2009-04-22, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Ok tack. Men varför anser sig jv följa Jesus mer än andra i detta? Jag vet många som går på gator och torg och berättar om Jesus för människor, dom knackar på hos folk också men har inte gjort just det till ett system.

Jag får en känsla av att jv ser sig mer rätt på grund av dörrknackning.
Jag kan ha fel.

JV är väl de som e mest organiserade över jorden i att predika...?
Det är det de framhåller.
2009-04-23, 00:17
Medlem
Det gör jag inte alls

Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Du plockar ut 2 skriftställen som "passar dig". Finns kanske en förklaring om man läser fler skriftställen? Detta du gör här är något du/ni kritiserar JV för.

Eftersom du inte klarar av min berättigade kritk av Jvs lära som oförenlig med Upp. 9:4,5 kommer du med floskeln att det kanske finns en förklaring som stämmer med Jvs uppfattning. Det finns det inte alls, och jag har inte ryckt ut något ur sammanhanget utan bara påtalat vad texten faktiskt säger. Du och Jv är försvarslösa på denna punkt och fastän varken du eller Jv har något att komma med här så vägrar ni att acceptera den uppenbara meningen av texten. Någon annan förklaring än ovillighet och hjärntvätt finns inte. Jag noterar än en gång att du står hundraprocentigt under Jvs trollspö trots att du förnekat detta tidigare.
2009-04-23, 00:22
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
I nya testamentet säger att Jesus att han är Gud på många ställen, som jag visade dig förut.. Och eftersom det bara finns en Gud då, och om Jesu lärljungar kallar Jesus för Gud, då kanske en myntet trillar ner.
För Jesu lärljungar säger att det bara finns en Gud, men samtidigt tillber Jesus som Gud.
Paulus säger :
"Det finns bara en Gud." (1 Korintierbrevet 8:4)

Men Paulus säger också:
"har Kristus kommit som människa, han som är över allting, Gud, prisad i evighet," (Rom 9:5)

Johannes skriver att Jesus sade:
"Vad ni ber Fadern om i mitt namn, det skall han ge er." (Joh 16:23)

"När Hjälparen kommer, som jag skall sända er från Fadern, sanningens Ande, som utgår från Fadern, då skall han vittna om mig". (Joh 15:26)

Trots att skriften säger att det finns en Gud. Så säger Jesus att han själv skall sända den helige ande från fadern, som skall hjälpa och vittna om han (Jesus)
Och när han säger till lärjungarna att dem skall döpa dem i faderns sonens och den helige andes namn, så visar detta att Gud är tre väsen. Annars hade det räckt att dem döptes i faderns namn bara.
Jesus säger att vi skall be i hans namn. Jesus säger att när vi är samlade i hans namn, så "Ty där två eller tre är samlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem." (Matt 18:20)
Och eftersom det framgår att den helige anden skall vittna om Jesus, så innebär detta att anden uppenbarar Jesus och fadern. Alla tre är Gud.

Tertullianus liknade Gud vid solen. Gud Fadern är som klotet vi ser, och Gud Sonen liknas vid solstrålarna. Jesus säger ju ”Den som har sett mig har sett Fadern” (Joh 14:9) och aposteln Paulus säger att Jesus är ”den osynlige Gudens avbild” (Kol 1:15).

Ljuset kommer från solen (Fadern), träffar oss genom solstrålarna (Jesus) och fortsätter att vara närvarande genom att lysa upp vår värld och värma oss (Anden är Guds närvaro hos oss).
Precis som vi aldrig ser solen direkt, utan ser solen genom solstrålarna, så ser vi Fadern genom att se Sonen som har utgått från Fadern. För att fullborda liknelsen kan man tala om Guds Ande som värmen eller kanske ännu bättre, som det solljus som ”studsar omkring” och lyser upp vår tillvaro. Ljuset kommer från klotet (Fadern), träffar oss genom solstrålarna (Jesus) och fortsätter att vara närvarande genom att lysa upp vår värld och värma oss (Anden är Guds närvaro hos oss). Här ser vi tre distinkta aspekter av ljuset, men ”ljuset” är trots allt av samma natur – tre ”personliga aspekter” men ”ett väsen”: Fader, Son och Ande.
En sol.

