2008-08-22, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jag påstod INTE att de sa EXAKT NÄR!
Tvärtom, förväntningarna bland JV var att det TROLIGEN skulle komma INNAN1975!

Och varför har man slutat att ha artiklar om 1975, det har du inte svarat på?

Jaså det låter så nu? På dig lät det som något helt annat.

Slutat ha artiklar? Vad menar du? Menar du att dom skulle tagit bort just 1975 års upplaga av VT och Vakna?Det är ytterligare önsketänkande från din sida. Jag har alla VT och Vakna! i txt-format i min dator från 1970 t o m 2007.
2008-08-22, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
...Eftersom det sistnämnda hänt mig oftare än det första

Citat:
En gång i tiden? Är du läskunnig? Det har hänt vid upprepade tillfällen av nya JV'n varje gång.

Och återigen, det är inte hets mot folkgrupp. Lär dig vad termerna du far med betyder.

Du skrev att det händer oftare? Hur ofta kommer Jv och knackar på egentligen? En gång i månaden eller? Du sitter och irriterar dig på människor som knackar på dörren. Ge sjutton i att öppna då? Skaffa ett tittöga eller vad som helst? Det går bra att sitta här och spy galla istället för att lösa ditt "problem". Snacka om handlingsförlamning.

Försök inte lura mig. Om du visar missaktning mot en trosbekännelse. Vad kallar man det då?!

Enligt svensk rätt, är hets mot folkgrupp att:

uppsåtligen, i uttalande eller i annat meddelande som sprids, hota eller uttrycka missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

Öppet (och kontinuerligt) hån mot en trosbekännelse i ett forum. Hets mot folkgrupp kanske?
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-22 kl. 18:55.
2008-08-22, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Jaså det låter så nu? På dig lät det som något helt annat.

Slutat ha artiklar? Vad menar du? Menar du att dom skulle tagit bort just 1975 års upplaga av VT och Vakna?Det är ytterligare önsketänkande från din sida. Jag har alla VT och Vakna! i txt-format i min dator från 1970 t o m 2007.

Har hela tiden sagt att JV sa/skrev att Harmageddon skulle komma i mitten på 1970-talet, omkring 1975 alltså.
Inget annat.
Inte exakt när!

Svårigheter att förstå svenska?

Varför har de slutat med ARTIKLAR om 1975?
Har väl inte påstått at de skulle ha tagit bort TIDNINGARNA från det året!

Men det fanns ju massor av sådana artiklar innan 1975, som visade på vilket viktigt år 1975 var.
Vad var syftet?
Och varför slutade man med dessa artiklar?
2008-08-22, 19:28
Bannlyst
Citat:
Men det fanns ju massor av sådana artiklar innan 1975, som visade på vilket viktigt år 1975 var.
Vad var syftet?
Och varför slutade man med dessa artiklar?

Slutade med dessa artiklar? Om dom officiellt medgett att dom vinklat det så att det kan misstolkas som om Har-Magedon skulle komma 1975, varför ska dom hänvisa till dom artiklarna då? Jag fattar inte? Varför ska dom fortsätta skriva om 1975 över 30 år senare? Jag förstår inte vart du vill komma med det här? Artiklarna finns att få tag på om någon vill ha en närmare titt.

Det är 33 år sedan som deras misstag gjordes. Är det inte dags att släppa det här och gå vidare? Vad tjänar man på att hänga upp sig på tidigare misstag? Jag tänker på att det är mänskligt att fela. Åtminstone så har Sällskapet medgett det. Vad mer finns där att hämta eller älta i? Vad är det du fiskar efter? Ännu en ursäkt på ursäkten? Som sagt, Gitte, dags att gå vidare.

Jag ska åtminstone brygga mig en mugg kaffe och läsa de senaste artikarna i http://www.watchtower.org/z/index.html

Tjipp o hej!
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-22 kl. 19:35.
2008-08-22, 19:40
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Du skrev att det händer oftare? Hur ofta kommer Jv och knackar på egentligen? En gång i månaden eller? Du sitter och irriterar dig på människor som knackar på dörren. Ge sjutton i att öppna då? Skaffa ett tittöga eller vad som helst? Det går bra att sitta här och spy galla istället för att lösa ditt "problem". Snacka om handlingsförlamning.

Försök inte lura mig. Om du visar missaktning mot en trosbekännelse. Vad kallar man det då?!

