2008-12-31, 15:06
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Ja, det står i Bibeln att ingen vet när slutet ska komma. Bara Fadern, Gud, vet. Ändå har Sällskapet tagit sig friheten att inte bara en eller två eller tre utan många gånger förutsäga årtal för Harmageddon! Det senaste året som var "på tapeten" var 1975. Visst, man sa det inte rakt ut, men tidskrifterna var under början av 70-talet fyllda av artiklar med noggranna uträkningar som visade att år 1975 "borde vara" det "idealiska året" för Harmageddon. Talen från podierna var också fyllda av uppmaningar att tänka på 1975 som ett speciellt år. Du kan läsa mycket om det här längre bak i tråden, skribenten Gitte hade många fakta i frågan.

Många vittnen sålde sina hus och sa upp sig från sina arbeten för att kunna ägna de sista månaderna åt att predika. Men som bekant kom inte Harmageddon...Många blev så besvikna att de lämnade rörelsen.

Och vad hände då? Bad Sällskapet om ursäkt för att de väckt falska förhoppningar (igen)? Icke. I stället lade man skulden på de enskilda vittnena! Det är inte vårt fel att enstaka vittnen misstolkat oss, var ungefär vad man sa.

Frågan var hur många ggr organisationen gått ut offentligt med ett årtal om när harmageddon ska inträffa. Har jag tolkat det rätt om detta har inträffat 0 ggr? Det var väl människor som höll i talen från podierna som du skriver och ingen människa är fullkomlig. För mig är det inte speciellt svårt att fatta att dom flesta JV gärna ville att det var dags -75 och kanske agerade "huvudlöst". Likadant med dom andra årtalen men faktum kvarstår väl att JV som organisation aldrig gått ut med ett årtal för harmageddon eller har jag fel? Självklart håller jag med om att det är extremt synd att saker som du nämner händer men trots allt så har alla människor ett personligt ansvar för vad man gör. Om nu inte JV gick ut med ett datum så är det givetvis olyckligt men likförbannat är det vuxna människor vi snackar om. Ibland kan tron på saker göra så att det blir snett, det gäller inte bara JV.

Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Om du tror att det är Bibeln som är JV:s viktigaste skrift så har du helt fel. det är "Sällskapets" tolkning av Bibeln som är det viktigaste. Det är Vakna! och främst Vakttornet som är de viktigaste skrifterna.

Ja vad ska man svara på det Du kan ju inte på fullt allvar mena att det INTE är bibeln som är viktigast? Detta känns som en urspårning de lux. Jag fattar vad du menar men så kan man inte säga. Hade inte bibeln funnits så hade inte Vakttornet funnits. Trots allt förstår jag eran vinkling av det hela, att Vakttornet är viktigare än bibeln, men ändå...please!
Senast redigerad av ConDodgy 2008-12-31 kl. 15:37.
2008-12-31, 15:09
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Nej det är sant att det inte är så. Men tänk på det du läser, det har visat sig förut att man förbättrar saker för att passa in i sammanhang. Exempelvis påle/korset-frågan och jordbävningar.

Bevisa för mig nu då att det var ett kors och inte en påle. Jordbävningar?

Oavsett om han hängdes upp på ett kors eller påle så kan man ju fundera på följande:

Paulus första brev till Korinth
""Håll er alltså borta från avgudadyrkan, mina kära." (10:14)

Kristendomens sätt att vörda och tillbe korset liknar väldigt mycket det sätt vissa Israeliter tillverkade och tillbad guldkalven i väntan på att Moses skulle få stentavlorna från Gud. Inför denna avgudabild knäböjde Israeliterna och så knäböjer dagens kristna inför guldkorset. Hur reagerade Moses när han kom ner från berget med stentavlorna i handen? Han brände guldkalven omedelbart och sedan krossade han den till stoftfin aska. På samma sätt kommer Jesus, Marias son, att göra med korset den dag han återkommer" - http://www.islamiska.org/s/k17.htm

