2008-08-08, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Som du gör med artiklarna om 1975, menar du?

Men från att erkänna att de inte vet exakt, till att erkänna att det de tidigare lärde ut var fel, det är en enorm skillnad.

Och enda gången jag just nu kan komma på att de har erkänt något misstag, det är 1975-spekulationerna.
Där kom faktiskt ett erkännande efter några år.

Konstig nog, eftersom du envist hävdar att de aldrig hade sagt något om vad som skulle hända 1975.

Fortfarande så har du glömt bort en del fakta, eller inte tar all fakta i beaktning. som gör att du får fel uppfattning om det hela.

Artiklarna om 1975 påvisar inte att det Har-Magedon skulle komma. Däremot så spekulerade både JV och Sällskapet i, vad som komma skall i o m att det var 6.000 år sedan Adam skapades (dog?). Därför spekulerade dom i, om det skulle hända något, dom hoppades på att det skulle hända något speciellt, MEN... och det är ett stort men. Ingenstans i tidsskrifterna hävdar dom att Har-Magedon med säkerhet skulle inträffa det året. Däremot så hade dom en hel del spekulationer, och det är stor skillnad däri.

Skulle vara intressant att se det där "erkännandet" som Sällskapet kom med några år senare.
2008-08-08, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
hahahahahahaha Käre nån. Som jag skrev tidigare så har dom alltid påstått att dom inte riktigt vet exakt vad som menas med "den här generationen", du måste fortfarande läsa och förstå hela meningar, inte bara komma ihåg enstaka ord i en mening. Därav dina feltolkningar! Lääääs heeeela styckeeeen, heeeela meeeningaaaar, förståååå innebööööörden av alla ooooord i styckeeeen, inteeee enstaaaakaaaa ooooord.

Du lägger mycket vikt på att man ska "erkänna" saker och ting, när dom i själva verket inte gjort något fel utan det är människan som inte läser och förstår alla orden i meningarna. Kan man verkligen grunda en tolkning på vad någon annan sagt om man inte har full förståelse av ordens innebörd? Som t ex "den här generationen" etc.

nu är du igång med din anklagande ton.. ödmjuka dig istället och försök att inse att du kanske inte har rätt i just din tolkning. Du KAN faktiskt ha fel.

Det har väl aldrig föresvävat dig att den "yrande kretsen" är helt ute och cyklar med det mesta man "profeterar" om? För alla sunt tänkande människor funkar inte deras krystade "förklaringar".
2008-08-08, 17:41
Medlem
Citat:
Fortfarande så har du glömt bort en del fakta, eller inte tar all fakta i beaktning. som gör att du får fel uppfattning om det hela.

Artiklarna om 1975 påvisar inte att det Har-Magedon skulle komma. Däremot så spekulerade både JV och Sällskapet i, vad som komma skall i o m att det var 6.000 år sedan Adam skapades (dog?). Därför spekulerade dom i, om det skulle hända något, dom hoppades på att det skulle hända något speciellt, MEN... och det är ett stort men. Ingenstans i tidsskrifterna hävdar dom att Har-Magedon med säkerhet skulle inträffa det året. Däremot så hade dom en hel del spekulationer, och det är stor skillnad däri.

Skulle vara intressant att se det där "erkännandet" som Sällskapet kom med några år senare.

Jaha så om man har direktkontakt med gud som man påstår sig ha så behöver man väl inte spekulera eller? Den här guden du tror på verkar lite velig minst sagt.
2008-08-08, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Det har väl aldrig föresvävat dig att den "yrande kretsen" är helt ute och cyklar med det mesta man "profeterar" om? För alla sunt tänkande människor funkar inte deras krystade "förklaringar".

Det är din syn på saken. Att du sedan kommer med sådana påståenden utan att ha några som helst konkreta bevis är inte sunt tänkande.
2008-08-08, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Jaha så om man har direktkontakt med gud som man påstår sig ha så behöver man väl inte spekulera eller? Den här guden du tror på verkar lite velig minst sagt.

Ska du bara sitta här och komma med dryga kommentarer eller ska vi ta och hosta upp lite bevismaterial, eller vad säger du Benny? Snacka går ju.

