2008-09-29, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
"Mina barn, nu är den yttersta tiden. I haven ju hört att en antikrist skall komma, och redan hava många antikrister uppstått; därav förstå vi att den yttersta tiden är inne." (1 Joh. 2:18)

Med andra ord ca 70 e.Kr. Vad får JVs att få det till att det är denna tiden det handlar om?

Därför att det finns en större uppfyllelse på profetiorna. Om du läser sammanhang och ngt mer än en vers.
2008-09-29, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lar_bert
Raymond Franz nämner det i "Samvetskris". Rutherford kallade till sig bl.a. Fred Franz (Raymonds farbror) och några andra han hade förtroende för. Fred har nämnt det någon gång i ett tal också.

Åh, jag ska knalla bort till biblioteket i morgon och låna den där boken.
2008-09-29, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anti-tanti
Hej på er!
Jag ska skriva detta så tydligt och klart som jag kan, men då jag läst en del av tråden bakåt är jag nu i ett känslosvall.

Först och främst läste jag lite statestik om JV skrivet av Malmohenke. Ang detta att "dopet sker dock som regel tidigast i sena tonåren." Den oskrivna regeln har jag aldrig hört talas om. Under min uppväxt har jag otaliga gånger läst/hört om barn alltfrån 5 år som döpt sig. Min egentliga undran här är hur det kan vara möjligt att barn får döpa sig med ett sådant ansvar det medför? Jesus själv var över 30 när han döpte sig medans inom JV är det tillåtet långt ner i åldrarna. Och nu pratar vi inte om ett traditionellt dop, som i svenska kyrkan, utan något som ska följa en resten av livet och om man inte gör som JV säger är man utesluten, ett straff som ska vara livstid, utesluten av sin "familj".( Självklart kan man gå på mötena, ångra sig och bli återupptagen, men om man utvecklat en annan syn på saken och fortfarande tror på Jehova då?)
Hur är det tänkt att ett barn ska kunna ta ett sådant ansvar, en sådan börda när tex en 19åring som mördade en 15åring nyligen fick 9 års straff för det han gjorde.ETT TIDSBESTÄMT STRAFF! Hur kan barnet som växer upp och utvecklar egna tankar hållas med ett livslångt straff i form av att behandlas som en död? Och då spelar det ingen roll vad man gjort för att bli utesluten, exemplena kan vara många. Tex detta med att man i tonåren upptäcker att församlingen är inte sådana man vill befatta sig med, fördömande, uteslutande tillåmed mot sina egna, alltid en tävling om vem som gjort mest i tjänsten, vem som lämnat flest traktat, vem som får sitta med de "coola" i församlingen... Sådana saker. Det har absolut ingenting med vad man tror på att göra, för fast i sin tro kan man vara utan en församling oxå.

Den Gud som jag själv tror på är ingen ond Gud. Hur kan då den mänskliga organisationen JV som kallar sig Den enda sanna religionen, Guds utvalda folk syssla med uteslutning ens en gång? Och folk som är i organisationen må dåligt pga att de har egna tankar?

Hejsan!
Jag har nog aldrig hört om att en 5-åring döpt sig...det krävs att man går igenom en hel del frågor innan man blir kvalificerad för dop, så jag har mkt svårt att tro att detta stämmer.

Uteslutning är för att få den uteslutne att inse allvaret i sin handling och få denne att tänka till.
Personen lär inte ändra handlingssätt om alla runt omkring honom/henne fortsätter vara som vanligt. Att man bara ignorerar ett felaktigt handlingssätt är inte (heller?) kärleksfullt.
Ett exempel ur en annan sida i livet: Ett par kanske har fått problem och kvinnan i förhållandet kanske inte kan leva med sin man pga att han är ryslig i humöret...och hur hon än försöker få honom att förstå och lyssna så vill han inte ändra sig och bli mer behärskad.
Till slut kanske hon måste tala om för mannen att hon behöver flytta iväg ett tag. För att ge honom en chans att komma på hur han vill göra -vill han fortsätta genom att göra det som krävs för förhållandet...eller vill han det inte. Hon vill fortsätta men kan det inte så länge mannen inte tar sitt ansvar till att få det att fungera.
Så hon lämnar honom en tid för att han kanske förhoppningsvis ska komma på att han vill fortsätta.

Ibland måste det till drastiska åtgärder för att få vissa att vakna till.
Så även när det gäller uteslutning.
2008-09-29, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Jag frågade Leviticus om Jv:s tidigare profetior men han förnekade att det skulle vara sant. Att det finns klara bevis för detta var inte intressant för nutidens Jv, alltså är de det nya ljuset som alltid gäller. Det gamla ljuset har slocknat men ibland så tänder man det också. Ett hattande utan dess like. Snart dammar man väl av pyramidmätningar och annan skåpmat från Jv:s tidigare historia.

