2008-03-27, 17:39
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Visst kan dom läsa bibken. Problemet är att det inte bara gäller att läsa biblen från pärm till pärm (det kan du sätta vilken skolunge som helst att göra).

Ja, och svårare än att en skolunge förstår vad som står skrivet är det inte.

Citat:
Det som gäller är även att förstå det du läser och det är det du skall använda hjälpmedlen till.

Ni tycker nog att den är svår att förstå bara för att ni inte accepterar det som står.
2008-03-27, 17:41
Medlem
Citat:
Visst kan dom läsa bibken. Problemet är att det inte bara gäller att läsa biblen från pärm till pärm (det kan du sätta vilken skolunge som helst att göra).

Det som gäller är även att förstå det du läser och det är det du skall använda hjälpmedlen till.

Och om du ser till tex svenska kyrkan så tycker vissa präster att det är OK atmed kvinnliga präster medan andra vägrar viga dem. En del präster tycker det är OK att viga homosexuella, andra präster vägrar osv.. osv..

Och alla präster hävdar att dom finner stöd i biblen för sina beslut. Vad skall egentligen medlemmarna i Svenska kyrkan tro ?????

Men vilken församling du än går till inom Jehovas organisation får du ett enhetligt svar.

Ja fast Henke du måste erkänna att svaren varierar med åren! Man kan väl säga att JV inte är lika flexibla som svenska kyrkan!
2008-03-27, 18:41
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Och alla präster hävdar att dom finner stöd i biblen för sina beslut. Vad skall egentligen medlemmarna i Svenska kyrkan tro ?????

Men vilken församling du än går till inom Jehovas organisation får du ett enhetligt svar.
Hur var det nu med uteslutningsmetoden? Det har kommit bra exempel här på att sådana metoder ej har stöd i bibeln. Till och med på samma ort kan arbetsmetodena vid kommitéer och uteslutningar skilja sig markant.
2008-03-27, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Som du såg satte jag "personangrepp" med " - ", anledningen är att du inte
skriver anklagelser i dess rätta bemärkelse i vad personangrepp menas med,
men däremot skriver du om hur jag är, desperat osv istället för att skriva
vettiga argument i ämnet. Du har inte svarat på endel frågor, varför?

Jag skriver inte om hur du är. Hur skulle jag kunna det, jag vet inte vem du är. Jag bara tycker att du verkar vara väldigt "på" ang detta och jag undrade varför. Du höll själv med om att du är ivrig. Jag kom inte på ngt annat ord just då än just ivrig och oxå desperat.
Jag har svarat på dina påståenden och frågor...Har jag missat ngn?
Vettiga argument...? Jag skriver ju hela tiden vad mina åsikter är osv osv.
2008-03-27, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lar_bert
*För er som inte är invigd i bibelförkortningarna = Apostlagärningarna

Lägg speciellt märke till att dessa bibelställen med ett undantag är hämtade från Nya Världens Översättning

Apg 2;38
Petrus sade till dem: ”Ändra sinne, och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att ni får förlåtelse för era synder, och ni skall få den heliga andens fria gåva.

Apg 9:34
Och Petrus sade till honom: ”Enẹas, Jesus Kristus gör dig frisk. Stig upp och gör själv i ordning din bädd.” Och han steg genast upp.

Apg 2:21
NW: Och var och en som anropar Jehovas namn skall bli räddad.
NT81: Och var och en som åkallar Herrens namn skall bli räddad.

Apg 11:36
och sedan han hade funnit honom, förde han honom till Antiokia. Så kom det sig att de ett helt år samlades med dem i församlingen och undervisade en ansenlig skara, och det var först i Antiokịa som lärjungarna genom gudomlig skickelse blev kallade kristna. *

* Blev kallade kristna, inte Jehovas Vittnen

APG 21:13
Då svarade Paulus: ”Vad tar ni er till genom att gråta och göra mig svag i hjärtat? Lita på att jag är redo, inte bara att bli bunden utan också att dö i Jerusalem för Herren Jesu namn

Nu börjar jag förstå varför Vittnena tycker det är så viktigt att ha boken
"Aid to Bible understanding" bredvid när man läser Bibeln. Att man inte klarar sig enbart genom att läsa den. Skulle betydelsen av Jesu namn bli uppenbart för dem skulle Sällskapet Vakttornet skaka i sina grundvalar. Hur kommer det sig att alla andra kristna - pingstvänner, metodister, baptister och medlemmar i Svenska Kyrkan klarar av att läsa Bibeln utan hjälpmedel, men inte Jehovas Vittnen?

