2008-09-13, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godhead
Jag menar, det som du skriver ovan är väl i princip alla Kristna organisationer överens om inkl JV ? Inget specifikt för er mao. Och det du skriver, är inte det Jesus budskap till oss ( i stora drag vad jag förstått ), kärnan i den kristna tron ? Det är väl det här man ska fokusera på om man kallar sig Kristen ?

Därför tycker jag att när diskussioner kommer in på huruvida man får ta emot blod(eller vissa delar av det), ta emot organ, skärseldar, treenigheter, eller andra lite "udda" trosuppgifter som många organisationer hävdar etc. etc.så har man missat poängen bigtime. Det är i mina öron helt absurt att man är "körd" om man nu inte skulle tro på något av detta ? Till att börja med kräver det en viss intelligens för att ens kunna förstå det hela, som många människor inte ens har. Och intelligens är väl inget kriterie för att bli godkänd ?

Så jag kan hålla med om att Gud är tydlig, om man skulle hålla det du skrev ovan för Sanningen. För dessa punkter är väl alla människor överens om som tror på Kristendomen ?

Men som det är nu, kan man oundvikligen komma ifrån att det är otydligt. Jag tycker att 1200 organisationer världen över, och en tråd med 430 sidor (!) på FB talar sitt tydliga språk

Ja att Gud har haft vittnen i tusentals år är solklart. Men i och med att JV kom till runt 1800-talet, så har det väl inte funnits någon organisation innan dess som är "Guds rätta" med Sanningen och således ingen som haft den "rätta tron" ? Såvitt jag vet finns det t.ex ingen organisation som haft denna syn på blodet som ni har och som är central i er tro. Eller har alla Kristna förkunnare varit snett ute innan er ?

Uj du hade en del frågor igen, måste be att få återkomma när jag har det lugnare runt mig så jag kan tänka....

Försöker senare ikväll!
2008-09-13, 17:18
Medlem
Citat:
Hej !

Hehe jag förstår hur du menar. Men finns det en Gud, finns det väl bara en elefant ?

För att dra en parallell kan jag ta mig själv som exempel (OBS att jag varken är Gud eller elefant ). Det finns många människor som har lärt känna mig under årens lopp, alla på sitt sätt.

Mina nära och kära beskriver mig kanske som kärleksfull, omtänksam etc. etc. Sedan finns de som lärt känna mig genom t.ex idrotten och motståndarlag.
Där lär tongångarna gå annorlunda Sedan finns det flickvänner som jag har gjort slut med, då har jag varit känslokall, egoistisk etc. etc enligt dom.

Men det är ju fortfarande mig alla beskriver utifrån sina erfarenheter med mig, och sina egna erfarenheter/värderingar som de fått tidigare i sitt liv ? Jag är ju densamma.

Men det intressanta är, kan man egentligen klandra någon för att dom tycker som dom gör ? Kan man klandra min pappa t.ex som blev rullstolsbunden vid 7-års ålder, och sen fick en obotlig form av eksem 20 år senare att han tycker att Gud är ytterst orättvis och grym ? Eller de som blir förlamade från halsen och neråt ?

På samma sätt, så är det väl klart att den som levt sitt liv med framgång, som på en räls tycker att Gud är underbar ? Som träffat sitt livs kärlek i unga år, fått barn och levt sitt liv lyckligt.

Därför så förstår jag att folk kan tycka att jag är si och så utan att klandra dom för att dom tycker det dom gör. Och för att knyta samman det hela i ett större perspektiv, låter det helt ologiskt att Jesus (som var Gud son, perfekt etc. etc) skulle bli så vansinnig på Fariséerna. Den Gud som jag känner skulle snarare försöka få dom att förstå, och inte få ett tokspel.

För en sak kan vi väl vara överens om, det är väldigt sällan folk gör någonting som är fel sett utifrån deras perspektiv ?

...ännu mer...tar detta oxå sen!
2008-09-14, 11:28
Medlem
Citat:
1. Jag menar, det som du skriver ovan är väl i princip alla Kristna organisationer överens om inkl JV ? Inget specifikt för er mao. Och det du skriver, är inte det Jesus budskap till oss ( i stora drag vad jag förstått ), kärnan i den kristna tron ? Det är väl det här man ska fokusera på om man kallar sig Kristen ?

