2009-04-20, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Menar du dessa?

"Yes, the end of this system is so very near! Is that not reason to increase our activity? In this regard we can learn something from a runner who puts on a final burst of speed near the finish of a race. Look at Jesus who apparently stepped up his activity during his final days on earth. In fact, over 27 percent of the material in the gosepls is devoted to just the last week o Jesus earthly ministry!--Matt. 21:1-27:50: luke 19:29:23:46: John 11:55-19:30. By carefully and prayerfully examining our own ciercumstances, we also may find that we can spend more time and energy in preaching during this final period before the present system ends. Many of our brothers ans sisters are doing just that. This is evidence from the rapidly increasing number of pioneers. Yes, since the number pf 1973 there have been new peaks every month. Now, there are 20.394 regular and special pioneers in the United States, an all-time peak. That is 5.190 more than there were in february 1973! A 34-percent increase! Does that not warm our hearts? Reports are heard of brothers selling their homes an property and planning to finish out the rest of their days in this old system in the pioneer service. Certainly this is a fine way to spread the short time remaining before the wicked world´s order´s end - 1 John 2:17 (1974, ”Kingdom Ministry”, s 3)

"Today there is a great crowd of people who are confident that a destruction of even greater magnitude is now imminent. The evidence is that Jesus prophecy will shortly have a major fulfillment. upon this entire system of things. This has been a major factor in influencing many couples to decide not to have children at this time. They have chosen to remain childless so that they would be less encumbered to carry out the instructions of Jesus Christ to preach the good news of God´s kingdom earth wide before the end of this system comes" (1974, Awake, 8 nov, s 11)

Jupp den första är det

Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Sedan sommaren 1973 har det varit nya rekord i antalet pionjärer varje månad. För närvarande finns det 754 reguljära pionjärer i Sverige, ett alla tiders rekord. Detta är 222 fler än det var i mars 1973! En ökning med 42 procent! Värmer inte detta våra hjärtan? Vi hör talas om bröder som säljer sina hus och sin egendom och planerar att tjäna som pionjärer resten av sina dagar i denna gamla ordning. Detta är sannerligen ett förträffligt sätt att använda den korta tid som återstår innan den onda världen når sitt slut. – 1 Joh. 2: 17.

Tjänsten för Guds rike, maj 1974

Om Sällskapet inte seriöst trodde på 1975 så är det väl närmast oansvarigt att uppmuntra till detta? I stället borde de väl ha manat till försiktighet och att inte förhasta sig, med någon hänvisning till att ingen kan veta säkert?

Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Nej från "Tjänsten för Guds Rike" ett månadsblad på 4 sidor som de som är "förkunnare" får. Eller fick, vet inte hur det är i dag. Tror att bladet har ändrat namn senare.

Heter "Tjänsten för Guds kungarike" nu. Har även ändrat upplägg en aning till att varje sida gäller för en separat vecka.
2009-04-20, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Gitte, Bella Donna och Rottweilern..

Jag måste bara fråga.. varför bryr ni er så mycket?

Har ni varit JV eller?

Bara undrar..

Jag har varit ett odöpt vittne. Och varför bryr jag mig så mycket....Bra fråga. Egentligen borde jag följa min egen uppmaning och låta alla tro som de vill.

EDIT: Jag kanske kan besvara din fråga lite bättre senare, är lite stressad just nu!
Senast redigerad av Bella_Donna 2009-04-20 kl. 17:20.
2009-04-20, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Tänkte att vi kunde ha en slags frågelåda, om ni har några frågor rörande Jehovas Vittnen, kan jag besvara dom. Jag har en diger erfarenhet av rörelsen, om man säger så.

Ungefär 90% av min släkt är Jehovas Vittnen och jag själv gick på mötena tills jag var 16år. Därför har jag heller inte så bra kontakt med mina släktingar, för att ag själv inte är ett vittne. Mina föräldrar träffar jag dock ibland. Jag tror att jag kan svara med en objektivitet, eftersom jag har kunskapen, men inte är med i rörelsen.

Fråga på!

Varför gav du upp så här på mållinjen?
2009-04-20, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Jag har varit ett odöpt vittne. Och varför bryr jag mig så mycket....Bra fråga. Egentligen borde jag följa min egen uppmaning och låta alla tro som de vill.

EDIT: Jag kanske kan besvara din fråga lite bättre senare, är lite stressad just nu!