"Om treenighetsläran var sann, borde den klart och konsekvent redovisas i bibeln. Varför det? Jo, som apostlarna intygade är bibeln Guds egen uppenbarelse till människorna. Och eftersom vi behöver känna Gud för att kunna tillbe honom på ett godtagbart sätt, borde bibeln ge oss tydliga upplysningar om vem han egentligen är."

"Ordet treenighet finns inte i bibeln...Treenigheten kom inte formellt att införlivas med kyrkans teologi förrän på 300-talet." (The illustrated Bible Dictionary)

Enligt "New Catholic Encyclopedia" är treenigheten "inte...direkt och uttryckligen Guds ord."

"I skriften finns inte ett enda uttryck som gemensam beteckning på de tre personerna i gudomen. Ordet "tri-as"" påträffas första gången hos Teofilos från Antiokia omkring år 180 e. kr....Kort därefter förekommer det i sin latinska form, trinitas, hos Tertullianus." Detta är dock inget bevis för att Tertullianus lärde ut treenigheten. Det katolska verket "Trinitas - A theological Encyclopedia of the Holy Trinity" påpekar till exempel att några av Tertullianus ord längre fram användes av andra för att beskriva treenigheten. Sedan ges ett varningens ord: "Några förhastade slutsatser kan dock inte dras av detta bruk, för han tillämpar inte orden på trinitarisk teologi."

Lärde de första kristna att Gud är treenig? Lägg märke till följande kommentarer av historiker och teologer: "I urkristendomen fanns ingen uttrycklig lära om treenigheten, så som den sernare kom att utformas i trosbekännelserna." (The New International Dictionary of New Testament Theology)

"Formuleringen 'en gud i tre personer' blev inte enhälligt erkänd och förvisso inte helt upptagen i kristet liv och kristen trosbekännelse förrän mot slutet av 300-talet...Bland de apostoliska fäderna förekom inte ens den minsta antydan till en sådan tankegång eller uppfattning." (New Catholic Encyclopedia)

"Det finns inget som vittnar om att någon helig skribent ens anade förekomsten av en treenighet i gudomen." (The Triune God)

Vi kan ju sitta här och hänvisa till diverse personer som försöker styrka treenighetsläran och personer som försöker styrka motsatsen. Det känns ganska meningslöst. Var och en får själv studera ämnet och bilda sig en egen uppfattning. Jesus säger aldrig att han är Gud, hade han gjort det så hade det inte varit någon diskussion, och alla hade trott på treenigheten.

Ingen har kommenterat hur kyrkan ser på "nya himmlar och en ny jord", du kan få vara först ut.
2009-04-23, 00:42
Medlem
Visst var de falska profeter

Citat:
Jag har fått en ny beundrare, börjar bli många =) Om dom nu misstog sig 19XX ang. 1925 så gjorde dom det. Som jag redan skrivit ett antal gånger så är alla människor ofullkomliga, så även JV. Att peka ut ett visst årtal på förhand är bevisligen inte så smart.

Detta är inget som bevisar att JV skulle vara falska profeter då. Om deras uppsåt var att försöka följa skriften på så bra sätt som möjligt så tror jag nog gud förlåter dom =) Om vi människor inte var ofullkomliga så hade det aldrig blivit fel nånstans, och det är ju glasklart att så inte är fallet.

Jag står fortfarande inte under någons trollspö, även om du gärna får tro det. Jag är kritisk till mycket, även vissa saker som JV står för. Jag är nyfiken och intresserad, det är därför jag sitter här. Varför jag försvarar JV är ganska enkelt, jag anser att de verkligen försöker följa det som står i bibeln. Det är mer än jag kan säga om de flesta andra "kristna".

Frågan om himlen respektive jorden ligger utanför det jag kommenterat tidigare och jag har inte läst vad du skrivit om det. Men helt oberoende av hur det är med dessa ting har Jv varit falska profeter som upphöjt sig själva, vilket uttryckligen födöms av Jesus.

