Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Fortfarande så har du glömt bort en del fakta, eller inte tar all fakta i beaktning. som gör att du får fel uppfattning om det hela.
Artiklarna om 1975 påvisar inte att det Har-Magedon skulle komma. Däremot så spekulerade både JV och Sällskapet i, vad som komma skall i o m att det var 6.000 år sedan Adam skapades (dog?). Därför spekulerade dom i, om det skulle hända något, dom hoppades på att det skulle hända något speciellt, MEN... och det är ett stort men. Ingenstans i tidsskrifterna hävdar dom att Har-Magedon med säkerhet skulle inträffa det året. Däremot så hade dom en hel del spekulationer, och det är stor skillnad däri.
Skulle vara intressant att se det där "erkännandet" som Sällskapet kom med några år senare.
Vilka förväntningar JV hade inför 1975 kan du inte veta.
Men jag vet, eftersom jag vid den tiden levde väldigt nära JV, och även var med på de flesta möten och sammankomster.
Jag VET att förväntningarna var att Harmageddon skulle komma då, eller ev tidigare, så att Riket skulle vara upprättat 1975.
Hörde ideligen att det bara var veckor eller månade kvar, inte år!
De äldste, eller tjänarna i församlingarna (detta var under den period när man införde äldsteanordningen) åkte på kurser på Betelhemmen, och kom tillbaka och berättade att detta om att slutet skulle komma omkring 1975 var inget som skulle stanna inom församlingen, utan det skulle predikas på distrikten bland intresserade.
Vet i övrigt lojala JV som hade svårt att gå ut och predika Harmageddon-1975, men de fick en uppläxning i att de måste följa slaven.
Detta var lite om stämningen i församlingarna INNAN 1975.
MÅNADER, INTE ÅR. Det upprepades ständigt.
Efter 1975 blev det märkvärdigt tyst!
1976 kom en artikel som upprörde många, eftersom man där sade att det var enskilda personer som hade haft felaktiga förväntningar!
Hörde tom äldstebröder uttrycka, i ganska grova ordalag, att de var besvikna på att sällskapet inte kunde erkänna att det var de som hade lurat vännerna!
Tar erkännandet i nästa inlägg, annars blir detta för långt.