2007-11-03, 17:39
Medlem
liberty_capss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Ja, de är verkligen noga med att läsa Bibeln. Tyvärr är de inte lika noga med att verkligen följa den. Som BlackBeaver säger är det JV:s egna publikationer som är de viktigaste. JV:s bibeltolkningar har ändrats så mycket genom åren, och egentligen är det väl inget fel i sig. Tiderna förändras, och religionen måste "hänga med", vad man än kan tycka om den saken.
Det tråkiga med JV är att de inte står för sina förändringar, förklarar bara allt med att "ledningen har fått nytt ljus" och det man trott stenhårt på på lördagen är helt passé på söndagen.
Dessutom förnekar man mycket av sina "svängningar".

Annars kan jag hålla med dig om mycket, det var såna saker som tilltalade mig i början också!
Tack för ditt svar!

Jag tror hans poäng mer var, att om man tror att biblen är guds inspirerade ord, då är JV den organisationen som rent rationellt är mest logisk att följa. Detta håller jag med om personligen, det har kastat bort alla hedniska influencer samt tolkar biblen efter deras förnuft allena ...
2007-11-03, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liberty_caps
Jag tror hans poäng mer var, att om man tror att biblen är guds inspirerade ord, då är JV den organisationen som rent rationellt är mest logisk att följa. Detta håller jag med om personligen, det har kastat bort alla hedniska influencer samt tolkar biblen efter deras förnuft allena ...

Eftersom jag försöker koncentrera mig just på Bibeln så anser jag att det är ett stort plus att läsa och tolka Bibeln noga. Jag kan inte säga något annat än deras Bibelkunskaper verkar mycket kompetenta.
2007-11-03, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Eftersom jag försöker koncentrera mig just på Bibeln så anser jag att det är ett stort plus att läsa och tolka Bibeln noga. Jag kan inte säga något annat än deras Bibelkunskaper verkar mycket kompetenta.

Tycker du också att deras Bibelkunskaper är kompetenta när det gäller deras tolkning av blodförbudet?
Att man kan använda vissa bloddelar, men inte de andra?

Att det är en samvetssak för ett JV om han vill ta emot tex albuminer eller blödarpreparat, men han blir utesluten om han tar emot vissa andra blodkomponenter?
2007-11-03, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Tycker du också att deras Bibelkunskaper är kompetenta när det gäller deras tolkning av blodförbudet?
Att man kan använda vissa bloddelar, men inte de andra?

Att det är en samvetssak för ett JV om han vill ta emot tex albuminer eller blödarpreparat, men han blir utesluten om han tar emot vissa andra blodkomponenter?

Jag är inte så hemskt insatt i exakt vad som gäller för ett Jehovas Vittne eftersom jag inte är ett själv. Jag har mest läst lite på deras sajt och talat med några av dem. Nästa gång jag träffar nån av dem så skall jag passa på att fråga lite vad som gäller angående det du tog upp nu.
2007-11-03, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Jag är inte så hemskt insatt i exakt vad som gäller för ett Jehovas Vittne eftersom jag inte är ett själv. Jag har mest läst lite på deras sajt och talat med några av dem. Nästa gång jag träffar nån av dem så skall jag passa på att fråga lite vad som gäller angående det du tog upp nu.

Gör det!
Och kontrollera också deras Bibelkunskaper när det gäller deras förståelse av de 144 000 och "slaven".
Jag tror inte att du kommer att tycka att "deras Bibelkunskaper verkar mycket kompetenta" efter att ha granskat detta.

Dessutom, undersök gärna om Guds namn verkligen finns i NT.
2007-11-03, 22:00
Medlem
Bladgulds avatar
Av mina studier i ämnet JV så är det detta dokument som upprört mig mest.

http://www.geocities.com/pipeline/cliff/4313/tuv/uteslut2.html

Det är för mig ett exempel på hur bibelns texter kan användas i ett mycket destruktivt ändamål.
2007-11-03, 22:09
Medlem
alice underlands avatar
Det är för mig helt obegripligt, hur man tänker när man går med i en sekt eller vilken religion som helst, att man inte kollar upp saken först.

