Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Mot JVs tro ja...precis. Det är väl för fan Jehovas Vittnen vi diskuterar här och JV bygger sin tro på bibeln, punkt! Sen får ni jiddra bäst ni vill.
Rökning är förbjudet för ett JV och det står i bibeln att man ska hålla sig "ren" köttsligt och andligt. Det tycker jag låter som en klockren tolkning angående rökning. Sen det här tjafset om blodet är bara löjligt.
Exemplet du nämner är olyckligt...tough shit! Folk i Afrika svälter...ännu tuffare shit.
Berätta om dessa "fler orättvisa uteslutningsorsaker". Och inte nån "jag har hört av en grannes brors hundvakts systers son som känner en som" - story...
JVs tro vi diskuterar, javisst.
Men JVs tro är inte till 100% byggt på Bibeln. Undersök tex deras kronologi närmare. Och deras hyckleri i blodfrågan. Det finns inget i Bibeln som säger att vissa bloddelar är en samvetssak medan andra delar är förbjudna, och därmed uteslutningsorsak.
"det står i bibeln att man ska hålla sig "ren" köttsligt och andligt. Det tycker jag låter som en klockren tolkning angående rökning."
Men en uteslutningsorsak??
Och hur kan det då komma sig att en del JV har blivit uteslutna för rökning, men ingen, vad jag vet för frosseri?
Och medan ett JV kan bli utesluten efter att någon har sett honom/henne med en cigarett i munnen, så krävs det VÄLDIGT stort alkoholmissbruk innan det blir fråga om uteslutning.
En del JV knaprar dessutom i sig väldigt mycket tabletter, det är också ett missbruk. Men det brukar inte leda till uteslutning.
Kroppen ska alltså först och främst hållas ren från rökning, annat missbruk är inte lika viktigt?
En orättvis uteslutningsorsak hos JV är tex att om en man och en kvinna tillbringar natten tillsammans så ses det som att de har begått otukt, och de kan bli uteslutna!
Trots att ingen otukt förekommit, och ingen av dem har haft en tanke på något sådant!
Det finns faktiskt exempel på JV som har haft ett syskon som församlingen inte känt till som övernattande gäst, och för det blivit inkallad för dömande kommite. Nåja, det går ju att bevisa att det är ett syskon, så det har väl inte lett till uteslutning.
Men tänk om det i stället hade varit en kusin eller en barndomskamrat, eller en jämnårig moster/morbror, som man har stått nära hela livet, nästan som syskon. Och som övernattar vid besök från annan del av landet.
Då hade uteslutningen varit ett faktum!
Är inte det en orättvis uteslutning?