2009-02-05, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jag känner till flera personer som har dött pga blodvägran!
Bla en släkting.
Givetvis kan ingen ge en siffra på hur många, ingen känner väl till alla fall.

Visst hade jag kunnat ge dig några namn på offer för JVs blodpolicy, men av hänsyn till de här personernas familjer avstår jag från detta.

"Gamla gubbar i Brooklyn. Ingen av er har varit där"
Det stämmer inte, jag har faktiskt varit där.

Och även om jag inte brukar använda det uttrycket, så är det faktiskt fråga om gamla gubbar i ledningen, det är lätt att kolla upp.

Hade det varit bättre om det var "unga gubbar"? Eller "gamla gummor" kanske? Är det könet på dem som ni retar er på? Eler är det åldern? Eller att de finns överhuvudtaget?

Ngn form av ledning är ju dock bra att ha...precis som en regering i ett land är bra. För ordningen lixom.
2009-02-05, 19:22
Medlem
Citat:
Den här jämförelsen haltar betänkligt:

3. Det är JV (inte sv Kyrkan) som hävdar att de är den enda sanna religionen.
Men hur kan "sanningen" vara så föränderlig?

Antingen ÄR det sanningen, och då kan väl inga ändringar vara befogade?
Eller också är det INTE sanningen, och kommer därför att förändras efterhand.

Då kan väl Svenska kyrkan lägga ner medsamma om de själva inte ens tror att de har sanningen....
Och alla de som de tidigare hotade med ett brinnande helvete...dax att be om ursäkt kanske? De har ju numera ändrat den läran till ngt lite mindre dramatiskt.

Ang JV och "sanningen" är det så här:
JV tror på bibeln som Guds ord, MEN den är skriven av människor.
Litteraturen som JV tar fram med ledning från den styrande kretsen innehåller INTE absolut sanning. Den är skriven och författad av ofullkomliga människor och innehåller den sanning som JV just nu, idag, har. Den (sanningen) är föränderlig pga att JV inte är gudar eller övermänskliga. De försöker tolka Guds ord enligt det de idag förstår.

Och det finns saker JV inte kan svara på...nu. T ex detta med årtalet 607, detta med att pyramidbygget var i full gång typ samtidigt som syndafloden osv osv.

I slutändan hänger mkt på TRO. Och det är ju det det ska vara, en tro.
2009-02-05, 19:24
Medlem
Citat:
Men jag VET att det har förekommit.
Känner till några skräckexempel.

Tänker inte gå in på några detaljer här, eftersom jag sparar det till en planerad bok.

Aha...en till i ämnet. Intressant.
2009-02-05, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andorra

Till insatta och JV : Behöver lite uptodate om de 144 000 , hur var det nu me att de skulle vara närvarande vid den stora vedermödan ? Finns där ngra levande kvar ? De borde ju vara 120 bast nu ? Eller finns där ngn nytolkning ? Morsan snacka ngt om det , men jag hörde inte så noga (läs fatta noll)

Några ska vara närvarande över Harmageddon.

"120 bast"? Du menar bibelstället om "denna generation ska inte försvinna"?
Tolkningen du tänker på var den där de som såg 1914 oxå ska se slutet. (alla som såg, inte bara de 144000 -de hade egentligen inget speciellt med just den här profetian att göra, förut)

Den tolkningen/förklaringen gäller ej längre.

Den nya förklaringen är att "denna generation" är de 144000. De ser tecknen för slutet och förstår dem. Har inget med ålder att göra.
2009-02-05, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Det tål att upprepas om och om igen, även jag själv kan glömma bort de sanningar Sällskapet delat med sig av genom åren, här kommer ett lysande exempel. Vakna! 22 maj 1969, s.15 (amerikansk utgåva)

Du aldrig kommer bli gammal.. alla bevis.. system kommer att försvinna inom några få år..! Här citerar man Jesus gällande generationen (som man numera har en annan syn på) att denna generationen - från 1914 - kommer inte att försvinna. Det gav stor hopp bland folket. Du kommer aldrig få någon karriär..? Det är sanning och inga visor lät det som.. men men besvikelsen är stor bland de som sitter i riktes salar idag, outbildade och barnlösa .. slutet har ej kommit.

Det här är lite trist.
Många gick antagligen miste om utbildningar som kunde gett dem bättre jobb som i sin tur kunnat ge dem bättre betalt för mindre arbetstid...så de kunde gå i tjänsten mer.
Istället har dessa JV nu sämre betalda jobb som gör att de måste jobba fulla dagar och bli stressade över att de inte hinner göra "fullt" i predikandet.