Liksom vad är detta för en grupp av människor som kommer dragande med torftiga tidningar och vill att jag ska ge dem en massa tid samt en massa pengar och lyda och tro på allt de säger ?

Ringer inte varningsklockor hos vanligt folk när ett sådant "erbjudande" om att nån vill ta över ditt liv , dyker upp?

Det minsta man kan göra för sin egen skull är ju att kolla runt lite, vad säger folk som har varit med i den här gruppen av människor, om den här gruppen?

Vad anser utomstående?

Följer de ens lagen?

Detta är ju helt självklara frågor att ställa sig.
Jag kan inte för mitt liv begripa hur urbota obildad och korkad man måste vara för att gå med i en sekt, vilken sekt som helst eller för den delen trossamfund.

Kolla upp saker och ting och försök att tänka klart , vilket syfte kan det finnas bakom detta?
Kan det finnas bakomliggande syften tex att ta dina pengar, samt få dig att arbeta gratis för dem?

Cheesuus!
2007-11-04, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
När det gäller alternativ till blodtransfusioner, som JV alltid pratar om, så finns inte sådana alternativ i väldigt många fall.
Det är sant att man vid inte alltför stora blodförluster kan ersätta med annan vätska.
Men vid stora blodförluster, som vid olyckor, skottskador och knivskador finns inget alternativ till blod.
Detsamma gäller vid störtblödning i samband med förlossning!

Men detta betyder inte att man inte behöver göra något när någon förlorar en stor mängd blod i samband med en olyckshändelse eller en operation. Om förlusten är hastig och stor, sjunker patientens blodtryck, och han kan drabbas av chock. Det som i första hand behövs är att blödningen stoppas och att vätskevolymen i blodkärlen återställs. På så sätt förhindras chock, och de kvarvarande röda blodkropparna och andra komponenter i blodet kan fortsätta att cirkulera.

Den förlorade vätskan kan ersättas utan att man använder helblod eller blodplasma. Olika vätskor som inte innehåller blodkomponenter är effektiva plasmasubstitut. Den enklaste är vanlig koksaltlösning, som är både billig och väl förenlig med vårt blod. Det finns också vätskor med speciella egenskaper, till exempel dextran, Haemaccel och Ringers laktatlösning. Hydroxietylstärkelse är ett relativt nytt plasmasubstitut som används bland annat i USA, och "det kan utan risk rekommenderas åt de [brännskade]patienter som har invändningar mot blodprodukter". (Journal of Burn Care & Rehabilitation, januari/februari 1989) Sådana vätskor har definitiva fördelar. "Kristalloida lösningar [t. ex. vanlig koksaltlösning och Ringers laktat], dextran och hydroxietylstärkelse är relativt icke-toxiska och billiga, lätta att ha till hands, kan förvaras vid rumstemperatur, kräver ingen korstestning och är fria från risken för transfusionsöverförda sjukdomar." — Blood Transfusion Therapy— A Physician’s Handbook (Blodtransfusionsterapi — en läkarhandbok), 1989.

Men du kanske frågar: Hur kan det komma sig att ersättningsvätskor utan blodbeståndsdelar fungerar bra, när man behöver röda blodkroppar för att transportera syre ut i kroppen? Som tidigare nämnts har vi en syretransportreserv. Om man förlorar blod, träder en fantastisk kompensationsmekanism i verksamhet. Hjärtat pumpar mer blod än vanligt per slag. Eftersom det förlorade blodet ersatts med en lämplig vätska, flyter det nu utspädda blodet lättare, också i de små blodkärlen. Till följd av kemiska förändringar avges mer syre till vävnaderna. Dessa anpassningar är så effektiva att syretransporten kan bli omkring 75 procent av den normala, även om bara hälften av de röda blodkropparna finns kvar. En patient som är i vila förbrukar bara 25 procent av det syre som finns tillgängligt i blodet. Och de flesta narkosmedel minskar kroppens behov av syre.