Du ser innerst inne att du var på rätt väg.

http://www.watchtower.org/z/kt/article_01.htm
2009-04-20, 18:28
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Politik - Antingen röstar man på ett parti eller ett annat, man kan inte rösta på båda, eller hur? Antingen röstar man på Teokrati
(Gudsstyre) eller på Demokrati (människostyre).

Rösta?? Glömde jag be om hänvisning till Bibeln?

Citat:
Predikaren 7:9 Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta
på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har
haft makt över människa till hennes skada.

Så du lever helt laglöst alltså? Inga regler satta av människor som du måste följa?

Citat:
Matteus 26: 52*Då sade Jesus till honom: ”För tillbaka ditt svärd till
dess plats, ty alla som tar till svärd skall gå under genom svärd.

Jag kan inte se att Jesus fördömde dödande....tvärtom, det ser du ju i
texten du la in. "Den som tar till svärd ska dödas med svärd"

Och officern i Kapernaum levde inte fel enligt Jesus, tvärtom så
fick han beröm för sin tro.

När Jesus sände ut lärjungarna sa Han att den som inte hade ett svärd
skulle köpa ett om det så skulle kosta att sälja sin mantel för att få råd.

Och vad sa Johannes till soldaterna...inte att dom skulle sluta med
det jobbet dom hade utan:
Luk 3: 14 Även soldater frågade honom: "Och vi, vad skall vi göra?"
Han svarade dem: "Våldför er inte på någon och pressa inte ut pengar
från någon, utan nöj er med er lön!"

alltså:dom ska inte missbruka sin ställning utan vara troende soldater.

Citat:
1 Moseboken 9:6 Den som utgjuter människoblod, av människor skall hans
eget blod utgjutas, ty Gud gjorde människan till sin avbild.

Om du ska leva efter GT och lyda Gud så bör du både stena och skjuta folk.
"2Mos 21:29, 3Mos 20:27, 2Mos 19:13.

Hur går det ihop med dina åsikter??

Citat:
Uppenbarelseboken 13:10 Om någon är ämnad för fångenskap, så går han
bort i fångenskap. Om någon dödar med svärd, måste han dödas med svärd.
Här behövs de heligas uthållighet och tro.

Se, igen står det dödas med svärd.

Citat:
Predika - Hela Jesu liv går ut på att förkunna att Guds Rike har
kommit nära...

Fel.

Lukas 17:20 Då Jesus blev tillfrågad av fariseerna när Guds rike
skulle komma svarade han dem: "Guds rike kommer inte så att man kan
se det med ögonen. 21 Inte heller skall man kunna säga: Se, här är det,
eller: Där är det. Ty se, Guds rike är mitt ibland er."
2009-04-20, 18:39
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Rösta?? Glömde jag be om hänvisning till Bibeln?

Så du lever helt laglöst alltså? Inga regler satta av människor som du måste följa?

Jag kan inte se att Jesus fördömde dödande....tvärtom, det ser du ju i
texten du la in. "Den som tar till svärd ska dödas med svärd"

Och officern i Kapernaum levde inte fel enligt Jesus, tvärtom så
fick han beröm för sin tro.

När Jesus sände ut lärjungarna sa Han att den som inte hade ett svärd
skulle köpa ett om det så skulle kosta att sälja sin mantel för att få råd.

Och vad sa Johannes till soldaterna...inte att dom skulle sluta med
det jobbet dom hade utan:
Luk 3: 14 Även soldater frågade honom: "Och vi, vad skall vi göra?"
Han svarade dem: "Våldför er inte på någon och pressa inte ut pengar
från någon, utan nöj er med er lön!"

alltså:dom ska inte missbruka sin ställning utan vara troende soldater.

Om du ska leva efter GT och lyda Gud så bör du både stena och skjuta folk.
"2Mos 21:29, 3Mos 20:27, 2Mos 19:13.

Hur går det ihop med dina åsikter??

Se, igen står det dödas med svärd.

Fel.

Lukas 17:20 Då Jesus blev tillfrågad av fariseerna när Guds rike
skulle komma svarade han dem: "Guds rike kommer inte så att man kan
se det med ögonen. 21 Inte heller skall man kunna säga: Se, här är det,
eller: Där är det. Ty se, Guds rike är mitt ibland er."

Mycket utav det som du säger foto håller jag faktiskt med dig om. Men när det kommer till Jesus och vad han ansåg om mord, så räcker det med att läsa Johannesevangeliet 8:38-44 och Matteus 5:22! Jag fattar inte hur ni kan få till det att man som kristen får mörda, när Jesus sade att den som blir vred på sin broder är en mördare i hjärtat. Hur kan man då mörda som kristen?

