2009-04-19, 22:08
Medlem
Govvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Vi är de enda som inte deltar i krig, inte deltar i politik, går från hus till hus precis som Jesus gjorde. Sen detaljer som inte ta emot blod, inte fira födelsedagar, utesluta syndare och hålla sig till bibelns moralnormer är något som särskiljer Jehovas Vittnen.

Det är därför jag har valt att bli ett Jehovas Vittne, jag vill följa Jesu fotspår så nära som möjligt och ser att JV är de enda som gör det!
Men i min mening är flera av de områden du nämner personliga områden som är upp till var och en, och inte något för församlingen. Flera av mina vänner i min församling skulle aldrig bruka ett vapen, men jag är redo att ta upp ett gevär och döda en person för att rädda tio. Det skulle ta emot, men jag skulle inte tveka. Vitsen är dock att det är upp till var och en beroende på hur de tolkar bibeln, men vad som är stärker gemenskapen är mångfalden. Men mångfald är inte något som JV eftersträvar, utan om man inte passar in i normen så är man inte längre välkommen.
2009-04-19, 22:22
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Äh kom igen nu det där blir bara löjligt. Det är så väl dokumenterat vad som gällde före 1975 så det är inget snack om saken. Nästan ALLA trodde på det. Undantag var såna som en äldre man som jag har pratat mycket med. Han blev utesluten 1971 därför att han pekade på att Harmageddon omöjligen kan komma 1975 för då skulle inte bibeln stämma som säger att det skulle komma när ingen väntar det. Han anklagades för att försöka lura vännerna att ta det lugnt.

Mina farföräldrar fick en massa skäll i församlingen för att de köpte en ny bil 1973. De ansågs ge andra ett dåligt exempel och anklagades för att inte tro på bibeln. Min pappa började gymnasiet 1974 och fick förklara sig för en kommitté av äldstebröder om "varför han gick emot bibeln". Det finns massor med JV som erkänner att det var så gott som tvunget att tro på 1975. De är ändå kvar som JV så det finns ingen anledning att de skulle ljuga om det.

Dessutom räcker det av kolla i litteraturen från 1966-1974 så blir det helt klart. Onödigt att hymla om det.

"Yes, the end of this system is so very near! Is that not reason to increase our activity? In this regard we can learn something from a runner who puts on a final burst of speed near the finish of a race. Look at Jesus who apparently stepped up his activity during his final days on earth. In fact, over 27 percent of the material in the gosepls is devoted to just the last week o Jesus earthly ministry!--Matt. 21:1-27:50: luke 19:29:23:46: John 11:55-19:30. By carefully and prayerfully examining our own ciercumstances, we also may find that we can spend more time and energy in preaching during this final period before the present system ends. Many of our brothers ans sisters are doing just that. This is evidence from the rapidly increasing number of pioneers. Yes, since the number pf 1973 there have been new peaks every month. Now, there are 20.394 regular and special pioneers in the United States, an all-time peak. That is 5.190 more than there were in february 1973! A 34-percent increase! Does that not warm our hearts? Reports are heard of brothers selling their homes an property and planning to finish out the rest of their days in this old system in the pioneer service. Certainly this is a fine way to spread the short time remaining before the wicked world´s order´s end - 1 John 2:17 (1974, ”Kingdom Ministry”, s 3)

"Today there is a great crowd of people who are confident that a destruction of even greater magnitude is now imminent. The evidence is that Jesus prophecy will shortly have a major fulfillment. upon this entire system of things. This has been a major factor in influencing many couples to decide not to have children at this time. They have chosen to remain childless so that they would be less encumbered to carry out the instructions of Jesus Christ to preach the good news of God´s kingdom earth wide before the end of this system comes" (1974, Awake, 8 nov, s 11)

Enligt mig så verkar dem rätt så säkra på att harmageddon skulle komma 1975. de övergav ju hus, och valde att inte skaffa barn pga. denna tro att Harmageddon skulle komma då!
Senast redigerad av Rottweilern 2009-04-19 kl. 22:29.
2009-04-19, 22:28
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Passa dig för att kalla andra förståndshandikappade. Du ger inte ett överdrivet intelligent intryck själv, som bara går i JVs ledband utan att förstå hälften av vad du själv spottar ur dig.