Påstår du att Gud är velig?! Låt mig fråga så här då: Om ett företag bygger ett hus, och ser till att göra en ordentlig grund, en stomme exakt på det sättet som firmans Chef skrivit ner instruktioner till, via sina sekreterare. Sedan kommer det andra människor som aldrig byggt ett hus förr i hela sitt liv, tittar på huset, tittar på ritningarna och sen börjar att käbbla och tjafsa om huruvida huset är byggt på en stadig grund, och bestrida att man verkligen inte gått efter Chefens instruktioner och planer.

Vem är det då, som mest framstår som dum?

P.S. Om det finns en "yrande krets" så kan jag garantera dig att det finns en "yrande omkrets". D.S.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-08 kl. 17:52.
2008-08-08, 18:00
Medlem
Citat:

Vilka förväntningar JV hade inför 1975 kan du inte veta.
Men jag vet, eftersom jag vid den tiden levde väldigt nära JV, och även var med på de flesta möten och sammankomster.
Jag VET att förväntningarna var att Harmageddon skulle komma då, eller ev tidigare, så att Riket skulle vara upprättat 1975.

Hörde ideligen att det bara var veckor eller månade kvar, inte år!

De äldste, eller tjänarna i församlingarna (detta var under den period när man införde äldsteanordningen) åkte på kurser på Betelhemmen, och kom tillbaka och berättade att detta om att slutet skulle komma omkring 1975 var inget som skulle stanna inom församlingen, utan det skulle predikas på distrikten bland intresserade.

Vet i övrigt lojala JV som hade svårt att gå ut och predika Harmageddon-1975, men de fick en uppläxning i att de måste följa slaven.
Detta var lite om stämningen i församlingarna INNAN 1975.

MÅNADER, INTE ÅR. Det upprepades ständigt.

Efter 1975 blev det märkvärdigt tyst!

1976 kom en artikel som upprörde många, eftersom man där sade att det var enskilda personer som hade haft felaktiga förväntningar!

Hörde tom äldstebröder uttrycka, i ganska grova ordalag, att de var besvikna på att sällskapet inte kunde erkänna att det var de som hade lurat vännerna!

Tar erkännandet i nästa inlägg, annars blir detta för långt.
Senast redigerad av Gitte 2008-08-08 kl. 18:16.
2008-08-08, 18:16
Medlem
Citat:

Vakttornet 15 Juli 1980, sid 9-10, paragraf 6 börjar med att nämna artikeln från 1976 som jag nämnde i förra inlägget:

"6 I Vakttornet för 15*november 1976 framhölls det hur oklokt det är att ställa in siktet på en viss tidpunkt, och så hette det vidare: ”Om någon har blivit besviken på grund av att han inte följt denna tankegång, bör han nu koncentrera sig på att rätta till sin uppfattning och förstå att det inte var Guds ord som slog fel eller bedrog honom och gjorde honom besviken, utan att det var hans egen förståelse som var grundad på oriktiga antaganden.” När Vakttornet använde ordet ”någon”, inbegrep detta alla besvikna bland Jehovas vittnen och inkluderade således de personer som haft att göra med att upplysningarna publicerades, upplysningar som bidrog till att öka de förhoppningar som var knutna till tidpunkten i fråga."

Upprepar slutet av paragrafen:
"inkluderade således de personer som haft att göra med att upplysningarna publicerades, upplysningar som bidrog till att öka de förhoppningar som var knutna till tidpunkten i fråga."

Här erkänner man alltså till sist att det har publicerats upplysningar som bidrog till dess förhoppningar. Alltså kan du sluta hävda att de aldrig har sagt något!

Kolla gärna årsböckerna efter 1975, under något år gick JV ganska mycket tillbaka, vilket utan tvekan kan skyllas på 1975-fiaskot.
2008-08-08, 18:16
Bannlyst
Citat:
Vilka förväntningar JV hade inför 1975 kan du inte veta.
Men jag vet, eftersom jag vid den tiden levde väldigt nära JV, och även var med på de flesta möten och sammankomster.
Jag har pratat med några äldstebröder som var med på den tiden. Det är sant att det fanns förväntningar och hopp.

