2008-08-12, 17:04
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Och vems sunda förnuft är det som skall råda när det uppstår konflikter. Ditt eller mitt eller ngn helt annans sunda förnuft

Det finns sedvanliga kriterier för hur man kan diskutera. Ett påstående i sig är inte sant bara för att det sägs utan det måste kunna bevisas om det inte bara handlar om en åsikt; den finns flera någorlunda utarbetade kriterier för vad vi kan anse som logiskt resonemang efter den värld vi alla delar osv. Många gånger slopas detta varvid jag finner all fortsatt diskussion meningslös.

Vill man förkasta alla kriterier för hur man kan resonera så anser jag att man ska vara ärlig och säga det. Jag tycker eller känner så här och det är sant för mig och borde vara det för er också. Så tycker jag många borde säga innan de diskuterar. Om någon vill slopa all form av logiskt resonemang så underlättar det för de andra debatörerna. Hade det gjorts inledningsvis så hade denna tråd aldrig varit så lång, vilket flera säkert vet och kör därför på som vanligt och lurar de andra.
Senast redigerad av TheLucky 2008-08-12 kl. 17:12.
2008-08-12, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Jag känner mig som en gammal farbror ibland när jag får undervisa en tant som dig i andlighet!

Eller
"Det är svårt även för mig, men jag försöker åtminstone behärska mig. Du lär inte vinna förtroende om du, (inget illa ment) framstår som en grälsjuk, pessimistisk trätmoster?"

" Din svenska är helt enkelt väldigt bristfällig och medioker. Tråkigt men sant"

"Den termen kanske inte brukas i dina kretsar. Feeding a child = Föder ett barn. Enkel grammatik som även du borde fatta"

"Jag ska skriva på enklare svenska så att du också förstår. Jag gör mig förstådd i alla fall. Ingen annan påpekade detta förutom just du. Surprise, surprise haha." (Detta ang uttrycket "föder barnen" som du helt lögnaktigt hävdar att jag inte förstod!

"*suck* du är verkligen en kritisk och misstänksam tant.. ..... Negativ person med negativt laddade ord. Ärligt talat Gitte du är den mest negativa människa jag träffat på!"

"Har du ingett något förtroende då när du hela tiden gjort bruk av en anklagande och negativ ton hela tiden om JV och deras trosuppfattning. Det är svårt även för mig, men jag försöker åtminstone behärska mig. Du lär inte vinna förtroende om du, (inget illa ment) framstår som en grälsjuk, pessimistisk trätmoster?"

Bara några av de nedsättande kommentarer du har haft om mig.
Så typiskt JV att när man inte kan försvara sig, så tar man till personangrepp!

Dessutom, eftersom du tydligen utgår från att jag är gammal och tant, så blir dina tillmälen diskriminerande.
Tror inte att du hade uttryckt dig riktigt lika nedsättande om du hade utgått från att jag var en herre i 40-årsåldern.

Mansgriseri alltså!

Tänker du kalla personer du träffar i tjänsten för "grälsjuka tanter" också?
2008-08-12, 17:34
Medlem
[quote=IsgrimnuR]Är inte jag en källa då? Jag studerar ju själv, och pratar med både en vän som studerar med mig samt att jag minst vid varje tillfälle på möten samtalar med äldstebröder.

Jag tycker det är rätt självklart att man ska tänka själv?
QUOTE]

Väntar fortfarande på en källhänvisning från Vakttornslitteraturen, som visa att man uppmuntrar till självständigt tänkande!
2008-08-12, 17:49
Medlem
Citat:
Som jag sa till Gitte i tidigare inlägg: DU kan inte tvinga på andra DITT samvete. DU vet inte efter vilka kriterier som den styrande kretsen utgår ifrån när dom fattar beslut. NÅGON måste fatta beslut i organisationen, eller? Jag fattar inte den här häxjakten på JV. Lever du själv som du lär?! Dags att börja sopa framför sin egen dörr kanske? Sluta döma andra så hårt. Dömer du dig själv lika hårt? Rannsakar du dig själv lika hårt? Näe, tänkte väl det. Det är lätt att sitta där och vara värdsligt präktig, där du själv sitter i det fördolda och tror att ingen ser dig. (what about God?) Har du ett rent samvete inför Gud? Det hade dom här vittnen som valde att inte trotsa Gud.

Igen så har du lyckats att läsa det du vill läsa. Tar inte till dig eller begrundar andras samvete grundat på deras egen tro. Nej, det MÅSTE vara en organisations fel, för dessa människor kan inte tänka själv. Jag idiotförklarar dig snart. Seriöst.

