Citat:
Ursprungligen postat av McPhail
Hur är det med logiken här?
Ponera att det finns en skapare, varför skulle vi vara beroende av hans vilja? Det gäller ju inte ens för nått vi människor har skapat...
Vi är beroende av Hans vilja i det att jorden ska bli ett paradis på jorden och att vi ska kunna få en uppståndelse.
Sen tycker du att det vore logiskt att han skulle ha meddelat oss om sin vilja. Varför drar du den slutsatsen? Om jag hade skapat nånting är det långt ifrån säkert att jag skulle ha meddelat min intention till det skapade.
Guds vilja var att jorden skulle vara fylld med lyckliga människor och då är det i Hans intresse att medels om sina krav för dem som önskar leva i paradiset, så att de kan göra sina val.
Sen förstår jag inte hur du kan se bibeln som ett meddelande från Gud när det är människor som har skrivit den. Om han är allsmäktig borde han kunna göra lite bättre än så för att meddela oss om sin existens.
Alla får sin chans genom Bibelns ord, vad skulle vara bättre sätt att meddela sig på, i vilket fal är det detta sätt han valt.
2 Timoteus 3:16, 17 (Levande Bibeln)
”Hela Skriften är inspirerad av Gud, och det finns inget som kan mätas med den, när det gäller att undervisa oss om vad som är sant och lära oss att förstå vad som är orätt.
Den korrigerar oss och hjälper oss att leva som Gud vill.”
2 Petrus 1:20, 21
”Ni vet ju först och främst detta, att ingen profetia i skriften blir till av någon privat utläggning. – ty aldrig har en profetia framförts av en människas vilja, utan människor talade ord från Gud, under det att de drevs av helig ande.”