Varför ska jag passa mig för det? Det är väl åsiktsfrihet i landet och tycker jag vissa här verkar pantade så skriver jag det. Ni kommer med samma argument om och om igen, ganska tröttsamt. Skiter fullständigt i om folk här tycker jag verkar intelligent eller inte men jag försöker se saker och ting så objektivt som möjligt och mycket av det ni skriver är bara trams. När vissa av er borde erkänna att ni är ute och cyklar så upprepar ni era argument och skriver att jag inte har koll eller vet vad jag snackar om. Löjligt.

Citat:
JV plockar skriftställen helt ur sitt sammanhang när det passar dem. det hade du vetat om du haft förstånd att se det.

Nu skriver du indirekt att jag är dum i huvudet. Kan inte påstå att jag tar åt mig direkt men tack ändå. Att JV plockar ut skriftställen helt ur sitt sammanhang är trams. Jag kan lika gärna säga att Svenska kyrkan plockar skriftställen ur sitt sammanhang (om dom nu hittar i bibeln) Ge exempel på skriftställen som JV plockar ur sitt sammanhang, det vore intressant.

Citat:
Jo, du säger att det är helt okej att JV dödar folk med argumentet att andra gjort det. Nu gör du det igen. "Ska ni använda det som argument finns det andra som är mer skyldiga". Är du så dum att du inte ens begriper vad du själv skriver? Den meningen är ju ett solklart exempel på det jag säger. Du tycker att det inte gör något att ett antal människor dör varje år pga att JV tolkat skriftställen som att blodtransfusioner är förbjudna (men vissa blodbeståndsdelar går bra ). Din argumentationsteknik påminner starkt om dagisbarns..."Varför slog du Pelle?" "Pelle slog ju mig, då får jag slå honom!"

Du kallar mig dum och menar att min argumentationsteknik påminner om dagisbarn? Du måste tagit åt dig rejält av ordet "förståndshandikappade"?
Ja det är inte lätt när det är svårt. Du har verkligen svårt att fatta vad jag menar och jag tror inte du bryr dig. Eller är du så dum så du inte fattar, vilket kanske är mest troligt. Om du tycker att jag har skrivit att det är ok att ett antal människor dör så ser du i syner eller tagit nåt olämpligt medel. Religionen har orsakat många människors död och mycket lidande, JV ligger inte i topp på den listan om man säger så. Det måste vara många Religioner/religiösa samfund som du ogillar. Jag själv tycker att de flesta religioner/religiösa samfund mest är politik och ett sätt att kuva folk. Präster välsignar sina soldater som går ut i krig och dödar fiendens soldater som även dom är välsignade av sina präster. Ska du kritisera dödande så får du nog vidga dina vyer och inkludera all religion.

Citat:
Jag har pratat med många JV, jag var odöpt JV i flera år. Och nej, jag blev inte utesluten, jag lämnade själv. Men det du gör nu är exakt det JV gör: Anklagar avhoppare och uteslutna för att vara bittra...Trodde du att du var först med det?

Har jag påstått att du skulle vara avhoppare eller utesluten? Jag bryr mig inte ett skvatt om du nu skulle vara det eller inte, men om du nu inte är bitter så vad är du då? Jag kan inte påstå att jag gillar hur vissa religiösa (inga namn nämnda) agerar eller hur dessa ser på kvinnor men inte fan sitter jag o spyr galla över dom. Religion handlar om tro och övertygelse, och kultur och samhälle är olika runt om i världen. Vad har jag för rätt att säga att dom gör fel eller tror fel?

Citat:
Om du visste det allra minsta om JV skulle du känna till att de aldrig någonsin erkänner ett eget misstag. Vi kan ta 1975 som exempel, året då Harmageddon skulle komma enligt JV.

