2009-01-25, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte

Och jag känner till några JV som har ätit, ja, verkligen ätit sig till en rejäl övervikt. Inte fråga om sjukdom och låg ämnesomsättning där inte!

Du vet mkt om JVs medlemmar. Alla detaljer minsann.

Suck.

Att en del JV inte tar alla saker på allvar är ju knappast org fel.
Vissa har kommit till insikt om att tex kaffe är beroendeframkallande och väljer att inte dricka det alls och andra drar ner på konsumtionen. Och ytterligare andra tänker inte ens på att det skulle räknas att vara beroende av kaffe.
Nu går väl inte kaffe under "skadligt/dödligt för kroppen", som rökning gör så det kan väl vara omöjligt att bli utesluten för det vad vet jag.
Att man äter för mkt kan ju bero på massa saker. Jag har inte sett många överviktiga (alltså sjukligt såna) under mina år på möten och sammankomster.
2009-01-25, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Upprepar min tidigare fråga; varför blir man då inte utesluten för tex frosseri?
Jag känner i alla fall inte till något fall!
Och jag känner till några JV som har ätit, ja, verkligen ätit sig till en rejäl övervikt. Inte fråga om sjukdom och låg ämnesomsättning där inte!
Är det att måna om kroppens renhet?
Och är det här inte också en fråga om beroende?

Och när det gäller alkohol ska det till en rejäl konsumtion innan det leder till uteslutning.
Hur var det nu med kroppens renhet? Och beroende?

Kanske tycker Gud att man pajar sina kroppar lika mycket i de fallen som när det gäller rökning!?!

Obs, jag förespråkar eller försvarar absolut inte rökning, har aldrig rökt, och tänker aldrig göra det heller.

Har bara svårt att se det som en skriftenlig uteslutningsorsak.

Har nog inte sett skillnad på rökning som uteslutningsorsak mot alkoholberoende.

Det sistnämnda kan man antagligen dölja lättare.
2009-01-25, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Problemet (som jag ser det) är ju att man går med under vissa givna förutsättningar. Före 1973 var det tydligen okej att röka, t ex, efter var det plötsligt inte okej. Så om en rökare gick med 1971 kunde han/hon inte ha en aning om att ara två år senare skulle han/hon bli utesluten...Rökning var ju inte en uteslutningsorsak när han/hon gick med.

Hoppas någon fattar vad jag menar, är lite trött...(Som vanligt )

Jag tror inte att det helt plötsligt blev uteslutning på alla rökare.
Är helt övertygad att detta kom upp på möten och i litteraturen så folk kunde ha tid på sig att rätta till beteendet.

Idag kan vi ju alla hålla med om att JVs ändring ang det var klokt. Med tanke på hur mkt mer man idag vet om riskerna och sjukdomarna med rökning.
Även de som inte är JV har fått ändra åsikt.

Menar ni alla då att JV tjurskalligt skulle ha hållit fast vid att rökning va ok?? ÖH....
2009-01-25, 14:30
Medlem
Man har alltid insett

Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag vet att JV rökte förr och jag tycker det är intelligent att man sen förstod att det inte kan vara i linje med Guds vilja att förstöra kroppen.

Jv och före dem bibelforskarna har alltid insett att rökning är emot Guds vilja, och det har alltid motarbetats. Rökare kunde inte få några förordnanden. Inte allt som anses vara emot Guds vilja leder till uteslutning, och här tyckar jag man skall striktare hålla sig till vad Skriften faktiskt säger om uteslutningar. Jag avskyr tobaksrökning och det måste motarbetas, men Skriften nämner det inte som en uteslutningsorsak.
2009-01-26, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Tänkte att vi kunde ha en slags frågelåda, om ni har några frågor rörande Jehovas Vittnen, kan jag besvara dom. Jag har en diger erfarenhet av rörelsen, om man säger så.

Ungefär 90% av min släkt är Jehovas Vittnen och jag själv gick på mötena tills jag var 16år. Därför har jag heller inte så bra kontakt med mina släktingar, för att ag själv inte är ett vittne. Mina föräldrar träffar jag dock ibland. Jag tror att jag kan svara med en objektivitet, eftersom jag har kunskapen, men inte är med i rörelsen.

Fråga på!

hej va underbart..jag sitter själv i exakt samma situation..
jag e 17 år och jätte kluven hur man skas göra..
jag har inte gått på möten på flera år eftersom jag hamnade i tungt missbruk av droger så slutatde jag..
jag har fått så mykt sakdor av de..så berätta för mig, va tycker du jag ska göra?
tack
2009-01-27, 07:37
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bleedingsoul
jag har inte gått på möten på flera år eftersom jag hamnade i tungt missbruk av droger så slutatde jag..
jag har fått så mykt sakdor av de..så berätta för mig, va tycker du jag ska göra?
tack
Hoppas du kommer till ett väl genomtänkt beslut. På denna tråden kan du få svar på många av JVs trosuppfattningar och falserier kring dem. Lycka till i framtiden och lycka till med drogavvärjandet.
2009-01-28, 23:01
Medlem
[quote=Leviticus]Du vet mkt om JVs medlemmar. Alla detaljer minsann.

Suck.

Ja, jag vet väldigt mycket om JV.
Har sett väldigt mycket i JVs nähet under hela mitt liv.
Och står för det jag säger.