Vilka kristna samfund ägnar sig inte åt avgudadyrkan?
Senast redigerad av ConDodgy 2008-12-31 kl. 15:27.
2008-12-31, 15:32
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Ja vad ska man svara på det Du kan ju inte på fullt allvar mena att det INTE är bibeln som är viktigast? Detta känns som en urspårning de lux. Jag fattar vad du menar men så kan man inte säga. Hade inte bibeln funnits så hade inte Vakttornet funnits. Trots allt förstår jag eran vinkling av det hela, att Vakttornet är viktigare än bibeln, men ändå...please!
Man uppmuntras ju studera Bibeln med Vakttornet för att förstå den rätt.
2008-12-31, 15:35
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Bevisa för mig nu då att det var ett kors och inte en påle.
Man spikade upp en skylt ovanför Jesus huvud, ej ovanför händerna. Dvs han hade armarna utåt. Det är inget bevis men ett argument hämtat ur bibeln.
2008-12-31, 15:36
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Man spikade upp en skylt ovanför Jesus huvud, ej ovanför händerna. Dvs han hade armarna utåt. Det är inget bevis men ett argument hämtat ur bibeln.
Citat:
Bevisa för mig nu då att det var ett kors och inte en påle. Jordbävningar?

Oavsett om han hängdes upp på ett kors eller påle så kan man ju fundera på följande:

Paulus första brev till Korinth
""Håll er alltså borta från avgudadyrkan, mina kära." (10:14)

Kristendomens sätt att vörda och tillbe korset liknar väldigt mycket det sätt vissa Israeliter tillverkade och tillbad guldkalven i väntan på att Moses skulle få stentavlorna från Gud. Inför denna avgudabild knäböjde Israeliterna och så knäböjer dagens kristna inför guldkorset. Hur reagerade Moses när han kom ner från berget med stentavlorna i handen? Han brände guldkalven omedelbart och sedan krossade han den till stoftfin aska. På samma sätt kommer Jesus, Marias son, att göra med korset den dag han återkommer" - http://www.islamiska.org/s/k17.htm

Vilka kristna samfund ägnar sig inte åt avgudadyrkan?
Om nu Jesus fördömde korset, vorde det inte alldeles utmärkt att korsfärsta honom på just ett sådant kors, för att han skulle få skämmas så mycket som möjligt.
2008-12-31, 15:38
Medlem
Jag beundrar dig

Citat:
Min mor och bror är JV. Jag själv slutade gå på möten när jag var 15. Om det vore så att dom förväntar sig att medlemmarna ska lägga 10% av lönen så hade jag vetat om det. Min bror är inget extrem-JV och han skulle definitivt inte acceptera en sån deal

Du och alla andra som lyckats hålla dom stången trots nära släktingar och vänner som gör allt för att rädda er till evigt liv är värda all beundran. Jag är inte säker på att jag hade klarat det. Sen när det gäller din Mor och Bror så är det faktiskt så att det ende som vet hur mycket dom skänker till sin församling är GUD Jeva. Jag skulle inte bli förvånad om dom skänker betydligt mer än dom ens vill erkänna för sig själv. Det finns ingen deal, det finns förväntningar.
2008-12-31, 15:44
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Om nu Jesus fördömde korset, vorde det inte alldeles utmärkt att korsfärsta honom på just ett sådant kors, för att han skulle få skämmas så mycket som möjligt.

Mycket möjligt. I mina ögon är det inte så jätteviktigt om det var ett kors eller påle, känns inte som själva poängen ligger där. Men om vi säger att det var ett kors, hur ser du på denna "avgudadyrkan" som förekommer hos de flesta kristna? Det går inte att komma ifrån, man tillber korset. Dessutom är korset en hednisk pryl vilket gör det hela än mer pikant.
2008-12-31, 15:52
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Mycket möjligt. I mina ögon är det inte så jätteviktigt om det var ett kors eller påle, känns inte som själva poängen ligger där. Men om vi säger att det var ett kors, hur ser du på denna "avgudadyrkan" som förekommer hos de flesta kristna? Det går inte att komma ifrån, man tillber korset. Dessutom är korset en hednisk pryl vilket gör det hela än mer pikant.
För mig spelar det roll om det var kors eller påle eftersom det är ett viktigt trosfundament hos JV, man måste kunna svara på den frågan innan man döps exempelvis. Dessutom behandlar man detta ämne ihärdigt i sina böcker, även fast man tonat ner detta på senare tid. Gissningsvis pga att man fått större kunskap själva och inte vågar erkänna ytterligare ett fel.

