte får ändra ståndpunkt i div. frågor?

Den här jämförelsen haltar betänkligt:

1. Att kvinnor inte fick bli präster tidigare, det har knappast inneburit livsfara för någon.
Liksom inte heller frågan om homosexuella vigslar har inneburit någon sådan fara.

2. Om någon medlem i Sv Kyrkan tidigare, då dessa saker var tabu, gav uttryck för att de ansåg att kvinnor skulle få bli präster, så riskerade den här medlemmen knappast uteslutning för sina åsikter. Men det riskerar verkligen ett JV om h-n protesterar mot blodförbudet.

3. Det är JV (inte sv Kyrkan) som hävdar att de är den enda sanna religionen.
Men hur kan "sanningen" vara så föränderlig?

Antingen ÄR det sanningen, och då kan väl inga ändringar vara befogade?
Eller också är det INTE sanningen, och kommer därför att förändras efterhand.
2009-01-29, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy<br /> <br /> Tror absolut inte att någon blivit [B
orättvist[/b] utesluten.

Men jag VET att det har förekommit.
Känner till några skräckexempel.

Tänker inte gå in på några detaljer här, eftersom jag sparar det till en planerad bok.
2009-01-31, 06:07
Medlem
andorras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Men jag VET att det har förekommit.
Känner till några skräckexempel.

Tänker inte gå in på några detaljer här, eftersom jag sparar det till en planerad bok.

Min syster blev inte orättvist utesluten, hon blev felaktigt utesluten. Hon var inte döpt vid tillfället(för synd), men trots det blev hon utesluten. Detta visar att människor i alla organisationer gör fel. När felet uppdagades, så förklarades det på ett möte att ett misstag hade skett.
Själv slutade jag gå på möten när jag var runt 18 år. Är uppvuxen i JV. Jag döpte mig aldrig, då jag aldrig kände mig mogen till det. Hade Jesus som förebild(i den frågan), och vad jag minns så döptes väl han vid 30 års ålder ? Tänk vad många uteslutningar som man hade sluppit, om man inte uppmuntra så skarpt till dop(bland yngre ungdomar). Det kanske har ändrats de 14 åren jag inte har deltagit på mötena. Har dock ingen bitterhet till JV, verkar vara så många här redan, som skänker bitter malört till dessa som är starkt övertygade om sin trosuppfattning.

Till insatta och JV : Behöver lite uptodate om de 144 000 , hur var det nu me att de skulle vara närvarande vid den stora vedermödan ? Finns där ngra levande kvar ? De borde ju vara 120 bast nu ? Eller finns där ngn nytolkning ? Morsan snacka ngt om det , men jag hörde inte så noga (läs fatta noll)
2009-01-31, 09:51
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andorra

Till insatta och JV : Behöver lite uptodate om de 144 000 , hur var det nu me att de skulle vara närvarande vid den stora vedermödan ?
Jo det ska finnas kvar av dem på jorden när vedermödan kommer.

Citat:
Finns där ngra levande kvar ?
Jodå och de har ökat i antal. Har för mig att det finns 7-8000.
Citat:

De borde ju vara 120 bast nu ? Eller finns där ngn nytolkning ?
Den gamla tron med generationen från 1914 existerar inte längre. Om du tänker på detta; http://www.jwfacts.com/images/w84_1914_generation.JPG

Generationen som bibeln talar om har man alltså tolkat fel och man ändrade på detta.
2009-01-31, 09:57
Medlem
schabo-labos avatar
Det tål att upprepas om och om igen, även jag själv kan glömma bort de sanningar Sällskapet delat med sig av genom åren, här kommer ett lysande exempel. Vakna! 22 maj 1969, s.15 (amerikansk utgåva)

Citat:
Om du är en ung person, måste du också inse att du aldrig kommer att bli gammal i det nuvarande systemet. Varför inte? Eftersom alla bevis för uppfyllelsen av Bibelns profetior visar att detta korrupta system kommer att försvinna inom några få år. Om den generation som observerat början av de
"sista dagarna" år 1914, sade Jesus: "Denna generation kommer alls inte att försvinna förräns allt detta inträffar." Därför kommer du som yngre person aldrig att få någon karriär som detta system erbjuder.

Du aldrig kommer bli gammal.. alla bevis.. system kommer att försvinna inom några få år..! Här citerar man Jesus gällande generationen (som man numera har en annan syn på) att denna generationen - från 1914 - kommer inte att försvinna. Det gav stor hopp bland folket. Du kommer aldrig få någon karriär..? Det är sanning och inga visor lät det som.. men men besvikelsen är stor bland de som sitter i riktes salar idag, outbildade och barnlösa .. slutet har ej kommit.
2009-01-31, 15:59
Medlem
andorras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Det tål att upprepas om och om igen, även jag själv kan glömma bort de sanningar Sällskapet delat med sig av genom åren, här kommer ett lysande exempel. Vakna! 22 maj 1969, s.15 (amerikansk utgåva)

Du aldrig kommer bli gammal.. alla bevis.. system kommer att försvinna inom några få år..! Här citerar man Jesus gällande generationen (som man numera har en annan syn på) att denna generationen - från 1914 - kommer inte att försvinna. Det gav stor hopp bland folket. Du kommer aldrig få någon karriär..? Det är sanning och inga visor lät det som.. men men besvikelsen är stor bland de som sitter i riktes salar idag, outbildade och barnlösa .. slutet har ej kommit.