Det är ju faktiskt så att andra samfund har böcker och publikationer som de använder i studier, precis som JV.
2008-03-27, 21:13
Medlem
Citat:

Tankekontroll

Satsa allt; tid, pengar och tillit =
möten , tjäst, studium
Den enda vägen till räddning =
paradis på jorden
De enda som har den absoluta sanningen =
Behöver jag säga mer?
Språket; speciella ord och begrepp =
teokratiskt språk
Svart- vitt tänkande (vi - de, ont - gott, djävulskt - andligt) =
"Vi har sanningen alla andra har fel"
Avskuren från yttervärlden och intellektuellt svältfödd =
avhållsamhet från världen
Förtränger sina egna logiska slutsatser =
litar på att all litteratur är inspirerad av gud, behöver aldrig ifrågasätta, för vem vill ifrågasätta gud?
Kritik och angrepp utifrån bevisar att man har den rätta läran =
dessa argument har man hört måga ggr
Om man känner tvivel, döljer man det inför gruppen, och man tror att ingen känner samma misstro =
kan vittnerna tala om sina tvivel på podiet?

Fysisk kontroll

Idealet är ledarnas klädstil och yttre =
Kostym slips...
En ny andlig människa födddmjukhet = följa ledarna =
du blir som pånytt född
Visa vilken lycklig människa man är =
erfarenheter där du kan läsa om hur fatastiska alla vittnerna är mot
"värdsliga" och organisationen. När sanningen är den att det finns många
goda människor utanför.
Missionera =
predikoarbetet
Många samlingar, möten =
tre möten i veckan, tjänstemöten osv
Högt ställda prestationskrav =
bästa du kan bli är reguljär pioniär, gå mycket i tjänsten, håll föredrag,
teokratiska skolan.. I bibeln nämns Mose som en man som inte tyckte om att
tala inför publik, hans bror Aron tog över när nde talade med Farao. Men som
vittne måste du göra ansträgningar för att kunna klätta i hirearkin. Klarar du
inte detta ases man som mindre andlig.
Först och främst utveckla sitt "andliga jag" =
förändras till ett överandligt jag som få klarar
Skänka pengar = f
rivilliga bidrag
Hierarkisk uppbyggnad =
styrande kretsen, tillsyningsmän, äldste osv
Kvinnan står under mannen =
"kvinnan ska tiga i församligen"
Ledarna är självutnämnda och säger sig vara mer upplysta och kräver lydnad =
grudarna bakom organisationen var självutnämnda ledare, äldste är mer
upplysta, samt att organisationen kräver lydnad.
Medlemmens liv är mindre värt än gruppens rykte =
uteslutning, församlingen skall hållas ren..

Känslokontroll

Församlingen står för alla goda känslor, handlingar och idéer =
samman komster, möten och andra roliga tillställningar sker i församlingen.
Världen utanför är ond och oren
Skuldkänslor:
det är inte fel på läran, det är fel på mig
Skam:
är inte tillräckligt andlig, sexualitet, dåliga resultat, lever inte upp till min
förmåga
Rädsla för:
avhoppare, straff från ledarna, straff från Gud. Kritik = ondska
Angiveri -
ledarna håller sig väl informerade om medlemmarna
Allt utanför är farligt
Information utifrån är demonisk =
bjuder man någonsin in odöpta föredragshållare?
Förbjudet att tala med avhoppare =
kan bli utesluten för det
Arbetar aktivt för att övertyga andra =
predikoarbetet
Informationskontroll =
alla föredrag, möten måste följa vissa regler/ämen och punkter. Det viktiga är
att alla säger samma sak fast på olika sätt.

Bekännelse av synder =
3 äldste kommite anordning, synden borde vara en sak mellan mig och Gud.
Hitta dem som är oroliga eller kritiska. Korrigera deras tankar med "sanningen" =
använder sig av litteraturen istället för bibeln vid tillrättavisning.
Avskära kontakt med familj och vänner =
Vilket skrämmer många att lämna organisationen
Egen inre kontroll - allt utanför är farligt, djävulens angrepp =
behöver jag säga nåt mer?
Om medlemmen hör något kritiskt, reagerar han med att blockera sig för informationen =
Väljer att tolka allt man hör som lögn, för det räcker med att man har lärt sig
att det är lögn.. Så blockerade att man väljer att inte undersöka fakta. Att
man bestämmer sig för att det är lögn..

