2007-05-12, 20:06
Medlem
Nickeps avatar
Kan det vara fråga om en generationsväxling - man hör numera sällan någon beskriva besök de har fått. Tidigare var dessa besvärande ofta förekommande! Finns statistik?
2007-05-12, 21:23
Medlem
Dynamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Nja, det finns 20 000 JV i Sverige, kanske runt 2-3% som har hoppat av. Eftersom hela släkten oftast är med är det svårt att bara hoppa av. Då måste man avsäga sig (i princip) rätten att prata med sin familj. Men det är säkert många som vill hoppa av. Många ungdomar iaf.

Jag tror (men har ingen statistik) att det är ungefär lika många som har hoppat av. Men då får man se det i ett längre tidsperspektiv, kanske är det troligt om man räknar under dom senaste 40-50 åren. Nu har jag inte uppgifterna i färskt minne, men jag har för mig att det var ca 4000-5000 som hoppade av i Sverige efter fiaskot 1975. Sen blir ju en del återupptagna också, det är faktiskt inte så ovanligt att ett aktivt vittne varit utesluten en period eller två.

Men ser man på årsbasis så är nog din siffra på 2-3 % ganska trolig. Och som sagt det har sina sidor att hoppa av, många väljer att stanna kvar av just dom skälen du nämner.

Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Kan det vara fråga om en generationsväxling - man hör numera sällan någon beskriva besök de har fått. Tidigare var dessa besvärande ofta förekommande! Finns statistik?

Rekryteringen går ganska trögt i Sverige, en kvalificerad gissning är att dom flesta nya vittnena är uppväxta i rörelsen. Statistik finns (från vakttornet) men dom siffrorna får man nog ta med en nypa salt. Predikandet i Sverige ligger på en bottennotering internationellt sett.

Statistik från 1988-2004:
http://www.jwic.com/stat.htm
2007-05-13, 14:20
Medlem
Herr Lindholms avatar
Stämmer det att mötena är mer som studiemöten än gudstjänster?
2007-05-13, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Tänkte att vi kunde ha en slags frågelåda, om ni har några frågor rörande Jehovas Vittnen, kan jag besvara dom. Jag har en diger erfarenhet av rörelsen, om man säger så.

Ungefär 90% av min släkt är Jehovas Vittnen och jag själv gick på mötena tills jag var 16år. Därför har jag heller inte så bra kontakt med mina släktingar, för att ag själv inte är ett vittne. Mina föräldrar träffar jag dock ibland. Jag tror att jag kan svara med en objektivitet, eftersom jag har kunskapen, men inte är med i rörelsen.

Fråga på!

Jag har inte läst hela tråden så min fråga kan varit uppe tidigare.... Jag har hört att JV anser att det bara finns 500 000 (alltså ett givet antal) platser i himlen men hur tusan får man ihop det då antalet medlemmar är långt större (samt att det finns redan döda JV som så att säga redan tagit platser...) än 500 000? Kommer man att sålla ut Elitmedlemmar så att endast de mest troende får plats?
2007-05-13, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm

Rekommenderar dig att gå på ett möte. Svårt att beskriva.
2007-05-13, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EBIT
Jag har inte läst hela tråden så min fråga kan varit uppe tidigare.... Jag har hört att JV anser att det bara finns 500 000 (alltså ett givet antal) platser i himlen men hur tusan får man ihop det då antalet medlemmar är långt större (samt att det finns redan döda JV som så att säga redan tagit platser...) än 500 000? Kommer man att sålla ut Elitmedlemmar så att endast de mest troende får plats?

144 000 ska styra tillsammans med Jesus i himlen.

Resten kommer vara på jorden. As simple as that.
2007-05-13, 19:03
Medlem
Dynamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm

Ja, det stämmer. JV:s möten bygger på att man läser ett avsnitt ur vakttornet eller annan litteratur (som medlemmarna har läst på innan). Man drar igenom artiklarna och medlemmarna får svara på frågor (nåde den som inte ger det svar som finns i litteraturen). Förutom det här sjunger man ett par sånger och läser en bön eller två.

Ibland har man olika föredrag, eller rollspel (om hur JV skall hantera olika situationer). Alla möten är likadana över hela världen, man följer vakttornets planering.