Vad exakt har jag förnekat nu då?.....

Alla årtal som tagits upp här?

Tror inte att pyramiderna blir på tapaten igen. Det va bara Russell som ägnade sig åt det.
2008-09-29, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godhead
Tja !

Ja det kanske är det här folk syftar på när man menar att JV är hjärntvättade/indoktrinerade ? Därför så blir ju tron aldrig personlig, utan det du tror på är faktiskt någon annans tro, nämligen de personer som är ansvariga för det som utges. Ett bra exempel tycker jag är IsgrimnuR. Jag blev nästan illa berörd och skrämd när jag läste hans inlägg...

Däremot finns det flera JV i tråden som har ett i förhållande sett något som kan kallas eget tänkande, om än begränsat.

Ja nu hann ju jag som sagt bara prata med ett JV 4-5ggr angående bibeln, men när jag pratade med den här Pastorn så skedde precis som du nämner en hel del uppvaknanden och jag ifrågasatte i samma veva om Gud verkligen kan vara sån som han beskrivits ?

Klart den kan bli personlig. Man måste dock studera bibeln och se att det man tror kommer därifrån.
Och den ansvarige för den boken är väl som du vet Gud.
2008-09-29, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jaha, det tror du att jag har....

De som du räknar upp här som antikrister och att JV skulle pekat speciellt på dem stämmer inte.

JV menar att alla som inte tror att Jesus är Guds Son är "anti"-krister.

Nordlandskonungen var Sovjet en gång i tiden, men nu finns det ingen sådan kung. Kommer att dyka upp igen precis innan Harmageddon (i form av hittills okänt land) och gå i spetsen mot alla religiösa och sist mot JV.
Sydlandskungen är dock fortfarande Angloamerika.

Jaha men problemet är ju att USA ligger på NORRA halvklotet!!??
Allt tyder på att skribenterna menade Egypten med sydlandskonungen. Ännu ett missförstånd av Jv. Tycker du inte att Jv om man nu får nytt ljus från guden får rätt dålig info? Var ska det nya okända landet komma ifrån då?
2008-09-30, 10:49
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Därför att det finns en större uppfyllelse på profetiorna. Om du läser sammanhang och ngt mer än en vers.
Upplys mig mister.
2008-09-30, 10:50
Medlem
schabo-labos avatar
Prince knackar dörr

Ytterligare en som är med och lovordar "sanningen".
Citat:
– Jag känner mig fri, säger artisten som 2001 gick med i Jehovas vittnen.

Och Prince – som gång chockade med låtar som ”Darling Nikki”, ”Do me, baby” och ”Sexy MF” – kan i dag kan gå runt och knacka dörr med Jehovas Bibel i famnen.
http://www.aftonbladet.se/nojesliv/klick/article3409214.ab
2008-09-30, 13:40
Medlem
lar_berts avatar
Citat:
He he, jag gick igenom punkterna, de va träffande (!?) och kul!

Ja, lite självironi får man ju ha. Men många av punkterna kan faktiskt passa in på kristna över huvud taget.
2008-09-30, 14:53
Medlem
Citat:
Vad exakt har jag förnekat nu då?.....

Alla årtal som tagits upp här?

Tror inte att pyramiderna blir på tapaten igen. Det va bara Russell som ägnade sig åt det.

Profetiorna om jordens undergång 1914, 1918, 1925, diverse år på 40-talet, 1975 osv...
2008-09-30, 15:43
Medlem
schabo-labos avatar
Om nu Satan styr

Om nu Satan styr allt som händer i världen så är han även ansvarig för förbättrad sjukvård, mänskliga rättigheter, slaveriets avskaffande, juridisk rättvisa, störtande av diktatorer, hjälp till katastrofoffer, tekniska framsteg, grannsamverkan osv. Då gör han väl inte ett så tokigt jobb?
2008-09-30, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Om nu Satan styr allt som händer i världen så är han även ansvarig för förbättrad sjukvård, mänskliga rättigheter, slaveriets avskaffande, juridisk rättvisa, störtande av diktatorer, hjälp till katastrofoffer, tekniska framsteg, grannsamverkan osv. Då gör han väl inte ett så tokigt jobb?

Ja efter 1914 har ju humanismen och demokratin haft en fantastisk utveckling! Det kanske är det man menar med satan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in