Jag känner igen mig , med att skolutbildningen inte var ngt särskilt viktigt för mina föräldrar. Mina 2 systrar födda runt 70-talet gick bara ut grundskolan. Själv så fortsatte jag att utbilda mig, då det mer och mer blev naturligt även för JVs barn att göra så, många valde då utbildningar som kunde vara bra att ha även i en "ny värld" så att säga. Mina livsval i yngre tonåren blev gjorda med harmageddon i tankarna. Ibland fick jag en känsla av att det var slutet som räknades mest, alla var väldigt ivriga på att denna världen skulle försvinna. Jag kan ändå inte klandra JV eller mina föräldrar för ngt, jag hade ju inte varit den jag är utan ngn av dem . Finns inget att sura för. Denna världen kommer ju försvinna i vilket fall som helst, och beviserligen så måste där ju finnas en grupp kristna som gör rätt, annars så skulle ju stenarna pratat med oss om Guds Rike ..
Senast redigerad av andorra 2009-01-31 kl. 16:01.
2009-02-01, 11:40
Medlem
Citat:
Jag kan tycka att det är konstigt att man gjort den ändring dom gjort angående blodfrågan. Jag har fått det hela förklarat för mig, men jag tycker väl ändå att det hade varit lika bra att köra på som förut så att säga. Samtidigt tycker jag inte det är nånting att hetsa upp sig för.

Jag tycker det är rätt skrämmande när någon är av sån avsaknad av empati som du ger uttryck för. Förklara för de som har mist släktingar/fruar/äkta män/barn att det inte "är nånting att hetsa upp sig för". Nej jag har inga siffror på hur många det handlar om, men det spelar väl ingen roll om det är 10 eller 1000 ? Det beklagliga är att det ens har hänt.

Citat:
Förut var det väl inte tillåtet för kvinnor att bli präster inom svenska kyrkan? Homosexuella fick väl inte gifta sig i kyrkan men det är helt ok nu? Det är bara JV som inte får ändra ståndpunkt i div. frågor?

Jag tycker att både du och många JV:s här på tråden missar poängen. OM man kommer med ett sånt utlåtande som JV:s har gjort i sina skrifter, att man är den ENDA sanna organisationen och typ Guds förlängda arm så har man liksom förbrukat sin rätt att ändra sig i frågor. Man kan inte säga att det som var felaktigt vid tidpunkt A är ok vid tidpunkt B eftersom man har fått nytt ljus. För oavsett om du har fått nytt ljus eller inte så är ju din första ståndpunkt fel.

Säger jag till exempel att Jorden är platt och sen 10 år senare får "nytt ljus" och får bevisat att den är rund kan jag inte komma ifrån att hur jag än vänder och vrider på steken så har jag haft fel.

Javisst har Svenska Kyrkan ändrat sin ståndpunkt i många frågor, men dom hävdar å andra sidan inte heller att dom står för Sanningen och att alla andra organisationer har fel utan intar en mycket mer ödmjuk inställning till andra.
2009-02-01, 20:12
Medlem
Ser ni annorulunda på kvinnor inom ert trossamfund? Finns det kvinnor med höga positioner inom Jehovas vittnen?
2009-02-02, 20:32
Medlem
Varför går jv hem till vanliga människor och stör på olämpliga tider? Kan dom inte hålla sig hemma eller i sina egna lokaler och vänta på att fler ansluter till dom? Vill jag ha information går jag och frågar efter den.
2009-02-03, 07:22
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greken09
Ser ni annorulunda på kvinnor inom ert trossamfund? Finns det kvinnor med höga positioner inom Jehovas vittnen?
Rangordning;
barn
kvinnor
män
äldstebröder
kretstillsyningsman
styrande kretsen och medlemmar bland 144 000
2009-02-05, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jv och före dem bibelforskarna har alltid insett att rökning är emot Guds vilja, och det har alltid motarbetats. Rökare kunde inte få några förordnanden. Inte allt som anses vara emot Guds vilja leder till uteslutning, och här tyckar jag man skall striktare hålla sig till vad Skriften faktiskt säger om uteslutningar. Jag avskyr tobaksrökning och det måste motarbetas, men Skriften nämner det inte som en uteslutningsorsak.

Jaha här va ngt som du själv tycker illa om så då går det bra att vara lite hård...

Nej det står inte uttryckligen i bibeln. JV anser det väl som att allt som går emot det Gud inte gillar (som man faktiskt kan hitta i bibeln) är orsaker till uteslutning.
Hur tycker du man ska ta tag i felaktigt beteende annars? Låtsas som ingenting? Låta alla göra som de vill?
2009-02-05, 19:07
Medlem
[quote=Gitte]
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Du vet mkt om JVs medlemmar. Alla detaljer minsann.

Suck.

Ja, jag vet väldigt mycket om JV.
Har sett väldigt mycket i JVs nähet under hela mitt liv.
Och står för det jag säger.

Har du inget annat svar på detta?

Du kanske inte såg de resterande raderna jag skrev....???

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in