2008-02-01, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
1: Hur vet du det? Hur kan det överhuvudtaget gå att känna glädje in man inte vet vad sorg är? Det kanske finns en logisk förklaring men jag kan inte se den.

2: Förväntade mig det svaret. Ni betraktar dem inte som lägre stående utåt sett. Men i tysthet. I tanken. Så är ert system uppbygt. "Vi och dom". Ni antar att Jehova ska dömma de icke JV till död eller elände. JV blir "dömda" till paradiset. I många delar står det klart i JVs skrifter och underförstått framgår det tydligt att det finns denna klasskilnad. Inte minst ser man det i hur uteslutna medlemmar behandlas.

3:Jag skrev tidigare var jag har mina kunskaper ifrån. Sant att många motståndare inte försöker se objektivt men många strävar efter att rättvisa, objektivitet och att söka de rätta kunskaperna och fakta om JV. Det är ifrån dessa och utifrån de kriterierna jag gör min bedömning av JV. Sen är det ett väldigt grovt förolämpande, brist på förståelse och empati att insinuera att Hjälpkällan mfl skulle vara lögnare! Visst kan där finnas överdrifter och osanningar och subjektiva bedömningar men det är ju inte det som är det viktiga utan att se på alla dessa människors samstämmighet! I åratal, över världsdelar har samma berättelser om JVs manipulativa och söndrande effekt på individer. DET är inget man bara kan avfärda.

Nu kör du på igen.
Det är det här jag menar med att detta är meningslöst.
Du ställer frågor, du får svar, du förkastar svaret och svarar själv. Sen spyr du lite galla och troligen ställer du samma fråga igen...för att dra det hela en runda till! På det här sättet är man kvar i samma ämne inlägg efter inlägg.
Om du kan släppa tanken på att försöka få oss att tro på dina förutfattade uppfattningar och istället bara resonera på ett mindre pajkastarsätt, så kanske nya ämnen kan komma upp.
Märker du inte att du kört fast?!
2008-02-01, 23:01
Medlem
Citat:
Om du läser vad jag skrev så skrev jag att det kan TOLKAS som... osv. Det betyder inte att jag inte tror på det du säger när du säger dig inte ha någon åsikt. Men själva uttrycket kan tolkas som att man inte vill svara eller ens vilja bilda sig en åsikt! Just detta är märkligt eftersom du är en debattör och som har en massa åsikter! Märkligt att du inte vill skaffa dig en åsikt när det är något som i högsta grad tillhör detta ämne.

Ja visst är det märkligt. Verkligen oerhört tokmärkligt.
Vad exakt är det du vill veta om vad jag anser om Hjälpkällan?
2008-02-01, 23:18
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Ja visst är det märkligt. Verkligen oerhört tokmärkligt.
Vad exakt är det du vill veta om vad jag anser om Hjälpkällan?

När du säger att det inte spelar någon roll vad du av 7 milj anser om en viss sak så kan man se det på olika sätt. Om du som ett JV debatterar som en talesman för JV (vilket du automatiskt blir när du försvarar JV på det sätt du gör) så blir det ju JV trovärdighet som rörelse som sätts på spel. Om du talar / skriver och markerar att det är dina personliga åsikter så blir det en annan sak. Tyvärr så blandar du detta hej vilt, beroende på vad som passar. I min fråga ang Hjälpkällan välkommnade jag din personliga åsikt i första hand. Inte rörelsens. Av ren nyfikenhet hur ett enskilt JV ser på saken. Men det var inte viktigt så jag lämnar det.

Att jag är upprepande beror på att du inte ger raka svar eller undviker svar. Ibland för att få en förklaring eller mer uttömmande svar. Jag kommenterar dina svar med mina åsikter. Upprepar mina åsikter när du skriver något som tyder på att du inte uppfattat dem.

