2009-05-25, 14:29
Medlem
LillePrutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Konstigt. Väldigt många JV i min närmaste omgivning har berättat om vilken press de känner om de inte har tillräckligt många timmar att rapportera.

Vissa pionjärer har tom berättat om hur de regelbundet har skrivit på för många timmar, i avsikt att arbeta in dem nästa månad. Men nästa månad var det samma problem.
Det har varit en avsevärd press för dessa JV-bröder!

Men så är ju också hela rapporteringssystem ett mänskligt, obibliskt påfund!
Det är en press dom själva orsakar i så fall, att dom ev. tagit på sig för mycket ansvar. Det är ingen som tvingar dom att gå ett visst antal. Är du pionjär så vet du vad som förväntas, det är inget man bara blir hur som helst utan att allvarligt ha begrundat om man klarar av det.

Du pratar bara om press, precis som om det vore en börda att vara ett vittne. Det finns dom som tycker det är jobbigt att predika, då bör man ta sig en funderare. Det pålyses på mötena att man inte ska ta på sig mer ansvar än man känner att man klarar av.

Dom som skriver på flera timmar än vad dom varit ute kan jag inte heller svara för. Det får stå för dom och det är på deras samvete. Samma sak där. Dom bör begrunda om dom borde vara pionjärer eller inte. Det är ingen som tvingar eller pressar någon att vittna. Det är ett fåtal som tycker det är jobbigt och det är dom du koncentrerar dig på för att blåsa upp en fasad att det är jobbigt att vara ett vittne och att vi skulle känna en stor press att vi måste prestera. Då går man in med helt fel attityd till predikandet.

Jehova behöver inte oss människor för att sprida budskapet om Guds kungarike. Om det så skulle komma till kritan så skulle Jehova se till att stenarna predikade. (Luk 19:40)

Citat:
Nu får du mig verkligen att skratta. Vilka är fördomsfulla, om inte JV?

Nej, jag är inte fördomsfull.
Mina åsikter, på ont och gott, om JV har jag fått genom att hela livet leva nära många JV.

Men JV däremot är i allmännhet mycket fördomsfulla!

De pratar gärna om hur dåligt "världsmänniskor" lever, med droger och alkohol och lösaktighet, skilsmässor. Och menar då att det i stort sett gäller alla "världsmänniskor".
Det är fördomsfullt!

Men, som jag brukar påpeka, alla "världsmänniskor" är inte sådana. Mina grannar, mina arbetskamrater och mina vänner lever lika "ordentliga" liv som JV gör.

Och även bland JV förekommer ju omoraliskhet, skilsmässor osv.

Nej, det är JV som är fördomsfulla!
Inte minst mot andra Kristna.
Nej då du är inte fördomsfull...

Men JV däremot är i allmännhet mycket fördomsfulla? Jo, tjenare, nu vet du faktiskt inte vad du snackar om. Det där har du inga belägg för att vittnen skulle "i allmänhet" vara mycket fördomsfulla. Snacka om fördomar!! "Nej, jag har inga fördomar"

Du förstår, tanten, vi grundar oss på vad Bibeln säger och vidarebefordrar detta, vad Guds ord säger om världen och att det finns sådana människor som du beskriver. Vi drar inte alla över en kant som du försöker att få det till. Varför är du så ivrig med att förtala?

"Men, som jag brukar påpeka, alla "världsmänniskor" är inte sådana. Mina grannar, mina arbetskamrater och mina vänner lever lika "ordentliga" liv som JV gör."

Det kan hända att det finns något enstaka vittne som påstår att ALLA världsliga människor är rötägg. Men det är absolut inte en vanlig företeelse ska jag tala om för dig. Skäms på dig, det var det löjligaste jag har hört. Verkligen snedvridna tankar du har om oss.
Senast redigerad av LillePrutt 2009-05-25 kl. 14:36.
2009-05-25, 15:12
Medlem
Citat:
Konstigt. Väldigt många JV i min närmaste omgivning har berättat om vilken press de känner om de inte har tillräckligt många timmar att rapportera.

Vissa pionjärer har tom berättat om hur de regelbundet har skrivit på för många timmar, i avsikt att arbeta in dem nästa månad. Men nästa månad var det samma problem.
Det har varit en avsevärd press för dessa JV-bröder!

Men så är ju också hela rapporteringssystem ett mänskligt, obibliskt påfund!

Jag har haft till uppgift i församlingen att hjälpa till att sammanställa rapporterna vid varje månadskifte. Det innebar att jag skulle kontakta de som ännu inte hade lämnat nån rapport dagarna innan det skulle skickas till Betel.
När jag ringde upp dem och de tydligen tyckte att den rapport de lämnade var dålig så fick jag alltid långa förklaringar till varför det var så; de hade varit sjuka, ungarna sjuka, föräldrar sjuka, 2 veckor semester utomlands, mycket på jobbet osv.
De 2 sista förklaringarna gav anledning till ytterligare omständiga ursäkter. Alla som känner JV vet hur illa det anses vara när man har låtit "världsliga intressen" gå före "predikoverket".

