2008-08-09, 01:59
Medlem
"Vad skall man göra?"

Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Ingen fara. Jag ser detta som övning i att predika, försvara sanningarna om Gud, hans heliga namn, Sonen och sanningen. Jag känner mig alltid tillfreds med ett leende på läpparna när jag stänger av datorn inför nattens vila, i det att jag vet att jag har gjort rätt i Guds ögon samt uppenbarat för människor om Gud och hans namn och hans uppsåt.

Samtidigt upptäcker jag också sidor, både goda och dåliga, hos mig som jag slipar på under tiden samtidigt som jag kommer till djupare insikt. Det är jag som ska tacka för att jag får kämpa för att övertyga, inte övertala vilket i sin tur kan rädda fler liv än vad jag kanske annars skulle gjort. Djupgrävningar i bibeln, bläddra i böcker och leta efter fakta på nätet (både på watchtower.org, wikipedia och andra sajter). Kontentan är att jag blir bara djupare andlig i detta. =)

P.S. Jättebra länk. Visste att någon skulle opponera sig i tillförlitligheten ang. källan. Vad ska man göra? Även ifall Jesus själv kom ner och sade som det var så skulle en del människor fortfarande hävda annat. Just let it go.. D.S.

m v h

Artikeln är urkass och full av felaktiga påståenden. "Vad skall man göra?" Ja, om kritiken skulle vara fel skulle du ju kunna vederlägga den. Men det kan du inte därför att den inte är fel. Du bara önskar att artikeln som jag malde till mjöl skall vara rätt. Önsketänkande mot allt förnuft och mot alla fakta. Men varför skulle du vara annnorlunda än Jvs ledning? Sanningen är att om Jesus själv kom ner och ville föra Jv tillrätta så skulle han fösas bort och förkastas.

Jag lovade dig bonus i form av redogörelse för Sällskapets bedrägerier. Övriga läsare behöver också få reda på ledningens metoder. Det skulle ha kommit redan om inte den jämmerliga artikeln om korset skriven av intressenter för Worldwide Church of God hade dykit upp här och påkallat vederläggning.

Men den som väntar på något gott väntar inte för länge. Förutom bedrägeriet om undernäring från 1989 kan jag bjuda på en redogörelse för bedrägeriet kring ett citat i Jvs brsoschyr on Namnet från 1984. Bland annat. Nu stundar helg och det blir mer tid.
2008-08-09, 02:11
Bannlyst
Här är ett tankemönster jag vill lyfta fram via några skriftställen innan jag går och lägger mig. Det är angående vem Gud är och vad kärlek och andlighet innebär för mig, och vilken slags personlighet jag strävar efter varje dag, genom att noggrannt studera Skrifterna precis som Paulus gjorde. Att "fortsätta inhämta exakt kunskap om Fadern och Sonen".

"Den som inte älskar har inte lärt känna Gud, eftersom Gud är kärlek." (1 Joh. 4:8)
"Av detta skall alla veta att ni är mina lärjungar: om ni har kärlek inbördes." (Joh. 13:35)

Vad är kärlek? om "Gud är kärleken personifierad", och vill att vi också ska ha kärlek inbördes som Jesus påbjuder, måste vi jobba på att ha kärleken inom oss hela tiden.

"Kärleken är tålmodig och omtänksam. Kärleken är inte svartsjuk, den skryter inte, blir inte uppblåst, bär sig inte oanständigt åt, söker inte sina egna intressen, blir inte uppretad. Den för inte räkenskap över oförrätten. Den gläder sig inte över orättfärdigheten, men den gläder sig med sanningen. Den fördrar allting, tror allting, hoppas allting, uthärdar allting." (1 Kor. 13:4-7)

Till sist, ett råd från Paulus till sina medkristna i Korint:

"Låt allting hos er ske i kärlek." (1 Kor. 16:14)

Natti på er!
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-09 kl. 02:29.
2008-08-09, 09:44
Medlem
IsgrimnuR skrev:

"Även ifall Jesus själv kom ner och sade som det var så skulle en del människor fortfarande hävda annat."

Ja, så är det.

Även om Jesus kom ner och själv berättade att han dog på ett kors, så hade troligen inte Organisationen ändrat sig!

Och om han hade sagt att JV har lagt till Guds namn i NT, där det inte var från början, så hade JVs ledning hållit fast vid att de ÅTER-infört det!
2008-08-09, 10:00
Medlem
IsgrimnuR skrev:

"Även ifall Jesus själv kom ner och sade som det var så skulle en del människor fortfarande hävda annat."

En liten historia som belyser att det är precis så det är. Bland JV.!