Du har nu upprepat att jag har förutfattade meningar några gånger. Vore tacksam om du ville tala om vad jag har förutfattade meningar om, så jag kan korrigera mig på de punkterna.
2008-02-01, 23:42
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Vad jag tycker är rimligt, i ett fall där jag inte vet ett dugg om nånting av vad som hänt, är egentligen fullständigt irrelevant.
Hur menar du att jag ska kunna ha en åsikt?...
Det finns andra saker i samband med detta som kan ha hänt som lett fram till uteslutning. Enbart skilsmässa från en partner som misshandlar brukar inte i sig själv leda till uteslutning.
Jag tycker ingen ska tvinga sig själv till ett liv som är outhärdligt, vare sig det gäller fysisk eller psykisk misshandel. Och där är beslutet endast ens eget, ingen kan bestämma åt en, inte äldste och ingen annan.

Kan inte låta bli att lägga mig i detta! Du får en rak fråga. Ställd hypotetiskt. Du säger: "inte vet ett dugg om vad som hänt" Hallå! Du fick frågan med tillhörande information och det var DET hon ville ha din åsikt om! Enbart utifrån det som angavs. Ingen bakgrund! Naturligtvis kan du ha en åsikt om det! "Tycker du om ärtsoppa bättre än fisk? Det kan jag inte ha någon åsikt om!" Är det svårt att ha en åsikt om?
"Brukar" inte leda till uteslutning. Med andra ord: Skillsmässa KAN leda till uteslutning. En bedömning från fall till fall alltså. Jag vet att JVs regler inte generellt "godkänner" skillsmässor därför att bibeln inte gör det. Frågorna man ställer sig är då: Hur kan JV tolerera skillsmässa när bibeln inte gör det? Hur kan JV (bibeln) inte tolerera skillsmässa om någon inom äktenskapet far mycket illa? Hur JV än vänder på det har de trasslat in sig när det gäller detta.
"Beslutet är endast ens eget" säger du. Visst är det så i den mening att det uttalas av individen. Men individen är påverkad, starkt influerad av JVs läror, och vet om ev konsekvenser. Ett sådant beslut kommer inte från personens egna vilja utan i mer eller mindre grad även från JVs vilja.
2008-02-01, 23:48
Medlem
Citat:
När du säger att det inte spelar någon roll vad du av 7 milj anser om en viss sak så kan man se det på olika sätt. Om du som ett JV debatterar som en talesman för JV (vilket du automatiskt blir när du försvarar JV på det sätt du gör) så blir det ju JV trovärdighet som rörelse som sätts på spel. Om du talar / skriver och markerar att det är dina personliga åsikter så blir det en annan sak. Tyvärr så blandar du detta hej vilt, beroende på vad som passar. I min fråga ang Hjälpkällan välkommnade jag din personliga åsikt i första hand. Inte rörelsens. Av ren nyfikenhet hur ett enskilt JV ser på saken. Men det var inte viktigt så jag lämnar det.

Att jag är upprepande beror på att du inte ger raka svar eller undviker svar. Ibland för att få en förklaring eller mer uttömmande svar. Jag kommenterar dina svar med mina åsikter. Upprepar mina åsikter när du skriver något som tyder på att du inte uppfattat dem.

Du har nu upprepat att jag har förutfattade meningar några gånger. Vore tacksam om du ville tala om vad jag har förutfattade meningar om, så jag kan korrigera mig på de punkterna.

