2009-05-27, 21:20
Medlem
LillePrutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Redan glömt att du skrev detta:
Men som du får det att låta så menar du på att vi känner en press att gå ute i tjänsten? Nej du.. det är det inte en fråga om prestation.
Nej jag har inte glömt. Du fick det att låta som att det var vanligt att vi känner press av att gå ute i tjänsten vilket är en felaktig iakttagelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
ordet mnemeion betyder "Guds minne", men det gör det inte alls.
Du har bestämt dig för att inte vilja förstå. Ok, då har jag förstått det. Du har inte tänkt på att man tillämpar det på Guds minne, men att grundmeningen betyder bokstavliga minnesgravar. Vad läser man om man slår upp Mnemoteknik (Mnemonik) (av grekiska mneme, "minne")? Jo, man lär sig snabbt att ordet mneme på grekiska betyder minne. Man tillämpar detta ord mnemeion för att påvisa att dom som är döda finns i Guds minne och att dom som ska uppstå är dom som Gud har behållt i sitt minne, resten kommer att träda in i andra döden direkt.

Men du får självklart tro vad du vill. Det ändrar inte min uppfattning om min tro en millimeter. Jag vet att det här är sanningen. Jag är 101% övertygad.
2009-05-27, 21:21
Medlem
LillePrutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Ingen vet vad den andre gör, precis som ingen annan vat hur mycket bidrag man ger i bidragsbössan.

Och vad skulle hur mycket man gör i tjänsten ha med något att göra?
Exakt. Jehova är glad över att vi anstränger oss men han vill självklart inte att det ska vara en börda för oss eller att vi ska känna kval när vi går ute i tjänsten.
2009-05-27, 22:11
Medlem
Citat:
Ingen vet vad den andre gör, precis som ingen annan vat hur mycket bidrag man ger i bidragsbössan.

Och vad skulle hur mycket man gör i tjänsten ha med något att göra?

Nu får du väl ändå ge dig, Flexbärt!
Ingen vet vad den andre ger när det gäller bidragsbössan, nej.
Därför att det ges anonymt.

Men det är en helt annan sak när det gäller rapporterna.
Eftersom de inte är anonyma,
Äldstekrtetsen vet alltså exakt vad var och en "ger" i tjänsten. Det vet även Kretstillsyningsmannen. Och på äldstemöten tar man upp förkunnare som har blivit "svaga", dvs rapporterar mindre tid.

Allt pga att rapporterna inte är anonyma.
Varför är de inte det, Flexbärt?
Principen om anonymitet, som är så bra när det gäller bidragsbössan, borde väl vara lika bra när det gäller tjänstgöringsrapporter.
2009-05-27, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillePrutt
Exakt. Jehova är glad över att vi anstränger oss men han vill självklart inte att det ska vara en börda för oss eller att vi ska känna kval när vi går ute i tjänsten.

Konstigt att många, mig närstående JV, har känt detta som en stor börda då!
2009-05-27, 23:00
Medlem
Citat:
Äldstekrtetsen vet alltså exakt vad var och en "ger" i tjänsten. Det vet även Kretstillsyningsmannen. Och på äldstemöten tar man upp förkunnare som har blivit "svaga", dvs rapporterar mindre tid.

Svaghet har inte med hur mycket timmar att göra, det finns andra saker som man tar upp på äldstemöten.
Svaghet kan vara att man fått ett helt annat problem och det är inte det samma som andligt svag, men mer säger jag inte. The end
2009-05-27, 23:15
Medlem
Visst kan du ändra dig, men bara om ledningen önskar det

Lilleprutt skrev:

"Du har bestämt dig för att inte vilja förstå. Ok, då har jag förstått det. Du har inte tänkt på att man tillämpar det på Guds minne, men att grundmeningen betyder bokstavliga minnesgravar. Vad läser man om man slår upp Mnemoteknik (Mnemonik) (av grekiska mneme, "minne")? Jo, man lär sig snabbt att ordet mneme på grekiska betyder minne. Man tillämpar detta ord mnemeion för att påvisa att dom som är döda finns i Guds minne och att dom som ska uppstå är dom som Gud har behållt i sitt minne, resten kommer att träda in i andra döden direkt.

Men du får självklart tro vad du vill. Det ändrar inte min uppfattning om min tro en millimeter. Jag vet att det här är sanningen. Jag är 101% övertygad.[/quote]"

Svar:

Nähädu, du misslyckas med att blanda bort korten! Jag förstår mycket väl hur man vill ha det i Vakttornets organisation, vars uppfattningar helt bestäms av ledningen i Amerika. Hundraprocentigt förstår jag deras argumentering, men den är ohållbar. Jag har inte alls bestämt mig för att inte förstå, som du felaktigt påstår.