Personligen tycker jag att det är en ganska stel och konstlad tillställning.
2007-05-14, 20:16
Medlem
pieholes avatar
Indoktrinering

Det värsta med Jehovas vittnen är att de indoktrinerar sina medlemmar att tro stenhårt på allt som har med sekten att göra. De lär en "svar" på alla frågor som man kan ha, och lär en till och med att tvivel är "ett bevis för att det är sanningen". Man får så jävla mycket litteratur som man helst ska läsa, vakna och vaktornet, man ska gå på tre möten i veckan och helst bara umgås med församlingsmedlemmar. Det går fan inte att skaffa sig en normal bild av världen för man är för upptagen av församlingsvärlden.

Jag gick ur Jehovas vittnen för ungefär 3 månader sedan efter att ha varit overksam i två år. Fortfarande kan jag komma på mig själv med sjuka värderingar som jag på något sätt har fått under min tid som jehovas vittne. Senast var när jag och min sambo pratade om homosexuella och då framför allt bögar. Min kommentar till hur det är att vara bög var att "bögar knullar ju bara runt"..... Tilläggas kan att jag själv är bisexuell. Var naturligtvis tvungen att omvärdera det där direkt... Men det är sånt där som är så sjukt, man hinner liksom aldrig tänka över saker själv för det är så himla mycket som bara trycks i en av de äldste och de andra.
2007-05-15, 18:35
Medlem
Nu har jag inte hängt med i diskussionerna på ett tag, vad är de senaste skandalerna?
2007-05-15, 18:56
Medlem
milfhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piehole
Det värsta med Jehovas vittnen är att de indoktrinerar sina medlemmar att tro stenhårt på allt som har med sekten att göra. De lär en "svar" på alla frågor som man kan ha, och lär en till och med att tvivel är "ett bevis för att det är sanningen". Man får så jävla mycket litteratur som man helst ska läsa, vakna och vaktornet, man ska gå på tre möten i veckan och helst bara umgås med församlingsmedlemmar. Det går fan inte att skaffa sig en normal bild av världen för man är för upptagen av församlingsvärlden.

Jag gick ur Jehovas vittnen för ungefär 3 månader sedan efter att ha varit overksam i två år. Fortfarande kan jag komma på mig själv med sjuka värderingar som jag på något sätt har fått under min tid som jehovas vittne. Senast var när jag och min sambo pratade om homosexuella och då framför allt bögar. Min kommentar till hur det är att vara bög var att "bögar knullar ju bara runt"..... Tilläggas kan att jag själv är bisexuell. Var naturligtvis tvungen att omvärdera det där direkt... Men det är sånt där som är så sjukt, man hinner liksom aldrig tänka över saker själv för det är så himla mycket som bara trycks i en av de äldste och de andra.

Välkommen ut till livet!
2007-05-15, 19:09
Medlem
Dynamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piehole

Välkommen ut i verkligheten!

Själv är jag inte ex JV , men har ett i familjen. Det här med att sjuka värderingar och tankesätt sitter i ett tag, det får du nog räkna med. Det tar sin tid att ställa om från vakttornets propaganda till den verkliga världen.

Faktum är att ju längre tid det går från alla möten och tvångsläsande av JV:s litteratur, desto snabbare går återhämtningen. Jag tror att man behöver få en ordentlig distans från alla regler och dom äldstes ständiga förmaningar.

Det är inte helt friktionsfritt att börja tänka själv efter att ha matats i åratal med "sanningen". Och precis som du skriver, är man mitt uppe i indoktrineringsprocessen så är det svårt att tänka klart. Men livet har mycket mer att erbjuda än att sitta med näsan i vakttornet.
2007-05-15, 19:33
Moderator
Tystnads avatar
Jehovas är fan i mig jobbiga!

Dem dyker ju fan upp överallt ,skulle parkera bilen i garaget ,drog ner porten ,hörde en röst som yrade bakom mig och när jag vände mig om stod en Jwhora och yrade om vaktornet

Hänt flera gånger att man blir trakasserade av dem lite varsom helst ,matvaror affären ,parkeringsplatser.

Priset tog ändå den gången jag och en polare var ute långt ute i obygden och fiskade ,vi satt vid båten då en dammig gammal opel dök upp på grusvägen som lede till sjön ,ut steg en gammal gubbe från jehovas ,som började mässa om den "stora händelsen ,som kommer att ske"

Vi bad han dra åt helskott!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in