2009-02-16, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jo, så kan man kalla det. Har själv gjort det.

Man tycker väl inte att det är blod direkt...

Liksom inte heller vissa blodbeståndsdelar är blod direkt....???
2009-02-16, 21:45
Medlem
Citat:
Jag menade iofs inte just dessa årtal du nu tar upp. Det var inte det jag & de äldste pratade om.
Jag frågade dem mer om man ska se allt som står i JVs litteratur som absolut sanning.
Och då sa de nej. Det ska man inte.

Utan man ska se det som sanningar man just nu vet.

Detta var nytt för mig, helt nytt.

Sen det här med år 607 och att pyramiderna byggdes samtidigt som syndafloden sägs ha svept fram....det är ngt som iaf just den äldsten oxå tänkt på, men som han sa...det kommer säkert ett svar så småningom, tills dess får man tro.
Han sa oxå att det inte är fel att fundera över saker, men man ska inte fundera för mkt -det kan va farligt.

citat:
"Jag frågade dem mer om man ska se allt som står i JVs litteratur som absolut sanning.
Och då sa de nej. Det ska man inte."

Detta är allvarligt, mycket allvarligt!!!

Man, åtminstone vissa JV, går alltså medvetet runt och predikar en "kanske-sanning".
Eftersom man sprider denna litteratur, som man påstår innehåller "Sanningen"!

Och samtidigt fördömer man andra Kristna, för att de inte har denna "Sanning"
Och för att de inte går ut och predikar!

Tja, är det verkligen bättre att gå runt med falska budskap, än att inte gå ut alls???
2009-02-16, 21:50
Medlem
Citat:

.

Upprepar, Varför går man ut och predikar det som man inte VET är sant???
2009-02-16, 21:53
Medlem
Citat:

Jag har oxå alltid uppfattat det som styrande kretsen författat som sanning. Och jag har trott att det var så man skulle se det.
Det har inte framkommit på ngt annat sätt i litteraturen.

Hmm, känner du dig inte lite vilseledd??
Ha trott på litteraturen som Sanning, och så inse att det bara är "Sanningen just nu"???
2009-02-17, 09:46
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Jag menade iofs inte just dessa årtal du nu tar upp. Det var inte det jag & de äldste pratade om.
Jag frågade dem mer om man ska se allt som står i JVs litteratur som absolut sanning.
Och då sa de nej. Det ska man inte.

I Vakttornet 15 nov 1960:

"År 1942 kungorde den trogne och omdömesgille slaven, vägledd av Guds ande, som aldrig tar fel, att demokratierna skulle vinna andra världskriget och att Förenta nationerna organisationn skulle återupprättas. Denna vaksamhet gällde händelser som inträffade tre år senare"

Observera; Vägledd av Guds ande som aldrig tar fel!
2009-02-17, 12:18
Medlem
Gitte, du kan ha hur många frågetecken du än vill i dina meningar. Jag kan ändå inte svara för resten av JV och deras tjänstevanor, varför de tycker att det är ok att gå ut även fast det är med ev "tillfälliga" sanningar. Jag går inte ut, och det är för att jag vill kunna stå för det jag säger. Som det är just nu går det inte för mig. Och det får andra JV säga vad de vill om, om de nu bryr sig. Om jag känner mig vilseledd? Tänker inte så. Det blir som det blir med allt, jag vägrar att bli sur och bitter. Det finns bra saker och mindre bra i allt. Och mina val är bara mina.
2009-02-23, 08:50
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godhead
Jag tycker det är rätt skrämmande när någon är av sån avsaknad av empati som du ger uttryck för. Förklara för de som har mist släktingar/fruar/äkta män/barn att det inte "är nånting att hetsa upp sig för". Nej jag har inga siffror på hur många det handlar om, men det spelar väl ingen roll om det är 10 eller 1000 ? Det beklagliga är att det ens har hänt.

Det är inget att hetsa upp sig för att dom ändrar inställning (justering av inställning är väl mer sant). Att folk dör är ALLTID sorgligt oavsett orsak.