Jag var totalt ointresserad av anledningen till deras siffror. Jag ville bara ha siffrorna så att jag kunde göra mitt jobb.
Varför dessa reaktioner om de inte kände nån press?
2009-05-25, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag har haft till uppgift i församlingen att hjälpa till att sammanställa rapporterna vid varje månadskifte. Det innebar att jag skulle kontakta de som ännu inte hade lämnat nån rapport dagarna innan det skulle skickas till Betel.

Hur många år är det sedan du var ett vittne.
2009-05-25, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Hur många år är det sedan du var ett vittne.

Mindre än ett år.
Hur så?
2009-05-25, 18:47
Medlem
LillePrutts avatar
Citat:
Varför dessa reaktioner om de inte kände nån press?
Det är ingen som har påstått att en del vittnen inte känner någon press så varför ens kommentera det? Vi är ofullkomliga och vill väl, men kan ta på oss lite för mycket ansvar ibland.

Det lustiga är att många människor förväntar sig fullkomlighet av vittnen, vilket är ett fel synsätt. Som du själv nämner: sjukdom eller VAB kan ställa till det om man som pionjär har ett visst antal timmar/månad att fullgöra t ex. Det är kärleken till Jehova, att man vill göra sitt absolut bästa som gör att man får dåligt samvete och börjar ursäkta sig trots att man inte kan rå för situationen. Det är också fel. Jehova förstår om vi blir sjuka och inte orkar gå ut i tjänsten och det gör garanterat de förordnade bröderna också. Är ett barn sjukt så måste barnet tas om hand, självklart. Ligger du hemma i 38 graders feber så orkar du helt enkelt inte gå ut och predika. "Tid och oförutsedd händelse" du vet? (Pred 9:11)

Varför är det ofta så mycket extra fel - enligt icke-vittnen/ex-vittnen - när ett vittne felar, syndar eller beter sig ofullkomligt? Är inte vi också människor med brister och fel?
Senast redigerad av LillePrutt 2009-05-25 kl. 18:50.
2009-05-25, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillePrutt
Det är ingen som har påstått att en del vittnen inte känner någon press så varför ens kommentera det? Vi är ofullkomliga och vill väl, men kan ta på oss lite för mycket ansvar ibland.

Det lustiga är att många människor förväntar sig fullkomlighet av vittnen, vilket är ett fel synsätt. Som du själv nämner: sjukdom eller VAB kan ställa till det om man som pionjär har ett visst antal timmar/månad att fullgöra t ex. Det är kärleken till Jehova, att man vill göra sitt absolut bästa som gör att man får dåligt samvete och börjar ursäkta sig trots att man inte kan rå för situationen. Det är också fel. Jehova förstår om vi blir sjuka och inte orkar gå ut i tjänsten och det gör garanterat de förordnade bröderna också. Är ett barn sjukt så måste barnet tas om hand, självklart. Ligger du hemma i 38 graders feber så orkar du helt enkelt inte gå ut och predika. "Tid och oförutsedd händelse" du vet? (Pred 9:11)

Varför är det ofta så mycket extra fel - enligt icke-vittnen/ex-vittnen - när ett vittne felar, syndar eller beter sig ofullkomligt? Är inte vi också människor med brister och fel?

Jag har inte pratat om pionjärer. Det är du som gör det.
Jag pratar om vanliga församlingsförkunnare som månad efter månad skäms för att de rapporterar ett antal timmar som de tydligen anser vara för lite eftersom de känner sig tvingade att ursäkta och förklara sina rapporter.
Vad ger dem denna känsla?
Har det ingenting att göra med det som Sällskapet förmedlar, att vi aldrig kan göra tillräckligt i tjänsten?
Ger det ingen press alls?
Om inte vad orsakar den uppenbara press som finns?

Det är inte extra fel om Vittnen gör fel.
Men det blir fel när man antar en vi-mot-dem-attityd där "vi" framställs som bättre än "dem".
Den attityd som JV uppvisar mot omvärlden medför självklart att de då också granskas på ett annat sätt.
2009-05-25, 22:47
Medlem
Citat:
Mindre än ett år.
Hur så?

Du hade hand om rapportlappar, det är ett tag sedan, fungerar annorlunda numera.
2009-05-25, 22:58
Medlem
Citat:
Du hade hand om rapportlappar, det är ett tag sedan, fungerar annorlunda numera.

Flexbärt är det inte du som har dålig koll nu igen??

