Citat:
Ursprungligen postat av perdo
Jag är en före detta blivande jehovit, numera atteist. Det är möjligt att jag har förutfattade meningar om er i en del frågor, för det verkar ju som ni ändrar er lite hit och dit. När dina kompisar för ett antal år sedan bearbetade mig så påstod dom att allt var förutsagt i bibeln, men så var det tydligen inte då. Inte mer förutsagt än att man kunde ändra på det.
Vad är det man kunde ändra på? Detta med "ljuset skall falla över skriften" (ungefär så är det väl skrivet i bibeln, förmodligen inte ordagrant) är en detalj som kan förklara vissa förändringar. Man får ny förståelse och därmed ändras uppfattningen. Vad jag förstår så står detta i bibeln och det är alltså inget påhitt av JV.
Citat:
Ursprungligen postat av perdo
Du skriver dessutom i ett annat inlägg att bibeln måste man forska i för att finna sanningen. Det finns massor av forskning på denna bok och funnit att den inte ens fungerar som ett historiskt dokument. Den består av mer eller mindre sanna mycket lokala historier. Och hur skulle den kunna vara något annat? Människorna för 2000-3000 år sedan var nog inte så bevandrade i hur värden i stort såg ut.
På vilket sätt fungerar inte bibeln som ett historiskt dokument? Nämn något som står i bibeln som man har bevisat som osant. Visst finns det personer som sågar det som står där men jag menar verkliga bevis. Skulle vara intressant att höra. Sen tror ju JV på att de som skrivit bibeln har varit inspirerade av gud, och gud vet såklart hur världen såg ut.