2009-01-02, 11:50
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perdo
Jag är en före detta blivande jehovit, numera atteist. Det är möjligt att jag har förutfattade meningar om er i en del frågor, för det verkar ju som ni ändrar er lite hit och dit. När dina kompisar för ett antal år sedan bearbetade mig så påstod dom att allt var förutsagt i bibeln, men så var det tydligen inte då. Inte mer förutsagt än att man kunde ändra på det.

Vad är det man kunde ändra på? Detta med "ljuset skall falla över skriften" (ungefär så är det väl skrivet i bibeln, förmodligen inte ordagrant) är en detalj som kan förklara vissa förändringar. Man får ny förståelse och därmed ändras uppfattningen. Vad jag förstår så står detta i bibeln och det är alltså inget påhitt av JV.

Citat:
Du skriver dessutom i ett annat inlägg att bibeln måste man forska i för att finna sanningen. Det finns massor av forskning på denna bok och funnit att den inte ens fungerar som ett historiskt dokument. Den består av mer eller mindre sanna mycket lokala historier. Och hur skulle den kunna vara något annat? Människorna för 2000-3000 år sedan var nog inte så bevandrade i hur värden i stort såg ut.

På vilket sätt fungerar inte bibeln som ett historiskt dokument? Nämn något som står i bibeln som man har bevisat som osant. Visst finns det personer som sågar det som står där men jag menar verkliga bevis. Skulle vara intressant att höra. Sen tror ju JV på att de som skrivit bibeln har varit inspirerade av gud, och gud vet såklart hur världen såg ut.
2009-01-02, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Vad är det man kunde ändra på? Detta med "ljuset skall falla över skriften" (ungefär så är det väl skrivet i bibeln, förmodligen inte ordagrant) är en detalj som kan förklara vissa förändringar. Man får ny förståelse och därmed ändras uppfattningen. Vad jag förstår så står detta i bibeln och det är alltså inget påhitt av JV.

På vilket sätt fungerar inte bibeln som ett historiskt dokument? Nämn något som står i bibeln som man har bevisat som osant. Visst finns det personer som sågar det som står där men jag menar verkliga bevis. Skulle vara intressant att höra. Sen tror ju JV på att de som skrivit bibeln har varit inspirerade av gud, och gud vet såklart hur världen såg ut.

Något som stått i bibeln som bevisat osant?
Ja du var ska man börja?

Skapelseberättelsen.
Adam o Eva.
Syndafloden.
Moses och Egypten.

Räcker det eller behöver du mer?
2009-01-02, 13:31
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Något som stått i bibeln som bevisat osant?
Ja du var ska man börja?

Skapelseberättelsen.
Adam o Eva.
Syndafloden.
Moses och Egypten.

Räcker det eller behöver du mer?

Då kan du ju lägga fram bevisen, good luck!
2009-01-02, 15:35
Medlem
Citat:
De flesta sekter har stora byggnader av olika slag så också jehoviterna det tyder på att dom har hyfsad ekonomi.
Som jämförelse.Jag är med i en annan förening, och den har mycket god ekonomi men vi har inte råd att bygga ett stort hus. Ska man kunna investera i stora hus som förening bör man nog ha en rätt hyfsad ekonomi.

Både när det gäller bygget av riketsalar och parkeringsplatser är det så att att man använder sig av den kunskap som finns hos bröderna och systrana.

Det finns de som jobbar som murare snickare, målare osv.. osv.. Dessa ställer upp och hjäölper till att färdigställa riketsalarna utan lön, och därigenom kan du hålla nere kostnaderna för bygget.
2009-01-02, 15:48
Medlem
Hade det varit så att församlingen krävt att du skulle betala 10% av din inkomst hade dom för det första krävt att vi skulle lämmna in inkomstuppgifter till dem. För det andra hade vi fått inbetalningskort. Så det där med tioende är ännu en av dessa förutfattade meningar som lever vidare om oss vittne.

Dessutom har vi inte 3st bröder som kommer och sticker upp en håv mitt framför näsan på oss, utan vi har insamlingsbössor där var och en kan lägga vad den tycker utan att det behöver bli disskussion om hur den och en brodern lagt i bössan denna gången
2009-01-02, 17:00
Medlem
Skrattretande

Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy

Den här debatten är ju givetvis startad för att driva med en hop vidskepliga tossar och det har man verkligen lyckats med. Jag gick visseligen själv i fällan och framförde saker som deras egna misionärer har kört ner i halsen på mig vid enträgana försök att få mig att förstå att dom förkunnade sanningen.
Men nu börjar tossarna driva med sig själv och begära vetenskapliga bevis på att biblen är skapad av en liten stam i östra medelhavsområdet. Och den är helt skapad efter en muntlig tradition.
Var i bibelen nämns amerikanska kontinenten? Australien? Kina? Skandinavien? Eller ni tycker att jag ska bevisa att inget av detta nämns i er heliga skrift.
Och därmed har vi tillåtit er att få det hela att handla om huruvida bibeln är korrekt eller ej, och vilken av alla översättningar som är mest rätt.
Min slutsats är att jehoviterna till synes är en rätt oförarglig sekt som håller sig för sig själv, men när man studerar dem lite närmare i sömmarna så är dom inte det.
Filosofin är den samma i alla religiösa föreningar. Kvinnoförtryck, barnförtryck, hyckleri, hopplös vidskepelse och att se till att omvända så många som möjligt för att få ökad makt. För att uppnå detta så använder man valda delar av en bok som skapades för tusentals år sedan.
Forskning och utveckling har gått framåt sedan dess. Tyvärr har jehoviterna missar detta.
Undrar vilka bilmärken som var stora på Jesus tid?
Senast redigerad av perdo 2009-01-02 kl. 17:28.
2009-01-02, 18:36
Medlem
Sebaots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Skoj!
Vad tycker du om JVs tolkning av bibeln?

Jadu, den är väl som de flesta andra, dvs. för mig omöjlig att verifiera sanningshalten i då jag behandlar alla religioner agnostiskt.
Däremot verkade de mena att Mattheus evangelie var äldre än Markus, och det går ju stick i stäv med vad de flesta andra bibelhistoriker menar.
2009-01-02, 22:36
Medlem
RobbingHoods avatar
En fråga anse JV att syndafloden var en global översvämning som skedde för ca 4000 år sedan?
2009-01-02, 23:26
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbingHood
En fråga anse JV att syndafloden var en global översvämning som skedde för ca 4000 år sedan?
http://www.watchtower.org/e/20020301/article_01.htm
2009-01-02, 23:26
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbingHood
Japp. De stödjer sig på ett fåtal indicier i sin teori.
2009-01-02, 23:34
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quartus
http://www.watchtower.org/e/20020301/article_01.htm
Den artikeln och även Vakna eller Vakttornet som kom i somras innehöll "fakta" om översvämmningen. Men den fakta som presenteras är att
1. man anger exakt datum för den
2. forntida kulturer berättar om översvämmningar

detta tas som bevis för att en global översvämmning har ägt rum.
2009-01-03, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Den artikeln och även Vakna eller Vakttornet som kom i somras innehöll "fakta" om översvämmningen. Men den fakta som presenteras är att
1. man anger exakt datum för den
2. forntida kulturer berättar om översvämmningar

detta tas som bevis för att en global översvämmning har ägt rum.

Vad var datumet för denna händelse enligt JV?

Forntida kulturer berättar om översvämmningar för att dem tenderar att var ganska vanliga, precis som idag? Menar dem att det skulle vara bevis för en global översvämmning?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in