Leviticus kan du klarlägga hur det ligger till numera?
2009-05-26, 00:26
Medlem
Citat:

Mycket annorlunda på bara något år?
2009-05-26, 00:29
Medlem
Citat:

Redan glömt att du skrev detta:
Men som du får det att låta så menar du på att vi känner en press att gå ute i tjänsten? Nej du.. det är det inte en fråga om prestation.
2009-05-26, 01:51
Medlem
Mer struntprat

Citat:
Det finns inget intresse att vederlägga något när du inte ens tar dig tid att läsa igenom ordentligt det jag postade. Jag håller ju för tusan med om att det är fysiska gravar men att det i Joh 5:28 står mnēmeion i grundtexten. Jag märker att du är skicklig på att förvanska det som skrivs men glömmer bort att undersöka noggrannt. Jag påvisade mycket riktigt att mnēmeion betyder fysiska gravar men att det också kan tillämpas på Guds minne när det gäller vilka han ska låta uppstå i paradiset. Läste du förresten vad som stod strax under överskriften MINNESGRAV?

Gravplats där man lade den avlidnes kvarlevor i hopp om att han skulle bli ihågkommen, i synnerhet av Gud.

Det är ett faktum att det i grundtexten i Johannes 5:28 är ordet mnēmeion och inte tạfos (grav) som används när det talas om att ”alla som är i minnesgravarna” skall uppstå. Eller ljuger grundtexten också?

Absolut. Det är därför vi har forskat så noggrannt som det bara går.

Jag kan inte svara för hur andra vänner gör. Men som du får det att låta så menar du på att vi känner en press att gå ute i tjänsten? Nej du.. det är det inte en fråga om prestation.

Jag har läst dina inlägg och det går inte att uttolka dina gensvar på något annat sätt än att du är trätgirig.

Uttalanden som "JV försöker använda öppna forum som propagandakanaler" får mig bara att skratta. Jag märker att du tror det sämsta om Jehovas vittnen och det verkar som om du tror att vi inte kan tänka själva. Du idiotförklarar oss helt enkelt. Som om vi skulle vara boskap. Du har inga höga tankar om oliktänkande människor du. Grattis. Du är en fördomsfull människa.

Har jag inte noggrant läst ditt citat från "Insikt?" Självfallet har jag det. Alltsammans, också det som tidigare stod i Jvs handbok "Aid to Bible Understanding". Vill du kanske också påstå att det du skrev inte hade ordagrant hämtats ur Insikt, som jag påstod? Visst står det menmeion i Joh. 5:28, men det betyder inget annat än vad som sägs på alla andra ställen där mnemeion används och som också anges med tafos. Visst räknade man med en uppståndelse, och det gjorde fariseerna också, fastän Jvs ledning menar att de inte skall uppstå! De blev begravna i vanliga gravar, tafos eller mnemeion - samma sak - och de skall därför uppstå enligt Joh. 5:28,29. Det förnekar Jv! De menar - och det står också i ditt långa citat från "Insikt" - att ordet mnemeion betyder "Guds minne", men det gör det inte alls. Från början betydde det bara människors minnen i samband med gravar, och många som lade sina döda i mnemeion trodde inte alls på någon uppståndelse. Grekerna som tillhandahöll ordet mnemeion trodde inte på någon uppståndelse. Ordet kan INTE ALLS i någon enda bibeltext betyda "Guds minne" som du påstår. Joh. 5:28 talar om fysiska gravar, alla fysiska gravar, vare sig de innehåller onda eller goda människor. Varken du eller ditt vakttornssällskap har visat att ordet mnemeion kan betyde "Guds minne". Det betyder endast och allenast gravar, från början tänkt som människors minne, men efterhand bara en fullständig synonym till tafos. Att det står mnemeion i stället för tafos i Joh, 5:28 är fullständigt betydelselöst. Det handlar om alla döda och begravna människor, också sådana som Jv säger inte skall uppstå.

Nej, min vän, Jv har inte alls forskat tillräckligt när det gäller mnemeion. Man visar okunnighet om hur lexikon och kommentarverk begränsar ordet till gravar. Ingen, absolut ingen, auktoritet påstår att mnemeion kan betyda "Guds minne" i stället för vanlig grav. Inte en enda översättning förutom Jvs egen översätter mnemeion med "minnesgravar", en översättning som tillkommit - och det kan jag bevisa - för att stödja den obibliska läran att inte alla döda och begravna skall uppstå. Och kom inte med påståendet att jag inte noggrant läst vad Jv skrivit. Troligen har jag läst mycket mer om det än du har gjort. Jag utmanar dig: kom med bevis, altså inte påståenden eller citat från Jvs publikationer, att menmeion kan betyda "Guds minne" i stället för grav. Jag är hundraprocentigt säker på att du inte kan det, vilket Jvs ledning heller aldrig har kunnat.
2009-05-26, 01:56
Medlem
cassandrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Eftersom Jehovas Vittnen är det utvalda folket och alla andra religioner är irrläror så har du svaret där.

men judarna då? finns det två utvalda folk?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in