Enligt svensk rätt, är hets mot folkgrupp att:

uppsåtligen, i uttalande eller i annat meddelande som sprids, hota eller uttrycka missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

Öppet (och kontinuerligt) hån mot en trosbekännelse i ett forum. Hets mot folkgrupp kanske?

Jag ber om ursäkt för din dyslexi, men jag skrev att jag HAR löst problemet. Jag mässade olika namn för Satan, sen försvann de och har inte kommit tillbaks.

Grejen är att de var otrevliga upprepade gånger, varannan månad i närmare ett års tid.

Och återigen, det är inte hets mot folkgrupp. Jag har i den här tråden sagt att många JV jag stött på är jävligt otrevliga (även JV-wannabes som du), att JV gillar att göra domedagsförutsägelser (och presterat bevis), att JV har så groteskt storhetsvansinne att de hävdar att Vakttornet är författad av gud, och att JV är en sekt.

Allt detta går fortfarande under yttrandefrihet, det krävs nog ett par tiopotenser värre saker för att någon lagvrängare skulle kalla det hets mot folkgrupp.

Förresten, vad gäller sexuell läggning, vad är din och JV's ställning till homosexualitet? Nu när vi ändå talar hets mot folkgrupp?
2008-08-22, 20:00
Bannlyst
Det är bara det att jag orkar ärligt talat inte med att bråka varje dag, bara för att man påstår något grundat på ens egen hypotes/trosbekännelse.

Jag får hjärnblödning och hjärtinfarkt och svår eksem av att konstant behöva lägga upp en 10 sidors essä på varför man tror som man gör, för att andra ifrågasätter ens motiv.

Jehovas vittnens tro är väldigt enkel och logisk för den som vill lyssna. Den är inte alls knepig eller på nåt sätt hemlig, tvärtom, den är väldigt rak och ärligt menad. Sen att andra har sina tolkningar baserat på deras erfarenheter och misstänksamhet.. ja det får ärligt talat stå för dom. Sen kan jag kan inte svara för andra vittnens beteende. Bara för att man är ett Jehovas vittne betyder inte att man är komplett fläckfri och fullkomlig. Man är precis som andra människor. Man felar, man brister i självbehärskning, kanske mer sällan än gemene man men ändock felar man och brister ibland. Sen är det omöjligt för andra Jv att stå till svars för 7 miljoner andra vittnens förehavanden. Samma sak känner säkert andra trogna tillbedjare av Gud som bara vill tillbe sin Gud på det sättet dom lärt sig.

Största anledningen till att jag började studera Bibeln med Jv och drogs till den trosbekännelsen är av den enkla anledningen att den är enkel, rak, ärlig och logisk. Jag lägger stor vikt på ärlighet (även innan jag började studera Bibeln) i och med att jag själv alltid strävat efter att vara så ärlig som möjligt i mitt liv. Även när det kan göra ont att erkänna att man har haft fel. Dessutom så ska det tilläggas att jag inte är vidare värst lättövertygad. Jag är väldigt kritisk ifrågasättare kan man utan överdrift påstå. Klart som korvspad att man ska ifrågasätta Bibeln. Annars får man inte svar.

Men om man bara gör det för att hävda sin egen tro och leta fel i andras trosbekännelse.. ja då blir i alla fall jag väldigt frustrerad för det resulterar bara i skitskyfflings-tävlingar, vem som orkar skyffla mest dynga. Jag har ärligt talat ingen ork med att hålla på så dag ut och dag in. Jag diskuterar gärna min tro men.. ja du förstår säkert. Du är allt annat än korkad.

mvh
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-22 kl. 20:07.
2008-08-22, 20:40
Medlem
Citat:
Slutade med dessa artiklar? Om dom officiellt medgett att dom vinklat det så att det kan misstolkas som om Har-Magedon skulle komma 1975, varför ska dom hänvisa till dom artiklarna då? Jag fattar inte? Varför ska dom fortsätta skriva om 1975 över 30 år senare? Jag förstår inte vart du vill komma med det här? Artiklarna finns att få tag på om någon vill ha en närmare titt.

Det är 33 år sedan som deras misstag gjordes. Är det inte dags att släppa det här och gå vidare? Vad tjänar man på att hänga upp sig på tidigare misstag? Jag tänker på att det är mänskligt att fela. Åtminstone så har Sällskapet medgett det. Vad mer finns där att hämta eller älta i? Vad är det du fiskar efter? Ännu en ursäkt på ursäkten? Som sagt, Gitte, dags att gå vidare.