Sen får ni en poäng när det gäller att JV säger sig ha sanningen och samtidigt ändras ibland denna sanning. Samtidigt så känns det väldigt konstigt att tro på något men samtidigt säga att det man tror på inte är det enda rätta...att det kan finnas många "sanningar".
2009-02-23, 09:11
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Den här jämförelsen haltar betänkligt:

1. Att kvinnor inte fick bli präster tidigare, det har knappast inneburit livsfara för någon.
Liksom inte heller frågan om homosexuella vigslar har inneburit någon sådan fara.

2. Om någon medlem i Sv Kyrkan tidigare, då dessa saker var tabu, gav uttryck för att de ansåg att kvinnor skulle få bli präster, så riskerade den här medlemmen knappast uteslutning för sina åsikter. Men det riskerar verkligen ett JV om h-n protesterar mot blodförbudet.

3. Det är JV (inte sv Kyrkan) som hävdar att de är den enda sanna religionen.
Men hur kan "sanningen" vara så föränderlig?

Antingen ÄR det sanningen, och då kan väl inga ändringar vara befogade?
Eller också är det INTE sanningen, och kommer därför att förändras efterhand.

Nr1: Sv Kyrkan har ändrat inställning i sin trosuppfattning, det är det jag ville få sagt. Ni hakar upp er på att JV ändrar inställning, men det är dom inte ensamma om. Kan tänka mig att det är det faktum att JV säger sig stå för sanningen och DÅ kan man inte ändra uppfattning. Skriv det isåfall.

Att dessa ändringar inte inneburit livsfara för någon är sant, men hur är det med Jehovas Vittnens inställning till krig? Dom är emot krigshandlingar. Om vi ska ta kristendomen så har både protestanter och katoliker dödat mängder av människor. Lite komiskt att du kommenterar att dessa ändringar inte inneburit livsfara i detta perspektiv. Alltid sorgligt när människor dör.

Nr2: Om man inte delar samma åsikt som den organisation man tillhör så förstår jag inte varför man vill tillhöra densamma. Det är väl inget konstigt att en person som inte vill följa en organisations riktlinjer "får gå". En socialdemokrat som delar Moderaternas åsikter är nog inte Socialdemokrat så länge. Vänster-snubben som gjorde porr blev utesluten ur V, inget konstigt alls.

Nr 3 är redan kommenterad.
Senast redigerad av ConDodgy 2009-02-23 kl. 09:21.
2009-02-23, 09:25
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Jag nämnde att bibeln innehåller en sanning.

Och JV tror oxå att det endast finns en sanning.
Vad styrande kretsen ändrar har ingenting med den enda sanningen i bibeln att göra.

Otroligt bra skrivet.
2009-02-23, 09:36
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Det var ett svar på ett inlägg av annan skribent som skrev:

"Gamla gubbar i Brooklyn. Ingen av er har varit där så det är ju lika fel av er att ha en åsikt om vad det är för folk ni kallar "gamla gubbar". Ni vet att dessa gubbar är falska men det vet inte JV´s för dom är hjärntvättade, eller hur? Ja jösses."

Jag talade om att jag hade varit där, , och lade till att JAG inte brukar använda uttrycket "gamla gubbar". Men, det är ju faktiskt så att det är fräga om äldre herrar, eller gamla gubbar.

Du förstår nog mycket väl vad jag menar med att använda orden "gamla gubbar i Brooklyn". Det är inte åldern som är poängen.

Du har alltså träffat dessa "gamla gubbar"? Berätta. Dom lever lyxliv, åker runt i limo och strör pengar omkring sig?
2009-02-23, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Du förstår nog mycket väl vad jag menar med att använda orden "gamla gubbar i Brooklyn". Det är inte åldern som är poängen.

Du har alltså träffat dessa "gamla gubbar"? Berätta. Dom lever lyxliv, åker runt i limo och strör pengar omkring sig?

Ja dem sätter nog sprätt på pengarna dem får in som alla andra sektledare!
2009-02-23, 17:53
Medlem
ibanez2s avatar
Är det så att JH har sin egen översättning av Bibeln och vad skiljer den från den "vanliga" Bibeln?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in