2009-04-21, 18:44
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Russel var alltså en avfälling enligt JVs måttstock!

Hur kan det då komma sig att det var berömvärt av Russel att "välja en annan väg" pga att han tyckte att kyrkan hade fel?
Men att det är så klandervärt när ett JV "väljer en annan väg" för att de tycker att Organisationen har fel?

Russel avfällde ifrån den religion han tillhörde, det kan man säga. Tillhör man en religion och man upptäcker att den har fel så ska man självklart gå ifrån denna religion. Det är ingen som tvingar någon att stanna kvar i JV. Det inns en anledning till att en person lämnar JV alt. blir utesluten, påverkan ifrån den onde. Detta står i bibeln och jag tror inte att det är just att personen väljer en annan väg som är problemet utan att denna person är i den ondes våld.
2009-04-21, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Ytterligare ett bevis på att du inte fattar vad jag skriver. Eller så bryr du dig inte om det. Jag pratar inte ens om guds namn =) Jag pratar om hans vittnen. Han säger "I ären mina vittnen". Det fanns vittnen innan Jesus och det finns vittnen efter. Frågan är vilka som är de sanna vittnena.

Nästa gång kan du läsa ett par gånger så du hänger med på vad som menas med det som skrivs.

Skriftstället du citerade fick mig att tänka på alla gånger jag har hört JV använda detta skriftställe ungefär så här:
"Det är Jehova själv som har gett oss det namnet, se själv vad det står....."

Det här är vad jag förstår ett öppet forum!
2009-04-21, 18:51
Medlem
Citat:
Russel avfällde ifrån den religion han tillhörde, det kan man säga. Tillhör man en religion och man upptäcker att den har fel så ska man självklart gå ifrån denna religion. Det är ingen som tvingar någon att stanna kvar i JV. Det inns en anledning till att en person lämnar JV alt. blir utesluten, påverkan ifrån den onde. Detta står i bibeln och jag tror inte att det är just att personen väljer en annan väg som är problemet utan att denna person är i den ondes våld.

Så det var rätt av Russel att lämna en religion som han ansåg inte var sann.

Men om ett JV lämnar av samma orsak, så är det påverkan av den onde!

Tänk om Russel också blev påverkad av den onde?
2009-04-21, 18:56
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
"Allegra frågar:
Hejsan!

Jag undrar varför de flesta kristna samfund inte räknar Jehovas vittnen till kristendomen? De tror ju på Jesus och allt han gjorde och sa?

Jag är pingstvän, men har två vänner som är Jehovas vittnen och jag tycker inte så mycket verkar skilja vår tro åt...

Tack för svaret!

Simon Jonsson
pastor inom EFS och Evangeliska frikyrkan svarar:
Hej och tack för din fråga!

Jag ska försöka att svara så tydligt som möjligt på din fråga. Det stämmer, som du skriver, att de flesta samfund inte räknar Jehovas Vittnen som kristna, och det beror på en hel del saker. Och jag ska försöka att gå in på några av dom...
...
Dom skriver också på sin hemsida att dom tror att vi inte kommer till himlen när vi dör. Och tron på himlen är ju också en viktig bit om man vill kalla sig kristen. Jag tycker att det känns så skönt att veta att mina vänner som dött före mig är i himlen hos Gud. Men det tror inte dom.

Dom tror istället att endast 144 000 människor kommer till himlen, medan dom andra kommer att fortsätta att bo här på jorden. Dom som bor i himlen kommer att regera över dom som bor på jorden. Och det kan man inte heller säga tillhör en klassisk kristen tro.

Men det som kanske är mest konstigt och som innebär att Jehovas Vittnen måste anses som en sluten rörelse är att dom inte vill ha med några andra kyrkor att göra. På deras hemsida skriver de att man som kristen ”inte ska ha någon del i ekumeniska rörelser”. Och en ekumenisk rörelse är ju till exempel: Svenska Kyrkan, EFS, Missionskyrkan, EFK och Pingstkyrkan som du ju själv tillhör. Och då ser man ju själv hur konstigt allt blir.