Jag ska åtminstone brygga mig en mugg kaffe och läsa de senaste artikarna i http://www.watchtower.org/z/index.html

Tjipp o hej!

TACK, TACK OCH ÅTER TACK.
Äntligen erkänner du alltså att artiklarna var skrivna så att läsaren helt naturligt förstod det som att Harmageddon skulle komma omkring 1975.
Och att det var ett misstag av Sällskapet.

Om du hade kunnat erkänna det tidigare, så hade vi sluppit alla dessa dispyter.
Senast redigerad av Gitte 2008-08-22 kl. 20:42.
2008-08-22, 21:20
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
TACK, TACK OCH ÅTER TACK.
Äntligen erkänner du alltså att artiklarna var skrivna så att läsaren helt naturligt förstod det som att Harmageddon skulle komma omkring 1975.
Och att det var ett misstag av Sällskapet.

Om du hade kunnat erkänna det tidigare, så hade vi sluppit alla dessa dispyter.

Bara undrar hur fasen något kan bli fel i Vakttornet, tidningen är ju skriven av gud.

"The Watchtower is a magazine without equal on earth because God is the author." WT, 15 April 1943 s. 127
2008-08-22, 21:27
Bannlyst
Citat:
Bara undrar hur fasen något kan bli fel i Vakttornet, tidningen är ju skriven av gud.

"The Watchtower is a magazine without equal on earth because God is the author." WT, 15 April 1943 s. 127

här gräver vi fram 65 år gammalt material.. vad är ditt uppsåt?

Tidningen är skriven av människor inspirerade av Guds ord, Bibeln. Lika mycket som profeterna på sin tid var inspirerade av Gud när dom skrev Bibeln. Men jag förväntar mig ärligt talat inte att en ateist ska förstå sådant. Ingen Gud, ingen agapekärlek.
2008-08-22, 21:51
Medlem
Citat:
här gräver vi fram 65 år gammalt material.. vad är ditt uppsåt?

Tidningen är skriven av människor inspirerade av Guds ord, Bibeln. Lika mycket som profeterna på sin tid var inspirerade av Gud när dom skrev Bibeln. Men jag förväntar mig ärligt talat inte att en ateist ska förstå sådant. Ingen Gud, ingen agapekärlek.

Njaa, det håller väl inte riktigt?
För om Vaktornet var såå inspirerad av Guds ord, då hade man väl knappast gjort misstaget att bortse från Matt 24:36, och komma med dessa 1975-spekulationer, eller skriva att det nu inte var tid att jonglera med Jesu ord i Matt 24:36?
2008-08-22, 22:20
Bannlyst
Citat:
Njaa, det håller väl inte riktigt?
För om Vaktornet var såå inspirerad av Guds ord, då hade man väl knappast gjort misstaget att bortse från Matt 24:36, och komma med dessa 1975-spekulationer, eller skriva att det nu inte var tid att jonglera med Jesu ord i Matt 24:36?

Det håller. T o m Guds utvalda profeter syndade, tänk på det. Dom var inte fullkomliga dom heller. Ta t ex Mose som tog åt sig äran av att ha frambringat vatten ur ett berg. Det var ju därför som han inte fick komma in i det förlovade landet så att säga. Läser man lite noggrannare så ser man också att andra profeter gjorde misstag, syndade mot Jehova, riktigt grova synder en del. Petrus var en annan som t o m förnekade Jesus 3 gånger. Ändå blev han förlåten. Gud är inte snar med att bestraffa. Han förlåter hellre den som uppriktigt ångrar sina felsteg.
2008-08-22, 22:24
Medlem
Citat:
Det håller. T o m Guds utvalda profeter syndade, tänk på det. Dom var inte fullkomliga dom heller. Ta t ex Mose som tog åt sig äran av att ha frambringat vatten ur ett berg. Det var ju därför som han inte fick komma in i det förlovade landet så att säga. Läser man lite noggrannare så ser man också att andra profeter gjorde misstag, syndade mot Jehova, riktigt grova synder en del. Petrus var en annan som t o m förnekade Jesus 3 gånger. Ändå blev han förlåten. Gud är inte snar med att bestraffa. Han förlåter hellre den som uppriktigt ångrar sina felsteg.

Syndade, ja.
Men du vill väl inte hävda att de skrev felaktigheter i skrifterna, som blev Bibeln?
Och de kom inte med falska profetior!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in