2009-04-07, 14:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Du missar poängen. En gud som skapat allt kan självklart se till så att alla djur överlever och jag tror inte vederbörande skulle ha svårt att trolla fram vatten heller =)

Kan man svara mer undanglidande...?
2009-04-07, 16:23
Medlem
schabo-labos avatar
Tack ConDodgy för ditt svar.
Citat:
Vad Sällskapets officiella syn på det hela är har jag ingen aning om, jag har bara använt mina egna hjärnceller i detta fallet. Vad står det i Sällkapets litteratur som är felaktiga angående detta ämne?
Det jag menar är att jag inte är kritisk mot bibeln som sådan, utan mot Sällskapets läror. Så därför önskade jag besked om vad Sällskapet tror när det gäller olivkvisten och vart vattnet tog vägen. De brukar ju ha teorier kring det mesta och därför undrar jag vad teorin är på de två punkterna. Eftersom allt var under vatten så är det välidit orimligt att fågeln kunde komma med en olivkvist och jag undrar vad det tycker om det.

Men vi behöver inte dividera mer om det, eftersom Sällskapet gissningsvis ej har nån teori utan skyller på att Gud "trollar" och finns det inget att diskutera. Det var det jag menade med att Sällskapet tar till trolleri när deras förklaringar inte går ihop, såsom vi har sett i fallet med 607-beräkningen. Man säger alltså emot alla bevis och menar att det förmodligen fanns en ytterligare kung som man inte hittat.. magic allså.
2009-04-07, 18:46
Medlem
Citat:
Varför? Det finns nog ingen människa som kan svara på. Varför sa han till Adam och Eva att dom inte fick äta frukten av ett visst träd? Det fanns en mening med det. Människan gavs ett fritt val, så var kanske även fallet efter syndafloden. Gud hade ju kunnat saga "Ok, ni åt av det förbjudna trädet men whatever". Han kunde styra upp all ondska allt eftersom och "städa" när det behövs. Då hade inte bibeln behövts. Det är mycket man inte förstår.

Vadå ni? Du menar att det är mindre osannolik historia att han skapat universum? Seriöst? Tror man på en gud som skapat allt så är det inget problem att tro att han kan hantera sin skapelse på det sätt han själv önskar. Förstår inte problemet. Har han skapat allt så kan han göra vafan som helst med det han skapat, ganska glasklart. Har gud skapat naturlagarna så kan han väl ändå ändra på dom? Varför han har gjort som han gjort är en annan sak. Men steg 1 är ju att man måste tro på att det finns en gud och att han skapat allt (dvs tro på det som står i bibeln i och med att det är bibeln och JV vi diskuterar)

Det där håller inte för JV försöker alltid få ihop en logisk förklaring t o m på de mest obetydliga detaljer. Det är bara när såna förklaringar inte finns som de tar till för-Gud-är-allt-möjligt-kortet. JV anklagar medlemmar av andra religioner för att tro utan att ha bevis för det de tror på. Då blir det ohållbart när de själva kör samma argument som de fördömer andra för.

Hur förklarar man en Gud som gör övernaturliga saker för att dölja andra övernaturliga saker som han gör? Varför skulle han dränka en hel värld bara för att han kan och sen sopa igen alla spår så att ingen kan se att det har hänt? I andra sammanhang i bibeln så gör Gud saker för att visa sin makt. Blir det inte lite underligt om han sen en gång använder sin makt och sen döljer att han har gjort det? Vad blir poängen med det?
2009-04-07, 20:28
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Bra att du tog upp Svenska kyrkan! Berätta, hur många har blivit uteslutna ur SK för att de inte velat tro som den påbjuder?

Svenska kyrkan skiter nog fullständigt i vad folk tror på bara dom lägger pengar i kollekten. Inte många som utesluts således.

Citat:
Berätta vidare hur många människor som dött för att Svenska kyrkan ena året tillåtit organsplantationer, men nästa inte, osv?

Hur många människor har dött när Prästerskapet välsignat soldater som gått ut i krig? Fler människor än vid alla organtransplantationer genom alla tider.

Citat:
Och nej, styrande kretsen kan inte hitta stöd för sina ständiga ändringar i Bibeln.

I och med att det inte står något om organtransplantationer i bibeln så kan du inte säga att dom inte har nåt stöd i sina ändringar. Det är en gråzon. Däremot kan man tycka att Styrande kretsen har fått nytt ljus i frågan och borde då inte få nytt ljus igen som gör att man går tillbaka till sin gamla inställning.

Citat:
Antingen är Bibeln mot transplantationer eller så är den inte det. Man kan inte leka med folks liv som Organisationen gjort, och gör.

Du vet lika väl som jag att bibeln inte är lätt, den är rejält grötig. Dessutom så står det inget om transplantationer i bibeln så därför kan man inte säga att bibeln är för eller emot. Man kan däremot få vissa "vinkar" åt ett eller annat håll.

Citat:
När du håller på och letar siffror som svar på mina första frågor kan du ju se efter var i Bibeln det står att organtransplantationer är tillåtna. Nej, förbjudna! Eller förresten, de är nog tillåtna i alla fall...

Jag börjar räkna när du har hittat siffror på hur många människor som dött i mitt exempel ovan. Sen har du problemet i transplantationsfrågan där...precis.

Citat:
Måste vara jobbigt att vara medlem av Styrande kretsen...