Så för mig så är det en självklarhet att Jehovas Vittnen inte kan räkna sig som en kristen församling. Men samtala gärna med dina vänner som är med i Jehovas Vittnen och fråga dom om dom här sakerna. Kanske kan du på ett fint sätt få berätta om din tro på Jesus.

Gud välsigne dig! Simon Jonsson, pastor i Kustkyrkan, Jävre"]

Kommer vi till himmelen eller ska vi leva på jorden i ett paradis?

Petrus 3
13. Men »nya himlar och en ny jord», där rättfärdighet bor, förbida vi efter hans löfte.

Upp 21
1. Och jag såg en ny himmel och en ny jord; ty den förra himmelen
och den förra jorden voro förgångna, och havet fanns icke mer.
2. Och jag såg den heliga staden, ett nytt Jerusalem, komma ned
från himmelen, från Gud, färdigsmyckad såsom en brud som är
prydd för sin brudgum.
3. Och jag hörde en stark röst från tronen säga: »Se, nu står Guds
tabernakel bland människorna, och han skall bo ibland dem, och
de skola vara hans folk; ja, Gud själv skall vara hos dem
4. och skall avtorka alla tårar från deras ögon. Och döden skall
icke mer vara till, och ingen sorg eller klagan eller plåga
skall vara mer; ty det som förr var är nu förgånget.»
5. Och han som satt på tronen sade: »Se, jag gör allting nytt.»
Ytterligare sade han: »Skriv: ty dessa ord äro visa och sanna.»

Finns fler exempel men jag nöjer mig med detta så länge. Vad betyder "nya himmlar och en ny jord" för en kristen icke-JV kan man ju då undra? "Se, jag gör allting nytt"? Vad ska man med en ny jord ifall alla ska till himmlen?

JV beblandar sig inte med andra trosriktningar.

2 Petrus 2
1. Men också falska profeter uppstodo bland folket, likasom jämväl
bland eder falska lärare skola komma att finnas, vilka på
smygvägar skola införa fördärvliga partimeningar och draga över
sig själva plötsligt fördärv, i det att de till och med förneka
den Herre som har köpt dem.
2. De skola få många efterföljare i sin lösaktighet, och för deras
skull skall sanningens väg bliva smädad.
3. I sin girighet skola de ock med bedrägliga ord bereda sig
vinning av eder. Men sedan länge är deras dom i annalkande, den
dröjer icke, och deras fördärv sover icke.

Matt 16
6. Och Jesus sade till dem: »Sen till, att I tagen eder till vara
för fariséernas och sadducéernas surdeg.»
12. Då förstodo de att det icke var för surdeg i bröd som han hade
bjudit dem att taga sig till vara, utan för fariséernas och
sadducéernas lära.
Gal 5
9. Litet surdeg syrar hela degen.

1 Kor 5
6. Det är icke väl beställt med eder berömmelse. Veten I icke att
litet surdeg syrar hela degen?
7. Rensen bort den gamla surdegen, så att I bliven en ny deg. I
ären ju osyrade; ty vi hava ock ett påskalamm, som är slaktat,
nämligen Kristus.
8. Låtom oss därför hålla högtid, icke med gammal surdeg, icke med
elakhetens och ondskans surdeg, utan med renhetens och
sanningens osyrade bröd.

Matt 7
15. Tagen eder till vara för falska profeter, som komma till eder i
fårakläder, men invärtes äro glupande ulvar.
16. Av deras frukt skolen I känna dem. Icke hämtar man väl
vindruvor från törnen, eller fikon från tistlar?
17. Så bär vart och ett gott träd god frukt, men ett dåligt träd bär
ond frukt.

Finns fler exempel på att falsk lära är farligt. Tror man på det Jesus lärde ut så aktar man sig för att beblanda sig med falsk religion. (Vissa präster vill inte ha med JV att göra, då gör dom samma fel som dom anklagar JV att göra, men på ett sätt kan man säga att dessa präster följer bibelns lära om dom nu tror att JV är falska profeter) Men den stora poängen är att JV inte anses som kristna på grund av att dom följer det Jesus lärde ut angående falsk religion.

__________________________________________________ _____

Vore intressant att höra kommentarer om detta.