Dumt.
2009-02-05, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andorra
Denna världen kommer ju försvinna i vilket fall som helst, och beviserligen så måste där ju finnas en grupp kristna som gör rätt, annars så skulle ju stenarna pratat med oss om Guds Rike ..

Tänkvärda ord.
2009-02-05, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godhead
Jag tycker att både du och många JV:s här på tråden missar poängen. OM man kommer med ett sånt utlåtande som JV:s har gjort i sina skrifter, att man är den ENDA sanna organisationen och typ Guds förlängda arm så har man liksom förbrukat sin rätt att ändra sig i frågor. Man kan inte säga att det som var felaktigt vid tidpunkt A är ok vid tidpunkt B eftersom man har fått nytt ljus. För oavsett om du har fått nytt ljus eller inte så är ju din första ståndpunkt fel.

Säger jag till exempel att Jorden är platt och sen 10 år senare får "nytt ljus" och får bevisat att den är rund kan jag inte komma ifrån att hur jag än vänder och vrider på steken så har jag haft fel.

Javisst har Svenska Kyrkan ändrat sin ståndpunkt i många frågor, men dom hävdar å andra sidan inte heller att dom står för Sanningen och att alla andra organisationer har fel utan intar en mycket mer ödmjuk inställning till andra.

Läs det jag skrev som svar till Gitte ovan. Ang JV och sanningen.
2009-02-05, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greken09
Ser ni annorulunda på kvinnor inom ert trossamfund? Finns det kvinnor med höga positioner inom Jehovas vittnen?

Inom JV sägs det att ingen har en högre position än ngn annan.

Man har bara olika saker att göra. Var och en har sin plats och alla är lika mkt värda och allas arbete inom organisationen är lika mkt värt.

Sen kan det finnas områden som är tyngre (större ansvar) att utföra än andra. Dessa brukar tillfalla bröderna.
2009-02-05, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimkaa
Varför går jv hem till vanliga människor och stör på olämpliga tider? Kan dom inte hålla sig hemma eller i sina egna lokaler och vänta på att fler ansluter till dom? Vill jag ha information går jag och frågar efter den.

För att de följer Jesu befallning om att gå ut och predika. Jesus sände ut sina lärjungar två och två i byarna från hus till hus, från dörr till dörr.
Du får skälla på honom för att han gav den befallningen till de som vill följa honom.

JV tar inte reda på de sämsta tiderna för folk så de kan gå och plinga på då, de försöker tvärtemot vara flexibla och anpassar sig och sin fritid till när det är läge att gå ut och predika -när människor oftast är hemma och när det verkar som människor har tid.
2009-02-05, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Rangordning;
barn
kvinnor
män
äldstebröder
kretstillsyningsman
styrande kretsen och medlemmar bland 144 000

Lägg av Schabo.

Nu yrar du igen...
2009-02-06, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Hade det varit bättre om det var "unga gubbar"? Eller "gamla gummor" kanske? Är det könet på dem som ni retar er på? Eler är det åldern? Eller att de finns överhuvudtaget?

Ngn form av ledning är ju dock bra att ha...precis som en regering i ett land är bra. För ordningen lixom.

Det var ett svar på ett inlägg av annan skribent som skrev:

"Gamla gubbar i Brooklyn. Ingen av er har varit där så det är ju lika fel av er att ha en åsikt om vad det är för folk ni kallar "gamla gubbar". Ni vet att dessa gubbar är falska men det vet inte JV´s för dom är hjärntvättade, eller hur? Ja jösses."

Jag talade om att jag hade varit där, , och lade till att JAG inte brukar använda uttrycket "gamla gubbar". Men, det är ju faktiskt så att det är fräga om äldre herrar, eller gamla gubbar.
2009-02-06, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Inom JV sägs det att ingen har en högre position än ngn annan.

Man har bara olika saker att göra. Var och en har sin plats och alla är lika mkt värda och allas arbete inom organisationen är lika mkt värt.

Sen kan det finnas områden som är tyngre (större ansvar) att utföra än andra. Dessa brukar tillfalla bröderna.

Alla är lika mycket värda, ja.

Men det stämmer ju inte att det bara är tyngre, mer ansvarsfulla uppgifter som tillfaller bröderna.

Systrarna får ju inte ens hålla egna övningstal i teokratiska skolan, utan ska hålla dessa tal till en annan syster, som ett samtal dessa två emellan.
Detta för att en kvinna inte får undervisa män.
Sedan har jag ofta hört skoltjänaren säga att "det här talet var mycket lärorikt för oss alla"

(Antar att dessa tal har försvunnit med den nya mötesordningen)

Den enda uppgiften som systrarna tilldelas är väl städning av Rikets Sal.
Och då brukar det ändå vara en broder som har huvudansvaret!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in