2008-09-17, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Sammanfattningsvis kan man säga att alla är välkommna in i Jehovas organisation.

Jag har en nära slälting som blev shunnad eftersom har är homosexuell. JV släpper bara in de som är beredda att bli som alla andra käcka, uppklädda sektmedlemmar.
2008-09-17, 23:08
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waldemar Krabb
Jag har en nära slälting som blev shunnad eftersom har är homosexuell. JV släpper bara in de som är beredda att bli som alla andra käcka, uppklädda sektmedlemmar.
Jag tror de fördömmer homosexuella handlingar, ej att man är homosexuell.
2008-09-17, 23:58
Medlem
rönischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Jag tror de fördömmer homosexuella handlingar, ej att man är homosexuell.

Ok, så man får vara homosexuell men inte "göra något" med någon av samma kön. Eller menar du att J.V. skall "hjälpa" dem bli av med detta problem...Och hur hjälper dom dem, har man någon typ av exorsism eller dylikt?
2008-09-18, 00:02
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rönisch
Ok, så man får vara homosexuell men inte "göra något" med någon av samma kön. Eller menar du att J.V. skall "hjälpa" dem bli av med detta problem...Och hur hjälper dom dem, har man någon typ av exorsism eller dylikt?
JVs lösning är nog att du ber Gud om hjälp med dina brister och att du kämpar emot dina köttsliga lustar.

Enligt vad jag förstått det så får man alltså vara homosexuell i sinnet/hjärtat men man får ej utöva homosexuella handlingar, man är nog olämplig som äldste också. JV tror ju på att dessa drifter försvinner i paradiset.

Nån JV får rätta mig om jag har fel.
2008-09-18, 00:14
Medlem
rönischs avatar
Citat:
JVs lösning är nog att du ber Gud om hjälp med dina brister och att du kämpar emot dina köttsliga lustar.

Enligt vad jag förstått det så får man alltså vara homosexuell i sinnet/hjärtat men man får ej utöva homosexuella handlingar, man är nog olämplig som äldste också. JV tror ju på att dessa drifter försvinner i paradiset.

Nån JV får rätta mig om jag har fel.

Oki men varför tror J.V. att man fått den vridna läggningen från början? Många menar ju att dom sedan barnsben dratt sig till samma kön. Vad säger J.V. om detta? Att barnen är besatta av något eller vad.? Jag menar är inte alla barn rena och oskyldiga?
2008-09-18, 00:17
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rönisch
Oki men varför tror J.V. att man fått den vridna läggningen från början?
Har för mig att det var pga syndafallet i paradiset, när man bedrog Gud till förmån för satan, i paradiset var de fullkomliga precis som Jesus var på jorden. Men när de valde att bryta med Gud, började de åldras och sakterliga dö. Nånstans här kom homosexualiteten in.

Nån JV får fylla på här.
2008-09-18, 00:20
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Föräktenskapligt sexuellt umgänge, äktenskapsbrott, tidelag, incest och homosexualitet är allvarliga synder mot Gud. (3 Moseboken 18:6; Romarna 1:26, 27; 1 Korinthierna 6:9, 10)
Propagandan kan du läsa här om;
http://watchtower.org/z/rq/index.htm?article=article_11.htm
2008-09-18, 12:01
Medlem
Noetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Antal: Vi är fn ca 7 miljoner döpta förkunnare världen över, till detta kommer många som är sk odöpta förkunnare, dom har kommit en bra bit på vägen i sina bibelkunskaper och är ute och predikar budakapet. Dom är inte döpta än och därför inte "fullvärdiga medlemmar" om man nu skal se det så, men dom är inte mindre betydelsefulla för den sakens skull.

Bakgrund: Alla soters bakgrunder, en del har sanningen från barnsben genom sina föräldrar en del får den på senare år. Vi har fd advokater fd missbrukare fd präster fd muslimer osv osv.

Ålder: Alla åldrar är represnterade på mötena. Dopet sker dock som regel tidigast i sena tonåren.

Kön: Både böder och systrar, utan att ha belägg för det vill jag påstå att den kvinnliga delen överväger, iallafall i Sverige

Utbildning: Alltifrån dom som bara gått grundskolan till dom som har utbildat sig på högskola/univeritet.

Sammanfattningsvis kan man säga att alla är välkommna in i Jehovas organisation.

Tack, precis den info jag behövde
2008-09-18, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamo
Nja, det finns nog ganska många som inte är välkomna. Trots att man håller "offentliga" möten så kan t.ex. uteslutna eller s.k. "motståndare" nekas tillträde. Nuförtiden så får inte vem som helst prenumerera på vakttornet, så att "alla" är välkomna är nog en sanning med modifikation.

Och jag undrar om en transvestit skulle välkomnas med öppna armar?
Alla är absolut välkomna. Men sen måste alla rätta in sig i ledet. Och det ser man väl själv när man fått hjälp att läsa Bibeln på rätt sätt. Det är det jag tycker är obehagligt. Det viktigaste med att åka på möte är att ha rätta kläder och hälsa med "handslag" . Inte att man är där....
2008-09-18, 22:02
Medlem
Citat:
Har för mig att det var pga syndafallet i paradiset, när man bedrog Gud till förmån för satan, i paradiset var de fullkomliga precis som Jesus var på jorden. Men när de valde att bryta med Gud, började de åldras och sakterliga dö. Nånstans här kom homosexualiteten in.

Nån JV får fylla på här.

Med ofullkomlighetens inträde kom alla möjliga sexuella avvikelser.

Det är inte mer fel med homosexualitet än det tex är med heterosex innan äktenskapet.
2008-09-19, 15:00
Medlem
Dynamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaPuzzle
Alla är absolut välkomna. Men sen måste alla rätta in sig i ledet. Och det ser man väl själv när man fått hjälp att läsa Bibeln på rätt sätt. Det är det jag tycker är obehagligt. Det viktigaste med att åka på möte är att ha rätta kläder och hälsa med "handslag" . Inte att man är där....

Jo, visst är det som du skriver. Men det är just detta med att rätta in sig i ledet, som är förutsättningen. Sedan tror jag att många JV känner igen sig i din beskrivning, rätt kläder t.ex. verkar vara viktigare än att man verkligen bryr sig om sina bröder och systrar.
2008-09-20, 15:17
Medlem
schabo-labos avatar
Den nya Ungdomsboken... I kapitlet som handlar om hur man ska låta bli att tänka på sex berättades det om en ung man som bekände för sin pappa att han hade svårt att låta bli att onanera. Pappan berättade att han också haft svårt att låta bli när han var ung. Sonen blir så rörd att han börjar gråta!

Är inte det lite att gå över gränsen. Är inte det ett högst privat ämne som man inte sitter och gråter om med sin far, eller är jag ute och cyklar?

När det gäller onani talades det bara om söner och fäder som led av dessa begär. Betyder det att flickor inte har sexuella behov, eller är det helt ok för tjejer att onanera? När det talas om sex och tjejer står det tex. ” När en tjej villigt ger efter låter hon sig utnyttjas”, ”Efteråt kände jag min generad och skamsen. Jag hatade mig själv och jag hatade min pojkvän.”
Vad sänder det ut för signaler till unga systrar? Dom måste ju få en väldigt hämmad och skev syn på allt som har med sex att göra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in