Nu säger du dubbla saker...du säger nu att du frågade om min personliga åsikt
ang Hjälpkällan. Men ändå skulle trovärdigheten för hela JV sättas på spel. (?)
Hur blandar jag åsikter hej vilt?
Det är kanske därför JV varnas från att gå ut på såna här forum...det gäller att säga rätt saker hela tiden. Annars snurrar det iväg bland människor som vill hitta fel och så får andra JV sota för det. Kanske ska fundera på att dra mig härifrån.
Förutfattade meningar om hur det funkar att vara ett JV, det täcker väl det mesta. Du kan inte se att vi är vanliga människor utan dolda människofientliga motiv. Jag känner inte igen mig och mitt liv i dina påståenden om hur JV funkar. Och mina yttranden borde kunna betyda nånting, men dom avfärdar du
med att man är påverkad, manipulerad och diverse andra förklaringar. Det blir tröttsamt och ofruktsamt i längden att diskutera överhuvudtaget.
Jag tycker att jag gett raka svar och jag tycker att jag varit tydlig. Vilka frågor har jag undvikit?
Hur skulle jag förresten kunna skilja på mina personliga uppfattningar och mina trosuppfattningar (för det är oftast sådana som diskuterats) det är ju samma sak?
2008-02-02, 00:07
Medlem
Citat:
Kan inte låta bli att lägga mig i detta! Du får en rak fråga. Ställd hypotetiskt. Du säger: "inte vet ett dugg om vad som hänt" Hallå! Du fick frågan med tillhörande information och det var DET hon ville ha din åsikt om! Enbart utifrån det som angavs. Ingen bakgrund! Naturligtvis kan du ha en åsikt om det! "Tycker du om ärtsoppa bättre än fisk? Det kan jag inte ha någon åsikt om!" Är det svårt att ha en åsikt om?
"Brukar" inte leda till uteslutning. Med andra ord: Skillsmässa KAN leda till uteslutning. En bedömning från fall till fall alltså. Jag vet att JVs regler inte generellt "godkänner" skillsmässor därför att bibeln inte gör det. Frågorna man ställer sig är då: Hur kan JV tolerera skillsmässa när bibeln inte gör det? Hur kan JV (bibeln) inte tolerera skillsmässa om någon inom äktenskapet far mycket illa? Hur JV än vänder på det har de trasslat in sig när det gäller detta.
"Beslutet är endast ens eget" säger du. Visst är det så i den mening att det uttalas av individen. Men individen är påverkad, starkt influerad av JVs läror, och vet om ev konsekvenser. Ett sådant beslut kommer inte från personens egna vilja utan i mer eller mindre grad även från JVs vilja.

Jag visste inte om frågan var hypotetisk eller inte, eftersom du och andra känner SÅ många som råkat illa ut. Tänk lite innan du fladdrar iväg igen.
Jag svarade även på frågan men du hetsade väl upp dig innan du hann komma dit.
Läs mitt svar så ser du vad jag skrev ang skilsmässa. Vad förstod du inte?? Får väl förtydliga lite...
Skilsmässa/separation är inte fel om det förekommer misshandel, gäller både fysisk och psykisk/verbal. Det och ett par orsaker till ger "rätt" till skilsmässa, men inte "rätt" att hitta ngn ny partner. Den enda orsaken som ger "rätt" till "slutgiltig" skilsmässa, och då möjligheten att finna en ny partner, är om ens partner varit otrogen. (Och döden bryter naturligtvis äktenskapsbanden).
Jag kan leta upp bibelställena för detta i morgon.
Nu har du återigen en förutfattad mening om hur det egna beslutet fattas. Och du har enligt mina erfarenheter återigen fel.
2008-02-02, 00:12
Medlem
Frottefiltens avatar
Är det den sekten Lucky_star är med i eller?
2008-02-02, 00:13
Medlem
Bäst herr JV, jag hoppas de icke skrämmer iväg dig, har en fråga som inte är skapad med tanken att sätta dit dig, utan är mer av ett perosnligt problem ...

Hur lyckas du tro att det var en global översvämning för ca 4k år sedan ...

Jag frågar bara mr JV ingen annan ...
2008-02-02, 00:16
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Jag visste inte om frågan var hypotetisk eller inte, eftersom du och andra känner SÅ många som råkat illa ut. Tänk lite innan du fladdrar iväg igen.
Läs mitt svar så ser du vad jag skrev ang skilsmässa. Vad förstod du inte?? Får väl förtydliga lite...
Skilsmässa/separation är inte fel om det förekommer misshandel, gäller både fysisk och psykisk/verbal. Det och ett par orsaker till ger "rätt" till skilsmässa, men inte "rätt" att hitta ngn ny partner. Den enda orsaken som ger "rätt" till "slutgiltig" skilsmässa, och då möjligheten att finna en ny partner, är om ens partner varit otrogen. (Och döden bryter naturligtvis äktenskapsbanden).
Nu har du återigen en förutfattad mening om hur det egna beslutet fattas. Och du har enligt mina erfarenheter återigen fel.