Mnemoteknik bygger inte på det speciella ordet mnemeion, så försök inte med den. På NTs tid betydde mnemeion inget annat än fysiska gravar. Och det har ingenting alls med "Guds" minne att göra. Jag utmanade dig på att bevisa att ordet kunde betyda "Guds" minne, och alla läsare här kan nu konstatera att du inte förmådde bevisa det, vilket jag visste att du inte skulle kunna. Du skriver att "man" tillämpar ordet mnemeion på de som Gud skall komma ihåg till skillnad från dem som han inte skall uppväcka. Du skriver inte sanningen om detta, nämligen att det bara är vakttornsledningen som är denna "man" och som framför sitt påstående utan tillstymnelse till bevis! Vilken ynkedom! Det "minne" som ursprungligen var förknippat med mnemeion var MÄNNISKORS minne, absolut inte Guds. Oberoende av om man trodde på en uppståndelse - och när ordet började användas om gravar bland grekerna trodde man inte på någon sådan - så använde man ordet mnemeion om gravar som skulle påminna MÄNNISKOR, inte Gud, om den döde. De ondaste människor, förvisso alla fariseer, lades vid sin död i en grav, en mnemeion eller en tafos. Man har hittat den onde Kajfas mnemeion i Jerusalem! Därför är alla onda människor isom dött och begravts i gravarena, i mnemeion, och skall enligt Jesu egna ord uppstå, alla utan undanttag. Någon text som säger att somliga inte skall uppstå finns inte. Det är bara Vakttornet som säger det. Det är alltså inte alls så att några skall kastas i Gehenna innan uppståndelsen. Varenda kotte som dött och blivit begraven skall enligt Jesu egna ord och andra texter UPPSTÅ.

Självfallet ändrar inga som helst fakta din vakttornsuppfattninhg - såvida inte Vakttornet självt skulle framföra t ex vad jag har framhållit här om mnemein. Då skulle du och dina trosbröder ändra er direkt och acceptera det som ni nu förkastar. Det finns en del exempel på sådana lappkast, varvid Jv nästan omedelbart har förlorat sitt minne av hur man förkastat fakta innan.

Självfallet biter inga fakta som motsäger Vakttornet på den vakttornstroende såvida de inte senare skulle komma från Vakttornet självt. Därför är det för läsarna i allmmänhet jag skriver här, inte för Jv.
2009-05-27, 23:46
Medlem
Citat:
Svaghet har inte med hur mycket timmar att göra, det finns andra saker som man tar upp på äldstemöten.
Svaghet kan vara att man fått ett helt annat problem och det är inte det samma som andligt svag, men mer säger jag inte. The end

Visst, svaghet kan vara andra problem.
Som att man är dålig mötesbesökare, eller inte längre svara så flitigt på mötenea. mm.
Men svaga förkunnare, det är de som bara rapporterar liiite tjänst.
Och sådana svaga förkunnare tas upp på äldstemöten.

Det var du som skrev:

"Ingen vet vad den andre gör, precis som ingen annan vat hur mycket bidrag man ger i bidragsbössan.

Och vad skulle hur mycket man gör i tjänsten ha med något att göra?"

Kan du då nu, en gång för alla, tala om varför inte rapporterna är anonyma, lika väl som bidrag i bidragsbössorna?
2009-05-28, 00:08
Medlem
Citat:
Kan du då nu, en gång för alla, tala om varför inte rapporterna är anonyma, lika väl som bidrag i bidragsbössorna?

Är du bara ute efter att prata strunt eller finna en ursäkt.
2009-05-28, 01:16
Medlem
Citat:
Är du bara ute efter att prata strunt eller finna en ursäkt.
Nej, jag är ute efter SANNINGEN. I alla frågor.
Jag behöver verkligen ingen ursäkt för något.
Inte i det här sammanhanget i alla fall!

Men du är tydligen ute efter att dölja sanningen om den sk "Sanningen".
Återigen, varför lämnas inte rapporterna in anonyma?
Så att ingen vet "vem som ger vad"!
2009-05-28, 09:36
Medlem
Citat:
Nej, jag är ute efter SANNINGEN.

Sök då efter den ödmjukt och försök dig inte på att gå före Jeshova, det går aldrig väl.
Har varit med så länge och sett många komma utanför Jehova, tragiskt, mycket tragiskt.