Citat:
Jag VET att förväntningarna var att Harmageddon skulle komma då, eller ev tidigare, så att Riket skulle vara upprättat 1975.

Hörde ideligen att det bara var veckor eller månade kvar, inte år!

Här har vi en väldigt intressant punkt! Du skriver att du "ideligen hörde" att det var si och så lång tid kvar. Hörde. Hööörde. Hörde! Inget som Sällskapet, dvs dom ansvariga för organisationens litteratur föreskrev. DET, min käre vän är en VÄLDIGT stor skillnad!

Citat:
De äldste, eller tjänarna i församlingarna (detta var under den period när man införde äldsteanordningen) åkte på kurser på Betelhemmen, och kom tillbaka och berättade att detta om att slutet skulle komma omkring 1975 var inget som skulle stanna inom församlingen, utan det skulle predikas på distrikten bland intresserade.
Det där har jag fortfarande väääldigt svårt att tro på. Länge har det predikats om Matt. 24:36, jag vet inte varför Sällskapet skulle ändra sig i det och gå ut med att 1975 skulle vara året för Har-Magedon. Att du tolkade det som det, kan jag köpa, dels för du själv säger att du "levde nära JV", med andra ord var/är du inte insatt i litteraturen, terminologin och hur allt annat fungerade rent praktiskt.

Citat:
Vet i övrigt lojala JV som hade svårt att gå ut och predika Harmageddon-1975, men de fick en uppläxning i att de måste följa slaven.
Detta var lite om stämningen i församlingarna INNAN 1975.

MÅNADER, INTE ÅR. Det upprepades ständigt.

Efter 1975 blev det märkvärdigt tyst!

1976 kom en artikel som upprörde många, eftersom man där sade att det var enskilda personer som hade haft felaktiga förväntningar!

Hörde tom äldstebröder uttrycka, i ganska grova ordalag, att de var besvikna på att sällskapet inte kunde erkänna att det var de som hade lurat vännerna!

Tar erkännandet i nästa inlägg, annar blir detta för långt.

Sista paragrafen som jag quotade här ska bli intressant att följa. För ärligt talat så tror jag inte på att Sällskapet skulle gått ut med att Har-Magedon skulle komma 1975, att det däremot var människor i organisationen som tolkade det så, kan jag mycket väl tänka mig, sen att äldstebröder börjar skylla på Sällskapet osv är helt och fullt möjligt, även äldstebröder är ofullkomliga liksom du och jag! Varför vet jag att Sällskapet inte har gått ut med att påstå att Har-Magedon skulle komma 1975? Dels för att det inte står någonstans i litteraturen och dels för att jag vet hur dom arbetar. Har dom en minsta misstanke eller frågetecken så ger dom inte ut det stoffet dom dryftat i. Dom är ytterst försiktiga i att skriva saker och ting som kan tänkas vara felaktiga.
2008-08-08, 18:18
Medlem
Citat:
Det är din syn på saken. Att du sedan kommer med sådana påståenden utan att ha några som helst konkreta bevis är inte sunt tänkande.

Tja hela den här tråden är ju full med bevis för att Jv är helt ute i det blå. Ditt problem är ju att du inte tar till dig informationen vilket vi andra inte kan göra något åt. Sen är det ju fortfarande så att i sekter saknas just sunt tänkande tänk på det!
2008-08-08, 18:22
Medlem
Citat:
Ska du bara sitta här och komma med dryga kommentarer eller ska vi ta och hosta upp lite bevismaterial, eller vad säger du Benny? Snacka går ju.

Påstår du att Gud är velig?! Låt mig fråga så här då: Om ett företag bygger ett hus, och ser till att göra en ordentlig grund, en stomme exakt på det sättet som firmans Chef skrivit ner instruktioner till, via sina sekreterare. Sedan kommer det andra människor som aldrig byggt ett hus förr i hela sitt liv, tittar på huset, tittar på ritningarna och sen börjar att käbbla och tjafsa om huruvida huset är byggt på en stadig grund, och bestrida att man verkligen inte gått efter Chefens instruktioner och planer.

Vem är det då, som mest framstår som dum?

P.S. Om det finns en "yrande krets" så kan jag garantera dig att det finns en "yrande omkrets". D.S.