Jag förespråkar ej någon avgudadyrkan såsom många kyrkor gör och för mig spelar det ingen roll vad de gör. Huvudsaken för mig är att JV ej är den sanna religionen, det nöjer jag mig med.
2008-12-31, 15:54
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perdo
Du och alla andra som lyckats hålla dom stången trots nära släktingar och vänner som gör allt för att rädda er till evigt liv är värda all beundran. Jag är inte säker på att jag hade klarat det. Sen när det gäller din Mor och Bror så är det faktiskt så att det ende som vet hur mycket dom skänker till sin församling är GUD Jeva. Jag skulle inte bli förvånad om dom skänker betydligt mer än dom ens vill erkänna för sig själv. Det finns ingen deal, det finns förväntningar.

Inte svårare än att man blir lite halvtrött på morsan ibland, visst kan hon gå igång, men det är inte så konstigt i och med att hon tror på detta. =)

Jag är helt säker på att både min mor och bror inte har några problem att erkänna hur mycket dom bidrar med. Om du tror på något så har du inga svårigheter att ge av dig själv till 100%.

Frågan var huruvida organisationen kräver/förväntar att alla JV ska bidra med 10% av lönen vilket är helt fel.
2008-12-31, 16:09
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
För mig spelar det roll om det var kors eller påle eftersom det är ett viktigt trosfundament hos JV, man måste kunna svara på den frågan innan man döps exempelvis. Dessutom behandlar man detta ämne ihärdigt i sina böcker, även fast man tonat ner detta på senare tid. Gissningsvis pga att man fått större kunskap själva och inte vågar erkänna ytterligare ett fel.

Jag förespråkar ej någon avgudadyrkan såsom många kyrkor gör och för mig spelar det ingen roll vad de gör. Huvudsaken för mig är att JV ej är den sanna religionen, det nöjer jag mig med.

No probs Alla får såklart tycka som man vill.

Får ge ett plus i kanten till dig o Bella_donna för att ni iallafall vill debattera om ämnet istället för att bara såga rakt av.
2008-12-31, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perdo
Nej Jv kräver inte att medlemmarna betalar in tionden men man förväntar sig att dom gör det. Och ett sant jehovas vittne gör det som församlingen förväntar sig. Dvs man skänker 10% av sin inkomst varje år till sin församling.Jeva(Jehova) dog för 20000-30000 år sedan och det har jag kommit fram till efter många års religiöst grubbel som startade när jag kom i kontakt med just jehoviterna. Om man dessutom läser lite om äldre relioner, hur dom har uppstått och varför dom har dött ut så blir sambanden solklara.

Återigen, det gör man inte. Och det är inte heller ngn som förväntar sig ngt sånt.

Dog Gud för 20000-30000 år sen?! Ok.

Du verkar seriös.
2008-12-31, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingotera
Hej. Som du säkert förstår har jag inte orkar läsa igenom alla 100+ sidor med frågor och svar.

Jag undrar vad Jehovasvittnen egentligen tror på.
Frågade min religionslärare och han kunde inte ge mig något svar direkt...
Tror ni/de tex att Jesus är guds son?
Om ni/de gör det vad skiljer er/dem från kristendom?
Om ni/de inte gör det vad skiljer er/dem från judendom och islam?
Vill inte ha något superdjup förklaring utan mer bara de största skillnaderna mellan de andra religionerna samt trosområdena.

Tack på förhand.

Jesus är "endast" Guds son. Han är inte del i ngn treenighet med Gud och den heliga anden.

Resten av den kristna världen tror på treenigheten och på att alla kommer till himlen. Eller helvetet. Men det sistnämnda har de andra (lite mildare) förklaringar till nuförtiden.

JV tror inte att alla kommer till himlen utan bara ett litet antal. Det är 144000 av smorda kristna ska regera som kungar med Jesus. De ska vara en regering över jorden och de som bor på den...alla de som överlever Harmageddon och de som blir uppväckta från de döda.

JV tror att Jesus är Guds son och det tror varken muslimer eller judar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in