2. Därför tycker jag att när diskussioner kommer in på huruvida man får ta emot blod(eller vissa delar av det), ta emot organ, skärseldar, treenigheter, eller andra lite "udda" trosuppgifter som många organisationer hävdar etc. etc.så har man missat poängen bigtime. Det är i mina öron helt absurt att man är "körd" om man nu inte skulle tro på något av detta ? Till att börja med kräver det en viss intelligens för att ens kunna förstå det hela, som många människor inte ens har. Och intelligens är väl inget kriterie för att bli godkänd ?

3. Så jag kan hålla med om att Gud är tydlig, om man skulle hålla det du skrev ovan för Sanningen. För dessa punkter är väl alla människor överens om som tror på Kristendomen ?

4. Men som det är nu, kan man oundvikligen komma ifrån att det är otydligt. Jag tycker att 1200 organisationer världen över, och en tråd med 430 sidor (!) på FB talar sitt tydliga språk

5. Ja att Gud har haft vittnen i tusentals år är solklart. Men i och med att JV kom till runt 1800-talet, så har det väl inte funnits någon organisation innan dess som är "Guds rätta" med Sanningen och således ingen som haft den "rätta tron" ? Såvitt jag vet finns det t.ex ingen organisation som haft denna syn på blodet som ni har och som är central i er tro. Eller har alla Kristna förkunnare varit snett ute innan er ?

1. Det är väl i stort sett bara JV som tror på ett paradis där människorna ska leva för evigt (det återställda Eden). Och de har kommit till detta paradis -inte genom att dö först- utan genom att överleva Harmageddon. De ska alltså inte, med vändande post, en sväng till himlen först.

Och de som redan dött de är inte i himlen utan de sover i döden i väntan på uppståndelse. De uppstår efter Harmageddon, i paradiset.

2. Jo, visst kan man tycka att det är petitesser att behöva göra rätt i detaljer, men är det så Gud sagt så är det väl bara att gilla läget. Han har inte ställt upp regler som skadar oss, utan det är saker som får oss att få ett harmoniskt liv. Och det är till skydd för oss så vi inte leds iväg på "dåligheter" och missar vår chans.

De som av en eller annan anledning inte förstår de blir nog specialbehandlade av Gud. Jag tror så iaf. Det finns så många som mår på olika sätt och som kan ha medfödda svårigheter, inte ska de straffas för det. Så intelligens har inget med saken att göra. Gud ser hjärtan och han ser vilken sorts människa vi skulle vara om vi var fullkomliga.
Det står i bibeln att Gud inte är orättvis och att han önskar att alla ska bli räddade.
Han kan ha den önskan, men sen är det ju upp till varje människa hur man gör.

3. Njaej...dessa punkter håller ju då inte alla kristna med om...vet inte riktigt vad/hur du menar...

4. Det visar iaf tydligt att människor söker efter andlighet och att man gör det på sätt som man kanske blivit född i eller efter kultur, eller för att just den tron passar ens liv.
Det som borde vara fallet är att man söker Gud, ser vad han vill, ändrar sitt liv och lever efter det Gud vill. Inte tvärtom.

5. Uppfattningen om blodet har ju funnits ända sen det skrevs i bibeln...i Moseböckerna.
Det har alltid funnits människor som varit närmare den sanna tron än andra. Gud har nöjt sig med det. Ingen kan vara perfekt och fullkomlig.
Och således har det funnits religiösa som då logiskt varit längre ifrån det som kan kallas sant, från bibeln och Guds syn sätt.
Det är bara det att det är förutsagt att i ändens tid skulle man kunna skilja på en sann Guds tjänare från en "falsk" Guds tjänare. Säd och ogräs - får och getter. Det ska ske ett åtskiljande. Och det är väl lämpligt att detta sker när slutet är nära.
Så då är frågan, var är den sanna tron?
2008-09-15, 21:54
Medlem
Hej !

Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
1. Det är väl i stort sett bara JV som tror på ett paradis där människorna ska leva för evigt (det återställda Eden). Och de har kommit till detta paradis -inte genom att dö först- utan genom att överleva Harmageddon. De ska alltså inte, med vändande post, en sväng till himlen först.