Kunniga läkare kan hjälpa den som har förlorat blod och alltså har färre röda blodkroppar. Så snart vätskevolymen är återställd kan läkare ge syrgas av hög koncentration. På så sätt blir mera syre tillgängligt för kroppen, vilket ofta har gett mycket goda resultat. Brittiska läkare använde detta på en kvinna som hade förlorat så mycket blod att "hennes hemoglobinvärde sjönk till 18 g/l. Hon behandlades framgångsrikt . . . [med] höga syrekoncentrationer i inandningsluften och transfusioner av stora mängder gelatinlösning [Haemaccel]." (Anaesthesia, januari 1987) I rapporten heter det också att andra med akut blodförlust har behandlats framgångsrikt i syrekammare med övertryck.
OPERATION — JA, MEN UTAN TRANSFUSIONER

Gäller detta också små barn? "Fyrtioåtta fall av öppen hjärtkirurgi på barn utfördes med hjälp av blodfri teknik, oberoende av hur komplicerad operationen var." De minsta vägde inte mer än 4,7 kilo. "Eftersom vi alltid har haft framgång med Jehovas vittnen och eftersom blodtransfusion innebär risk för allvarliga komplikationer, utför vi numera de flesta av våra hjärtoperationer på barn utan blodtransfusion." — Circulation, september 1984.

Och slutligen: Kan komplicerad hjärt- och kärlkirurgi utan blod utföras på vuxna och barn? Doktor Denton A. Cooley var pionjär när det gällde just detta. Som framgår av den medicinska artikel, som återges i Appendix, på sidorna 27— 29, var dr Cooleys slutsats, grundad på en tidigare analys, "att risken i samband med att operera patienter som är Jehovas vittnen inte har varit nämnvärt större än i samband med andra operationer". Han skriver nu, sedan han utfört 1.106 sådana operationer: "I vartenda fall upprätthålls min överenskommelse eller mitt kontrakt med patienten", dvs. att inte använda blod.
2007-11-04, 01:50
Medlem
Detta betyder inte att de hävdar någon rätt att dö. De anstränger sig verkligen för att få läkarvård av god kvalitet, därför att de vill bli bra. De är övertygade om att det är förståndigt att lyda Guds lag angående blodet, och den åsikten har en positiv inverkan i samband med operationer utan blod.

Professor V. Schlosser vid kirurgiska kliniken vid universitetet i Freiburg (Västtyskland) framhöll: "Hos denna patientgrupp var förekomsten av blödningar före och efter operationen inte högre; komplikationerna var kanske rentav färre. Den särskilda inställning till sjukdomar som är typisk för Jehovas vittnen hade ett positivt inflytande både före och efter operationen." — Herz Kreislauf (Hjärta och kretslopp), augusti 1987.
2007-11-04, 07:17
Medlem
Bladgulds avatar
Malmohenke:
Har du funderat på vilka fler instruktioner och rekommendationer förutom detta som skulle kunna bli lika komplicerade om man använde bibeln som ända källdokument?

Hur skulle man egentligen se på bilkörning och kristendom?

Den stora frågan är ju ändå om det verkligen är Guds vilja att en familj skall ställas inför så svåra och livsavgörande beslut som att i Guds namn inte tillåta lindring från plågor och hjälp. Sådana dilemman kan bara splittra en familj, om splitrade familjer står det så här i bibeln:

Matt 12:25
"Men han visste vad de tänkte och sade till dem: ”Varje rike som är splittrat blir ödelagt, och en stad eller en familj som är splittrad kan inte bestå."

1 Tim 5:8
"Men om någon inte sörjer för sina anhöriga, i synnerhet den egna familjen, har han förnekat tron och är sämre än en som aldrig har trott."
2007-11-04, 09:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Detta betyder inte att de hävdar någon rätt att dö. De anstränger sig verkligen för att få läkarvård av god kvalitet, därför att de vill bli bra. De är övertygade om att det är förståndigt att lyda Guds lag angående blodet, och den åsikten har en positiv inverkan i samband med operationer utan blod.

