2009-01-20, 19:23
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Mot JVs tro, ja kanske det.
Men inte alltid något som strider mot Bibeln. Som tex rökning, eller att ta emot någon av JV förbjuden blodbeståndsdel, medan andra går bra. Detta är ett fruktansvärt hyckleri! Finns fler orättvisa uteslutningsorsaker.

Mot JVs tro ja...precis. Det är väl för fan Jehovas Vittnen vi diskuterar här och JV bygger sin tro på bibeln, punkt! Sen får ni jiddra bäst ni vill.

Rökning är förbjudet för ett JV och det står i bibeln att man ska hålla sig "ren" köttsligt och andligt. Det tycker jag låter som en klockren tolkning angående rökning. Sen det här tjafset om blodet är bara löjligt.

Exemplet du nämner är olyckligt...tough shit! Folk i Afrika svälter...ännu tuffare shit.

Berätta om dessa "fler orättvisa uteslutningsorsaker". Och inte nån "jag har hört av en grannes brors hundvakts systers son som känner en som" - story...
2009-01-20, 19:25
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Bland dem som forskat lite grann i Sällskapet Vakttornets teologiska/ideologiska har namnet John Thomas poppat upp.Denne person grundade 1848 rörelsen Christadelphierna som var mycket framgångsrika med att sälja biblisk litteratur...så framgångsrika att det drog till sig CT Russels intresse.Vissa av lärorna är märkligt lika Sällskapet Vakttornets,tex;

Förnekelse av treenigheten.
Jesus är Sonen...ej Gud Sonen.
Guds Heliga Ande är detsamma som Guds aktiva kraft.
Själen och kroppen är detsamma.
Frälsning kan erhållas genom gärningar.
Jesus och Mikael är densamme.

Det finns mer likheter, Sällskapet Vakttornets teologi är en karbonkopia på Christadelphiernas...så var det med "den unika tron".

Och?
2009-01-20, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Mot JVs tro ja...precis. Det är väl för fan Jehovas Vittnen vi diskuterar här och JV bygger sin tro på bibeln, punkt! Sen får ni jiddra bäst ni vill.

Rökning är förbjudet för ett JV och det står i bibeln att man ska hålla sig "ren" köttsligt och andligt. Det tycker jag låter som en klockren tolkning angående rökning. Sen det här tjafset om blodet är bara löjligt.

Exemplet du nämner är olyckligt...tough shit! Folk i Afrika svälter...ännu tuffare shit.

Berätta om dessa "fler orättvisa uteslutningsorsaker". Och inte nån "jag har hört av en grannes brors hundvakts systers son som känner en som" - story...

Nej Jv:s lära bygger på hur ett gäng gamla gubbar i Brooklyn tolkar den! Det är väl en viss skillnad eller hur?

Tjafset om blodet löjligt? Ja du bagatelliserar att folk dött på grund av detta! Visar väl den typ av människosyn du förfäktar, som väldigt väl överenstämmer med JV:s ledning. Du har väl ingen aning om hur andra JV upplever uteslutning och att inte ha kontakt med sina släktingar så håll käften tack! JV:s ledning är råttor som inte tar ansvar för sina vanföreställningar och att dem förstör livet för människor som begår misstaget attt bli ett JV.
2009-01-21, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy

JVs tro vi diskuterar, javisst.
Men JVs tro är inte till 100% byggt på Bibeln. Undersök tex deras kronologi närmare. Och deras hyckleri i blodfrågan. Det finns inget i Bibeln som säger att vissa bloddelar är en samvetssak medan andra delar är förbjudna, och därmed uteslutningsorsak.

"det står i bibeln att man ska hålla sig "ren" köttsligt och andligt. Det tycker jag låter som en klockren tolkning angående rökning."

Men en uteslutningsorsak??
Och hur kan det då komma sig att en del JV har blivit uteslutna för rökning, men ingen, vad jag vet för frosseri?
Och medan ett JV kan bli utesluten efter att någon har sett honom/henne med en cigarett i munnen, så krävs det VÄLDIGT stort alkoholmissbruk innan det blir fråga om uteslutning.
En del JV knaprar dessutom i sig väldigt mycket tabletter, det är också ett missbruk. Men det brukar inte leda till uteslutning.
Kroppen ska alltså först och främst hållas ren från rökning, annat missbruk är inte lika viktigt?

En orättvis uteslutningsorsak hos JV är tex att om en man och en kvinna tillbringar natten tillsammans så ses det som att de har begått otukt, och de kan bli uteslutna!
Trots att ingen otukt förekommit, och ingen av dem har haft en tanke på något sådant!
Det finns faktiskt exempel på JV som har haft ett syskon som församlingen inte känt till som övernattande gäst, och för det blivit inkallad för dömande kommite. Nåja, det går ju att bevisa att det är ett syskon, så det har väl inte lett till uteslutning.
Men tänk om det i stället hade varit en kusin eller en barndomskamrat, eller en jämnårig moster/morbror, som man har stått nära hela livet, nästan som syskon. Och som övernattar vid besök från annan del av landet.
Då hade uteslutningen varit ett faktum!

Är inte det en orättvis uteslutning?
2009-01-21, 12:22
Medlem
schabo-labos avatar
USA har en lista med speciellt farliga brotslingar. Bland dessa har man en lista för de "most wanted". En av dem som är med där heter Fredrick McLean och han är efterlyft för våldtäkter mot barn. Det som inte sägs i efterlysningen är att broder McLean var en biträdande tjänare inom Jehovas vittnen när en del av brotten begicks.

