2007-11-06, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladguld
Malmohenke:
Jag gör ett tredje försök och funderar ju samtidigt på om du av någon speciell anledning undviker min frågeställning?
Jag skulle väldigt gärna vilja höra dina kommentarer på min fråga...

Det är guds vilja att familjen skall ha diskuterat igenom frågeställningen INNAN en situation uppstår, för att kunna stå enade när de väl gäller.
2007-11-06, 19:50
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Det är guds vilja att familjen skall ha diskuterat igenom frågeställningen INNAN en situation uppstår, för att kunna stå enade när de väl gäller.

Vart står det så i BIBELN?

Inte i den litteratur som du läser. Utan bibeln?
2007-11-06, 20:30
Medlem
Bladgulds avatar
Tack för ditt svar Malmohenke

Citat:

Med hänvisning till:
1 Tim 5:8
"Men om någon inte sörjer för sina anhöriga, i synnerhet den egna familjen, har han förnekat tron och är sämre än en som aldrig har trott."...

...och den händelsen som "dagens länk"
http://www.expressen.se/nyheter/utrikes/1.914045/tron-blev-emmas-dod
refererar till så kan jag för mitt liv inte se hur det omöjliga beslut som familjen ställdes inför sörjde för deras familj.

Helt uppenbart så går det som du säger att diskutera igenom ett dilemma och stå fast i ett gemensamt familjebeslut om att gå i döden för sin tro på Gud.
Jag kan bara inte se vad detta har att göra med "att sörja för sina anhöriga".

Ditt förtydligande föder nya funderingar och frågor, jag skulle bli jätteglad om du ville kommentera följande:

På vilket sätt sörjde moderns död för sina nyfödda barns framtid? På vilket sätt sörjer faderns plågsamma sorg för den egna familjen? Jag förstår inte detta, kan du förklara det på ett begripligt sätt för mig?
2007-11-06, 22:46
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:

Jaha och om yrande kretsen kommer med nytt ljus imorgon vad gäller blod?
Kan du verkligen inte se att något är allvarligt fel med JV:s lära? Du borde verkligen sätta dig in i JV:s historia och läsa om alla gånger man bytt lära. Hur kommenterar du att Taze Russel var pyramidmätare och sjundedagsadventist?
Dessutom vet du hur många gånger JV profeterat domedagen och misslyckats?
2007-11-06, 23:30
Medlem
Dynamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Jaha och om yrande kretsen kommer med nytt ljus imorgon vad gäller blod?
Kan du verkligen inte se att något är allvarligt fel med JV:s lära? Du borde verkligen sätta dig in i JV:s historia och läsa om alla gånger man bytt lära. Hur kommenterar du att Taze Russel var pyramidmätare och sjundedagsadventist?
Dessutom vet du hur många gånger JV profeterat domedagen och misslyckats?

Det här är mycket bra och befogade frågor, men det återstår att se om du får något svar...

När det gäller Russel så verkar det råda en viss förvirring, var han verkligen inspirerad eller inte?

Det vore intressant att få se vad aktiva JV:n har för synpunkter på den frågan.
2007-11-07, 01:03
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamo
Det här är mycket bra och befogade frågor, men det återstår att se om du får något svar...

När det gäller Russel så verkar det råda en viss förvirring, var han verkligen inspirerad eller inte?

Det vore intressant att få se vad aktiva JV:n har för synpunkter på den frågan.

Tror inte att vi får svar någonsin förutom svamlet om nytt ljus och några lösryckta bibelcitat. Visste ni att det är förbjudet för JV att läsa EGNA tidigare publikationer som anses som olämpliga idag. Jajamensan!!
2007-11-07, 12:11
Bannlyst
Citat:
Tror inte att vi får svar någonsin förutom svamlet om nytt ljus och några lösryckta bibelcitat. Visste ni att det är förbjudet för JV att läsa EGNA tidigare publikationer som anses som olämpliga idag. Jajamensan!!