Där håller jag nog med dig helt och hållet. Jag tror inte dom får "allt ljus" serverat på silverfat utan dom får nog jobba för det. Just det faktum att dom ändrat inställning i vissa frågor kan ju vara ett bevis för att dom inte får "ljuset" serverat.
2009-04-07, 20:31
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Kan man svara mer undanglidande...?

Undanglidande? Det är väl en extremt lätt ekvation att han som skapat allt också kan göra vad han vill med det han skapat? Vi snackar inte hög nivå nu...konstigt att vissa inte förstår så enkel matematik.
2009-04-07, 20:41
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Det var det jag menade med att Sällskapet tar till trolleri när deras förklaringar inte går ihop, såsom vi har sett i fallet med 607-beräkningen. Man säger alltså emot alla bevis och menar att det förmodligen fanns en ytterligare kung som man inte hittat.. magic allså.

Vilken ytterligare kung menar JV att det förmodligen fanns?

Hittade denna i tråden som förklarar 607, vad på denna sida stämmer då inte? Vad är det som är fel i denna uträkning? Har inte satt mig in i ämnet men det vore intressant att veta skillnaderna mellan de båda uträkningarna. (Denna sida är inte skriven av Sällskapet)
http://www.2001translation.com/587_or_607.htm
2009-04-07, 20:52
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Hur förklarar man en Gud som gör övernaturliga saker för att dölja andra övernaturliga saker som han gör? Varför skulle han dränka en hel värld bara för att han kan och sen sopa igen alla spår så att ingen kan se att det har hänt? I andra sammanhang i bibeln så gör Gud saker för att visa sin makt. Blir det inte lite underligt om han sen en gång använder sin makt och sen döljer att han har gjort det? Vad blir poängen med det?

På vilket sätt har gud dolt sina handlingar? Hur har han sopat igen alla spår? Meningen med syndafloden var väl att ta bort allt ont. I och med att han lät människorna fortsätta styra efter floden så kom ju det onda tillbaka men det är ju en annan femma.
2009-04-07, 21:28
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:

Hittade denna i tråden som förklarar 607, vad på denna sida stämmer då inte? Vad är det som är fel i denna uträkning? Har inte satt mig in i ämnet men det vore intressant att veta skillnaderna mellan de båda uträkningarna. (Denna sida är inte skriven av Sällskapet)
I en av sina böcker som går igenom problematiken kring detta säger man att fakta som man ännu inte hittat kan ändra på kronologin för perioden, exempelvis att det funnits en till kung så att man kan plussa på ytterligare 20 år.

Tyvärr är min engelska värdelös så jag kan inte plöja igenom den länk du referarar till, men du får gärna återge de bevis och fakta som redovisas. Men hur kan man ta ett bibliskt räkneexempel och mena att den är mer korrekt, eftersom den i grunden måste vara baserad på "världsliga" åratal?
2009-04-07, 21:30
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
På vilket sätt har gud dolt sina handlingar? Hur har han sopat igen alla spår? Meningen med syndafloden var väl att ta bort allt ont. I och med att han lät människorna fortsätta styra efter floden så kom ju det onda tillbaka men det är ju en annan femma.
Eftersom det onda kom tillbaka, varför ska mänskligheten plågas ytterligare? Stridsfrågan mellan Satan och Gud är ju avgjord.
2009-04-07, 21:38
Medlem
Citat:

Nej det är säkert inte skrivet av JV, men många av (viktiga och utmärkande för JV) trosuppfattningarna är desamma.

Försökte hitta nåt namn på nån men det enda jag hittade va Jim Wheeler...vem nu d e.

Skulle vilja veta vilka som ligger bakom denna bibelöversättning som länken handlar om.
2009-04-07, 21:38
Medlem
Citat:
Eftersom det onda kom tillbaka, varför ska mänskligheten plågas ytterligare? Stridsfrågan mellan Satan och Gud är ju avgjord.

Jesus hade inte hunnit hit.
2009-04-07, 21:48
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
I en av sina böcker som går igenom problematiken kring detta säger man att fakta som man ännu inte hittat kan ändra på kronologin för perioden, exempelvis att det funnits en till kung så att man kan plussa på ytterligare 20 år.

Tyvärr är min engelska värdelös så jag kan inte plöja igenom den länk du referarar till, men du får gärna återge de bevis och fakta som redovisas. Men hur kan man ta ett bibliskt räkneexempel och mena att den är mer korrekt, eftersom den i grunden måste vara baserad på "världsliga" åratal?

Det där med kungen låter suspekt, kan inte uttala mig för jag har inte en susning. Får återkomma Det är inte lätt att hänga med även om det är skrivet på svenska, men en text som är inspirerad av gud själv behöver inte vara baserad på värdsliga årtal. Gud borde ju veta hur saker och ting ligger till. Sen fanns ju inte vår tideräkning då vilket krånglar till allt för alla som försöker förstå.

Citat:

Gud hade självklart kunnat bara sätta stopp för allt och genast infört paradiset som det en gång var. Nu har han valt en annan väg och man måste plöja igenom bibeln för att förstå hur allt hänger ihop. Han gav Adam fritt val att följa hans lagar, Adam valde att inte göra så. Det är därför allt har blivit som det blivit. Om jag ska försöka analysera läget så ger han alltså människor ett fritt val och de gånger han gjort detta så har dom flesta valt att gå emot. Varför han valt att göra som han gjort är ju givetvis en bra fråga som ingen kan svara på (förmodar jag)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in