En kväll framför TVn, hemma hos en äldstefamilj.
Barn fanns där på besök!

Fadern i huset, äldste, skulle passa på att undervisa barnen lite, och ställer, när en skäggig man syns i rutan, frågan:
"Kan ni säga varför han inte skulle få lov att hålla övningstal i RS"
Ett barn kommer med det korrekta svaret, "för att han har skägg", vilket framkallar beröm.
Men så säger barnet fundersamt "Men det hade ju inte Jesus fått heller"

Kan tala om att den äldste blev lång i ansiktet, och fick brått att byta ämne!

PS, nu påstås det att JV inte är lika fanatiska skägghatare mer, har dock själv fortfarande inte sett något bevis för detta.
Men, om så är fallet, så är det bara ytterligare en sak där man alltså har haft fel.
Senast redigerad av Gitte 2008-08-09 kl. 10:04.
2008-08-09, 11:12
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twinsen
IsgrimnuR lämna tråden och lev ditt JV liv, annars maler de ner din tro. Gitte vill tydligen att du skall gå tillbaka till knarket ...

Gällande korset:
http://www.albatrus.org/english/religions/pagan/was_jesus_crucified_on_cross.htm

Rekommendera att ni läser igenom hela artikeln, detta med korset är en fin propaganda seger för JV ...

Nu måste man ju inte vara JV för att förstå korsets hedniska triumf över kristendomen och dess anhängare. Man kan nog lugnt påstå att den katolsk/protestanstiske "bibliske" djävulen skrattar hela vägen tillbaka till sina heta domäner...

"As the thief is ashamed when he is found, so is the house of Israel ashamed; they, their kings, their princes, and their priests, and their prophets, saying TO A STOCK [Hebrew ets, meaning "stick, wood, timber, stake, post, log], Thou art my father; and to a stone, Thou hast brought me forth: for they have turned their back unto me, and not their face" (Jer 2:26-27).

Intressant...
2008-08-09, 12:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
IsgrimnuR skrev:

En liten historia som belyser att det är precis så det är. Bland JV.!

En kväll framför TVn, hemma hos en äldstefamilj.
Barn fanns där på besök!

Fadern i huset, äldste, skulle passa på att undervisa barnen lite, och ställer, när en skäggig man syns i rutan, frågan:
"Kan ni säga varför han inte skulle få lov att hålla övningstal i RS"
Ett barn kommer med det korrekta svaret, "för att han har skägg", vilket framkallar beröm.
Men så säger barnet fundersamt "Men det hade ju inte Jesus fått heller"

Kan tala om att den äldste blev lång i ansiktet, och fick brått att byta ämne!

PS, nu påstås det att JV inte är lika fanatiska skägghatare mer, har dock själv fortfarande inte sett något bevis för detta.
Men, om så är fallet, så är det bara ytterligare en sak där man alltså har haft fel.

Då skall man också vara på det klara varför det är så. Numera får man ha skägg, mustasch eller vad du nu vill ha för ansiktshår, (jag har en liten soulpatch, en tofs under läppen s a s) så länge det är välansat och prydligt. Om du ska bli äldste får du fortfarande inte ha skägg, eller mustasch. Anledningen till det går till på just så vis, ska jag ta reda på mer om.

Men visst håller jag med dig där, att det var en tankeväckande erfarenhet om barnets kommentar, brodern jag studerar med har mustasch, han får hålla tal i skolan för teokratisk tjänst, han är bitr. tjänare, men han får inte hålla i Vakttornsstudiet, eller hålla längre föredrag.

Det ska också tilläggas att bröderna i styrande kretsen väljer att vara försiktiga i allt dom pålyser just för att dom gör sitt yttersta och inte vill att något beslut dom tar, skulle vara i strid med Guds vilja. Så ser jag det just nu, men som sagt, jag ska kolla noggrannare. Å andra sidan, vem bryr sig om man får ha skägg eller inte. Blir man mer kristen om man har skägg? Nej. Ska tilläggas att det var vanligare att ha skägg i dom områden Jesus verkade vandrade på jorden som människa, på den tiden.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-09 kl. 12:10.
2008-08-09, 12:43
Medlem
Fenrisbanes avatar
Citat:
Å andra sidan, vem bryr sig om man får ha skägg eller inte. Blir man mer kristen om man har skägg? Nej.

Man kan vända på det och fråga ifall man blir mindre kristen ifall man har skägg? Det låter ju rent ut sagt löjeväckande att man utesluts från högre positioner inom organisationen ifall man bär skägg, särskilt som huvudpersonen i er religion brukar avbildas med en försvarlig mängd ansiktshår.