Sällskapet har INTE något ansvar för andra människors beslut i samvetsfrågor, det var då märkligt! Lägg ner, genast med dom där anklagelserna.

HUR kan Sällskapet åsamkat lidande när det är vittnen som tar sina EGNA beslut grundade på sina EGNA samveten? OM det nu hade varit så himla jobbigt, tror du verkligen inte att dom JV som stod inför döden hade hoppat av?! Vad ÄR det här för befängda idéer ni har?

Nu blir jag riktigt förbannad!

Dessa JV hade inte friheten att fatta egna beslut, eftersom fel beslut kunde leda till uteslutning.

Alltså, om jag var ett JV som behövde en ny njure, så kunde jag 1966 tacka ja till detta, leva, och vara kvar i församlingen.

Men om detta hade varit aktuellt 1969, så hade jag blivit utesluten om jag hade tacka ja. Eller så hade jag varit lojal mot Sällskapet, tacka nej, och dött.
Men 1981, då kunde jag åter få följa mitt eget samvete, få en njure, leva och vara kvar i församlingen.

Visst har Organisationen ett ansvar!
För du vill väl inte mena att det var Gud som ändrade sig under några år??
2008-08-12, 18:03
Medlem
Citat:
Och vems sunda förnuft är det som skall råda när det uppstår konflikter. Ditt eller mitt eller ngn helt annans sunda förnuft

Den troge och omdommesgille slavens?

Citat:
Jajamensan

Denne "slav" har inget annat bevis för att de är utvalda än sina egna ord!

JV läser inte gärna fortsättningen på det aktuella skriftstället Matt 24:45..
Men i vers 48 och framåt talas det om möjligheten att tjänaren är ond.

Värt att tänka på.
2008-08-12, 18:59
Medlem
[quote=Benny Hedning]
Citat:

Hade det inte varit jävligt mycket enklare för er gud att ge rätt ljus från början så att man slapp irra omkring i sitt mörker hela tiden? Som det är nu verkar det bara vara tomtebloss.

Sanningen ur bibeln uppenbaras i små portioner av Gud.
Det är det vettigaste att göra istället för att hälla allt över människorna och förvänta att det ska förstås.
Inte svårare än så.
2008-08-12, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lar_bert
Det här är en fråga som jag länge funderat på. Hur kommer det sig att medlemmar i Sv. Kyrkan, metodister, pingstvänner, frälsningsarmén m.fl. kan läsa Bibeln utan "tillbehör" som Vakttornet/Vakna och "Aid to Bible understanding" men att JV inte kan det? Det fanns tydligen en utbrytargrupp inom JV som på försök studerade Bibeln, bara Bibeln och ingenting annat än Bibeln. Gruppen blev naturligtvis kväst av Sällskapets inkvisition. Vad är man rädd för? Naturligtvis är det så att om medlemmarna själva läser Bibeln utan "tillbehör" så avslöjas Sällskapets lögner direkt.

Andra religiösa har oxå studiematerial som de läser ur.
2008-08-12, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte

Dessa människor hade inte syndat mot Gud om de hade fått de transplantationer de behövde.
Däremot hade de syndat mot Brooklyn-herrarnas felaktiga tolkningar! Och kanske blivit uteslutna.
För att de inte följde människobud.

Nej de hade antagligen inte syndat mot Gud om det sen blev en samvetsfråga. Som det är nuförtiden. Kan hålla med om att det är vansinnigt stora saker att bestämma om, speciellt när det senare ändras. Men vad skulle de gjort? Om de uppfattade en transplantation som fel att göra, skulle de ha blundat? Kanske kan finnas ärliga avsikter bakom det hela? Vad skulle de annars tänka sig tjäna på att människor förlorar livet? Jag funderar mycket på hur det egentligen är i frågan om blodet.
2008-08-12, 19:25
Medlem
Eberhard, du verkar ha mycket kunskap och det är intressant att läsa dina inlägg. Vilken anknytning till vittnena har du?

IsgrimnuR, du är duktig på att svara och försvara. Det ser ut som du studerat mycket och du har ett eget tänk till det hela. Jag är ett vittne men jag har för tillfället en del funderingar på livet och på sanningen. Jag har varit som du i fråga om säkerhet i tron men livet tar ibland underliga svängar. Jag önskar dig styrka att hålla fast. Egentligen är det inte så uppbyggande att vara här, men det är du väl medveten om.
2008-08-12, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaPuzzle
Nej de hade antagligen inte syndat mot Gud om det sen blev en samvetsfråga. Som det är nuförtiden. Kan hålla med om att det är vansinnigt stora saker att bestämma om, speciellt när det senare ändras. Men vad skulle de gjort? Om de uppfattade en transplantation som fel att göra, skulle de ha blundat? Kanske kan finnas ärliga avsikter bakom det hela? Vad skulle de annars tänka sig tjäna på att människor förlorar livet? Jag funderar mycket på hur det egentligen är i frågan om blodet.