Och de som redan dött de är inte i himlen utan de sover i döden i väntan på uppståndelse. De uppstår efter Harmageddon, i paradiset.

Njae alla tror väl att vi på något sätt ska leva i evighet, utan ondska ? Sen hur detta kommer se ut kan jag tänka mig skiljer en del.

Kommer ALLA återuppstå efter Harmageddon enligt er syn på det hela ? Om inte, är det väl en fördel att man dött som t.ex bebis än om jag som vuxen som inte accepterar JV lära dör innan ? Å andra sidan, är det som du säger nedan att Gud ser hjärtan spelar det väl ingen roll ? Då kan jag inte ens förstå att t.ex du är orolig att inte överleva då jag är övertygad om att du lever efter det som du tror är rätt ?

Citat:
2. Jo, visst kan man tycka att det är petitesser att behöva göra rätt i detaljer, men är det så Gud sagt så är det väl bara att gilla läget. Han har inte ställt upp regler som skadar oss, utan det är saker som får oss att få ett harmoniskt liv. Och det är till skydd för oss så vi inte leds iväg på "dåligheter" och missar vår chans.

De som av en eller annan anledning inte förstår de blir nog specialbehandlade av Gud. Jag tror så iaf. Det finns så många som mår på olika sätt och som kan ha medfödda svårigheter, inte ska de straffas för det. Så intelligens har inget med saken att göra. Gud ser hjärtan och han ser vilken sorts människa vi skulle vara om vi var fullkomliga.
Det står i bibeln att Gud inte är orättvis och att han önskar att alla ska bli räddade.
Han kan ha den önskan, men sen är det ju upp till varje människa hur man gör.

Mmm här håller jag med dig delvis,om jag nu skulle tro på Kristendomen Är helt övertygad om att Gud ser hjärtan, och därför anser jag att detaljer som dessutom är så otydliga som dom är omöjligen kan anses så viktiga av en god Gud.

Citat:
3. Njaej...dessa punkter håller ju då inte alla kristna med om...vet inte riktigt vad/hur du menar...

Jag menar att den mängd uttalanden som ALLA 1200 är överens om skulle kunna utgöra något man kallar sanning. Men glöm det här, det är inget väsentligt.

Citat:
4. Det visar iaf tydligt att människor söker efter andlighet och att man gör det på sätt som man kanske blivit född i eller efter kultur, eller för att just den tron passar ens liv.
Det som borde vara fallet är att man söker Gud, ser vad han vill, ändrar sitt liv och lever efter det Gud vill. Inte tvärtom.

Ja det visar det onekligen, förutom att det är otydligt också. Jag tror inte heller Gud kan förvänta sig att alla ska se vad han vill, just pga. den enorma skillnad som finns i folks förutsättningar. Det är ju bara att se vad bibeltroende tror att han vill ? Det skiljer en hel del däremellan och jag är övertygad om att många gör det som dom tror är helt rätt.

Citat:
5. Uppfattningen om blodet har ju funnits ända sen det skrevs i bibeln...i Moseböckerna.
Det har alltid funnits människor som varit närmare den sanna tron än andra. Gud har nöjt sig med det. Ingen kan vara perfekt och fullkomlig.
Och således har det funnits religiösa som då logiskt varit längre ifrån det som kan kallas sant, från bibeln och Guds syn sätt.
Det är bara det att det är förutsagt att i ändens tid skulle man kunna skilja på en sann Guds tjänare från en "falsk" Guds tjänare. Säd och ogräs - får och getter. Det ska ske ett åtskiljande. Och det är väl lämpligt att detta sker när slutet är nära.

Ska jag vara ärlig har jag ingen aning ens om blodet står omnämnt i NT ? Men hänvisar man till GT så är ju den Guden som beskrivs där...*censur* Hur den Guden går ihop med allt det goda som tillskrivs Gud övergår mitt förstånd.

