2008-08-07, 09:30
Bannlyst
Läs hela stycket. Inte bara den meningen som passar ditt syfte!

"Now the Greek word which in Latin versions of the New Testament is
translated as _crux_, and in English versions is rendered as _cross,
i.e._, the word _stauros_, seems to have, at the beginning of our era,
no more meant a cross than the English word stick means a crutch
.

It is true that a stick may be in the shape of a crutch, and that the
stauros to which Jesus was affixed may have been in the shape of a
cross. But just as the former is not necessarily a crutch, so the
latter was not necessarily a cross."

Han påvisar att ordet stauros, i det här fallet, betydde lika mycket kors som det engelska ordet för pinne betyder krycka.

"Det är sant att en pinne kan ha formen av en krycka, och att stauros vilket Jesus var fäst på kan ha haft formen av ett kors. Men lika mycket som det förstnämnda nödvändigtvis inte är en krycka, så är det senare inte nödvändigtvis ett kors".

"If it walks like a duck and talks like a duck.."

Jag ser ingen mening med att driva den här frågan vidare, tack för mig.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-07 kl. 09:34.
2008-08-07, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Hur kan det vara det? Dom menar att man inte behöver älta i vad som menas med det skriftstället, för att det är tydligt vad som menas: att endast Gud vet när den dagen kommer. Jag börjar gråta blod snart, det är ju du som tolkat fel på innebörden i den artikeln, inse det nu. Du var mig en riktig trätgirig tant!

Det är märkligt!
När Vakttornet jag citerade från kom ut, 1969, så insåg "alla" JV att man i den artikeln sa att Harmageddon skulle komma ca 1975.
Inget snack om saken.

När jag, som hela mitt liv har levt nära JV, sa att det kunde man inte veta, då fick jag denna och andra artiklar upptryckt under näsan, "ser du inte vad det står? Det är ju så klart och tydligt."
Och eftersom dessa JV hade en blind lydnad för "slaven", så fanns inte minsta tvekan!!

Men en tid efter 1975, så kan man inte se att dessa artiklar säger det som man såg så tydligt då.

Verkligen märkligt.
Eller oärligt!
2008-08-07, 10:11
Medlem
Citat:
"Now the Greek word which in Latin versions of the New Testament is
translated as _crux_, and in English versions is rendered as _cross,
i.e._, the word _stauros_, seems to have, at the beginning of our era,
no more meant a cross than the English word stick means a crutch
.

It is true that a stick may be in the shape of a crutch, and that the
stauros to which Jesus was affixed may have been in the shape of a
cross. But just as the former is not necessarily a crutch, so the
latter was not necessarily a cross."

Han påvisar att ordet stauros, i det här fallet, betydde lika mycket kors som det engelska ordet för pinne betyder krycka.

"Det är sant att en pinne kan ha formen av en krycka, och att stauros vilket Jesus var fäst på kan ha haft formen av ett kors. Men lika mycket som det förstnämnda nödvändigtvis inte är en krycka, så är det senare inte nödvändigtvis ett kors".

"If it walks like a duck and talks like a duck.."

Jag ser ingen mening med att driva den här frågan vidare, tack för mig.

Har följt din och Eberhards debatt!
Det som framförallt slår mig är att JV tydligen i VÄLDIGT STOR utsträckning förlitar sig på vad denne Parsons säger.
Trots att han enligt Eberhard bara var en glad, nästan bortglömd, amatör!

Tyder på att de har svårigheter att hitta stöd för sina pålteorier!
2008-08-07, 10:11
Bannlyst
"Alla JV"?? Påstår du att du med all säkerhet kan veta hur alla tänkte? Det är fortfarande din tolkning. Du kan inte tala för andra. Skärp dig nu! Jag tänker heller inte börja träta om "pålteorin", även ifall du börjar älta och träta i det så blir det inte mer sant att det var ett kors istället för en påle. Tyvärr tanten, men så är det. Dags att svälja stoltheten.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-07 kl. 10:13.
2008-08-07, 10:17
Medlem
Herjarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Men en tid efter 1975, så kan man inte se att dessa artiklar säger det som man såg så tydligt då.

Verkligen märkligt.
Eller oärligt!

Bara man kollar wikipedia kan man då hitta ett antal om man säger så:

Många av Vakttornets förutsägelser har kritiserats hårt av före detta Vittnen och av etablerade kristna.