Vad de skulle ha gjort?
Det är väl uppenbart.
Eftersom de från början, fram till 1968, ansåg att transplantationer var en samvetssak, så skulle de inte ha varit så snabba att ändra detta till en uppenbart felaktig tolkning, och hävda att det var en synd!
För att sedan få ändra tillbaka igen.

Det är tydligt att de inte hade någon gudomlig ledning i den här frågan.
2008-08-12, 20:58
Bannlyst
Citat:
Är inte jag en källa då? Jag studerar ju själv, och pratar med både en vän som studerar med mig samt att jag minst vid varje tillfälle på möten samtalar med äldstebröder.

Jag tycker det är rätt självklart att man ska tänka själv? Det är allmän praxis att man ska studera själv, för att se hur det förhåller sig till Guds tänke- och synsätt. Paulus nämnde samma sak, att även ifall man har fått råd ifrån de smorda bröder i styrande kretsen så ska man undersöka i Skrifterna för att förvissa sig om att det går i linje med Guds tänkesätt. (1 Thess. 5:21) Samma råd tillämpar dom i den styrande kretsen idag. Jag har koll, Gitte. Det sårar mig att du inte litar på mitt ord. Jag har hittills inte haft en enda anledning att ljuga för dig. När ska du börja lita på mig att jag talar sanning? Jag har inte för vana att ljuga, vare sig för främlingar som dig eller mina närmaste. Jag är uppvuxen med en strikt syn på ärlighet, och märk väl mina föräldrar är inga JV och har aldrig varit.

Kannibalism? Ska kolla upp hur det ligger till. Jag har ett gäng årgångar av både Vakttornet och Vakna! på datorn. Från -70 och framåt. Förresten. Du vet att blodet också räknas som ett organ? Så skillnaden mellan blodtransfusion och organtransplantation är hårfin. Tycker att du hänger dig för mycket vid vad som dryftades för 40 år sedan. Du måste tänka på att JV betraktar tron som en hypotes, dom är villiga till att göra ändringar till det bättre. Jag kopplar inte riktigt ditt resonemang? Ska man stå och stampa på samma fläck och stagnera även om man kommit på bättre lösningar? Det är så du ser det faktiskt.

Försök se det så här?: Om en läkare kommer på ett bättre och effektivare sätt att operera som kan rädda liv med högre procents chans för överlevnad, ska han då fortsätta operera på sitt gamla sätt eller anamma sitt nya tillvägagångssätt? Vad tycker du?

Är inte vi också källor? Du och andra vittnen säger alltid att vi som lämnat JV eller blivit uteslutna ljuger när vi berättar negativa saker om JV. Lustigt att vi är lögnare men ni alltid talar sanning...

En sak jag ofta tänkt på är att JV stolt pekar på att ni är "eniga" i er tro, att ni använder det faktum att alla vittnen i alla länder läser samma texter bevisar att det är Sanningen. Men om flera exJV:n berättar samma saker, negativa saker, bevisar det då inte att vi har rött? Enigheten i våra betättelser bevisar ju detta, inte sant?

Vilken anledning har vi att ljuga?

Nej, du tänker inte själv, IsgrimnuR . Om du använde dig av egna ord skulle jag kanske tro dig, men när du skriver exakt ordagrant som det står i Sällskapets litteratur blir det tydligt att det inte är du som talar, det är Sällskapet.

Jag tycker att frågan om organtransplantation är alltför stor för att bara skuffas undan med att "det var ju för 40 år sedan". Det handlade inte om att folk dog för att de ville vara lydiga mot Gud, de dog för att de ville vara lydiga mot Sällskapet och slippa bli uteslutna.
När du säger att det inte var Sällskapets ansvar att folk dog är du otroligt naiv, självklart var det Sällskapets ansvar! Bara några år innan var det en "samvetsfråga", plötsligt blev det helt förbjudet! Är det inte Sällskapets ansvar måste det vara Guds, för att Han inte kunde bestämma sig i frågan. Och du vill väl ändå inte kasta skulden på Honom?!
2008-08-12, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DaPuzzle

Ja, det är mycket bra frågor....

Blodfrågan är ju också oerhört komplicerad, numera kan man inte alls säga att JV "avhåller sig från blod" med tanke på alla "undantag" som finns. Och särskilt med tanke på hur det ser ut i Bulgarien i den frågan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in