När han avslöjades blev han avsatt som biträdande tjänare och fick restriktioner. Han kunde sedan flytta till en annan församling och fortsätta övergreppen där. Familjerna i den nya församlingen får enligt sällskapets anvisningar inte reda på någonting om denna man.

http://www.usdoj.gov/marshals/news/chron/2009/010809a.htm
2009-01-22, 14:19
Medlem
Sexuella övergrepp

Sedan 2001 har 7000 personer i USA anmält för stödorganisationen Silentlambs att dom i ungdomsåren blivit utsatta för sexuelle övergrepp inom jaehovas vittnen.
2009-01-24, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Mot JVs tro, ja kanske det.
Men inte alltid något som strider mot Bibeln. Som tex rökning, eller att ta emot någon av JV förbjuden blodbeståndsdel, medan andra går bra. Detta är ett fruktansvärt hyckleri! Finns fler orättvisa uteslutningsorsaker.

Men vad har du då att säga om alla som har växt upp och uppfostras som JV och döpt sig i unga år, ofta väldigt unga?

Och sedan upptäcker att JVs läror inte håller för en närmare granskning.
Att blodfrågan är ohållbar, liksom JV-kronologin och flera andra viktiga JV-läror.
Och som därför inte längre vill vara kvar i denna organisation.

De behandlas om möjligt ännu hårdare än uteslutna.
Utan att ha gjort sig skyldiga till något som är uteslutningsorsak.
De vill bara inte vara i en organisation som de betraktar som falsk.

Är det verkligen försvarbart att de av den orsaken förlorar all kontakt med släkt och familj?

Och att dessutom även deras barn är helt avskurna från familjen, och aldrig lär känna far- och morföräldrar, fastrar, farbröder, mostrar och morbröder och alla kusiner???

Är det kärleksfullt???

Rökning?
Det står i bibeln att kroppen ska hållas ren från varje form av förorening och att ett beroende av vad det vara må inte är ok.
Tror du att Gud tycker det är rätt att vi pajar våra kroppar som han skapat?
2009-01-24, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Nej Jv:s lära bygger på hur ett gäng gamla gubbar i Brooklyn tolkar den! Det är väl en viss skillnad eller hur?

Tjafset om blodet löjligt? Ja du bagatelliserar att folk dött på grund av detta! Visar väl den typ av människosyn du förfäktar, som väldigt väl överenstämmer med JV:s ledning. Du har väl ingen aning om hur andra JV upplever uteslutning och att inte ha kontakt med sina släktingar så håll käften tack! JV:s ledning är råttor som inte tar ansvar för sina vanföreställningar och att dem förstör livet för människor som begår misstaget attt bli ett JV.

Du har kanske inte heller ngn aning om hur varje vittnes uteslutning upplevs.
En del har inga problem med det.

JV har en egen tolkning precis som andra samfund. Vad är konstigt med det? Vill man gå med har man troligen först satt sig in i hur denna tolkning sammanfaller med vad som står i bibeln, sen får man ju välja om man går med eller inte.
2009-01-24, 15:38
Medlem
rökning

Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Rökning?
Det står i bibeln att kroppen ska hållas ren från varje form av förorening och att ett beroende av vad det vara må inte är ok.

Men det sägs inte i dessa texter att sådan orenhet medför uteslutning. Därför dröjde det också ända till 1973 innan Jv började utesluta för rökning. Den tidigare hållningen som innebar att en rökare inte var föredömlig var en mer avvägd hållning.
2009-01-25, 00:21
Medlem
Citat:
Rökning?

Upprepar min tidigare fråga; varför blir man då inte utesluten för tex frosseri?
Jag känner i alla fall inte till något fall!
Och jag känner till några JV som har ätit, ja, verkligen ätit sig till en rejäl övervikt. Inte fråga om sjukdom och låg ämnesomsättning där inte!
Är det att måna om kroppens renhet?
Och är det här inte också en fråga om beroende?

Och när det gäller alkohol ska det till en rejäl konsumtion innan det leder till uteslutning.
Hur var det nu med kroppens renhet? Och beroende?

Kanske tycker Gud att man pajar sina kroppar lika mycket i de fallen som när det gäller rökning!?!

Obs, jag förespråkar eller försvarar absolut inte rökning, har aldrig rökt, och tänker aldrig göra det heller.

Har bara svårt att se det som en skriftenlig uteslutningsorsak.
2009-01-25, 08:54
Bannlyst
Citat:
Du har kanske inte heller ngn aning om hur varje vittnes uteslutning upplevs.
En del har inga problem med det.

JV har en egen tolkning precis som andra samfund. Vad är konstigt med det? Vill man gå med har man troligen först satt sig in i hur denna tolkning sammanfaller med vad som står i bibeln, sen får man ju välja om man går med eller inte.

Problemet (som jag ser det) är ju att man går med under vissa givna förutsättningar. Före 1973 var det tydligen okej att röka, t ex, efter var det plötsligt inte okej. Så om en rökare gick med 1971 kunde han/hon inte ha en aning om att ara två år senare skulle han/hon bli utesluten...Rökning var ju inte en uteslutningsorsak när han/hon gick med.

Hoppas någon fattar vad jag menar, är lite trött...(Som vanligt )
2009-01-25, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Men det sägs inte i dessa texter att sådan orenhet medför uteslutning. Därför dröjde det också ända till 1973 innan Jv började utesluta för rökning. Den tidigare hållningen som innebar att en rökare inte var föredömlig var en mer avvägd hållning.

Jag vet att JV rökte förr och jag tycker det är intelligent att man sen förstod att det inte kan vara i linje med Guds vilja att förstöra kroppen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in