"...och en ny jord" > Vad ska ni med en ny jord till om alla ska till himmlen?

Jesus säger att man inte ska beblanda sig med falsk religion. Om man följer Jesu ord angående detta så är man alltså inte kristen?

Den tredje punkten som prästen nämnde var just treenigheten och den har vi diskuterat till leda. Finns inte mer bevis för den än för att gud, jesus och helig ande är tre och inte en.
2009-04-21, 18:58
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Så det var rätt av Russel att lämna en religion som han ansåg inte var sann.

Men om ett JV lämnar av samma orsak, så är det påverkan av den onde!

Tänk om Russel också blev påverkad av den onde?

Enligt dig så var han nog det. Enligt mig så finns det inget samfund som försöker följa det som står i bibeln så pass mycket som JV. Dvs ifall han var påverkad av något så var det av något gott.
2009-04-21, 18:59
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Skriftstället du citerade fick mig att tänka på alla gånger jag har hört JV använda detta skriftställe ungefär så här:
"Det är Jehova själv som har gett oss det namnet, se själv vad det står....."

Det här är vad jag förstår ett öppet forum!

Vilket betyder att jag får skriva mina åsikter också utan att bli påhoppad.
2009-04-21, 19:03
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
"Då svarade Tomas: "Min Herre och min Gud." (Joh 20:28)

"Jag och Fadern är ett." (Joh 10:30)

Jes 44:24: ”Så säger HERREN, din återlösare, han som format dig alltifrån moderlivet: Jag, HERREN, är den som har gjort allt, den som ensam har spänt ut himlen och brett ut jorden. Vem var med mig?”

Nu plockar du ut skriftställen som passar dig? Är det inte detta ni kritiserar JV för att göra?
2009-04-21, 19:10
Medlem
???

När det inte finns ngt att härleda från bibeln i en fråga så går JV på den världsliga kunskapen.
Men finns det ngt i bibeln så går man först och främst på den.
Därav skillnaden på 539 och 607.[/quote]

539 är visserligen ett erkänt årtal, men det är 587 också. Det är inte 607. Inget av dessa årtal kan härledas enbart med hjälp av Bibeln. 539 härleddes från tidigare världsliga årtal som Jv förkastar. Man kan inte bara välja slutprodukten, för den är beroende av de tidigare årtalen. Det naturliga är att knyta an till den världsliga kronologin där den ligger närmast i tiden och också är säkrast. Jerusalem förstördes i Nebukadnessars 18 regeringsår enligt Bibeln, och det blir 587 i anknytningen. Den som förkastar detta som otillförlitligt har ingen rätt att bygga på det mindre väl dokumenterade året 539.
2009-04-21, 19:43
Medlem
lsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
http://www.watchtowernews.org/Top40NYCcorps.htm

Man får scrolla ner en bit... störst först typ

Sen lär det enligt vad jag har hört inte handla om omsättning utan ren vinst. Ordet är revenue = avkastning. Dessutom gäller siffran bara för USA.

1) enl artiklen verkar det vara inkomst för HELA världen.
"It takes a lot of printing to supply more than 6 million Jehovah's Witnesses with the materials for their ministry. One publication, Watchtower, now has an average print run of 23 million copies twice per month, an increase of 7.5 percent over last year."

2) Revenue = intäkt

3) Artikeln är från 2001. Vill gärna se nyare siffror om du har sådana.

4) Enl vad du har hört? Du visar svart på vitt att det handlar om intäkt men enl vad du har hört är det vinst?
Vad har du hört och av vem? Och varför motsäger du dig själv?
2009-04-21, 19:56
Medlem
Så skrev jag inte alls

Citat:
Du skrev att JV ansåg att bara dom var ofullkomliga, resten av alla människor var avfall. Detta är skitsnack! ALLA människor är ofullkomliga. JV anser inte att människor som inte tillhör JV är avfall. Det var DU som skrev detta, inte jag.

Jag har inte snackat om någon förmildring på grund av ofullkomlighet. Alla människor är ofullkomliga oavsett vilken religion dom tillhör. Vet inte vad du dillar om nu, du menar att om ett JV gör fel så kan han/hon skylla på ofullkomlighet? Är det så du menar så har du FEL.

