2009-04-20, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Det är väldigt komiskt när ni skriver att jag inte har någon som helst koll på vad JV tror och samtidigt kommer med helt fel information om vad de tror. Det är nämligen så att jag frågar ett Vittne om det ni skriver. Jag frågar vad dom tror och hur dom ser på saken. Det borde ni också göra för bevisligen vet ni mindre om JV än ni tror.

Det är väldigt komiskt att du tror att du får en sann bild från ett JV. Det är rätt uppenbart att du presenteras den starkt tillrättalagda bild som JV vill visa utåt. Den bilden har alla som en gång varit övertygande JV varit med om att själva presentera.

Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Avfälliga är de som blivit uteslutna OCH motarbetar organisationen.

Ett lysande exempel på hur lurad du blir. Alla som känner organisationen vet att ALLA som lämnar av sakskäl stämplas som avfällingar oavsett om de någonsin mer ens pratar om saken.
2009-04-20, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Visst tar JV emot blod. Eller vissa bloddelar.
Inget JV har lyckats förklara för mig hur man kan hävda att man avhåller sig från blod, när flera blodbeståndsdelar är "en samvetssak".

Och det finns som du säger många kristna pacifister, JV är absolut inte ensamma där!

JV brukar ju gilla liknelser. Här är en ganska bra...(angående blodkomponenter och helblod):

"En stulen bil förblir stöldgods inte bara om den delas upp i "huvudkomponenter" i form av motor, kaross och transmission, utan också om dessa "huvudkomponenter" sedan delas upp i "fraktioner" - i förgasare, kolvar, bildörrar, motorhuv och kardan!"

Kopierat från:
http://www.geocities.com/Pipeline/Cliff/4313/blodet/blodet3.html

Det finns mycket intressant att läsa där om JVs inställning till blodet...
Senast redigerad av Bella_Donna 2009-04-20 kl. 15:43.
2009-04-20, 15:44
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch

Det stog ingenting om de 12000 i "#6228" Det handlade endast om talet 144000. Jag läste igenom alltihop, och kunde faktiskt inte finna beskrivningen av talet 12000. Även jag är intresserad av hur ni ser på det talet. Om 12000 skulle vara symbolisk så måste också 144000 vara symbolisk. Skall man ta det ordagrant så är det endast Judar födda inom de tolv judiska stammarna som 144000 hänvisas på, och alltså inga andra!
2009-04-20, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Det stog ingenting om de 12000 i "#6228" Det handlade endast om talet 144000. Jag läste igenom alltihop, och kunde faktiskt inte finna beskrivningen av talet 12000. Även jag är intresserad av hur ni ser på det talet. Om 12000 skulle vara symbolisk så måste också 144000 vara symbolisk. Skall man ta det ordagrant så är det endast Judar födda inom de tolv judiska stammarna som 144000 hänvisas på, och alltså inga andra!

Tack för att du tar upp det igen.
Jag orkade bara inte käbbla mer med henne i frågan, eftersom jag hade bestämt mig för att hålla mig till frågan om 1975 i dag.
2009-04-20, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
JV brukar ju gilla liknelser. Här är en ganska bra...(angående blodkomponenter och helblod):

"En stulen bil förblir stöldgods inte bara om den delas upp i "huvudkomponenter" i form av motor, kaross och transmission, utan också om dessa "huvudkomponenter" sedan delas upp i "fraktioner" - i förgasare, kolvar, bildörrar, motorhuv och kardan!"

Kopierat från:
http://www.geocities.com/Pipeline/Cliff/4313/blodet/blodet3.html

Det finns mycket intressant att läsa där om JVs inställning till blodet...

Jag kände redan till sidan, men bra att det läggs ut så vissa andra kan få läsa lite matnyttigt!
2009-04-20, 15:52
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Ja det där talar ju sitt tydliga språk. Om man sen kombinerar det med alla Sällskapets uttalanden om att det inte är några människors spekulationer i Vakttornet utan bara Guds tankar så blir det ännu tydligare.

Har du förresten tillgång till det som skrevs i "Tjänstebladet" i maj 1974, om jag inte minns fel? Där berömmer Sällskapet de vittnen som sålt sina hus och sagt upp sig från sina arbeten för att satsa på tjänsten den sista lilla tid som var kvar till Harmageddon. Det framhålls som ett fint exempel för andra att följa. Jag trodde att jag hade sparat ner det men kan inte hitta det just nu.

Menar du dessa?

"Yes, the end of this system is so very near! Is that not reason to increase our activity? In this regard we can learn something from a runner who puts on a final burst of speed near the finish of a race. Look at Jesus who apparently stepped up his activity during his final days on earth. In fact, over 27 percent of the material in the gosepls is devoted to just the last week o Jesus earthly ministry!--Matt. 21:1-27:50: luke 19:29:23:46: John 11:55-19:30. By carefully and prayerfully examining our own ciercumstances, we also may find that we can spend more time and energy in preaching during this final period before the present system ends. Many of our brothers ans sisters are doing just that. This is evidence from the rapidly increasing number of pioneers. Yes, since the number pf 1973 there have been new peaks every month. Now, there are 20.394 regular and special pioneers in the United States, an all-time peak. That is 5.190 more than there were in february 1973! A 34-percent increase! Does that not warm our hearts? Reports are heard of brothers selling their homes an property and planning to finish out the rest of their days in this old system in the pioneer service. Certainly this is a fine way to spread the short time remaining before the wicked world´s order´s end - 1 John 2:17 (1974, ”Kingdom Ministry”, s 3)