Jag vill även tillägga detta, att en mördare får förlåtelse för sina sina synder om han verkligen ångrar sig och vill sluta upp med att mörda andra människor. Men jag är tveksam till att det är okey att mörda på nåden! "OBS Säg gärna till om jag har missuppfattat, och vore tacksam om du kunde rätta mig, ifall jag missuppfattade dig) Och i krig så tar man livet av folk. Då det kommer till krigsfrågan står jag faktiskt på Jehova vittnens sida!
Senast redigerad av Rottweilern 2009-04-20 kl. 18:41.
2009-04-20, 18:51
Medlem
fotos avatar
Citat:
Mycket utav det som du säger foto håller jag faktiskt med dig om. Men när det kommer till Jesus och vad han ansåg om mord, så räcker det med att läsa Johannesevangeliet 8:38-44 och Matteus 5:22! Jag fattar inte hur ni kan få till det att man som kristen får mörda, när Jesus sade att den som blir vred på sin broder är en mördare i hjärtat. Hur kan man då mörda som kristen?

Jag vill även tillägga detta, att en mördare får förlåtelse för sina sina synder om han verkligen ångrar sig och vill sluta upp med att mörda andra människor. Men jag är tveksam till att det är okey att mörda på nåden! "OBS Säg gärna till om jag har missuppfattat, och vore tacksam om du kunde rätta mig, ifall jag missuppfattade dig) Och i krig så tar man livet av folk. Då det kommer till krigsfrågan står jag faktiskt på Jehova vittnens sida!

Nej vi får inte mörda eller synda på nåden. Men vi kan inte blunda för vad Jesus säger, jag menar varför köpa svärd och ta med sig om dom inte får användas? Vad jag vill ha sagt är att det står absolut ingenstans att Jesus är emot krig, det talar mer för motsatsen. Men som enskild får vi givetvis inte mörda någon.
2009-04-20, 18:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna

Jag tror att jag har fått svar
2009-04-20, 18:56
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Nej vi får inte mörda eller synda på nåden. Men vi kan inte blunda för vad Jesus säger, jag menar varför köpa svärd och ta med sig om dom inte får användas? Vad jag vill ha sagt är att det står absolut ingenstans att Jesus är emot krig, det talar mer för motsatsen. Men som enskild får vi givetvis inte mörda någon.

Med tanke på din gravt annorlunda inställning till allt med bibeln och Jesus så har vi inte så mycket gemensamt. Jag respekterar din tro och hoppas att du kan respektera min!
2009-04-20, 19:01
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:

Men vad är skillnad på att mörda en enskild och att mörda i krig då? För mig är mord att ta livet av en annan människa, och detta är oerhört vanligt i krig. Och Jesus sade även att vi har mördat våran broder i hjärtat OM vi blir vred på honom. Just idag så pågår ju ett andligt krig, och detta skall vi utkämpa med hjälpen vi får av Jesus. Men att utkämpa ett jordiskt krig där man slaktar folk, det klingar fel i mina öron!

BAAAH Jag tvingas editera hela tiden, skriver fel jääämt!:P
Senast redigerad av Rottweilern 2009-04-20 kl. 19:03.
2009-04-20, 19:11
Medlem
fotos avatar
Citat:
Men vad är skillnad på att mörda en enskild och att mörda i krig då? För mig är mord att ta livet av en annan människa, och detta är oerhört vanligt i krig. Och Jesus sade även att vi har mördat våran broder i hjärtat OM vi blir vred på honom. Just idag så pågår ju ett andligt krig, och detta skall vi utkämpa med hjälpen vi får av Jesus. Men att utkämpa ett jordiskt krig där man slaktar folk, det klingar fel i mina öron!

BAAAH Jag tvingas editera hela tiden, skriver fel jääämt!:P

Jag vet inte vad skillnaden är. Jag ser bara det som står och man får inte plocka bort nåt i Bibeln bara för att det inte passar. Eller hur?

Varken Jesus eller Johannes fördömde officerare eller soldater och Jesus tycker att svärd är viktigare än mantel på färden. Man borde ju tycka att Jesus som uppmanade till frid och fred inte ska välja svärd men så står det. Inget jag kan göra åt...
2009-04-20, 19:13
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Med tanke på din gravt annorlunda inställning till allt med bibeln och Jesus så har vi inte så mycket gemensamt. Jag respekterar din tro och hoppas att du kan respektera min!

Du har ju inte fattat att det är Jesus som uppmanar att köpa svärd. Blundar du för det eller? Typiskt jv att bara läsa det som passar

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in