*Finns inga krav att lägga all tid & alla pengar på verksamheten. Det handlar om att ha balans. Visst, det är bra att inte missa ngt möte, men det är ju ngt man väljer själv och det positiva med att regelbundet göra så uppväger oftast de ggr då man kanske inte har lust att gå pga nån orsak. Men som sagt, det är upp till en själv.
*Att Gud skulle vara den enda som kan rätta till förhållandena på jorden borde ju inte vara ngt som är konstigt....om man tror på bibeln.
*Vilket samfund tror inte att just dom har den sanna tron och tolkningen av bibeln? Vilken vits är det i annat fall att vara med där?
*Teokratiskt språk...ok, inte för att jag riktigt förstår vad du menar men...vilka ord och termer passar bättre in? Tekniska termer? Ord man använder inom andra områden? Jag förstår inte det felaktiga.
*Samma som punkt tre. I bibeln finns dock en tydlig skillnad mellan världen och de som följer Gud, får och getter.
*Avhållsamhet från världen?? Inte då. JV finns bland alla andra i samhället på olika sätt.
*För att kunna ha en stark tro måste man använda sitt förnuft och dra sina egna logiska slutsatser. Varken tvivel eller ifrågasättande är fel. Ibland kommer man till en sån punkt och det ger motivation att söka svar. Bibeln är inspirerad av Gud. Inga andra publikationer.
*Kritik...visar att man har den rätta läran...hm...inte nödvändigtvis. Man får ju ta reda på vad denna kritik är och sen själv se om det stämmer...eller inte.
*Jag har inte dolt tvivel för andra. Och det blir man inte rådd att göra heller. Jag vet att andra kan ha frågetecken ibland...men det är ju bara att gräva fram svar. Det finns vanliga bibliotek att gå till t ex om man vill ta reda på ngt. Eller ute på nätet. osv osv
*Det kan tas upp exempel på olika tvivelsfrågor man kan ha i tal från podiet, om talet berör det ämnet. Men enskilda står inte där och redogör för sina tvivel i ngt eget syfte.

*JV har inga ledare. Kläderna ska vara blygsamma, hela och rena och presentabla. Man går på möten bl a för att lovprisa Gud så lite bättre kläder är ju på sin plats. Men balans är oxå ngt man bör ha i tanken även på detta område. Ingen behöver ruinera sig i klädinköp.
*Förstår inte vad du menar...men JV har fortfarande inga mänskliga ledare.
*Det finns goda och glada människor som inte är JV. Jag känner många sådana. Det finns oxå JV som är glada men som oxå har sina problem, som alla andra. Vilket gör att man inte alltid går omkring med ett påklistrat leende. Har man dock en stark tro på att det finns en underbar framtid och ett hopp för mänskligheten, trots problem och klimatförändringar, får man en inre ro och ett harmoniskt liv -som naturligtvis kan göra en glad.
*Predikoarbetet -javisst. Det var vad Jesus ägnade sig åt och som han befallde sina efterföljare att oxå utföra ända fram till "avslutningen på tingens ordning".
*Tre möten i veckan och x antal korta samlingar innan man går ut i tjänsten, ja. Men samlingarna är inte ngt man behöver gå på, det är inga möten. Det är bara om man bestämt att gå ut i tjänsten som man kan gå dit först, om man vill.
*Finns ingen hierarki klättring. Visst blir man uppmuntrad att göra sitt bästa i tjänsten MEN alltid i förhållande till sina egna omständigheter. Man blir ständigt påmind om att INTE jämföra sig med andra i församlingen. OCH att man ska vara nöjd och glad över det man kan göra...mer eller mindre. Gör man sitt bästa är det ju alltid "mer".
*Överandlig??? Hur menar du nu? Att man söker efter kunskap hela tiden? Man blir liksom aldrig fullärd...
*Som du skrev, frivilliga bidrag. Ingen kollekt tas utan det finns bidragsbössor som man kan lägga det man kan i, om man vill. Samma princip som förrförra punkten.
*Hierarkisk uppbyggnad? Näää, alla är bröder och systrar. Ingen är mer än ngn annan. Men alla har sina olika uppgifter, alla kan ju inte göra allting. Skulle bli så körigt då...och alla VILL inte göra allting. Man har olika personligheter och förutsättningar.
*Både kvinnor och män predikar, svarar på mötena, har tal (dock på olika sätt). I bibeln står att mannen är kvinnans huvud, men Jesus är mannens huvud och Gud är Jesu huvud. Allt för att det ska vara ordning. Den enda som inte har ett "huvud" över sig är Gud.
*JV har fortfarande inga mänskliga ledare. Äldste är inte mer upplysta, det är fritt för var och en att studera och skaffa sig kunskap. Det är upp till en själv hur s k "upplyst" man vill vara.
*Uteslutning sker efter många samtal och vill man inte vara med längre behöver man inte det.