Och att det finns människor som tror att Gud skulle kräva eller eller ens få oss att överväga att låta våra barn dö tycker jag är helt absurt och hemskt. Tycker du inte själv att det är helt orimligt ?
2008-09-15, 22:08
Medlem
Citat:

Det du skrev ovan om
Citat:
"...missar vår chans..."
. Jag förstår inte hur man kan ha en sund och fri relation till Gud om man har en oro att man övh. inte duger och ska utplånas?? Säger inte Jesus någonstans att "Sanningen ska göra er fria" ? Hur går det ihop ? Jag undrar bara hur många Kristna som har haft ångest som jag hade när jag trodde på Kristendomen att man inte dög ? Det är så långt ifrån villkorslös kärlek man kan komma.

Var är den sanna tron ? Ja du, det kan jag inte svara på och inte någon annan heller tror jag För mig har svaret på den frågan ändrats med tiden, då jag ser tron som någonting som utvecklas i takt med att man blir rikare på erfarenheter. Saker i Kristendomen som jag har trott på har efter en tid framgått som helt orimliga.

En fråga bara. Kan du ge exempel på en falsk Guds tjänare och/eller en falsk profet ? Vet inte om du menar samma sak med "falsk Guds tjänare" och varför den personen är det i dina ögon ?

Ciao so long !
/Godhead
2008-09-15, 22:18
Medlem
Citat:
Hej !

Hehe jag förstår hur du menar. Men finns det en Gud, finns det väl bara en elefant ?

För att dra en parallell kan jag ta mig själv som exempel (OBS att jag varken är Gud eller elefant ). Det finns många människor som har lärt känna mig under årens lopp, alla på sitt sätt.

Mina nära och kära beskriver mig kanske som kärleksfull, omtänksam etc. etc. Sedan finns de som lärt känna mig genom t.ex idrotten och motståndarlag.
Där lär tongångarna gå annorlunda Sedan finns det flickvänner som jag har gjort slut med, då har jag varit känslokall, egoistisk etc. etc enligt dom.

Men det är ju fortfarande mig alla beskriver utifrån sina erfarenheter med mig, och sina egna erfarenheter/värderingar som de fått tidigare i sitt liv ? Jag är ju densamma.

Men det intressanta är, kan man egentligen klandra någon för att dom tycker som dom gör ? Kan man klandra min pappa t.ex som blev rullstolsbunden vid 7-års ålder, och sen fick en obotlig form av eksem 20 år senare att han tycker att Gud är ytterst orättvis och grym ? Eller de som blir förlamade från halsen och neråt ?

På samma sätt, så är det väl klart att den som levt sitt liv med framgång, som på en räls tycker att Gud är underbar ? Som träffat sitt livs kärlek i unga år, fått barn och levt sitt liv lyckligt.

Därför så förstår jag att folk kan tycka att jag är si och så utan att klandra dom för att dom tycker det dom gör. Och för att knyta samman det hela i ett större perspektiv, låter det helt ologiskt att Jesus (som var Gud son, perfekt etc. etc) skulle bli så vansinnig på Fariséerna. Den Gud som jag känner skulle snarare försöka få dom att förstå, och inte få ett tokspel.

För en sak kan vi väl vara överens om, det är väldigt sällan folk gör någonting som är fel sett utifrån deras perspektiv ?

Ja det finns en Gud.
Men det finns många religioner och trosuppfattningar.
Det finns en Gud. Finns en Son, Jesus. Och det finns en sanning. Och det är den sanningen som man måste hitta.

Jämför med en arbetsgivare...han vill att de anställda ska sopa golvet och det är prio ett just nu...vissa gör det.
Men en del tycker att det behövs tömmas sopor så de struntar i att sopa golvet...
Vilka har gjort det arbetsgivaren ville? (ett mkt enkelt ex men ändå)

Om ngn är sjuk eller har råkat ut för ngt tråkigt i livet kanske det kan trösta att veta det bibeln verkligen säger om Gud och hans plan för människorna.
Det är ju så fel att bli sur på Gud för det, även om jag kan förstå känslan.

