2007-11-02, 22:45
Medlem
BlackBeavers avatar
Ja Malmohenkes svar har hittils uteblivit. Vågar du inte kolla upp sanningen?
2007-11-03, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Förresten Malmohenke du är JV va? Hur förklarar du att den yrande kretsen i Brooklyn får nytt ljus hela tiden? Varför får man felaktiga direktiv från guden som sen måste ändras?
Som ex kan man nämna blodtransfusioner. Många människor har ju dött i onödan i så fall för att man vägrat ta emot blod. Det finns många andra exempel. Sen hur kan ledningen för JV haft kontakter med FN i tio år i smyg när man anser att FN är djävulens organisation?
Jodå jag vågar.....
Genom att djupare utforska och tyda skrifterna kommer man hela tiden till nya insikter vilket gör att den styrande kretsen "hela tiden får nytt ljus". Men man erkänner också att den tolkning man gjort inte alltid stämmer.

Och som jag nämnt innan så finns det alternativ till Blodtransfusioner.

Påståendet om ledningens hemliga kontakter med FN har jag fn ingen kommentar till då jag vill undersöka saken närmare först.
2007-11-03, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
En sak som jag ofta tänker på är när det kom besök av den styrande kretsens äldrebörder eller resande tillsyningsmän som besökte församlingarna, städades, tvättades riketsalen, man skrev upp sig på namnlistor för att få "äran" att bjuda hem syster och broder Kretstillsyningsman. Dessa människor är flitiga läser ofta deras litteratur och besitter enorm kunskap och är i vittnernas ögon starka i tron och ödmjuka tjänare som offrar så mycket av sitt "normala" liv...

De applåder som de får efter deras tal och den uppvaktning de får och det välkommnande de får i varje församling de besöker är nästintill "avgudadyrkan".

Men längst bak i salen sitter ett Jehovas Vittne inte så flitig i att läsa litteratur, kanske inte så stark i tron men en djup kärlek till gud och deras "sanning". Hur blir han omfamnad? Kan man någon gång se honom bli hyllad som dessa äldremän (äldste)? Talar man om honom med samma beundran som man gör om de äldste?

Han kanske inte är så stark i sin tro, vad hade Jesus gjort? Jesus hade gjort allt för stärka tron hos denne mannen, han hade verkligen gett honom uppmärksammhet och kärlek. Men församlingens metoder är inte kärleksfulla de slutar att umgås med honom, risken finns ju att han kommer med dåligt inflytande.

Så småningom utesluts han och istället för att "älska mig som mest när jag förtjänar det som minst". Dödar man människan och ser på den med förakt!

Kärlekens Gud använder sitt folk till att trampa på de svaga tills de långsamt dör...

Är det ngn broder/syster som inte är så stark i tron gör församlingen och dess äldste vad dom kan för att stärka han, precis som Jesus skulle ha gjort.
2007-11-03, 01:57
Medlem
Domedagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Är det ngn broder/syster som inte är så stark i tron gör församlingen och dess äldste vad dom kan för att stärka han, precis som Jesus skulle ha gjort.

japp.. det e nastan som exorcism..

Dom e med dig konstant alt haller kontakt med dig hela tiden,

helt har dom en aldste och broder i ditt hem som predikar. jaja...

stackar mig jag vagade inte runka massor av ar pga jehovas.....
det tar jag igen nu..

skulle va trevligt o kontakt ngn som tillh;rde jarfalla forsamlingen.

min pappa e aldste.

jag ska fixa kopia pa den hemliga boken o lagga upp....
2007-11-03, 02:53
Medlem
Ramblers avatar
Dom kommande frågorna kanske redan har befrågas men jag årkade inte läsa igenom allt kommer kanske göra det någon dag...

Iaf.

När är nästa domedag?
Varför heter det Jehovas vittne?

sen tycker jag att en religon som ändras i nutid är inte rätt. en religon har sin mening medlivet och kan jo inte ändra den efter hand.

det är det alla religoner är syftat på "Meningen med livet" det är det allt går ut på...

vad är då JV "Meningen med livet"?

(Min Tro Är tiden. Tiden avgör vart vi kommer vart vi gör hur vi blir hur vi utväklas. Vetensak, logik, biologi är Vad vekliheten är)

ifall människan skulle veta vad som hännder efter döden så skulle inte människan inte behöva leva. där är vi som vi är Rädda för det.
2007-11-03, 03:18
Medlem
Domedagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rambler
Dom kommande frågorna kanske redan har befrågas men jag årkade inte läsa igenom allt kommer kanske göra det någon dag...

Iaf.