*ALLA roliga tillställningar sker inte i församlingen. Jag gör en hel massa annat på annat håll. Oftast på annat håll...Teater, konserter, min hobby gör att jag har många kompisar som inte är JV. osv osv
*Hur man ska se på världen står tydligt i bibeln.
*Skuldkänslor? Hur då?
*Skam? Hur då?
*Rädsla? Hur då?
*Ser man ngn (ett döpt vittne) som beter sig på ett felaktigt sätt så tar man upp det själv med personen. Det kan ju röra sig om missförstånd, eller så kanske man kan hjälpa till på ngt sätt. Är det så att det handlar om ngt allvarligt och personen inte vill se det, tar man upp det med en äldste. Som tar kontakt och försöker prata med personen.
*Allt utanför är inte farligt. JV är ju inte ett gäng mesproppar.
*Nej inga odöpta föredragshållare bjuds in. Menar du avhoppare? Men vill man lyssna på ett föredrag någonannanstans...jag vet inte i vilket ämne du menar nu...nåt man tycker är intressant antar jag, så kan man ju gå på ett föredrag på eget initiativ. Har jag gjort flera ggr.
*Man har som bekant ingen kontakt med avhoppare/uteslutna. Om man kan bli utesluten för det....vet jag inte helt säkert.

...Jag måste iväg nu en sväng...återkommer med resten av punkterna!
*
Senast redigerad av Leviticus 2008-03-27 kl. 21:40.
2008-03-27, 21:24
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Lite om hjärntvätt...
Tankekontroll osv....
Mycket bra sammanfattning. Stämmer mycket bra. Naturligtvis ser inte JV själva hur bra detta stämmer och naturligtvis har du motargument Leviticus, men de stämmer inte med verkligheten. Tex så undrar jag hur du kan påstå att ni inte har några ledare! Naturligtvis har ni det. Kanske ni själva har synsättet att ni alla är på samma "plan" men praktiskt så har ni ju naturligtvis ledare. Detta vet vi ju.
2008-03-27, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Ja fast Henke du måste erkänna att svaren varierar med åren! Man kan väl säga att JV inte är lika flexibla som svenska kyrkan!

Men du menar väl inte att man ska vara mer flexibel än vad bibeln är?
2008-03-27, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Mycket bra sammanfattning. Stämmer mycket bra. Naturligtvis ser inte JV själva hur bra detta stämmer och naturligtvis har du motargument Leviticus, men de stämmer inte med verkligheten. Tex så undrar jag hur du kan påstå att ni inte har några ledare! Naturligtvis har ni det. Kanske ni själva har synsättet att ni alla är på samma "plan" men praktiskt så har ni ju naturligtvis ledare. Detta vet vi ju.