"Today there is a great crowd of people who are confident that a destruction of even greater magnitude is now imminent. The evidence is that Jesus prophecy will shortly have a major fulfillment. upon this entire system of things. This has been a major factor in influencing many couples to decide not to have children at this time. They have chosen to remain childless so that they would be less encumbered to carry out the instructions of Jesus Christ to preach the good news of God´s kingdom earth wide before the end of this system comes" (1974, Awake, 8 nov, s 11)
2009-04-20, 15:55
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Tack för att du tar upp det igen.
Jag orkade bara inte käbbla mer med henne i frågan, eftersom jag hade bestämt mig för att hålla mig till frågan om 1975 i dag.

hehe ibland blir det så!=) Måste säga att det oftast tar på energin att diskutera, men jag tycker samtidigt att det är intressant att diskutera med framför allt Jehovas vittnen, eftersom vi är så olika och ser saker på olika sätt. Vi har till och med olika syner på falska profetior. Det är inte bara Jesu gudomlighet och korset, utan också så mycket annat! =)

Jag föredrar att diskutera med Jehovas vittnen framför tex. Mormoner, kanske därför att mormonerna har en ännu annorlunda syn på kristendomen än vad j.v. har!=)
2009-04-20, 15:56
Bannlyst
Citat:

Jag kände redan till sidan, men bra att det läggs ut så vissa andra kan få läsa lite matnyttigt!

Ja, det skadar aldrig att lägga ut bra information en extra gång. Eller två. Eller så många gånger det behövs...
2009-04-20, 15:57
Bannlyst
Citat:
Menar du dessa?

"Yes, the end of this system is so very near! Is that not reason to increase our activity? In this regard we can learn something from a runner who puts on a final burst of speed near the finish of a race. Look at Jesus who apparently stepped up his activity during his final days on earth. In fact, over 27 percent of the material in the gosepls is devoted to just the last week o Jesus earthly ministry!--Matt. 21:1-27:50: luke 19:29:23:46: John 11:55-19:30. By carefully and prayerfully examining our own ciercumstances, we also may find that we can spend more time and energy in preaching during this final period before the present system ends. Many of our brothers ans sisters are doing just that. This is evidence from the rapidly increasing number of pioneers. Yes, since the number pf 1973 there have been new peaks every month. Now, there are 20.394 regular and special pioneers in the United States, an all-time peak. That is 5.190 more than there were in february 1973! A 34-percent increase! Does that not warm our hearts? Reports are heard of brothers selling their homes an property and planning to finish out the rest of their days in this old system in the pioneer service. Certainly this is a fine way to spread the short time remaining before the wicked world´s order´s end - 1 John 2:17 (1974, ”Kingdom Ministry”, s 3)

"Today there is a great crowd of people who are confident that a destruction of even greater magnitude is now imminent. The evidence is that Jesus prophecy will shortly have a major fulfillment. upon this entire system of things. This has been a major factor in influencing many couples to decide not to have children at this time. They have chosen to remain childless so that they would be less encumbered to carry out the instructions of Jesus Christ to preach the good news of God´s kingdom earth wide before the end of this system comes" (1974, Awake, 8 nov, s 11)

Undrar hur glada de som avstod från barn och familjeliv är i dag? Det är klart, slutet är ju ännu närmare nu, så helt förgäves var det förstås inte...
2009-04-20, 16:04
Medlem
Citat:
Menar du dessa?

Sedan sommaren 1973 har det varit nya rekord i antalet pionjärer varje månad. För närvarande finns det 754 reguljära pionjärer i Sverige, ett alla tiders rekord. Detta är 222 fler än det var i mars 1973! En ökning med 42 procent! Värmer inte detta våra hjärtan? Vi hör talas om bröder som säljer sina hus och sin egendom och planerar att tjäna som pionjärer resten av sina dagar i denna gamla ordning. Detta är sannerligen ett förträffligt sätt att använda den korta tid som återstår innan den onda världen når sitt slut. – 1 Joh. 2: 17.

Tjänsten för Guds rike, maj 1974
2009-04-20, 16:13
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Undrar hur glada de som avstod från barn och familjeliv är i dag? Det är klart, slutet är ju ännu närmare nu, så helt förgäves var det förstås inte...

Tycker det är väldigt sorgligt på sätt och vis! Men joo slutet kommer närmare dag för dag. Men jag tror inte att Gud vill att församlingen skall ge upp sina framtida planer, säga upp jobbet, sälja hemmen, inte skaffa barn osv. men samtidigt så vill han nog att vi skall vara förberedda på att Jesus kan komma tillbaka när som helst.
2009-04-20, 16:13
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Sedan sommaren 1973 har det varit nya rekord i antalet pionjärer varje månad. För närvarande finns det 754 reguljära pionjärer i Sverige, ett alla tiders rekord. Detta är 222 fler än det var i mars 1973! En ökning med 42 procent! Värmer inte detta våra hjärtan? Vi hör talas om bröder som säljer sina hus och sin egendom och planerar att tjäna som pionjärer resten av sina dagar i denna gamla ordning. Detta är sannerligen ett förträffligt sätt att använda den korta tid som återstår innan den onda världen når sitt slut. – 1 Joh. 2: 17.

Tjänsten för Guds rike, maj 1974

Är det ifrån Vakttornet?:P

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in