Citat:
Det är en press dom själva orsakar i så fall, att dom ev. tagit på sig för mycket ansvar. Det är ingen som tvingar dom att gå ett visst antal. Är du pionjär så vet du vad som förväntas, det är inget man bara blir hur som helst utan att allvarligt ha begrundat om man klarar av det.
Ursprungligen postat av Gitte
Konstigt. Väldigt många JV i min närmaste omgivning har berättat om vilken press de känner om de inte har tillräckligt många timmar att rapportera.
Vissa pionjärer har tom berättat om hur de regelbundet har skrivit på för många timmar, i avsikt att arbeta in dem nästa månad. Men nästa månad var det samma problem.
Det har varit en avsevärd press för dessa JV-bröder!
Men så är ju också hela rapporteringssystem ett mänskligt, obibliskt påfund!
Vissa pionjärer har tom berättat om hur de regelbundet har skrivit på för många timmar, i avsikt att arbeta in dem nästa månad. Men nästa månad var det samma problem.
Det har varit en avsevärd press för dessa JV-bröder!
Men så är ju också hela rapporteringssystem ett mänskligt, obibliskt påfund!
Du pratar bara om press, precis som om det vore en börda att vara ett vittne. Det finns dom som tycker det är jobbigt att predika, då bör man ta sig en funderare. Det pålyses på mötena att man inte ska ta på sig mer ansvar än man känner att man klarar av.
Dom som skriver på flera timmar än vad dom varit ute kan jag inte heller svara för. Det får stå för dom och det är på deras samvete. Samma sak där. Dom bör begrunda om dom borde vara pionjärer eller inte. Det är ingen som tvingar eller pressar någon att vittna. Det är ett fåtal som tycker det är jobbigt och det är dom du koncentrerar dig på för att blåsa upp en fasad att det är jobbigt att vara ett vittne och att vi skulle känna en stor press att vi måste prestera. Då går man in med helt fel attityd till predikandet.
Jehova behöver inte oss människor för att sprida budskapet om Guds kungarike. Om det så skulle komma till kritan så skulle Jehova se till att stenarna predikade. (Luk 19:40)
Citat:
Nej då du är inte fördomsfull...
Ursprungligen postat av Gitte
Nu får du mig verkligen att skratta. Vilka är fördomsfulla, om inte JV?
Nej, jag är inte fördomsfull.
Mina åsikter, på ont och gott, om JV har jag fått genom att hela livet leva nära många JV.
Men JV däremot är i allmännhet mycket fördomsfulla!
De pratar gärna om hur dåligt "världsmänniskor" lever, med droger och alkohol och lösaktighet, skilsmässor. Och menar då att det i stort sett gäller alla "världsmänniskor".
Det är fördomsfullt!
Men, som jag brukar påpeka, alla "världsmänniskor" är inte sådana. Mina grannar, mina arbetskamrater och mina vänner lever lika "ordentliga" liv som JV gör.
Och även bland JV förekommer ju omoraliskhet, skilsmässor osv.
Nej, det är JV som är fördomsfulla!
Inte minst mot andra Kristna.
Nej, jag är inte fördomsfull.
Mina åsikter, på ont och gott, om JV har jag fått genom att hela livet leva nära många JV.
Men JV däremot är i allmännhet mycket fördomsfulla!
De pratar gärna om hur dåligt "världsmänniskor" lever, med droger och alkohol och lösaktighet, skilsmässor. Och menar då att det i stort sett gäller alla "världsmänniskor".
Det är fördomsfullt!
Men, som jag brukar påpeka, alla "världsmänniskor" är inte sådana. Mina grannar, mina arbetskamrater och mina vänner lever lika "ordentliga" liv som JV gör.
Och även bland JV förekommer ju omoraliskhet, skilsmässor osv.
Nej, det är JV som är fördomsfulla!
Inte minst mot andra Kristna.

Men JV däremot är i allmännhet mycket fördomsfulla? Jo, tjenare, nu vet du faktiskt inte vad du snackar om. Det där har du inga belägg för att vittnen skulle "i allmänhet" vara mycket fördomsfulla. Snacka om fördomar!! "Nej, jag har inga fördomar"

Du förstår, tanten, vi grundar oss på vad Bibeln säger och vidarebefordrar detta, vad Guds ord säger om världen och att det finns sådana människor som du beskriver. Vi drar inte alla över en kant som du försöker att få det till. Varför är du så ivrig med att förtala?
"Men, som jag brukar påpeka, alla "världsmänniskor" är inte sådana. Mina grannar, mina arbetskamrater och mina vänner lever lika "ordentliga" liv som JV gör."
Det kan hända att det finns något enstaka vittne som påstår att ALLA världsliga människor är rötägg. Men det är absolut inte en vanlig företeelse ska jag tala om för dig. Skäms på dig, det var det löjligaste jag har hört. Verkligen snedvridna tankar du har om oss.
Senast redigerad av LillePrutt 2009-05-25 kl. 14:36.
Senast redigerad av LillePrutt 2009-05-25 kl. 14:36.