Vad av det jag skrivit stämmer inte med verkligheten? Det är konstigt att allt jag skriver och svarar ska tas emot som saker som inte är verkligt. Varför fortsätter personer här att be om min åsikt och varför ska jag komma med argument? För att ni varje gång ska kommentera det med att det inte är sant??
Suck.
2008-03-27, 22:01
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Vad av det jag skrivit stämmer inte med verkligheten? Det är konstigt att allt jag skriver och svarar ska tas emot som saker som inte är verkligt. Varför fortsätter personer här att be om min åsikt och varför ska jag komma med argument? För att ni varje gång ska kommentera det med att det inte är sant??
Suck.
Vad jag menade var att det som beskrevs stämmer väldigt bra för sekter och JV generellt sett. (Jag är inte så förtjust att kalla JV för sekt även om vissa gör det och även om det finns draging åt det hållet.) Naturligtvis finns det variationer hur involverad vittnena är i JV och hur individernas egen uppfattning om sin roll i JV är. Jag kan inte säga något om dig Leviticus mer än att du å ena sidan har en öppen attityd som många gånger är ovanlig för JV. Å andra sidan har du en övertygelse som inbegriper ett visst mått av förnekelse och avståndstagande från från sådant som talar emot eller kritiserar JV och bibeln. Det är den delen du inte själv är medveten om. Jag skulle av egna erfarenheter och kunskaper kunna verifiera flertalet av de punkter som räknades upp och som du har motargument till men det skulle inte tjäna mycket till.
2008-03-27, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Vad jag menade var att det som beskrevs stämmer väldigt bra för sekter och JV generellt sett. (Jag är inte så förtjust att kalla JV för sekt även om vissa gör det och även om det finns draging åt det hållet.) Naturligtvis finns det variationer hur involverad vittnena är i JV och hur individernas egen uppfattning om sin roll i JV är. Jag kan inte säga något om dig Leviticus mer än att du å ena sidan har en öppen attityd som många gånger är ovanlig för JV. Å andra sidan har du en övertygelse som inbegriper ett visst mått av förnekelse och avståndstagande från från sådant som talar emot eller kritiserar JV och bibeln. Det är den delen du inte själv är medveten om. Jag skulle av egna erfarenheter och kunskaper kunna verifiera flertalet av de punkter som räknades upp och som du har motargument till men det skulle inte tjäna mycket till.

Trevligt att du kan tycka att jag har en öppen sida.
Avståndstagande kan jag säkert ägna mig åt, men det är mot det jag själv inte sett fakta om. Jag kan ju inte lyssna och tro på allt som sägs och tycks, det vore korkat och barnsligt.
Jag måste ta reda på FAKTA, och skulle det DÅ visa sig att ngt inte är som jag trott, ja då får jag omvärdera saker. Men först då.
Jag är väldigt medveten om hur jag resonerar ang det här, och det gör inte alltid livet så lätt. Det är alltid enklare att låta andra bestämma vad man ska tänka och tro på, att liksom bara flyta med. Och det gäller alla....
2008-03-27, 22:55
Medlem
Tuzzs avatar
*Finns inga krav att lägga all tid & alla pengar på verksamheten. Det handlar om att ha balans. Visst, det är bra att inte missa ngt möte, men det är ju ngt man väljer själv och det positiva med att regelbundet göra så uppväger oftast de ggr då man kanske inte har lust att gå pga nån orsak. Men som sagt, det är upp till en själv.

Är du verkligen ett vittne? Ser du med lätthet på närvaron vid möterna?
Självklart är det upp till var och en, men regelbundet i tal och i litteraturen,
skriver man hur viktigt det är att gå på varje möte, skulle en medlem gå mindre
på möterna reagerar medlemmar i församlingen, där Äldstebröderna för anteckningar
hur mycket du har varit frånvarande, man kontaktar verderbörande och vill
"hjälpa" den svage. Tanken är fin. Men hela tiden skall äldstebröderna ha kollen
Man tror inte att församlingemedlemmarna har förmågan att själva ta ansvar
inför Gud.

*Att Gud skulle vara den enda som kan rätta till förhållandena på jorden borde ju inte vara ngt som är konstigt....om man tror på bibeln.

Naturligtsvis inte, men en punkt som nämns i hur SEKTER fungerar....

*Vilket samfund tror inte att just dom har den sanna tron och tolkningen av bibeln? Vilken vits är det i annat fall att vara med där?

Det är naturligt att ett trosamfund tror de har sanningen, men de är oftare
ödmjuka och släpper in predikanter från olika trosuppfattningar som håller
predikningar än JV har. En större tollerans mot de som tror annorlunda.
Att ha "sanningen" gör att medlemmen känner sig speciellt utvald av
Gud och inger en känsla som att man har ett högre vetande än alla andra.
En av anledningen till att den nämns i vad som kännertecknar en sekt.
Inte särskilt ödmjuka gentemot andra troende som i god tro också Älskar Gud.

*Teokratiskt språk...ok, inte för att jag riktigt förstår vad du menar men...vilka ord och termer passar bättre in? Tekniska termer? Ord man använder inom andra områden? Jag förstår inte det felaktiga.