När, var och hur gick JV ut offentligt med detta? Skulle gärna vilja läsa detta själv. Om jag visste det allra minsta om JV? Du är komisk.

Citat:
Hade medlemmarna inte trott på att Harmageddon skulle komma 1975 hade de blivit uteslutna.

Är detta ännu ett påstående utan substans? Börjar bli många.
2009-04-19, 22:38
Medlem
ConDodgys avatar
Nu såg jag att ni skrivit angående 1975.

Det står fortfarande i Vakna/Vakttornet att "det är nära", att gud snart ska ingripa. Det har stått så i dessa tidskrifter ett tag då förstår jag. Ett exakt datum har aldrig stått?

Min mor döpte sig 1974 och hon reagerade inte ens över detta årtal. Ingen i den församlingen gjorde speciellt stor sak av det hela.
2009-04-19, 22:45
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Nu såg jag att ni skrivit angående 1975.

Det står fortfarande i Vakna/Vakttornet att "det är nära", att gud snart ska ingripa. Det har stått så i dessa tidskrifter ett tag då förstår jag. Ett exakt datum har aldrig stått?

Min mor döpte sig 1974 och hon reagerade inte ens över detta årtal. Ingen i den församlingen gjorde speciellt stor sak av det hela.

Skillnad på att skriva "nära" och att ange årtal! Vakttornet har gett ut ett flertal årtal under dess historia. 1874, Jesus skulle komma tillbaka. 1914, Jesus skulle komma tillbaka, 1915 Harmageddon skulle avslutas. 1975 Harmageddon skulle komma!

Och jo. Församlingarna gjorde stor sak, läs mitt förra inlägg där jag skrev ner ifrån Kingdom Ministry och Awakes publicering!
2009-04-19, 22:56
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Är det säkert att du inte är ett JV? Du låter verkligen som ett.

Jag låter hellre som ett JV än förståndshandikappad =) Skämt åsido, jag anser mig vara väldigt objektiv när det gäller detta ämne, kanske just på grund av att jag valde att lämna JV när jag var 14-15. De saker jag tycker verkar konstigt vill jag ha svar på varför det är som det är, och varför dom tror som dom gör. Jag är skeptisk till min personlighet och måste ha bevis för det mesta, annars har jag svårt att tro på det.

Men...Jag har även i hela mitt liv fått höra rykten om JV som i stort sett alltid bara är skitsnack. Mycket av det som skrivs här kan kategoriseras som just det. Ni som skriver negativt om JV får självklart göra det, men dom som läser ska också veta att mycket av det som skrivs här inte har någon direkt substans.

Citat:
Vad finns det att vara bitter på? På att man inte längre tillhör en falsk religion? Om man tror på det så stannar man väl kvar? Vad skulle vara problemet? Varför skulle man vara bitter för att man inte längre är lurad?
Det enda man kan bli lite "bitter" på är att Sällskapet har bestämt sig för att försöka sabba hela livet för dem som lämnar.

På vilket sätt försöker Sällskapet sabba för de som blivit uteslutna? Om du blir utesluten så låter dom dig vara. Du är aktiv motståndare till all falsk religion? Du måste ha mycket att göra.
2009-04-19, 23:01
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Skillnad på att skriva "nära" och att ange årtal! Vakttornet har gett ut ett flertal årtal under dess historia. 1874, Jesus skulle komma tillbaka. 1914, Jesus skulle komma tillbaka, 1915 Harmageddon skulle avslutas. 1975 Harmageddon skulle komma!

Och jo. Församlingarna gjorde stor sak, läs mitt förra inlägg där jag skrev ner ifrån Kingdom Ministry och Awakes publicering!

Ja, det är väl en jävla skillnad? =)

Var står det att dom gjorde stor sak av 1975? Som jag skrev så har det stått att tiden är nära så länge jag kan minnas. Visst var det folk som trodde att detta skulle inträffa då i och med att det gått 6000 år. I den texten du citerat står det att tiden är nära, det står inte när.