Kommentera gärna mitt inlägg om "nya himlar och en ny jord" och det Jesus sa om att inte beblanda sig med falska läror. En central del inom kristenheten är att när man dör kommer man till himlen, dvs alla kommer till himlen. Vad ska vi då med en "ny jord" till? Ska gud göra en ny jord för att låta denna vara obebodd?

De förkunnade ett falskt budskap, ett hundraprocentigt falskt budskap mellan 1918 och 1925. Och så gör de ändå anspråk på att ha blivit upphöjda över alla tillhörigheter just under denna tid pga sin "trohet". Det påstås ha skett 1919 när den falska förkunnelsen pågick som värst! Det är självfallet fullständigt omöjligt. I stället har man bara själva upphöjt sig till en påstådd ställning. Det kommer enligt Jesu egna ord att leda till förödmjukelse i den stundande domen. Vilken kalldusach det kommer att bli!

Här har vi återigen den dubbla måttstocken. Jv har med fog påtalat att andra som tidigare har predikat årtal var falska profeter. Om det kan du läsa bl a i Vakna! 22 april 1969, sid. 18:

"Det är sant att det i gången tid har funnits människor som föutsagt "världens ände" och till och med fastställt ett visst datum....Men inget har hänt."Världens ände" kom inte. De profeterade falskt."

Så Jv säger att andra som felaktigt förutsagt slutet "profeterade falskt". Det måste man hålla med om. Och något annat omdöme när det gäller Jvs falska förutsägelser är inte möjligt. Men de dubbla måttstockarnas företrädare, Jv och deras sympatisörer, skäms inte för att skrymtaktigt vilja vara mindre stränga mot sig själva. Vilka ärkeskrymtare!
2009-04-23, 00:43
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Eftersom du inte klarar av min berättigade kritk av Jvs lära som oförenlig med Upp. 9:4,5 kommer du med floskeln att det kanske finns en förklaring som stämmer med Jvs uppfattning.

I och med att du rycker ut skriftställen som är i enlighet med din kritik så kommenterar jag det på det sättet ja.

Citat:
Det finns det inte alls, och jag har inte ryckt ut något ur sammanhanget utan bara påtalat vad texten faktiskt säger.

Frågar du ett JV så finns det nog det.

Citat:
Du och Jv är försvarslösa på denna punkt och fastän varken du eller Jv har något att komma med här så vägrar ni att acceptera den uppenbara meningen av texten.

Jag har inget att försvara i och med att jag inte vet om jag ska tro på det som står i bibeln. Som jag redan skrivit så har förmodligen JV något att komma med här =) Dom brukar kunna förklara innebörden av det som står i bibeln till skillnad från många präster.

Citat:
Någon annan förklaring än ovillighet och hjärntvätt finns inte. Jag noterar än en gång att du står hundraprocentigt under Jvs trollspö trots att du förnekat detta tidigare.

Visst är det jobbigt att inte alla tycker som du? =) Lite låg nivå att kalla alla dessa människor för hjärntvättade. Under vilket trollspö står du själv?
2009-04-23, 05:46
Medlem
fotos avatar
Citat:
"Det nya Jerusalem" är "guds himmelska regering", dvs 144.000 + Jesus. Alla andra ska bo på "en ny jord".

Nej, det där är inget som står i Bibeln. Jvs eget klipp och klistra påhitt är det.
Senast redigerad av foto 2009-04-23 kl. 05:49.
2009-04-23, 05:54
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
JV är väl de som e mest organiserade över jorden i att predika...?
Det är det de framhåller.