Tanken bakom och varför man reagerar på att man har ett "eget" språk
är att man känner sig speciell, och utvald. Utan att behöva vara det, det
ger medlemmarna i en sekt en känsla av att vara speciell.. Därför har man
använt det som ett kännetecken på Sekter.

*Samma som punkt tre. I bibeln finns dock en tydlig skillnad mellan världen och de som följer Gud, får och getter.

Samma här, Känslan att vara utvald... Bättre och godare än andra människor.
Sanningen är att bara Gud kan se det...

*Avhållsamhet från världen?? Inte då. JV finns bland alla andra i samhället på olika sätt.

Så du menar att JV uppmuntrar sina ungdommar, medlemmar att umgås med
världen? JV måste umgås med världens människor, för att kunna försörja sig,
osv osv Men litteraturen som jag läste som vittne, varnade mig för att umgås
med världens människor. Kanske läser du inte så flitigt som jag gjorde?

*För att kunna ha en stark tro måste man använda sitt förnuft och dra sina egna logiska slutsatser. Varken tvivel eller ifrågasättande är fel. Ibland kommer man till en sån punkt och det ger motivation att söka svar. Bibeln är inspirerad av Gud. Inga andra publikationer.

Här får gärna andra komma med konkreta exempel från JV litteraturen, det
jag fick lära mig som vittne var att jehovas heliga ande stod bakom organisationen
och att den inspirerade JV för att kunna skriva litteraturen. Klart att litteraturen
är inspirerad av Gud om gudsheliga ande verkar över de som skriver litteraturen?
Tvivel är inte fel och ifrågasättande, Men har de inga bra svar eller
på något sätt tappat ansiktet åker du ut med huvudet före och blir
utesluten för att du inte ställer dig i ledet och tar emot alla deras trosuppfattningar.
Ett exempel: Vi säger att du tror på ALLT som JV lär, men inte julfirandet.
Du börjar fira jul, och säger ja men jag har mina tvivel och jag ifrågasätter
verkligen detta och kan inte köpa det ni säger.. Vad händer då?

*Kritik...visar att man har den rätta läran...hm...inte nödvändigtvis. Man får ju ta reda på vad denna kritik är och sen själv se om det stämmer...eller inte.

Kritik och angrepp utifrån, vet att man ofta fick läsa det i litteraturne och
höra det på olika föredrag. "Alla angrepp mot organisationen, vänner bevisar
bara för oss att vi har sanningen!" osv osv.. Jag börjar undra vart du går på
möten....

*Jag har inte dolt tvivel för andra. Och det blir man inte rådd att göra heller. Jag vet att andra kan ha frågetecken ibland...men det är ju bara att gräva fram svar. Det finns vanliga bibliotek att gå till t ex om man vill ta reda på ngt. Eller ute på nätet. osv osv

Självklart får man inte några sådana råd.. Det är ganska intressant att du säger
att om tvivel dyker upp kan man gräva fram svar själv. Hjälper inte äldste
bröderna till med sådant? Jag är övertygad om att alla inte är lika modiga
som du. De flesta är nog mycket rädda för att blotta sina tvivel. Då de vet
vad som hänt med vänner som har haft tvivel.. Uteslutningar.......

*Det kan tas upp exempel på olika tvivelsfrågor man kan ha i tal från podiet, om talet berör det ämnet. Men enskilda står inte där och redogör för sina tvivel i ngt eget syfte.

Varför går man inte igenom olika tvivel offentligt? Är man rädd för att den
verkliga sanningen skall komma fram?

*JV har inga ledare. Kläderna ska vara blygsamma, hela och rena och presentabla. Man går på möten bl a för att lovprisa Gud så lite bättre kläder är ju på sin plats. Men balans är oxå ngt man bör ha i tanken även på detta område. Ingen behöver ruinera sig i klädinköp.

Så Äldstebröderna leder inte församlingen? Kretstillsyningsmannen vad
gör han för nytta då? Jag förstår inte vad du menar ärligt talat. Finns
det ingen som leder församlingen? Kan vem som helst skriva artiklar i
er litteratur??? Rekommendationer om HUR man bör klä sig? Skulle
Marilyn Manson få skriva hur man bör klä sig? Grovt exempel, men
för att förtydliga mitt exempel... Klart att ni har ledare som bestämmer
hur ni ska klä er, blunda inte för den sanningen...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in