Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Hejsan!
Jag har nog aldrig hört om att en 5-åring döpt sig...det krävs att man går igenom en hel del frågor innan man blir kvalificerad för dop, så jag har mkt svårt att tro att detta stämmer.
Uteslutning är för att få den uteslutne att inse allvaret i sin handling och få denne att tänka till.
Personen lär inte ändra handlingssätt om alla runt omkring honom/henne fortsätter vara som vanligt. Att man bara ignorerar ett felaktigt handlingssätt är inte (heller?) kärleksfullt.
Ett exempel ur en annan sida i livet: Ett par kanske har fått problem och kvinnan i förhållandet kanske inte kan leva med sin man pga att han är ryslig i humöret...och hur hon än försöker få honom att förstå och lyssna så vill han inte ändra sig och bli mer behärskad.
Till slut kanske hon måste tala om för mannen att hon behöver flytta iväg ett tag. För att ge honom en chans att komma på hur han vill göra -vill han fortsätta genom att göra det som krävs för förhållandet...eller vill han det inte. Hon vill fortsätta men kan det inte så länge mannen inte tar sitt ansvar till att få det att fungera.
Så hon lämnar honom en tid för att han kanske förhoppningsvis ska komma på att han vill fortsätta.
Ibland måste det till drastiska åtgärder för att få vissa att vakna till.
Så även när det gäller uteslutning.
Hejsan och tack för ditt svar.
Först och främst måste jag fråga dig hur du kan jämföra en relation till ett barn med en relation mellan gifta makar? Det var ett mycket dåligt exempel för att kontra tycker jag.
Vi pratar här om ens egna barn, och såvida jag förstått har du inte varit ett vittne så länge, var de sen 2000? Själv är jag född inom JV och i både Vakna! och Vakttornet har det tagits upp "barnpropaganda" så långt bakåt jag kan minnas. Jag vet inte om du har egna barn men eftersom jag har det vill jag se att mina barn verkligen får en del av den fria viljan de är födda med. En fri vilja att upptäcka, undersöka och tro på vad de själva vill eller, inte vill.
Sen måste jag säga det att du låter som min pappa, exakt så svarade han med att ta upp först exemplet med ett gift par, för att blidka mig var det självklart mannen som var ond i detta läget. Sen skulle jag inte ta upp detta med "barnpropaganda" med min pappa eftersom det vore att direkt kasta sten på hans barnuppfostran, och det vill inte jag göra eftersom jag har egna barn nu och vet hur ofullkomlig man är som förälder. Men om jag skulle dra upp det rent generellt skulle det nästa svaret bli: "ja men det är individens ansvar vad man lär sina barn". Nej, just de, när man gör enligt sällskapets förordningar och det blir uppåt väggarna så ska man skylla det på individens ofullkomlighet, INTE SÄLLSKAPET.
Jag kan inte mer än att tycka synd om min pappa eftersom han inte vet bättre, och om han gör vad sällskapet säger och det är fel, ja, då e de han som får skulden. Jag vet att det funkar så.
Jesus sa att vi skulle vara som barn i hjärtat, och barn är barn och barn lever i nuet. När då ett barn ser ett steg längre, och utvecklar sin tro, hur kan det då vara fel? Är man född inom Jv så är bland det första man får lära sig att detta livet är bara en väntan på ett annat, onda demoner finns, och om du inte lyder Jehova så kommer du dö i harmageddon. Jag kan inte förstå hur man man kan ge sina barn en sådan start. Är det att tacka Gud för sitt liv? Att vänta på ett annat liv? Istället bör man lära barnet hur underbart livet är, att det är en gåva.
Sen vad gäller dopålder så var jag 12 år när jag döpte mig, inte var det någon sen tonålder där inte, och inte ar det svårt heller, svara ja på frågorna å säga att man förstår. Jag ville döpa mig för att göra mina föräldrar stolta, så mycket man fick höra om alla barn som överlämnade sig åt Jehova och hur mycket beröm de fick i tidskrifterna, självklart ville jag vara lika duktig. ( bara en liten tankeställare; hur kan det vara rätt att genom uteslutningsmetoderna få en ungdom att ångra sitt dop? Inte ångra sina val utan dopet? Tror inte att Gud anser det vara rätt. Sen döpte jag mig oxå för att jag verkligen trodde på Gud, däremot trodde jag inte på JV-å gör det inte än idag. Jag blev av min pappa och de äldste avrådd att umgås med mina klasskompisar, "världsliga". Under denna tid var jag dels mobbad för jag var JV i skolan, och inom församlingen var jag utstött för att jag inte sprang ute på stan på nätterna med de andra JV-ungdomarna och drack alkohol. De "värdsliga" vännerna jag hade stöttade mig igenom mobbingen och utan dem hade jag aldrig klarat av grundskolan. Ändå avrådde min pappa å de äldste mig från at umgås med dem. Där i ligger min övertygelse att Gud ser till hjärtat. De två vänner jag hade i skolan har väldigt fina hjärtan, och hur sjukt är inte det att man kan dömma andra barn på det viset? )
Det jag anser vara fel är uteslutningen sen, inom den egna familjen. Vet inte JV att familjen är grundstenarna i ett samhälle? Och då ska man ändå utesluta sina egna, till och med sina egna barn. JAg vet inte hur många gånger jag velat ta livet av mig när jag var i tonåren för att min pappa vände mig ryggen. Min enda pappa. Och det enda som kommer ur hans mun idag är att jag bör vända tillbaka till "sanningen", om inte jag vill att mina barn ska dö i harmageddon. Eftersom jag själv vet hur dåligt det får mig att må/mått så vill jag inte utsätta mina barn för det.
Jv är en människostyrd organisation, inte styrd från Jehova. Det är min övertygelse. Jehova ser till hjärtat, oavsett vad du tillhör eller inte tillhör. Det finns så många goda människor utanför JV som jag lärt känna under åren efter JV. Människor som verkligen bryr sig, oavsett om du går i tjänsten eller ej.
Om det kommer ett harmageddon så är min övertygelse att Gud kommer se även till dem. Det handlar inte om vad man gör eller hur man är utan vad som finns i hjärtat, det var det Jesus ville predika om.
SÅ hur kan ett vittne ta sig till sådana metoder som är så grymma som att utesluta? I liknelsen med den förlorade sonen står det inte något om att sonen fick stå på gården i x antal månader för att fadern skulle se att han verkligen ändrat sig. och det står ej heller att sonen ändrat sig.
Nej det talar helt och hållet om kärleken till familjen, och tyvärr finns inget sånt inom JV. Tyvärr, måste Jv ta sig en tankeställare hur de behadlar sin nästa. Att utesluta sina vänner, till och med sina familjemedlemmar är inte att älska sin näste som sig själv.
Ursäkta stavfel,grammatikfel å sånt.... hoppas det går att läsa ändå.