2007-05-17, 22:40
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piehole
jupp, it´s weard as hell. men är det inte så att de flesta "nya" jehovas vittnen är sådana som föds in i det..

Jo säkert men jag har läst om några som överväger att gå med i JV så dem kan ju knappast blivit födda in i sekten.
2007-05-17, 22:57
Medlem
pieholes avatar
hm.. något jag har lagt märke till är att de som kommer nya till jehovas vittnen (har inte träffat så många men några få) har något bräckligt i sin personlighet. de verkar sorgsna på nåt sätt, trasiga människor. och då kanske det inte är så konstigt att de dras till den varma gemenskap vittnena kan visa upp utåt när man kommer på deras möten. En gemenskap som sedan visar sig vara till viss del illusion, men..

konstigt är det i alla fall.
2007-05-17, 22:59
Medlem
pieholes avatar
fast alla är såklart inte det.. vet i fan, men det kanske är så att man hinner bli rejält indoktrinerad innan man har en chans att upptäcka allt skit där..
2007-05-18, 11:44
Medlem
Pamlors avatar
Citat:
hm.. något jag har lagt märke till är att de som kommer nya till jehovas vittnen (har inte träffat så många men några få) har något bräckligt i sin personlighet. de verkar sorgsna på nåt sätt, trasiga människor. och då kanske det inte är så konstigt att de dras till den varma gemenskap vittnena kan visa upp utåt när man kommer på deras möten. En gemenskap som sedan visar sig vara till viss del illusion, men..

Man kan inte generalisera och säga att det är en illusion. Jag är av åsikten att man skall låta människor leva som de behagar, dock är JV en väldigt krävande religion, för att annama det så måste man vara övertygad om att det är saningen.
2007-05-18, 15:01
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pamlor
Man kan inte generalisera och säga att det är en illusion. Jag är av åsikten att man skall låta människor leva som de behagar, dock är JV en väldigt krävande religion, för att annama det så måste man vara övertygad om att det är saningen.

Tja enligt insändare på hjälpkällan från fd JV så menar de flesta att det är en illusion. Att ledningen i Brooklyn är desperat i sin jakt på pengar pga uteblivna intäkter från en minskande sekt och kostnader för pedofilhärvorna som avslöjats på senare tid gör det ännmer anträngande för ett JV idag.
2007-05-18, 16:03
Medlem
Diamantinas avatar
Citat:

Stämmer rätt väl på de kvinnor som dras in i rörelsen. Männen har en chans att "göra karriär" inom organisationen på ett helt annat sätt. Ofta får de mycket större insyn och har fler anledningar att tvivla. Men makt är som bekant oerhört svårt att lämna ifrån sig då man en gång fått den. Kvinnorna vet minst och tror mest inom JV.
2007-05-18, 22:17
Bannlyst
..

Hallå igen fuckers.. Hur ska man förklara för ett jv att dom lever inom en sekt?
2007-05-19, 00:40
Medlem
AlienBillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ev01ving_
Hallå igen fuckers.. Hur ska man förklara för ett jv att dom lever inom en sekt?

Tror det blir svårt, var på ett JV möte en gång där en älste berättade vad som händer när folk tolkar bibeln som dom vill, att det då uppstår sekter, som tex. Katolska kyrkan ... var rättå roande att höra.
Men JV ska vara klassat som värdens sörsta domedags sekt, vad jag har hört.
2007-05-19, 10:59
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlienBilly
Tror det blir svårt, var på ett JV möte en gång där en älste berättade vad som händer när folk tolkar bibeln som dom vill, att det då uppstår sekter, som tex. Katolska kyrkan ... var rättå roande att höra.
Men JV ska vara klassat som värdens sörsta domedags sekt, vad jag har hört.

Haha påstå att katolska kyrkan med miljarder medlemmar varav de flesta sekulära är ju helt horribelt. Jodå det är med domedagen man skrämmer in medlemmarna i fållan. Ibland undrar jag om inte man borde göra begränsningar i religionsfriheten. Man skulle ha en kommite som utvärderade vad för skräp folk tror på. Fast det är klart då skulle all religion nog förbjudas.
2007-05-19, 11:16
Medlem
pieholes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pamlor

nä, jag generaliserade väl egentligen inte, sa att det till VISS del är en illusion. talar av egen erfarenhet. och till stor del så är den där jävla gemenskapen bara BULLSHIT!

och visst måste man låta människor leva som de behagar, men det går inte att låta bli att tycka att det är svårt att se personer man älskar bli nedslagna och nedbrutna på grund av de känslor av skam som påläggs dem av vakttornet sällskapet.
2007-05-19, 20:23
Medlem
Pamlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Tja enligt insändare på hjälpkällan från fd JV så menar de flesta att det är en illusion. Att ledningen i Brooklyn är desperat i sin jakt på pengar pga uteblivna intäkter från en minskande sekt och kostnader för pedofilhärvorna som avslöjats på senare tid gör det ännmer anträngande för ett JV idag.

De ökar starkt i de fattiga delarna av världen. Vidare försörjer de sig med bistånd. Tycker du bör försöka hitta din infomration från ett neutralare ställe än en x-JV site. Det rolgaste är att du säger en minskade sekt, vilken gallimattias ...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/c2/JWStats.png

Jag tror det börjar närma sig 7 milijonsträcket ...

Citat:
nä, jag generaliserade väl egentligen inte, sa att det till VISS del är en illusion. talar av egen erfarenhet. och till stor del så är den där jävla gemenskapen bara BULLSHIT!

och visst måste man låta människor leva som de behagar, men det går inte att låta bli att tycka att det är svårt att se personer man älskar bli nedslagna och nedbrutna på grund av de känslor av skam som påläggs dem av vakttornet sällskapet.

Jag kan inte kommentera dina upplevelse, det är svårt att dra slutsattser från enskildas egna upplevelse. Dock det är inte lite den religionen kräver från sina medlemmar så vissa dem respekt ...
2007-05-19, 22:23
Medlem
zappzapps avatar
24 sidor och jag orkar inte söka.
här är min fråga: på en fest i går var där en tjej som är före detta ittne, hon sa att som vittne fick hon inte använda tamponger då detta skulle ta hennes oskuld (något med mödomshinnan och att en tampong skulle få den att brista). jag tycker detta låter lite mer som en myt eller fördom än fakta så upplys mig är det på detta vis och vad grundar det sig i i så fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in