Förutsägelser såsom de följande har förekommit i diverse Vakttorns-publikationer:[21]

1907: Harmageddon kommer att kulminera år 1914.[22]
1917: 1918 skulle Gud börja förstöra kyrkor "i stor skala" och dess medlemmar i miljontal. [23]
1922-1923: De dödas återuppståndelse skulle inträffa 1925.[24] Som förberedelse för det förutsagda datumet 1925, införskaffade Vakttornssällskapet en egendom i Kalifornien och byggde ett gods på det. Huset skulle härbärgera sådana personer som Abraham, Moses, David och Samuel, vilka förmodades skulle återuppstå från de döda år 1925.
1938: 1938, var Harmaggedon alltför nära i tiden för att man skulle gifta sig eller skaffa barn.[25]
1941: Detta år var det bara "månader" kvar till Harmageddon.[26]
1942: Harmageddon var "omedelbart förestående." [27]
1969: Mänsklig existens skulle inte komma att fortgå länge nog för att dåtidens unga skulle hinna bli äldre; världssystemet skulle upphöra "inom några år". Unga Vittnen uppmanades att inte bry sig om högre utbildning av detta skäl.[28]
1969: Kristus' tusenårsrike skulle börja år 1975.[29] Det fanns omfattande liknande spekulationer i Vakttornets publikationer under decenniet före 1975.[30]
1984: Det fanns "många indikationer" på att "slutet" var närmre än slutet på 1900-talet.[31]
2008-08-07, 10:25
Bannlyst
Herjarn

Det spelar ingen roll hur "värdsliga människor" tolkar det. Faktum kvarstår fortfarande att era tolkningar är inte densamma som Sällskapets. Inse det nu!! Till att börja med så var det tack vare människors feltolkningar som gjorde att dom hoppade av. Dom som tolkade på rätt sätt var fortfarande kvar. Hur bestrider ni det faktum?!

Detta har redan tjatats sönder, och ni får inte mer rätt i era felaktiga tolkningar hur ni än vrider och vänder på steken så är rumpan fortfarande därbak.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-07 kl. 10:27.
2008-08-07, 10:28
Medlem
Herjarns avatar
Citat:
Det spelar ingen roll hur "värdsliga människor" tolkar det. Faktum kvarstår fortfarande att era tolkningar är inte densamma som Sällskapets. Inse det nu!! Till att börja med så var det tack vare människors feltolkningar som gjorde att dom hoppade av. Dom som tolkade på rätt sätt var fortfarande kvar. Hur bestrider ni det faktum?!

Detta har redan tjatats sönder, och ni får inte mer rätt i era felaktiga tolkningar hur ni än vrider och vänder på steken så är rumpan fortfarande därbak.

Nej det e klart, man ska inte ta saker som klart och tydligt står i klartext eller hur ?
2008-08-07, 10:30
Medlem
Fenrisbanes avatar
Citat:

Ursäkta mig om jag har fel, men om det står i Jehovas Vittnens egna publikationer att jorden ska gå under ett visst årtal, och jorden likförbannat snurrar på som vanligt efter sagda årtal, är det då andra människors tolkningar det brister i eller är det möjligen Jehovas Vittnen som haft fel?
2008-08-07, 10:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herjarn
Nej det e klart, man ska inte ta saker som klart och tydligt står i klartext eller hur ?

Jag tänker inte älta i detta med en ny person.

Ni påstår att eran tolkning av Sällskapets tidsskrifter är den rätta, när i själva verket Sällskapet menar något helt annat.

"Våran tolkning, vi som står här utanför. Det är den som är korrekt. Ni i Sällskapet tolkar eran egen tolkning fel."

Det är det ni sitter och påstår. Ser du inte hur illa det rimmar?! Mitt tålamod tryter.
2008-08-07, 10:40
Medlem
Herjarns avatar
Citat:
Jag tänker inte älta i detta med en ny person.

Ni påstår att eran tolkning av Sällskapets tidsskrifter är den rätta, när i själva verket Sällskapet menar något helt annat.

"Våran tolkning, vi som står här utanför. Det är den som är korrekt. Ni i Sällskapet tolkar eran egen tolkning fel."

Det är det ni sitter och påstår. Ser du inte hur illa det rimmar?! Mitt tålamod tryter.

Så det du menar är att endast du som har rätt till en tolkning eller ? Där har du i sådana fall fel. Det jag ser står i klartext precis som dom flesta JV även trodde då som jag skulle gissa, direkt det inte slår in, då rolkar vi det fel?

Jävla dubbelmoral
2008-08-07, 10:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herjarn
Så det du menar är att endast du som har rätt till en tolkning eller ? Där har du i sådana fall fel. Det jag ser står i klartext precis som dom flesta JV även trodde då som jag skulle gissa, direkt det inte slår in, då rolkar vi det fel?

***** dubbelmoral

Du menar alltså att ett uttalande och tolkningen på det, som ett företag gör är inte korrekt utan den tolkningen som utomstående människor gör är den rätta? Dessutom har människor sagt upp sig på företaget för att dom inte håller med i det här uttalandet och sen fortsätter att påstå, att "vi har rätt i företagets påstående, inte företaget själv."

Inser ni verkligen inte hur illa det låter? Jag ser ingen anledning att driva den här frågan vidare. Punkt.
2008-08-07, 10:47
Medlem
Herjarns avatar
Citat:
Jag ser ingen anledning att driva den här frågan vidare. Punkt.

Dessamma, ser ingen mening att prata med en insnöad fundamentalist

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in