När är nästa domedag?
Varför heter det Jehovas vittne?

sen tycker jag att en religon som ändras i nutid är inte rätt. en religon har sin mening medlivet och kan jo inte ändra den efter hand.

det är det alla religoner är syftat på "Meningen med livet" det är det allt går ut på...

vad är då JV "Meningen med livet"?

(Min Tro Är tiden. Tiden avgör vart vi kommer vart vi gör hur vi blir hur vi utväklas. Vetensak, logik, biologi är Vad vekliheten är)

ifall människan skulle veta vad som hännder efter döden så skulle inte människan inte behöva leva. där är vi som vi är Rädda för det.

Jag kan bara besvara varfor det heter jehovas vitnnen.. det e for att gud namns som jehova.. jahve i moseboken.. pa hebreiska
ninh ser det ut pa hebreiska ungefar.

lite konstigt tycker jag ocksa for att det star i bibeln att den som ser gud eller vet hans namn ska omedelbart die!!!!

nu e jag full o orkar inte fixa citat.. men du fick litet svar...

icke bra svar men ett svar trots allt..

hebreiskt oversattning sa e inte jehonva guds namn det e bara en benamning pa en overnaturligt vasen.

moses skulle ha dott da ha sag den brinnande busken vilket han icke gjorde.

meningen med livet... e lite patetiskt enligt jv.. det e att tillbedja jehova sa ska han lata dig leva forever in paradise

nar jag var liten sa grat jag varje natt..
1 jag vill inte leva forever.. fan boring .. man far ju inte supa eller knulla runt
2hur kul e det o leva forever? blir ju trist till slut speciellt som man inte far gora ngt kul. bara be o halla pa.. nej da dor jag hellre
3 okj kul traffa moses. jaaa visst. men efter 1000 ar skulle jag hata han.
hoppas ni fattar logiken.

Att leva forever e en mardrom for me. DET E HELL

imagine you will never die.. .. and not allow to do anyting..

eat fruit and blabla...

jag har funderat mkt pa ideologin... om jehovas vittnen skulle leva forever det skulle ju bli en djavla massa barn.. blir ju overbefolkat till slut....

jaja boring boring.....
2007-11-03, 10:22
Medlem
Citat:
Jodå jag vågar.....
Genom att djupare utforska och tyda skrifterna kommer man hela tiden till nya insikter vilket gör att den styrande kretsen "hela tiden får nytt ljus". Men man erkänner också att den tolkning man gjort inte alltid stämmer.

Och som jag nämnt innan så finns det alternativ till Blodtransfusioner.

Påståendet om ledningens hemliga kontakter med FN har jag fn ingen kommentar till då jag vill undersöka saken närmare först.

Kan man verkligen hävda att det är "nytt ljus" när blodet, från att ha varit totalförbjudet, del för del blir tilltåtet?
Eller en samvetssak som man säger!
Först släppte man på förbudet när det gällde gammaglobeliner, eftersom bröderna i styrande kretsen behövde ta detta för sina resor. Detta var 1958.

20 år senare blev det tillåtet för ett JV att ta emot blödarpreparat, faktor VIII.
Sedan har även albumin blivit en samvetssak.

Tänk på alla som har fått lida under åren när dessa nu godkända bloddelar var förbjudna! Och ev blivit uteslutna för att de tog emot dessa blodfraktioner innan "styrande kretsen" hade insett att detta gick för sig!

Man säger att blodet tillhör Gud.
Och sedan tillåter man användande av fler och fler blodfraktioner.

Om man tar någons bil, slaktar den, och säljer den i smådelar, så är det stöld och häleri.
Likadant med blodet.
Tillhör det Gud, så kan det inte vara "en samvetssak" att använda vissa fraktioner, men inte andra!

Fullständigt ohållbart!

Ev har "styrande kretsen" insett att Bibelns förbud mot att äta blod inte gäller medicinskt användande av blod!
Men med tanke på sin prestige kan de inte erkänna detta direkt, utan släpper efter bit för bit.
Och låter under tiden sina medlemmar lida och ev dö i onödan.

När det gäller alternativ till blodtransfusioner, som JV alltid pratar om, så finns inte sådana alternativ i väldigt många fall.
Det är sant att man vid inte alltför stora blodförluster kan ersätta med annan vätska.
Men vid stora blodförluster, som vid olyckor, skottskador och knivskador finns inget alternativ till blod.
Detsamma gäller vid störtblödning i samband med förlossning!
2007-11-03, 12:34
Medlem
milfhunters avatar
Jag tycker att jehovas vittnen är direkt olämpliga som föräldrar!, att växa upp i sådana sektliknande förhållanden där man "tvingas på" ett så kontroversiellt synsätt på vad livet egentligen går ut på, kan och har drivit människor till självmord när deras egna sunda värderingar till slut lyckas få ett litet fäste i en sedan modersmjölken hjärntvättad hjärna...