Har du inget annat svar på detta?
2009-01-29, 00:04
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bleedingsoul
tack

Dett måste genast rapporteras till forumäldste så de kan tillsätta en dömande kommité. Räkna med kraftigt indragna privilegier, sannolikt uteslutning ur FB!
2009-01-29, 11:52
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Nej Jv:s lära bygger på hur ett gäng gamla gubbar i Brooklyn tolkar den! Det är väl en viss skillnad eller hur?

Tjafset om blodet löjligt? Ja du bagatelliserar att folk dött på grund av detta! Visar väl den typ av människosyn du förfäktar, som väldigt väl överenstämmer med JV:s ledning. Du har väl ingen aning om hur andra JV upplever uteslutning och att inte ha kontakt med sina släktingar så håll käften tack! JV:s ledning är råttor som inte tar ansvar för sina vanföreställningar och att dem förstör livet för människor som begår misstaget attt bli ett JV.

Ska jag hålla käften nu också? Jag bagatelliserar ingenting men du har svårt att fatta saker och ting. Religion handlar om tro och övertygelse och Jehovas Vittnen tror på ett paradis. De som dör kommer att få uppstå (förmodligen inte stollar som Hitler etc) Att du sen tycker det är helt uppåt väggarna är en annan sak. Det finns saker inom alla religioner som oliktänkande tycker är stolliga t ex att Ganges skulle göra folk "renade" osv när de flyter omkring döda djur. Det är nog en och annan som dött på grund av det. Det är bara att starta en ny tråd! "Hata Indien" kan du döpa den till.

Hur många har dött på grund av att dom inte tagit emot blodtransfusion? Ni säger att folk har dött men ni vet inte hur många. Ge mig en siffra och gärna en lista med namn...för ni verkar ju ha stenkoll på dylika detaljer. Eller kanske inte. Ge mig inte länken till hjälpkällan för där förstår jag att det finns både det ena och andra med varierande sanningshalt.

Gamla gubbar i Brooklyn. Ingen av er har varit där så det är ju lika fel av er att ha en åsikt om vad det är för folk ni kallar "gamla gubbar". Ni vet att dessa gubbar är falska men det vet inte JV´s för dom är hjärntvättade, eller hur? Ja jösses.

"Visar väl den typ av människosyn du förfäktar, som väldigt väl överenstämmer med JV:s ledning"
Du menar att JV´s ledning (och jag för den delen också) har en dålig människosyn? Du känner mig förstår jag? Lika mycket som du vet vilka "gamla gubbar i brooklyn" är.
2009-01-29, 12:34
Medlem
ConDodgys avatar
Jag kan tycka att det är konstigt att man gjort den ändring dom gjort angående blodfrågan. Jag har fått det hela förklarat för mig, men jag tycker väl ändå att det hade varit lika bra att köra på som förut så att säga. Samtidigt tycker jag inte det är nånting att hetsa upp sig för.

Förut var det väl inte tillåtet för kvinnor att bli präster inom svenska kyrkan? Homosexuella fick väl inte gifta sig i kyrkan men det är helt ok nu? Det är bara JV som inte får ändra ståndpunkt i div. frågor?
2009-01-29, 12:46
Medlem
ConDodgys avatar
Sen är det inte förbjudet att dricka alkohol i lagom mängd. Mat är heller inte förbjudet så vitt jag vet När det går över i missbruk så är det förmodligen så att personen blir hjälpt att ta sig ur missbruket. Tar han sig inte i kragen då så blir väl resultatet en uteslutning, men jag kan tänka mig att när det gäller mat så är det nog en gråzon.

Det är förmodligen också så att det finns en gradering av de olika missbruken. Matmissbruk är nog mildare än rökning t ex i och med att man måste äta och det tar tid innan matmissbruk upptäcks. Sen blir man ju inte smällfet på en helg så personen med denna form av missbruk får nog råd på vägen till sumostorlek. Lite mer problematik kring ett missbruk av mat vilket inte är svårt att förstå om man tänker efter.

Tror absolut inte att någon blivit orättvist utesluten.
2009-01-29, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Ska jag hålla käften nu också? ....

Hur många har dött på grund av att dom inte tagit emot blodtransfusion? Ni säger att folk har dött men ni vet inte hur många. Ge mig en siffra och gärna en lista med namn...för ni verkar ju ha stenkoll på dylika detaljer. Eller kanske inte. Ge mig inte länken till hjälpkällan för där förstår jag att det finns både det ena och andra med varierande sanningshalt.

Gamla gubbar i Brooklyn. Ingen av er har varit där så det är ju lika fel av er att ha en åsikt om vad det är för folk ni kallar "gamla gubbar". Ni vet att dessa gubbar är falska men det vet inte JV´s för dom är hjärntvättade, eller hur? Ja jösses.

"Visar väl den typ av människosyn du förfäktar, som väldigt väl överenstämmer med JV:s ledning"
Du menar att JV´s ledning (och jag för den delen också) har en dålig människosyn? Du känner mig förstår jag? Lika mycket som du vet vilka "gamla gubbar i brooklyn" är.

Jag känner till flera personer som har dött pga blodvägran!
Bla en släkting.
Givetvis kan ingen ge en siffra på hur många, ingen känner väl till alla fall.

Visst hade jag kunnat ge dig några namn på offer för JVs blodpolicy, men av hänsyn till de här personernas familjer avstår jag från detta.

"Gamla gubbar i Brooklyn. Ingen av er har varit där"
Det stämmer inte, jag har faktiskt varit där.

Och även om jag inte brukar använda det uttrycket, så är det faktiskt fråga om gamla gubbar i ledningen, det är lätt att kolla upp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in