Att frågan var hypotetisk framgick ju eftersom det helt enkelt inte gavs någon bakgrundsinformation. Då kan man ju inte betrakta den på annat sätt.
Tack för förtydligandet. Du behöver inte leta upp bibelställena. Jag tror dig.

JVs trovärdighet sätts på spel när en JV-medlem inte säger sig ha någon åsikt om en fråga som berör JV. Nog om det.

Håller med dig om att det är väldigt lätt att bli missuppfattad på ett sådant här forum. Men jag är tacksam för att du är kvar och jag vill ge dig beröm för att du står ut med oss "tvivlare" som attackerar dig och JV så som vi gör.

Håller med om att det finns en meningslöshet på sätt och vis eftersom vi "tvivlare" anser att JV är manipulerade och inte ser det själva och vi kämpar som galningar för att få er att förstå detta. Ni å andra sidan avfärdar oss för att våra åsikter är infuerade av Satan och förutfattade meningar. Jag har sedan många år ansett att diskussioner med JV är meningslösa i det stora hela. Det leder inte till att någon omvänder den andra eller förändringar till det bättre eller sämre för mänskligheten. Likväl så finns hoppet att det kan leda till något och att jag kan lära mig mer om JVs tankesätt. Ett syfte med detta är att de som läser detta ska se JVs tankesätt och därmed se hur fel JV har. Så på det viset finns det en meningsfullhet med debatten.
2008-02-02, 00:28
Bannlyst
Citat:

Men ser du inte hur otroligt trångsynt detta är? En kvinna som blir slagen sönder och samman av sin "kärleksfulle" make lämnar honom, träffar en ny man- och blir utesluten! Hur kan du försvara en sådan anordning?
Och nog måste du, som påpektas, kunna ha en åsikt om saken?

Men låt mig ta ett annat exempel. Detta är inget som jag personligen vet har hänt (men jag finner det högst sannolikt att det har hänt någonstans, någon gång).
En ung man studerar med JV, lär sig alla "regler" och tycker att de är fullt acceptabla att leva efter. Han vet att JV inte tar emot blodtransfusioner, inte under några omständigheter. Dock vet han att JV tillåter att dess medlemmar genomgår organtransplantation om det skulle krävas (det är en så kallad "samvetsfråga"). Eftersom det i den här unge mannens släkt finns en ärftlig leversjukdom är just denna aspekt viktig för honom, det kan ju tänkas att han en dag behöver en ny lever. Tiden går, allt är frid och fröjd. Men plötsligt får den styrande kretsen "nytt ljus"! Jehova tycker inte alls att man ska ta emot organ! Det är fel, fel, fel! Nya regler införs.

Den unge mannen har otur och drabbas nu av denna leversjukdom. Hans enda räddning är en transplantation.
Problemet nu är ju att när han döpte sig tyckte Jehova att det var helt okej att ta emot andras organ, men nu har Jehova ångrat sig!

Hur ska den här unge mannen nu ställa sig?

Ponera att han, som ett lydigt vittne, inte tar emot en lever och avlider. Hans mor är utom sig av sorg. Inte blir hon gladare när styrande kretsen efter ytterligare några år får nytt ljus igen! Nu tycker Jehova visst att organtransplantationer är okej! (Igen).

Hur ser du på detta?
Och kom inte och säg att detta bara är rent hypotetiskt, som vittne måste du känna till att det faktiskt har varit så här i organisationen. Först var organtransplantation OK,sedan var det inte det, och sedan var det plötsligt OK igen.
Säkert dog många människor helt i onödan under de år då Jehova var lite småtjurig och inte tyckte transplantationer var något bra...

Och hur kan man lita på en samling gamla män som så lättvindigt ändrar uppfattning om livsviktiga saker? Tror du, innerst inne, att Jehova inte vet vad Han vill? Tror du verligen att Han är en sådan velputte? Vilken kärleksfull Gud är sålynnig när det gäller livsavgörande beslut?
2008-02-02, 00:37
Bannlyst
Citat:
Att frågan var hypotetisk framgick ju eftersom det helt enkelt inte gavs någon bakgrundsinformation. Då kan man ju inte betrakta den på annat sätt.
Tack för förtydligandet. Du behöver inte leta upp bibelställena. Jag tror dig.