Som sagt i tråden finns många bevis för Jv:s osanningar och misslyckade profetior. Att man sedan med ordbajseri försöker att få det att se ut som något annat är ju patetiskt. Alla normalbegåvade genomskådar Jv rätt omgående.
2008-08-08, 18:25
Medlem
Matt 24:36 igen.

Men förstår du verkligen inte.
När Vakttornet skrev att "det nu inte är tid att jonglera med Jesu ord" i Matt 24:36, så var det att säga att NU visste de, nu skulle vännerna inte komma stickande med den bibelversen. Den bibelversen förlorade i betydelse med den artikeln.

Vad tror du annars skulle kunna vara syftet med att skriva att man "inte ska jonglera med Jesu ord"?
2008-08-08, 18:34
Bannlyst
Citat:
Vakttornet 15 Juli 1980, sid 9-10, paragraf 6 börjar med att nämna artikeln från 1976 som jag nämnde i förra inlägget:

"I Vakttornet för 15 november 1976 framhölls det hur oklokt det är att ställa in siktet på en viss tidpunkt, och så hette det vidare: ”Om någon har blivit besviken på grund av att han inte följt denna tankegång, bör han nu koncentrera sig på att rätta till sin uppfattning och förstå att det inte var Guds ord som slog fel eller bedrog honom och gjorde honom besviken, utan att det var hans egen förståelse som var grundad på oriktiga antaganden.” När Vakttornet använde ordet ”någon”, inbegrep detta alla besvikna bland Jehovas vittnen och inkluderade således de personer som haft att göra med att upplysningarna publicerades, upplysningar som bidrog till att öka de förhoppningar som var knutna till tidpunkten i fråga."

Upprepar slutet av paragrafen:
"inkluderade således de personer som haft att göra med att upplysningarna publicerades, upplysningar som bidrog till att öka de förhoppningar som var knutna till tidpunkten i fråga."

Här erkänner man alltså till sist att det har publicerats upplysningar som bidrog till dess förhoppningar. Alltså kan du sluta hävda att de aldrig har sagt något!

Kolla gärna årsböckerna efter 1975, under något år gick JV ganska mycket tillbaka, vilket utan tvekan kan skyllas på 1975-fiaskot.

Faktum kvarstår: Sällskapet har inte gjort något fel. Att man inom organisationen feltolkar deras material är ytterst beklagligt men inget som kan skyllas på Bibelsällskapet faktiskt. Allt är juridiskt korrekt, då tänker jag på dessa uttalanden:

"...hur oklokt det är att ställa in siktet på en viss tidpunkt."

Sällskapet tänker då speciellt på Mat. 24:36. Jag är säker på att dom stöder sig på det skriftstället.

"Om någon har blivit besviken på grund av att han inte följt denna tankegång, bör han nu koncentrera sig på att rätta till sin uppfattning och förstå att det inte var Guds ord som slog fel eller bedrog honom och gjorde honom besviken, utan att det var hans egen förståelse som var grundad på oriktiga antaganden."

Ytterligare en korrekt bedömning. Det var inte Guds ord som slog fel eller bedrog någon. Det var egen förståelse grundad på oriktiga antaganden, precis som det är nu när vi sitter här och kastar pajer på varandra.

Om något "bidrar" till en orsak så är det menat att det var en eller flera delar i ett händelseförlopp som orsakade detta. Inte att det direkt var Sällskapet som med flit hade felinformerat församlingarna att Har-Magedon skulle komma 1975, dvs informationen behandlades och trycktes upp på ett sådant sätt att det kunde misstolkas, på ett sätt som den styrande kretsen aldrig någonsin menat att det skulle tolkas. Det har hänt. Beklagligt men sant.

Visst förstår jag att det kunde misstolkas. Men som sagt, inte att det skulle tolkas så eller att det för den skull stod någonstans i litteraturen om att 1975 skulle varit det året Har-Magedon skulle komma, eller att det ens från början var den styrande kretsens mening att det skulle tolkas så.

Nu förstår du väl ändå hur viktigt det är med korrekt antagen information, och inte att man grundar sig på sin egen visdom och tolkning baserat på medioker information.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-08 kl. 18:42.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in