Speciellt med den kärleksfulla behandling dom erhåller av sina "församlingsvänner" när dom vill lämna en gemenskap dom inte själva valt, men byggt upp sina liv på....

Undra egentligen hur många vittnen det finns som bara "hänger" kvar för att dom känner att det inte finns några allternativ för dom??

Nej! jag finner dom som Ytterst olämpliga föräldrar..Usch o fy...
2007-11-03, 14:17
Medlem
Bladgulds avatar
Är det så konstigt att JV inte är beredda att förändra sin syn på tillvaron.?

Visst kan man ha invändningar på hur JV tolkar sin bibel eller den retorik de nyttjar vid diskussioner, men det är väl inte så väldigt märkligt att de liksom alla vi andra tror sig sitta inne med "sanningen".

Att det i detta land liksom på många andra ställen i världen är politiskt korrekt att tycka illa om JV stärker dessutom bara deras positioner inbördes. Så länge JV är en organisation som "du får tycka illa om" så kommer de ha en särställning som martyrer i sina egna ögon och därigenom bli än mer bergfasta i sin övertygelse att de är en liten elit som äger sanningen.

Så därför blir all den kollektiva kritik som riktas mot organisationen ett sätt att ytterligare cementera deras tro.

Det handlar ju dessutom inte om att byta partipolitisk åsikt eller yrkeskarriär. Om en JV skall "byta åsikt" kommer denne bli helt ensam i tillvaron och klippa banden till människor som man älskar. Man kanske har släkt som är aktiva JV som man måste sluta träffa. Man skall ompröva hela sin världsbild och tankar om etik och moral. Man måste troligtvis genomgå en stor livskris helt utan det skyddsnät man tidigare haft.
2007-11-03, 15:05
Medlem
milfhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladguld
Är det så konstigt att JV inte är beredda att förändra sin syn på tillvaron.?

Visst kan man ha invändningar på hur JV tolkar sin bibel eller den retorik de nyttjar vid diskussioner, men det är väl inte så väldigt märkligt att de liksom alla vi andra tror sig sitta inne med "sanningen".

Att det i detta land liksom på många andra ställen i världen är politiskt korrekt att tycka illa om JV stärker dessutom bara deras positioner inbördes. Så länge JV är en organisation som "du får tycka illa om" så kommer de ha en särställning som martyrer i sina egna ögon och därigenom bli än mer bergfasta i sin övertygelse att de är en liten elit som äger sanningen.

Så därför blir all den kollektiva kritik som riktas mot organisationen ett sätt att ytterligare cementera deras tro.

Det handlar ju dessutom inte om att byta partipolitisk åsikt eller yrkeskarriär. Om en JV skall "byta åsikt" kommer denne bli helt ensam i tillvaron och klippa banden till människor som man älskar. Man kanske har släkt som är aktiva JV som man måste sluta träffa. Man skall ompröva hela sin världsbild och tankar om etik och moral. Man måste troligtvis genomgå en stor livskris helt utan det skyddsnät man tidigare haft.

Du har helt rätt!, kritik biter ju inte, utan det det är ju som du säger att dom tar det snarare som ett bevis på att deras totalt sinnessjuka världsbild är den rätta, och att vi mentalt friska är som jävulen själva...

Men vad finns det för andra sätt att försöka påverka något som är så fruktansvärt sjukt!??

Kanske staten skulle tvångsomhänderta deras barn och placera ut dom i friska hem??

Sen att det inte är lätt att bryta sig loss det var ju det jag menade, deras sätt att få underkastelse bygger ju på samma princip som bibeln! Är du inte med oss så får du ett helvete! Om en anhörig kan vända sitt barn ryggen för att denna inte delar samma tro, så är det ju så helt jävla sjukt det bara kan bli!!!!
2007-11-03, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milfhunter
Kanske staten skulle tvångsomhänderta deras barn och placera ut dom i friska hem??

Ja, varför inte placera dom i nått hem, där dom kam bli misshandlade av sina föräldrar, eller varför inte en pappa som tar oskulden från sin dotter.

Bara dom slipper sina HEMSKA JV-föräldrar blir allting sååååå bra så.
2007-11-03, 16:06
Medlem
milfhunters avatar
Citat:
Ja, varför inte placera dom i nått hem, där dom kam bli misshandlade av sina föräldrar, eller varför inte en pappa som tar oskulden från sin dotter.

Bara dom slipper sina HEMSKA JV-föräldrar blir allting sååååå bra så.

Självklart så skall dom inte placeras hos sådana idioter!

Tror du att alla icke-jehovas förgriper sig på sina barn heller??
Kan tala om för dig att så inte är fallet!!

Man kan vara en bra människa utan att ha tomtar på loftet!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in