Citat:
Ursprungligen postat av anti-tanti
Hej på er!
Jag ska skriva detta så tydligt och klart som jag kan, men då jag läst en del av tråden bakåt är jag nu i ett känslosvall.
Först och främst läste jag lite statestik om JV skrivet av Malmohenke. Ang detta att "dopet sker dock som regel tidigast i sena tonåren." Den oskrivna regeln har jag aldrig hört talas om. Under min uppväxt har jag otaliga gånger läst/hört om barn alltfrån 5 år som döpt sig. Min egentliga undran här är hur det kan vara möjligt att barn får döpa sig med ett sådant ansvar det medför? Jesus själv var över 30 när han döpte sig medans inom JV är det tillåtet långt ner i åldrarna. Och nu pratar vi inte om ett traditionellt dop, som i svenska kyrkan, utan något som ska följa en resten av livet och om man inte gör som JV säger är man utesluten, ett straff som ska vara livstid, utesluten av sin "familj".( Självklart kan man gå på mötena, ångra sig och bli återupptagen, men om man utvecklat en annan syn på saken och fortfarande tror på Jehova då?)
Hur är det tänkt att ett barn ska kunna ta ett sådant ansvar, en sådan börda när tex en 19åring som mördade en 15åring nyligen fick 9 års straff för det han gjorde.ETT TIDSBESTÄMT STRAFF! Hur kan barnet som växer upp och utvecklar egna tankar hållas med ett livslångt straff i form av att behandlas som en död? Och då spelar det ingen roll vad man gjort för att bli utesluten, exemplena kan vara många. Tex detta med att man i tonåren upptäcker att församlingen är inte sådana man vill befatta sig med, fördömande, uteslutande tillåmed mot sina egna, alltid en tävling om vem som gjort mest i tjänsten, vem som lämnat flest traktat, vem som får sitta med de "coola" i församlingen... Sådana saker. Det har absolut ingenting med vad man tror på att göra, för fast i sin tro kan man vara utan en församling oxå.
Den Gud som jag själv tror på är ingen ond Gud. Hur kan då den mänskliga organisationen JV som kallar sig Den enda sanna religionen, Guds utvalda folk syssla med uteslutning ens en gång? Och folk som är i organisationen må dåligt pga att de har egna tankar?
Hejsan!
Jag har nog aldrig hört om att en 5-åring döpt sig...det krävs att man går igenom en
hel del frågor innan man blir kvalificerad för dop, så jag har mkt svårt att tro att detta stämmer.
Uteslutning är för att få den uteslutne att inse allvaret i sin handling och få denne att tänka till.
Personen lär inte ändra handlingssätt om alla runt omkring honom/henne fortsätter vara som vanligt. Att man bara ignorerar ett felaktigt handlingssätt är inte (heller?) kärleksfullt.
Ett exempel ur en annan sida i livet: Ett par kanske har fått problem och kvinnan i förhållandet kanske inte kan leva med sin man pga att han är ryslig i humöret...och hur hon än försöker få honom att förstå och lyssna så vill han inte ändra sig och bli mer behärskad.
Till slut kanske hon måste tala om för mannen att hon behöver flytta iväg ett tag. För att ge honom en chans att komma på hur han vill göra -vill han fortsätta genom att göra det som krävs för förhållandet...eller vill han det inte. Hon vill fortsätta men kan det inte så länge mannen inte tar sitt ansvar till att få det att fungera.
Så hon lämnar honom en tid för att han kanske förhoppningsvis ska komma på att han vill fortsätta.
Ibland måste det till drastiska åtgärder för att få vissa att vakna till.
Så även när det gäller uteslutning.