Professor V. Schlosser vid kirurgiska kliniken vid universitetet i Freiburg (Västtyskland) framhöll: "Hos denna patientgrupp var förekomsten av blödningar före och efter operationen inte högre; komplikationerna var kanske rentav färre. Den särskilda inställning till sjukdomar som är typisk för Jehovas vittnen hade ett positivt inflytande både före och efter operationen." — Herz Kreislauf (Hjärta och kretslopp), augusti 1987.

Tack för svaren.

Jag glömde visst bort att vi har redan har ett Jehovas Vittne på tråden.

Jag tänker inte provocera eller kritisera dig det minsta eftersom varje person har rätt till sin övertygelse. Men det skulle vara kul att få veta lite mer om vad Jehovas Vittnen anser om en del saker i Bibeln.

1.Jag vet att JV anser att det inte finns ett brinnande helvete, vilket stämmer bra överens med min egen åsikt. Anser de inte heller att det "kommer att" skapas ett? (dock inte avsett för några människor).

2.Anser man fortfarande att 1914 var starten på nedräkningen till "domedagen" och att generationen född 1914 inte skall hinna dö ut helt innan den verkställs?
2007-11-04, 10:50
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladguld
Av mina studier i ämnet JV så är det detta dokument som upprört mig mest.

http://www.geocities.com/pipeline/cliff/4313/tuv/uteslut2.html

Det är för mig ett exempel på hur bibelns texter kan användas i ett mycket destruktivt ändamål.

JA det är verkligen intressant, även om man inte är "otuktsman eller en girig människa eller en avgudadyrkare eller en smädare eller en drinkare eller en utpressare," så ska man inte "ens äta med en sådan.... 'Avlägsna den onde mannen ur er krets."

Det är ganska intressant att när det gäller att döma mänskligheten tar De människor som sitter i "styrande kretsen" eller de äldre bröderna i församlingen på sig gudaktiga rättigheter att döma en människa. Som kan ha ödestigna konsekvenser efteråt. Självmord, djupa depprissioner osv osv

Vi säger att du har begått en synd som Jehovas Vittne, tex rökt en cigg. Du ångrar dig och går till de äldste. Du blir i regel bara fråntagen dina privilegier som att tala i församlingen under mötets gång, osv...

Ser någon att du har rökt och inte talar om det självmant till "bröderna" så sker allvarligare konsekvenser! Beroende på hur "trovärdigt" vittnet är (som tjallar). DVS en människa som lever efter deras paragrafer.

Vid Sexuella övergrepp mot små barn KRÄVS TVÅ vittnen!!!!!!

Men om någon ser en annan i församlingen sker allvarliga åtgärder.

Hur kan en fullkomlig GUD tillåta att "hans utvalda folk" är så grymma och fördömmande människor som dessutom dömer männsikor så olika?!

Jag kan inte se att en kärleksfull Vis Gud stå bakom en orginisation som använder så grymma metoder som att inte ens hälsa på en svag människa eller en människa som har olika anledningar i sitt liv någon gång gjort fel, men ändå samlat på sig mod och visat ånger inför en grupp med äldste, ändå bli utesluten. Hur mycket ånger krävs det inte att sätta sig ner inför en grupp män som är de som de mest sett upp till under hela sin uppväxt, kanske tala om (som ung kvinna) att man sugit av en kille och berätta hur det känndes? Kanske har en eller två av de äldste varit barnvakt åt dig när du var yngre..

Är det en sund inställning till människor? Hur människor skall behandlas?

Nej Jehovas Vittnen behandlar sina medlemmar grymt och de uteslutna grymmare. De påstår att de har kärlek inbördes, men de vet inte vad kristen kärlek innebär! Samtidigt som de ikläder sig Jeus roll i att döma mänskligheten och människor i deras egna församling! Hualigen....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in