JVs trovärdighet sätts på spel när en JV-medlem inte säger sig ha någon åsikt om en fråga som berör JV. Nog om det.

Håller med dig om att det är väldigt lätt att bli missuppfattad på ett sådant här forum. Men jag är tacksam för att du är kvar och jag vill ge dig beröm för att du står ut med oss "tvivlare" som attackerar dig och JV så som vi gör.

Håller med om att det finns en meningslöshet på sätt och vis eftersom vi "tvivlare" anser att JV är manipulerade och inte ser det själva och vi kämpar som galningar för att få er att förstå detta. Ni å andra sidan avfärdar oss för att våra åsikter är infuerade av Satan och förutfattade meningar. Jag har sedan många år ansett att diskussioner med JV är meningslösa i det stora hela. Det leder inte till att någon omvänder den andra eller förändringar till det bättre eller sämre för mänskligheten. Likväl så finns hoppet att det kan leda till något och att jag kan lära mig mer om JVs tankesätt. Ett syfte med detta är att de som läser detta ska se JVs tankesätt och därmed se hur fel JV har. Så på det viset finns det en meningsfullhet med debatten.

Nej, jag gav ingen bakgrundsinformation. Jag borde kanske ha gjort det. Men det handlar alltså om en "syster" som blev misshandlad av sin man under många år. Hon vände sig flera gånger till de äldste och bad om hjälp, och de var så hjälpsamma så. De talade allvar med henne och påminde henne om att maken är familjens huvud, och hon hade att lyda sin make. De talade också allvar med hennes make, och sade allvarligt till honom att det var fel av honom att slå sin fru. Så fick man inte göra, aja-baja!

Den här kvinnan ledsnade på att agera slagpåse åt sin man och lämnade honom, tog ut skilsmässa. När hon träffade en ny man och ville gifta sig med honom fick hon inte det, eftersom hennes skilsmässa inte var "skriftenlig". De enda gångerna ett JV får skilja sig är, som Leviticus säger, när den ena parten varit otrogen.

Den här kvinnans exmake var fortfarande en duktig "broder", gick på alla möten, var ofta ute i tjänsten osv. Vad ingen i församlingen visste var att han träffade en kvinna regelbundet, och hade ett ett sexuellt förhållande med henne. När "systern" på omvägar fick höra talas om detta talade hon med de äldste, som åter talade allvarligt med exmaken. De frågade om han hade ett sexuellt förhållande utanför äktenskapet, han svarade nej och de godtog detta. JV ljuger ju inte, som alla vet...

Så vitt jag vet lever den här "systern" fortfarande ensam. Hon får ju inte gifta om sig, om hon vill vara kvar i församlingen. Jag begriper ju inte varför hon vill det efter allt som hänt, men det är självklart hennes ensak...
2008-02-02, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twinsen
Bäst herr JV, jag hoppas de icke skrämmer iväg dig, har en fråga som inte är skapad med tanken att sätta dit dig, utan är mer av ett perosnligt problem ...

Hur lyckas du tro att det var en global översvämning för ca 4k år sedan ...

Jag frågar bara mr JV ingen annan ...

Hej!
"mr Jv", det va nåt nytt...
Bl a för att det för det första kommer från bibeln. Och Jesus talade om syndafloden. Det finns gamla berättelser, som är liknande bibelns berättelse (men som inte kommer från bibeln), från olika delar av världen som visar på att nånting hänt som ligger till grund för dessa.
Sen är det ju en del som knallat upp på Ararat och försökt hitta arken, men dom ev fynden kan jag inte säga ngt om, sånt kan ju förstoras beroende på hur gärna man vill finna den. Min tro på att översvämningen skett grundas inte på det.
Det finns en del andra intressanta tankar om detta med syndaflodshistoriens äkthet som man skulle kunna ta upp, men det är en annan historia.
Hurså förresten?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in