Självklart så tror JV att alla andra religioner är falsk religion, konstigt vore det annars. Jag fattar inte hur man kan tro att alla religioner har rätt. Att vi tillber samma gud fast på olika sätt, det är bara too much hippie for me. Präster och folk som följer falsk religion är ledda av satan och på fel väg (enligt JV) men kom inte och påstå att JV anser sig MER ofullkomliga eller kan spela ut ett ofullkomlighets-kort och få frisedel, och att det kan inte de som följer falsk religion...eller nåt liknande. Detta är svammel.

"...laglöshetens människa ansvariga för nästan allt ont." <-- Jahopp.

Avfälliga är de som blivit uteslutna OCH motarbetar organisationen.

Det är väldigt komiskt när ni skriver att jag inte har någon som helst koll på vad JV tror och samtidigt kommer med helt fel information om vad de tror. Det är nämligen så att jag frågar ett Vittne om det ni skriver. Jag frågar vad dom tror och hur dom ser på saken. Det borde ni också göra för bevisligen vet ni mindre om JV än ni tror.

Jv anser inte att ofullkomligheten är någon förmildrande omständighet när det gäller fel i andra samfund. När det gäller dessa talar man bara om att de är avfälliga och onda. Du är okunnig om att Jv anser att kyrkosamfunden är avfälliga och dess förespråkare onda. Men det framgår av Jvs litteratur. Ordet "avfall" är inte en glosa som Jv-ledningen reserverar för folk som lämnar de egna leden och förkastar rörelsen. Det märks att du har dålig koll på Jvs litteratur.

Något utrymme för ofullkomlighet som förklaring lämnas aldrig av Jv när det gäller något religiöst utanför de egna leden. Denna förklaring till felaktigheter ges bara om dem själva. Alla fel de gjort i historien skrivs helt och hållet på ofullkomlighetens konto. Aldrig erkänner man att man gjort något allvarligt fel eller varit avfälliga. Det är dubbla måttstockar, en njugg och snål när det gäller alla andra och en oerhört frikostig när det gäller dem själva.

Det spelar ingen roll att du "frågar ett vittne" om det t ex jag skriver. De flesta Jv är okunniga om vad som står i Jvs litteratur. Jag liter inte på Jv som uppgiftslämnare om Jv. Jag litar bara på deras litteratur när det gäller vad som är Jvs uppfattningar.

Visst har Jv om och om igen spelat ut sitt ofullkomlighets-kort för att få frisedel. Det gäller bl a alla de falska årtal de har fastställt, fastän man i det enskilda fallet inte ens uppriktigt erkänner hur illa ställt det har varit. Det du skriver är okunnigt svammel, önsketänkande.

Jag vet inte alls mindre än Jv än jag tror. Jag har nära kontakt med Jv och jag har mer Jv-litteratur än de flesta.
2009-04-21, 20:17
Medlem
Citat:
Enligt dig så var han nog det. Enligt mig så finns det inget samfund som försöker följa det som står i bibeln så pass mycket som JV. Dvs ifall han var påverkad av något så var det av något gott.

Det är en logisk kullerbytta du gör när du säger att det var rätt av Russel att lämna sina sammanhang, och bli en avfälling.
Men det är fel när något JV gör på samma sätt.

Att du anser att JV är de som följer Bibeln bäst, det vet vi, och du har givetvis all rätt i världen att tycka så.
Precis lika stor rätt som jag har att inte tycka så.

Men det spelar, i sakfrågan, ingen som helst roll vad varken du eller jag tycker.
Om Russel gjorde rätt, så är det, logiskt sett, fullt möjligt att även JV som lämnar gör rätt.
2009-04-21, 20:20
Medlem
Citat:
Vilket betyder att jag får skriva mina åsikter också utan att bli påhoppad.

Givetvis.
Jag tycker inte att jag hoppade på dig, utan ditt inlägg väckte dessa tankar.

Fö är du väl inte helt oskyldig, utan tvärtom ganska duktig till att hoppa på folks åsikter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in