Ok, var det inte märkvärdigare än så. Det tycker säkert alla församlingar om sig själv.
2009-04-23, 06:00
Medlem
fotos avatar
Citat:
[i]"Ordet treenighet finns inte i bibeln

Det är säkert ingen som påstår att ordet treenighet finns i Bibeln. Man kan tänka lite själv också förstår du. Liksom Helig Ande utgår från Gud och är Gud så utgår Jesus från Gud och är Gud. Men alla tre är olika personligheter. Det blir tre i en.
Lätt som en plätt att fatta ju.
2009-04-23, 06:37
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
[i] Jesus säger aldrig att han är Gud, hade han gjort det så hade det inte varit någon diskussion, och alla hade trott på treenigheten.
Vid flera tillfällen i nyatestamentet använder Jesus en kombination med gudsnamnet Jahvé då han undervisar om frälsningens väg. "Jag ÄR" = Jahvé –JHVH)'
När Mose frågade efter namnet på deras fäders Gud fick han svaret: "JAG ÄR DEN JAG ÄR." Och Gud sade vidare: "Så skall du säga till Israels barn: Jag ÄR"

Låt oss då gå till Jesus:

1. Jag ÄR livets bröd. "Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta (Joh 6)

2. Jag ÄR världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus (Joh 8:12).

3. Jag ÄR dörren. "Den som går in genom mig skall bli frälst, och han skall gå in och ut och finna bete. Tjuven kommer för att stjäla, slakta och döda. Jag har kommit för att de skall ha liv, ja, liv i överflöd." (Joh 10: 9-10)

4. Jag ÄR den gode herden. "Den gode herden ger sitt liv för fåren.

5. Jag ÄR uppståndelsen och livet. "Den som tror på mig skall leva om han än dör, och var och en som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö." (Joh 11:25-26,40)

6. Jag ÄR vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig (Joh 14:6)

7. Jag ÄR vinstocken, ni är grenarna. "Om någon förblir i mig och jag i honom, bär han rik frukt, ty utan mig kan ni ingenting göra (Joh 15)

8. – Översteprästen frågade Jesus: Är du Messias, den Välsignades son? Jesus svarade: Jag ÄR. Och ni skall få se Människosonen sitta på Maktens högra sida och komma bland himlens moln.

Då rev översteprästen sönder sina kläder (vilket var förbjudet i lagen) och sade: Behöver vi några fler vittnen? Ni har hört hädelsen. (Mark 14:61-63). Jesus blev korsfäst för att han sade sanningen. Han sade sig vara Gud.

9. Är du större än vår fader Abraham? Han dog, och profeterna är döda. Jesus svarade: Abraham, er fader, jublade över att få se min dag. Han såg den och blev glad. Judarna sade: Du är inte femtio år än, och Abraham har du sett!

Jesus svarade: Amen, amen säger jag er: JAG ÄR, redan innan Abraham blev till. Då tog de upp stenar för att kasta på honom (Utdrag från Joh 8:51-59). Judarna menade att Jesus hädade och gjorde sig själv till Gud när han använde orden "Jag ÄR" på det sättet, vilket fick samma betydelse som gudsnamnet Jahvé
Senast redigerad av SleepaZ 2009-04-23 kl. 06:48.
2009-04-23, 09:28
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Vid flera tillfällen i nyatestamentet använder Jesus en kombination med gudsnamnet Jahvé då han undervisar om frälsningens väg. "Jag ÄR" = Jahvé –JHVH)'
När Mose frågade efter namnet på deras fäders Gud fick han svaret: "JAG ÄR DEN JAG ÄR." Och Gud sade vidare: "Så skall du säga till Israels barn: Jag ÄR"

Så om jag säger att Jag ÄR BattleBitch så är jag oxå Gud?

Citat:
Låt oss då gå till Jesus:

1.Jag är livets bröd. "Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta (Joh 6)

2. Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus (Joh 8:12).

3.Jag ärdörren. "Den som går in genom mig skall bli frälst, och han skall gå in och ut och finna bete. Tjuven kommer för att stjäla, slakta och döda. Jag har kommit för att de skall ha liv, ja, liv i överflöd." (Joh 10: 9-10)

4. Jag är den gode herden. "Den gode herden ger sitt liv för fåren.

5. Jag är uppståndelsen och livet. "Den som tror på mig skall leva om han än dör, och var och en som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö." (Joh 11:25-26,40)

6. Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig (Joh 14:6)

7. Jag är vinstocken, ni är grenarna. "Om någon förblir i mig och jag i honom, bär han rik frukt, ty utan mig kan ni ingenting göra (Joh 15)

Jesus berättar vad han är för något... Samma som; Jag är glad, Jag är ledsen, Jag är stark... Inte är man Gud om man berättar vad man är heller!

