Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Ja, det står i Bibeln att ingen vet när slutet ska komma. Bara Fadern, Gud, vet. Ändå har Sällskapet tagit sig friheten att inte bara en eller två eller tre utan många gånger förutsäga årtal för Harmageddon! Det senaste året som var "på tapeten" var 1975. Visst, man sa det inte rakt ut, men tidskrifterna var under början av 70-talet fyllda av artiklar med noggranna uträkningar som visade att år 1975 "borde vara" det "idealiska året" för Harmageddon. Talen från podierna var också fyllda av uppmaningar att tänka på 1975 som ett speciellt år. Du kan läsa mycket om det här längre bak i tråden, skribenten Gitte hade många fakta i frågan.
Många vittnen sålde sina hus och sa upp sig från sina arbeten för att kunna ägna de sista månaderna åt att predika. Men som bekant kom inte Harmageddon...Många blev så besvikna att de lämnade rörelsen.
Och vad hände då? Bad Sällskapet om ursäkt för att de väckt falska förhoppningar (igen)? Icke. I stället lade man skulden på de enskilda vittnena! Det är inte vårt fel att enstaka vittnen misstolkat oss, var ungefär vad man sa.
Många vittnen sålde sina hus och sa upp sig från sina arbeten för att kunna ägna de sista månaderna åt att predika. Men som bekant kom inte Harmageddon...Många blev så besvikna att de lämnade rörelsen.
Och vad hände då? Bad Sällskapet om ursäkt för att de väckt falska förhoppningar (igen)? Icke. I stället lade man skulden på de enskilda vittnena! Det är inte vårt fel att enstaka vittnen misstolkat oss, var ungefär vad man sa.
Frågan var hur många ggr organisationen gått ut offentligt med ett årtal om när harmageddon ska inträffa. Har jag tolkat det rätt om detta har inträffat 0 ggr? Det var väl människor som höll i talen från podierna som du skriver och ingen människa är fullkomlig. För mig är det inte speciellt svårt att fatta att dom flesta JV gärna ville att det var dags -75 och kanske agerade "huvudlöst". Likadant med dom andra årtalen men faktum kvarstår väl att JV som organisation aldrig gått ut med ett årtal för harmageddon eller har jag fel? Självklart håller jag med om att det är extremt synd att saker som du nämner händer men trots allt så har alla människor ett personligt ansvar för vad man gör. Om nu inte JV gick ut med ett datum så är det givetvis olyckligt men likförbannat är det vuxna människor vi snackar om. Ibland kan tron på saker göra så att det blir snett, det gäller inte bara JV.
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Om du tror att det är Bibeln som är JV:s viktigaste skrift så har du helt fel. det är "Sällskapets" tolkning av Bibeln som är det viktigaste. Det är Vakna! och främst Vakttornet som är de viktigaste skrifterna.
Ja vad ska man svara på det
Du kan ju inte på fullt allvar mena att det INTE är bibeln som är viktigast? Detta känns som en urspårning de lux. Jag fattar vad du menar men så kan man inte säga. Hade inte bibeln funnits så hade inte Vakttornet funnits. Trots allt förstår jag eran vinkling av det hela, att Vakttornet är viktigare än bibeln, men ändå...please!
Senast redigerad av ConDodgy 2008-12-31 kl. 15:37.
Senast redigerad av ConDodgy 2008-12-31 kl. 15:37.