Sen vad någon trodde på 1800-talet eller början på 1900-talet har iallafall jag svårt att bry mig om.
Senast redigerad av ConDodgy 2009-04-19 kl. 23:08.
2009-04-19, 23:08
Medlem
Det märks att du inte känner till Jv så bra

Citat:
Ge dig. Adam och Eva var fullkomliga, resten är ofullkomliga (Jesus var kanske fullkomlig?). Ännu ett påhopp utan substans.

JV tror ju att det är Satan som styr världen och att de är dom enda som har den rätta tron, alla andra går i Satans koppel. (1 Joh. 5:19) Då är det kanske inte så konstigt att dom ser på saken på det sättet, men det är isåfall organisationerna som är avfall, inte människorna. Det står i bibeln att man ska älska sin fiende. Låter på dig som JV skulle tycka att andra människor är avfall och det är ju bara trams.

Är det fler religioner eller samfund som du är kritisk mot?

Det du skriver är struntprat. Du har helt klart ingen koll på vad Jv skriver och lär ut. Att alla utom Adam, Eva och Jesus varit ofullkomliga har aldrig ansetts vara någon förmildrande omständighet när det gäller alla andra rörelser som gör anspråk på att vara kristna och alla präster och predikanter. Alla sägs vara avfälliga och alla präster och predikanter sägs vara laglöshetens människa ansvariga för nästan allt ont. Ingen tillstymelse till förmildring genom någon ofullkomlighet. Påståenden om motsatsen är rent trams. Ofullkomlighet nämns aldrig någonsin i samband med kristna från andra rörelser.

Visst finns det andra samfund som jag är mycket kritisk mot, men detta är ju en tråd om Jv.

Finns det någon annan religion eller något annat samfund som du försvarar lika energiskt som du försvarar Jv?
2009-04-19, 23:15
Medlem
Citat:
Jag låter hellre som ett JV än förståndshandikappad =) Skämt åsido, jag anser mig vara väldigt objektiv när det gäller detta ämne, kanske just på grund av att jag valde att lämna JV när jag var 14-15. De saker jag tycker verkar konstigt vill jag ha svar på varför det är som det är, och varför dom tror som dom gör. Jag är skeptisk till min personlighet och måste ha bevis för det mesta, annars har jag svårt att tro på det.

Men...Jag har även i hela mitt liv fått höra rykten om JV som i stort sett alltid bara är skitsnack. Mycket av det som skrivs här kan kategoriseras som just det. Ni som skriver negativt om JV får självklart göra det, men dom som läser ska också veta att mycket av det som skrivs här inte har någon direkt substans.

Det är sant att det skrivs mycket skit om JV. Det är synd för det hindrar den sakliga kritiken att komma fram och gör ofta att det avfärdas av JV som är vana vid att höra osanningar om sin religion.

Jag var stenskeptisk till allt negativt som sades om JV. Därför var jag bombsäker på att det skulle vara en baggis att bevisa att JV hade den enda sanningen. Vi kan ju säga att jag blev grymt besviken.

Jag har en polare som lämnade JV i samma ålder som du. Han blev utkastad hemifrån och fick flytta till en släkting som inte var JV.

Citat:
På vilket sätt försöker Sällskapet sabba för de som blivit uteslutna? Om du blir utesluten så låter dom dig vara. Du är aktiv motståndare till all falsk religion? Du måste ha mycket att göra.

Genom att de tar ifrån den som hoppar av både familj och vänner. Det räcker inte för dem att de tror att den som lämnar kommer att dö för evigt i Harmageddon. De vill dessutom att resten av livet fram till dess ska bli så besvärligt som möjligt.
Jag ogillar all form av falsk religion. Men jag har inte kunskap nog för att uttala mig om alla de andra. Det får andra göra. Jag uttalar mig om den som jag känner utan och innan.
2009-04-19, 23:17
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ja, det är väl en jävla skillnad? =)

Var står det att dom gjorde stor sak av 1975? Som jag skrev så har det stått att tiden är nära så länge jag kan minnas. Visst var det folk som trodde att detta skulle inträffa då i och med att det gått 6000 år. I den texten du citerat står det att tiden är nära, det står inte när.

