2010-07-03, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Varföt skulle man ifrågasätta den styrande kretsen, de framför enbart det som Bibeln säger och de säger inget man inte själv kan kontrolledera, de t ex bara uppmuntrar oss till at visa agapekärlek o s v.

Nu är det bara så att Gud använder ofullkomliga människor för att styra sin organisation, och förstår du inte det, kommer du inta att förstå JHVH Gud.

Och ofullkomliga människor får man väl ändå ifrågasätta?

Människor på Jesu tid fick fråga honom om och om igen när de inte förstod utan att han försköt dem.
Och han var fullkomlig.

Det verkar som om DSK's ord är heligare än Jesu ord (?). Eller var det så att Jesus var ödmjuk och en som inte behövde förbjuda frågor...för att han faktiskt hade sanning i det han sa?
2010-07-03, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
Falska profeter, precis sådana som Jesus varnade för.

Detta visar på att de skulle vara många, kristenheten

Matteus 7:21- 23
"21 Inte var och en som säger till mig: Herre, Herre, skall komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min Faders vilja, [Hans] som är i himlarna. 22 Många ska säga till mig på den dagen: Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn? 23 Och likväl ska jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som övar laglöshet."
2010-07-03, 12:31
Medlem
Citat:

"21 Inte var och en som säger till mig: Herre, Herre, skall komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min Faders vilja, [Hans] som är i himlarna. 22 Många ska säga till mig på den dagen: Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn? 23 Och likväl ska jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som övar laglöshet."

Tänkvärt Flexbärt!
Och vem är det som påstår att de är de enda som gör Guds vilja?
Att de är utvalda av Gud!

Tänk efter nu Flexbärt!
2010-07-03, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
profeter.

Om man nu inte vill eller kan tro på en Skapare, ja då är det så.

Men om det finns en skapare så är vi väl beroende av hans vilja och då vore det logiskt att Han meddelat sig till oss om sin vilja.
2010-07-03, 14:12
Medlem
McPhails avatar
Citat:
Men om det finns en skapare så är vi väl beroende av hans vilja och då vore det logiskt att Han meddelat sig till oss om sin vilja.

Hur är det med logiken här?

Ponera att det finns en skapare, varför skulle vi vara beroende av hans vilja? Det gäller ju inte ens för nått vi människor har skapat...

Sen tycker du att det vore logiskt att han skulle ha meddelat oss om sin vilja. Varför drar du den slutsatsen? Om jag hade skapat nånting är det långt ifrån säkert att jag skulle ha meddelat min intention till det skapade.

Sen förstår jag inte hur du kan se bibeln som ett meddelande från Gud när det är människor som har skrivit den. Om han är allsmäktig borde han kunna göra lite bättre än så för att meddela oss om sin existens.
2010-07-03, 14:48
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Får man som Jehovas Vittne inte lov att ifrågasätta den styrande kretsen?

Tänk om den styrande kretsen inte alls styrs av Gud JHVH. Den styrande kretsen kanske går emot Guds vilja ibland.
Nej;

https://www.flashback.org/sp23965599
2010-07-03, 16:12
Medlem
fotsvetts avatar
Citat:
Om man nu inte vill eller kan tro på en Skapare, ja då är det så.

Då kan man undra vem Gud använder för att meddela oss sin vilja. Det behöver inte beyda att det är genom den styrande kretsen i Jehovas Vittnen. Det kan vara Ulf Ekman, Påven, Ärkebiskopen i Svenska Kyrkan eller ledarna i Pingströrelsen.
2010-07-03, 16:58
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:

Precis, Väljer man att tillhöra Jehovas vittnen och inte Gud kommer man inte till himlen. Det varnades för falska profeter, falska profeter är de som ger profetior som inte går in, precis som Styrande kretsen/jv gjort. Detta är bevisat och helt uppenbart. Det är beklagligt att du inte kan tänka självständigt utan måste använda jv litteratur , hade Gud ansett att det behövdes kompletteringar i form av Vakttornet så hade det stått i Bibeln. Den är komplett alena. Du tillber en skrift publicerad av styrande kretsen och lösryckta citat från en modifierad och falsk bibel.
VAKNA! tänk efter lite.
2010-07-03, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McPhail
Hur är det med logiken här?

Ponera att det finns en skapare, varför skulle vi vara beroende av hans vilja? Det gäller ju inte ens för nått vi människor har skapat...

Vi är beroende av Hans vilja i det att jorden ska bli ett paradis på jorden och att vi ska kunna få en uppståndelse.

Sen tycker du att det vore logiskt att han skulle ha meddelat oss om sin vilja. Varför drar du den slutsatsen? Om jag hade skapat nånting är det långt ifrån säkert att jag skulle ha meddelat min intention till det skapade.

Guds vilja var att jorden skulle vara fylld med lyckliga människor och då är det i Hans intresse att medels om sina krav för dem som önskar leva i paradiset, så att de kan göra sina val.

Sen förstår jag inte hur du kan se bibeln som ett meddelande från Gud när det är människor som har skrivit den. Om han är allsmäktig borde han kunna göra lite bättre än så för att meddela oss om sin existens.

Alla får sin chans genom Bibelns ord, vad skulle vara bättre sätt att meddela sig på, i vilket fal är det detta sätt han valt.

2 Timoteus 3:16, 17 (Levande Bibeln)
”Hela Skriften är inspirerad av Gud, och det finns inget som kan mätas med den, när det gäller att undervisa oss om vad som är sant och lära oss att förstå vad som är orätt.
Den korrigerar oss och hjälper oss att leva som Gud vill.”

2 Petrus 1:20, 21
”Ni vet ju först och främst detta, att ingen profetia i skriften blir till av någon privat utläggning. – ty aldrig har en profetia framförts av en människas vilja, utan människor talade ord från Gud, under det att de drevs av helig ande.”
2010-07-03, 17:22
Medlem
McPhails avatar
Citat:
Alla får sin chans genom Bibelns ord, vad skulle vara bättre sätt att meddela sig på, i vilket fal är det detta sätt han valt.

2 Timoteus 3:16, 17 (Levande Bibeln)
”Hela Skriften är inspirerad av Gud, och det finns inget som kan mätas med den, när det gäller att undervisa oss om vad som är sant och lära oss att förstå vad som är orätt.
Den korrigerar oss och hjälper oss att leva som Gud vill.”

2 Petrus 1:20, 21
”Ni vet ju först och främst detta, att ingen profetia i skriften blir till av någon privat utläggning. – ty aldrig har en profetia framförts av en människas vilja, utan människor talade ord från Gud, under det att de drevs av helig ande.”

Det är fortfarande människor som skriver det där, inte gud eller hur?

Extraordinary claims demands extraordinary evidence.
2010-07-03, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McPhail
Det är fortfarande människor som skriver det där, inte gud eller hur?

Extraordinary claims demands extraordinary evidence.

En Vd dikterar ett brev som en sekreterare skriver ned, med där är ändå Vd,ns ord och vilja som står nedtecknat av sekreteraren.
2010-07-03, 17:41
Medlem
McPhails avatar
Citat:
En Vd dikterar ett brev som en sekreterare skriver ned, med där är ändå Vd,ns ord och vilja som står nedtecknat av sekreteraren.

Visst är det så, men när man på otroligt goda grunder kan ifrågasätta VDns auktoritet så faller argumentet. Gamla testamentet är dessutom skrivet efter hörsägnen och Nya Testamentet är skrivet av 3e-4e handskällor som bäst. Har du nånsin lekt viskningsleken?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in