Efter att ha funderat lite över utvecklingen på debatten de senaste dagarna har jag kommit fram till vissa slutsatser.
Jehovas Vittnen är visserligen ofta trevlig människor.
MEN, de är också arroganta, självgoda, högmodiga och intoleranta i större utsträckning än de flesta!
De går ut och ringer på folks dörrar, och anser att de som inte lyssnar på deras budskap får skylla sig själva vid Harmageddon!
Men själv lyssnar de inte på någon annan!
Tänk om det är de som får skylla sig själva på domens dag?
De lämnar sina tidningar, antingen folk vill ha den eller inte, och ibland hos "ej hemma", och sedan kommer de tillbaka och frågar vad man tyckte om tidningen.
Om svaret är att "jag läste den inte ens" så får personen i fråga skylla sig själv vid Harmageddon! De har ju fått möjligheten!
Men om den besökte också erbjuder en skrift från
sitt samfund, så tar ett lojalt JV inte emot denna skrift, alt slänger den direkt.
De vill ju inte besudlas med falsk religion.
Jag vet att det är så man bör agera, har diskuterat detta med flera äldste, och även med kretstillsyningsmän.
Tänk om dessa JV kommer att få anledning att ångra sig på domens dag!
Jv ger sig, helt emot Sällskapets anvisningar, in i debatter på olika forum!
Och tycker att andra debattörer ska läsa deras långa inklippta inlägg från litteraturen!
Och blir sura om man inte orkar läsa dessa "klipp och klistra inlägg" utan en enda egen åsikt.
Eller om man inte tycker att dessa inklipp bevisar något i sakfrågan.
"LÄS IGEN VAD JAG SKREV" heter det då.
Men själv kan man frankt förklara att
"jag läste inte ens ditt inlägg".
Trots att man tidigare sagt att
"bevisa det så ändrar jag mig".
Och trots att inlägget i fråga är helt och hållet citat från den egna litteraturen!!
Är inte detta höjden av arrogans och högmod?
"Undersök allt ...." heter det ju.
Men JV undersöker inget, annat än genom sälllskapets felslipade glasögon!
JV brukar hävda att de är så ärliga.
Nej, åtminstone när det gäller religion är de allt annat än ärliga!
När man vägrar att göra det som man kräver att andra ska göra är man inte ärlig.
Och JV kräver av andra, att de, även de som har en grundmurad tro, ändå ska lyssna på, och ta del av JVs budskap.
Annars..., ja jag behöver ju inte upprepa mig.
Men själv vägrar man att undersöka vad andra religioner tror på.
Man vet ju redan att de har fel.
Det har man fått veta genom Sällskapets litteratur.
Nej; JV är inte ärliga.
Och de har inte "undersökt allt och behållit det som är gott" som de påstår.
Det de har undersökt om andra trosuppfattningar, det har de oftast undersökt genom att läsa Sällskapets böcker i ämnet.
De är inte så ärliga att de vågar ta av sig sina av Sällskapet slipade glasögon.