"'How Much Longer Will It Be?' 6,000 Years Completed in 1975 .. In what year, then, would the first 6,000 years of man's existence and also the first 6,000 years of God's rest day come to an end? The year 1975.. Hence, the fact that we are nearing the end of the first 6,000 years of man's existence is of great significance. Does God's rest day parallel the time man has been on earth since his creation? Apparently so. From the most reliable investigations of Bible chronology, harmonizing with many accepted dates of secular history, we find that Adam was created in the autumn of the year 4026 B.C.E. Sometime in that same year Eve could well have been created, directly after which God's rest day commenced .. There is another chronological indication that we are rapidly nearing the closing time for this wicked system of things. It is the fact that shortly, according to reliable Bible chronology, 6,000 years of human history will come to an end.. After six thousand years of toil and bondage to sin, sickness, death and Satan, mankind is due to enjoy a rest and is in dire need of a rest. (Heb. 4:1-11) Hence, the fact that we are nearing the end of the first 6,000 years of man's existence is of great significance.. In what year, then, would the first 6,000 years of man's existence and also the first 6,000 years of God's rest day come to an end? The year 1975. This is worthy of notice, particularly in view of the fact that the 'last days' began in 1914, and that the physical facts of our day in fulfillment of prophecy mark this as the last generation of this wicked world. So we can expect the immediate future to be filled with thrilling events for those who rest their faith in God and his promises. It means that within relatively few years we will witness the fulfillment of the remaining prophecies that have to do with the 'time of the end.'"
1966, AWAKE, 8 okt, 19-20

A worldwide jubilee approaching!”
“What will that mean? Nothing less than this, that Jehova God will cause liberty to the proclaimed throughout the whole earth to all its inhabitants.”
“Six thousand years of human existance closing”
“According to this trustworthy Bible chronology six thousand years from man’s creation will end in 1975, and the seventh period of a thousand years of human history will begin in the fall of 1975 C.E. So six thousand years of man’s existance on earth will soon be up, yes, within this generation.”
“How appropriate it would be for Jehovah God to make of this coming seventh period of a thousand years a sabbath period of rest and release, a great Jublilee sabbath for the proclaiming of liberty throughout the earth to all its inhabitants! This would be most timely for mankind. It would also be most fitting on God’s part, for, remember, mankind has yet ahead of it what the last book of the Holy Bible speaks of as the reign of Jesus Christ over earth for a thousand years, the millenieal reign of Christ … It would not be mere chance or accident but would be according to the loving purpose of Jehovah God for the reign of Jesus Christ, the “Lord of the sabbath,” to run parallel with the seventh millienium of man’s existence.”
1975: 6000: End of 6th 1,000 year day of man’s existence (in early autumn)

1966, “Life Everlasting”, sid 23, sid 24, sid 26, sid 29, sid 30, sid 35

Fifteen centuries ago the Roman Catholic "Saint" Augustine spoke of six thousand years of history and referred to the millennium as a "Sabbath," the seventh-day rest period. But he did not hold to this. For centuries now the Bible chronology as worked out by Archbishop James Ussher has been followed by both Catholics and Protestants. This chronology reckons that the first man Adam was created in the year 4004 before Christ, and so six thousand years of human existence on earth will end before this twentieth century ends, or in 1996 C.E. According to a more recent calculation of the Bible timetable, six thousand years of man's existence will end in the latter half of the year 1975, which is well within this century. The Bible millennium is ahead of us, and, according to the count of time and the events of world history, it is approaching. It is not ending, as Roman Catholic comments on the Bible would make us believe."
VT 1967, 15 april, sid 235