Kol 2:4
Detta säger jag för att ingen skall vilseleda er med övertalande argument. 5*Ty även om jag är frånvarande i köttet, är jag likväl tillsammans med er i anden och gläder mig och ser er goda ordning och fastheten i er tro på Kristus.
2009-05-28, 09:45
Medlem
Citat:
Nej, jag är ute efter SANNINGEN. I alla frågor.
.
Återigen, varför lämnas inte rapporterna in anonyma?
Så att ingen vet "vem som ger vad"!

Den är anonym, du vet inte vad andr skriver på sin rappotrlapp.

Rapportering av verksamheten i tjänsten på fältet: Sättet att samla in tjänsterapporterna har också förändrats. Bokstudietillsyningsmannen samlar nu in rapporterna från församlingsförkunnarna och pionjärerna i sin bokstudiegrupp. Han lämnar sedan omgående över rapporterna till sekreteraren som sammanställer dessa.

Ytterligare en anordning görs för dem som är mycket begränsade på grund av hög ålder eller på grund av att de är sängliggande, befinner sig på ett vårdhem eller är hindrade av svaghet. Dessa vänner kan rapportera sin tjänst på fältet i 15-minutersperioder i stället för i hela timmar. Även om de har vittnat bara 15 minuter under en månad, bör detta rapporteras, och de fortsätter att räknas som regelbundna Rikets förkunnare. Den här anordningen gäller även dem som tillfälligt är begränsade och kanske inte kan röra sig ute under en månad på grund av allvarlig sjukdom eller skada. Den här anordningen är bara till för dem som är mycket begränsade på grund av nämnda orsaker. (Ps. 71:9, 18; Jes. 40:11)

Det är Jehova Gud som står bakom dessa organisatoriska förbättringar till glädje och nytta för sitt folk. Bildligt talat ersätter han material liknande koppar med guld. Genom att vi underkastar oss Guds ledning och gör nödvändiga justeringar skördar vi underbara välsignelser och erfar ”frid som ... [våra] tillsyningsmän”.

Det du gör är att du går/står emot Jehova personligen!

Du kan inte försbvara detta, så ge upp den banan i tid.
2009-05-28, 13:45
Medlem
Citat:
Den är anonym, du vet inte vad andr skriver på sin rappotrlapp.

Alla äldstebröder vet, bokstudietillsyningsmannen vet, hans biträde vet.
Ofta är en eller annan av dessa lite väl frikostig med information, vilket då leder till att ännu fler som inte borde veta vet.
När någon först varit flitig i tjänsten och sen plötslig börjar rapprortera betydligt mindre tid så dröjer det inte länge innan hela församlingen vet att person har blivit "andligt svag".

Citat:
Rapportering av verksamheten i tjänsten på fältet: Sättet att samla in tjänsterapporterna har också förändrats. Bokstudietillsyningsmannen samlar nu in rapporterna från församlingsförkunnarna och pionjärerna i sin bokstudiegrupp. Han lämnar sedan omgående över rapporterna till sekreteraren som sammanställer dessa.

Det är precis likadant som när jag gjorde jobbet.
De personer som inte bokstudietillsyningsmannen kunde/hann få tag i fick sekreteraren en lista på. Den mejlade han till mig och jag kontaktade dem sen.

Citat:
Ytterligare en anordning görs för dem som är mycket begränsade på grund av hög ålder eller på grund av att de är sängliggande, befinner sig på ett vårdhem eller är hindrade av svaghet. Dessa vänner kan rapportera sin tjänst på fältet i 15-minutersperioder i stället för i hela timmar. Även om de har vittnat bara 15 minuter under en månad, bör detta rapporteras, och de fortsätter att räknas som regelbundna Rikets förkunnare. Den här anordningen gäller även dem som tillfälligt är begränsade och kanske inte kan röra sig ute under en månad på grund av allvarlig sjukdom eller skada. Den här anordningen är bara till för dem som är mycket begränsade på grund av nämnda orsaker. (Ps. 71:9, 18; Jes. 40:11)

Det var ett smart drag av Sällskapet att åtminstone tillfälligt dölja de snabbt försämrade siffrorna genom att driva upp statistiken med såna som inte förut rapporterat.
Dumma är de då inte.

Citat:
Det du gör är att du går/står emot Jehova personligen!

Du kan inte försbvara detta, så ge upp den banan i tid.

Stackare. Har du fortfarande villfarelsen att Jehovas Vittnens organisation är Gud?
När ska du inse att det bara är en organisation som har utsett sig själva utan några bevis på att de är det de påstår sig vara?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in