Citat:
Numera får man ha skägg, mustasch eller vad du nu vill ha för ansiktshår, (jag har en liten soulpatch, en tofs under läppen s a s) så länge det är välansat och prydligt.

Hotas man med uteslutning ifall man dyker upp en dag i Rikets Sal med en buskig Burnside?
2008-08-09, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fenrisbane
Man kan vända på det och fråga ifall man blir mindre kristen ifall man har skägg? Det låter ju rent ut sagt löjeväckande att man utesluts från högre positioner inom organisationen ifall man bär skägg, särskilt som huvudpersonen i er religion brukar avbildas med en försvarlig mängd ansiktshår.

Hotas man med uteslutning ifall man dyker upp en dag i Rikets Sal med en buskig Burnside?

Det är din åsikt, baserat på vad du ser utifrån. Hade du lite mer insikt i hur organisationen är uppbyggd (på bibliska principer och normer, precis som den första kristna församlingen är uppbyggd, som du kan läsa om i Apg.). Jag vet inte angående dina buskiga sideburns. Om du dök upp en dag i Rikets Sal så skulle ingen påpeka något alls, du skulle inte kunna bli utesluten heller för du är inte ett döpt JV. Dessutom så blir man inte utesluten p g a ovårdat skägg. ^^
2008-08-09, 12:51
Medlem
Fenrisbanes avatar
Citat:
Det är din åsikt, baserat på vad du ser utifrån. Hade du lite mer insikt i hur organisationen är uppbyggd (på bibliska principer och normer, precis som den första kristna församlingen är uppbyggd, som du kan läsa om i Apg.).

Varför är skäggets vara och icke vara en biblisk princip?

Citat:
Jag vet inte angående dina buskiga sideburns. Om du dök upp en dag i Rikets Sal så skulle ingen påpeka något alls, du skulle inte kunna bli utesluten heller för du är inte ett döpt JV. Dessutom så blir man inte utesluten p g a ovårdat skägg. ^^

Du sa att man idag får ha skägg ifall det är prydligt ansat och vårdat. Det mitt exempel åsyftade på är vad som händer ifall man som döpt JV dyker upp en dag med tovigt farfarsskägg, och vägrar raka bort det.
2008-08-09, 12:52
Medlem
Hittade denna artikeln om kors eller påle ...
http://en.wikipedia.org/wiki/Cross_or_stake_as_gibbet_on_which_Jesus_died
2008-08-09, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fenrisbane
Varför är skäggets vara och icke vara en biblisk princip?

Du sa att man idag får ha skägg ifall det är prydligt ansat och vårdat. Det mitt exempel åsyftade på är vad som händer ifall man som döpt JV dyker upp en dag med tovigt farfarsskägg, och vägrar raka bort det.

Alltså, nu menade jag hur församlingen skall skötas etc. Det står inte i Filipperbrevet 3:11 att "Ni skall icke hava skägg, då skall jag bränna er på bål. Jag är Herren." liksom.. men man kan dra olika slutsatser via bibliska principer och normer. T ex så var (är) det normalt i medelhavsländer att männen hade skägg, det var bara så. I dagens samhälle så är det inte lika vanligt som det var på den tiden, just för att man inte ska bli associerad med andra religioner där skägg nästan är ett måste så har Sällskapet beslutat att det inte är lämpligt (OBS! lägg märke till att det inte förekommer några förbud) att man har helskägg om man ska representera församlingen. Men visst finns det bröder som har skägg, mustasch, feta sideburns etc, men man väljer att ha dom snyggt ansade, för det bidrar till helheten dom vill visa. Att vara "hel o ren" s a s. Inget fel i det, eller hur?

Ex. på en princip) Du har ett gevär. Du vet att du inte ska skada människor, men att geväret är gott till att skaffa mat på bordet.
2008-08-09, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Twinsen
Hittade denna artikeln om kors eller påle ...
http://en.wikipedia.org/wiki/Cross_or_stake_as_gibbet_on_which_Jesus_died
Får snart se vad för slags ev. svavelosande predikan Eberhard har om Liddell och Scott.

(Dom är hedniska proselyter inom Jesuitorden och har gröna kalsonger)

F'låt.. kunde inte behärska mig. Jag måste få skämta till det lite. Det blir för mycket allvar i de här frågorna som lätt blir förvandlade till stridiga debatter. Kan vi inte bara anamma lite hippiekänsla här istället? Peace, love and understanding? Lite ödmjukhet, folket! Det gör inte ont. Sätt på någon skön musik som inte uppviglar känslor, softa lite, fundera över saker och ting som dryftas och framförallt håll fördrag med varandra så att vi kan bibehålla friden i tråden.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-09 kl. 13:08.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in