"WHY ARE YOU LOOKING FORWARD TO 1975? .. What about all this talk concerning the year 1975? Lively discussions, some based on speculation, have burst into flame during recent months among serious students of the Bible. Their interest has been kindled by the belief that 1975 will mark the end of 6,000 years of human history since Adam's creation. The nearness of such an important date indeed fires the imagination and presents unlimited possibilities for discussion.. of what benefit is this information to us today?.. why should we be any more interested in the date of Adam's creation than in the birth of King Tut?.. in the fall of the year 1975, a little over seven years from now .. it will be 6,000 years since the creation of Adam."
VT 1968, 15 aug, s 494
Senast redigerad av Rottweilern 2009-04-19 kl. 23:19.
2009-04-19, 23:24
Medlem
Rottweilerns avatar
"THE fact that fifty-four years of the period called the 'last days' have already gone by is highly significant. It means that only a few years, at most, remain before the corrupt system of things dominating the earth is destroyed by God...Even if we presume that youngsters 15 years of age would be perceptive enough to realize the import of what happened in 1914, it would still make the youngest of 'this generation' nearly 70 years old today. So the great majority of the generation to which Jesus was referring has already passed away in death. The remaining ones are approaching old age. And remember, Jesus said that the end of this wicked world would come before that generation passed away in death. This, of itself, tells us that the years left before the foretold end comes cannot be many. There is another way that helps confirm the fact that we are living in the final few years of this "time of the end." (Dan. 12:9) The Bible shows that we are nearing the end of a full 6,000 years of human history. What significance does this have?...Revelation chapter 20, verse 6, shows that God's heavenly kingdom will rule over the earth for one thousand years after the end of this system of things. That millennium will bring a sabbathlike res to the earth and all those then inhabiting it...How fitting it would be for God, following this pattern, to end man's misery after six thousand years of human rule and follow it with His glorious Kingdom rule for a thousand years...How can it be determined when 6,000 years of human history will end? According to reliable Bible chronology, Adam and Eve were created in 4026 .C.E...This would leave only seven more years from the autumn of 1968 to complete 6,000 full years of human history. That seven-year period will evidently finish in the autumn of the year 1975."
1968, Awake, okt 8, sid 13-14

"It is very appropriate for God to bring an end to man's rule...Those who submit to God's requirements will be protected by him through the coming Armageddon destruction of this system of things...After the end of this system of things, then what? A new day will dawn for the human family. Armageddon survivors will begin to enjoy all the benefits of a righteous new order...WHEN God puts an end to this present system of things shortly, it will pave the way for his clean new order for earth. Armageddon will rid the earth of war, violence, crime and injustice. Divisive governments, religions, and economic systems will be gone forever.”
1968, Awake, okt 8, sid 16

"We sincerely hope that you are the one who will open-mindedly consider the facts, and that your faith in God's justice and love and in the truth of his Word continues unaffected by the doubts and scoffing's of a world that blindly rushes on in a disastrous course. (2 Cor. 4:4; Matt. 15:14) This system of things is picking up speed in its downward plunge. Will you stay with it and take the consequences, or will you listen to the counsel of God's Word and abandon it? The time remaining for a decision is short. The opportunity is still before you, like the open door of the ark built by Noah before the flood, and like the open gates of Jerusalem when Rome's armies temporarily withdrew. But that door of opportunity will soon close for all time. Prompt action is vital if you would be among the happy survivors of this present system destruction. What can you do and what will it require of you?...LIKE a train about to plunge into an abyss, this system of things is about to plunge into destruction. Time is fast running out for it! If you had the right opportunity to jump from a train that was heading for certain destruction, would you not do so? True, it might cost you a severe bruising; you might leave behind some of your possessions and the people on the train, but you would save your life. What will cost you to have the hope of living through the end of this wicked system of things? What will you have to pay to gain life in God's new order?...Similarly, eternal life in God's new order will be a gift...That is the key to eternal life, the doing of God's will. All the conditions that must be met are included in that framework. So then, if you want to survive the end of this wicked world and be given the gift of eternal life in God's new system, you need to do God's will."
1968, Awake, okt 8, sid 23, 26, 27