Citat:
8. – Översteprästen frågade Jesus: Är du Messias, den Välsignades son? Jesus svarade: Jag ÄR. Och ni skall få se Människosonen sitta på Maktens högra sida och komma bland himlens moln.

Då rev översteprästen sönder sina kläder (vilket var förbjudet i lagen) och sade: Behöver vi några fler vittnen? Ni har hört hädelsen. (Mark 14:61-63). Jesus blev korsfäst för att han sade sanningen. Han sade sig vara Gud.

Nejdå.
Så här var det: ": ”Är du Messias, den Välsignades Son?” 62*Då sade Jesus: ”Det är jag; och ni skall få se Människosonen sitta på kraftens högra sida och komma med himlens moln.” 63*Då slet översteprästen sönder sina innerkläder och sade: ”Vilket ytterligare behov har vi av vittnen?"

Han hädade genom att han sa att han var Guds son.
Han säger ju till och med att han ska sitta på den högra sidan, han degraderar sig UNDER GUD!!

Citat:
9. Är du större än vår fader Abraham? Han dog, och profeterna är döda. Jesus svarade: Abraham, er fader, jublade över att få se min dag. Han såg den och blev glad. Judarna sade: Du är inte femtio år än, och Abraham har du sett!

Jesus svarade: Amen, amen säger jag er: JAG ÄR, redan innan Abraham blev till. Då tog de upp stenar för att kasta på honom (Utdrag från Joh 8:51-59). Judarna menade att Jesus hädade och gjorde sig själv till Gud när han använde orden "Jag ÄR" på det sättet, vilket fick samma betydelse som gudsnamnet Jahvé

Ännu ett stort fel från dig.

Vi läser hela skriften:

Sannerligen, sannerligen säger jag er: Om någon håller mitt ord, skall han aldrig någonsin se döden.” 52*Judarna sade till honom: ”Nu vet vi bestämt att du har en demon. Abraham dog, också profeterna; men du säger: ’Om någon håller mitt ord, skall han aldrig någonsin smaka döden.’ 53*Inte är du väl större än vår fader Abraham, som dog? Också profeterna dog. Vem påstår du dig vara?” 54*Jesus svarade: ”Om jag förhärligar mig själv, är min härlighet ingenting. Det är min Fader som förhärligar mig, han som ni säger är er Gud; 55*och ändå känner ni honom inte. Men jag känner honom. Och om jag skulle säga att jag inte känner honom, skulle jag vara lik er, en lögnare. Men jag känner honom och håller hans ord. 56*Abraham, er fader, fröjdade sig mycket över utsikten att få se min dag, och han såg den och fröjdade sig.” 57*Därför sade judarna till honom: ”Femtio år är du inte ännu, och ändå har du sett Abraham?” 58*Jesus sade till dem: ”Sannerligen, sannerligen säger jag er: Innan Abraham blev till, har jag varit till.” 59*Därför tog de upp stenar för att slunga dem mot honom; men Jesus gömde sig och gick ut ur templet.

Det är självlysande vad som står här, men jag gissar att jag måste förklar för dig ändå.

Det var arga på:
1. Att han säger att han var Guds son.
2. Att han sa sig ha sett Abraham

Ännu flera starka bevis på att Sonen är underställd Fadern och att Fadern är uppe i himlen samtidigt som Jesus är på jorden.

1+1 =2
2009-04-23, 11:26
Medlem
Citat:
I nya testamentet säger att Jesus att han är Gud på många ställen, som jag visade dig förut..

Vem godkände Jesus, vem bad Jesus till och vem uppväckte Jesus.
2009-04-23, 11:59
Medlem
Mindfullness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch

Han säger ju till och med att han ska sitta på den högra sidan, han degraderar sig UNDER GUD!!

Njae under och under, han placerar ju sig bredvid Fadern.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in