Hmmmmm

Du verkar mer påläst om JV än mig. Du kanske har ett speciellt intresse för organisationen?
2007-11-07, 17:08
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Hmmmmm

Du verkar mer påläst om JV än mig. Du kanske har ett speciellt intresse för organisationen?

Brukar läsa på hjalpkallan.org där exvittnen har ett forum. Tyvärr har jag några släktingar vars liv blivit förstörda av JV. Alltså inget personligt engagemang eller så. Men på forumet ovan jag nämnde kan dem mycket mer om JV och deras historia.
2007-11-07, 17:42
Bannlyst
Citat:
Brukar läsa på hjalpkallan.org där exvittnen har ett forum. Tyvärr har jag några släktingar vars liv blivit förstörda av JV. Alltså inget personligt engagemang eller så. Men på forumet ovan jag nämnde kan dem mycket mer om JV och deras historia.

Aha, det är därför du kan så pass mycket. Tack för att du förklarade.
2007-11-07, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladguld
Tack för ditt svar Malmohenke

Med hänvisning till:
1 Tim 5:8
"Men om någon inte sörjer för sina anhöriga, i synnerhet den egna familjen, har han förnekat tron och är sämre än en som aldrig har trott."...

...och den händelsen som "dagens länk"
http://www.expressen.se/nyheter/utrikes/1.914045/tron-blev-emmas-dod
refererar till så kan jag för mitt liv inte se hur det omöjliga beslut som familjen ställdes inför sörjde för deras familj.

Helt uppenbart så går det som du säger att diskutera igenom ett dilemma och stå fast i ett gemensamt familjebeslut om att gå i döden för sin tro på Gud.
Jag kan bara inte se vad detta har att göra med "att sörja för sina anhöriga".

Ditt förtydligande föder nya funderingar och frågor, jag skulle bli jätteglad om du ville kommentera följande:

På vilket sätt sörjde moderns död för sina nyfödda barns framtid? På vilket sätt sörjer faderns plågsamma sorg för den egna familjen? Jag förstår inte detta, kan du förklara det på ett begripligt sätt för mig?

Den sörjde för den "andliga" framtiden. Fadern kan berätta att för sina barn att deras mor var beredd att stå fast i sin tro ända in i döden. På samma sätt visar fadern att han stödde sin frus beslut fullt ut. Det kommer naturligtsvis inte barnen att förstå ännu men när dom blir större.
2007-11-07, 19:05
Medlem
Citat:

Ja, men DET är ju en lysande informationskälla om man vill ha fakta om JV. Tror du någon på den sidan NÅGONSIN kommer att säga ngt positivt om JV.
2007-11-07, 19:25
Medlem
Bladgulds avatar
Citat:
Den sörjde för den "andliga" framtiden. Fadern kan berätta att för sina barn att deras mor var beredd att stå fast i sin tro ända in i döden. På samma sätt visar fadern att han stödde sin frus beslut fullt ut. Det kommer naturligtsvis inte barnen att förstå ännu men när dom blir större.

Jag är inte förvånad att detta är ditt svar. Jag ställer mig själv frågan varför jag i hela friden inte kan släppa detta då vår konversation blir så förutsägbar.

En anledning är förstås att vissa av JVs tolkningar av bibeln får det att vända sig i magen på mig. Jag kan inte låta bli att beröras av den förtvivlan som enskilda familjer i JV måste leva under. Hur de brottas med en kompromisslös tro i en patriarkal och diktatorisk regi vilken inte vaknar upp och ser vilka existentiella plågor medlemmar genomlider.

Av mina kristna vänner med tillhörighet i olika samfund så är det bara de vänner jag har i JV som jag ser spegla den här tillvaron.
Jag mår dåligt och identifierar mig lätt i hur hopplösa dilemman JV skulle försätta mig i som förälder, syskon och medmänniska.

Du och jag ser så olika saker i livet att det egentligen är omöjligt att nå en samsyn som grund för ett resonemang. Jag kan förstå och förutsäga ditt resonemang tyvärr kan du inte se och upptäcka mitt. Det är på ett sätt en ironi i att det ena av JVs organ heter "Vakna"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in