"There is no substitute for this taking in of Bible knowledge. Your hope to gain eternal life depends upon it. 'This means everlasting life, their taking in knowledge of you, the only true God, and of the one whom you sent forth, Jesus Christ.' (John 17:3) Yes, the only way to survive the end of this wicked world and to gain life in God's new order is by doing God's will...The end of this wicked system is approaching rapidly. It is much later than most people realize. Hence, there is no time to lose in working for survival...Those who refuse to listen to God will not survive the end of this system. The Great Judge of all mankind now causes his wisdom to cry out and give warning...Do you want to be 'left over' in the earth when this wicked system is annihilated soon at Armageddon? (Daniel 2:44) Then begin taking in knowledge of God right away. How? By a systematic study of the Bible with those who love God's Word and who live by it. Write to Awake! Magazine and request such a Bible study in the privacy of your own home. A qualified minister, one of the Jehovah's witnesses, will be sent to show the most practical and beneficial way of understanding your Bible...You have no time to lose in making friends with God, because time is rapidly running out for this wicked system of things. It is very close to plunging into the chasm of Armageddon. Therefore, take steps quickly to work for survival and for eternal life in God's new order."
1968, Awake, okt 8, sid 28-29

“Christ’s Kingdom rule of a thousand years promises the finest conditions—conditions mankind has never known. Therefore, everyone should look for evidences of its approach with the greatest interest and anticipation. The Bible book of Revelation (chapters 20 and 21) reveals many of the good things that the thousand-year rule will bring. It also tells us that this millennium must be preceded immediately by the most destructive war in all human history. We can now see the political rulers or “kings of the entire inhabited earth” being gathered, under forces beyond human control, for that War of all wars, at the place called Har–Magedon.”
VT 1974, 1 juli, s 397
2009-04-19, 23:50
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det du skriver är struntprat. Du har helt klart ingen koll på vad Jv skriver och lär ut. Att alla utom Adam, Eva och Jesus varit ofullkomliga har aldrig ansetts vara någon förmildrande omständighet när det gäller alla andra rörelser som gör anspråk på att vara kristna och alla präster och predikanter. Alla sägs vara avfälliga och alla präster och predikanter sägs vara laglöshetens människa ansvariga för nästan allt ont. Ingen tillstymelse till förmildring genom någon ofullkomlighet. Påståenden om motsatsen är rent trams. Ofullkomlighet nämns aldrig någonsin i samband med kristna från andra rörelser.

Visst finns det andra samfund som jag är mycket kritisk mot, men detta är ju en tråd om Jv.

Finns det någon annan religion eller något annat samfund som du försvarar lika energiskt som du försvarar Jv?

Du skrev att JV ansåg att bara dom var ofullkomliga, resten av alla människor var avfall. Detta är skitsnack! ALLA människor är ofullkomliga. JV anser inte att människor som inte tillhör JV är avfall. Det var DU som skrev detta, inte jag.

Jag har inte snackat om någon förmildring på grund av ofullkomlighet. Alla människor är ofullkomliga oavsett vilken religion dom tillhör. Vet inte vad du dillar om nu, du menar att om ett JV gör fel så kan han/hon skylla på ofullkomlighet? Är det så du menar så har du FEL.

Självklart så tror JV att alla andra religioner är falsk religion, konstigt vore det annars. Jag fattar inte hur man kan tro att alla religioner har rätt. Att vi tillber samma gud fast på olika sätt, det är bara too much hippie for me. Präster och folk som följer falsk religion är ledda av satan och på fel väg (enligt JV) men kom inte och påstå att JV anser sig MER ofullkomliga eller kan spela ut ett ofullkomlighets-kort och få frisedel, och att det kan inte de som följer falsk religion...eller nåt liknande. Detta är svammel.

"...laglöshetens människa ansvariga för nästan allt ont." <-- Jahopp.

Avfälliga är de som blivit uteslutna OCH motarbetar organisationen.

Det är väldigt komiskt när ni skriver att jag inte har någon som helst koll på vad JV tror och samtidigt kommer med helt fel information om vad de tror. Det är nämligen så att jag frågar ett Vittne om det ni skriver. Jag frågar vad dom tror och hur dom ser på saken. Det borde ni också göra för bevisligen vet ni mindre om JV än ni tror.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in