Jesus fick väl inte tokspel direkt...
Han var väldigt tydlig om vem han var när han var på jorden, han hjälpte människor på många sätt. Men det dög inte för vissa -speciellt för de religiösa. De hade andra förväntningar och önskemål hur Messias skulle vara och de ville inte förlora sin makt över folket.
De var stolta.
Och Jesus kunde se deras motiv i deras hjärtan, så hans reaktioner var säkert befogade.
2008-09-15, 22:54
Medlem
Citat:
Hej !
Njae alla tror väl att vi på något sätt ska leva i evighet, utan ondska ? Sen hur detta kommer se ut kan jag tänka mig skiljer en del.

Kommer ALLA återuppstå efter Harmageddon enligt er syn på det hela ? Om inte, är det väl en fördel att man dött som t.ex bebis än om jag som vuxen som inte accepterar JV lära dör innan ? Å andra sidan, är det som du säger nedan att Gud ser hjärtan spelar det väl ingen roll ? Då kan jag inte ens förstå att t.ex du är orolig att inte överleva då jag är övertygad om att du lever efter det som du tror är rätt ?

Mmm här håller jag med dig delvis,om jag nu skulle tro på Kristendomen Är helt övertygad om att Gud ser hjärtan, och därför anser jag att detaljer som dessutom är så otydliga som dom är omöjligen kan anses så viktiga av en god Gud.

Jag menar att den mängd uttalanden som ALLA 1200 är överens om skulle kunna utgöra något man kallar sanning. Men glöm det här, det är inget väsentligt.

Ja det visar det onekligen, förutom att det är otydligt också. Jag tror inte heller Gud kan förvänta sig att alla ska se vad han vill, just pga. den enorma skillnad som finns i folks förutsättningar. Det är ju bara att se vad bibeltroende tror att han vill ? Det skiljer en hel del däremellan och jag är övertygad om att många gör det som dom tror är helt rätt.

Ska jag vara ärlig har jag ingen aning ens om blodet står omnämnt i NT ? Men hänvisar man till GT så är ju den Guden som beskrivs där...*censur* Hur den Guden går ihop med allt det goda som tillskrivs Gud övergår mitt förstånd.

Och att det finns människor som tror att Gud skulle kräva eller eller ens få oss att överväga att låta våra barn dö tycker jag är helt absurt och hemskt. Tycker du inte själv att det är helt orimligt ?

Ang blodet...
"Den heliga anden och vi själva har nämligen beslutat att inte lägga någon ytterligare börda på er utöver detta nödvändiga: att ni avhåller er från det som är offrat åt avgudar och från blod och från köttet av kvävda djur och från otukt. Om ni omsorgsfullt tar er till vara för detta, skall ni ha framgång. Må ni få vara vid god hälsa!" -Apg 15:28,29

Jo det är väl det gemensamma, att evigheten väntar där framme ngnstans. De flesta tror väl på att himlen är antingen slutstation eller ett ställe som passeras på väg tillbaka till en ny jord.

Alla som har dött kommer att få en uppståndelse, för det sägs i bibeln att den som dött har blivit frikänd från sin synd, man har betalat syndens pris. Är det några som inte får uppstå är det grundat på vad Gud bestämmer...
"Ty om vi med vett och vilja bedriver synd, sedan vi har fått den exakta kunskapen om sanningen, finns inte längre något slaktoffer för synder kvar, utan bara en förskräcklig väntan på dom..." Hebr 10:26,27

De som dör i Harmageddon dör dock för evigt.

Jag är inte orolig. Jag gör det jag kan och Gud bestämmer resten. Hur det än blir kan jag vara säker på att det blir rättvist.
Jag anser att man inte ska bli för självsäker att man har allt på det torra, för då kan man börja bli nonchalant.

Gud vet varför han har gett regeln om blodet.
Han vet oxå att de som dör får en uppståndelse.
Därför kan han se detta på ett annat sätt än vad vi kan. Livet ligger ju i hans händer.
Jag kan definitivt förstå att när det gäller barn...att man kan tycka att det är hemskt...rent mänskligt (ateistiskt?) sätt är det ju fruktansvärt.
Men har man en tro så blir det annorlunda. Väldigt mkt mer annorlunda.
Jag skulle väl kunna hålla med om att dessa beslut endast skulle tas av vuxna...för är man emot barndop, som JV är...så borde man absolut se detta på samma sätt. Egentligen.
2008-09-15, 23:12
Medlem
Hej !

Citat:
Ja det finns en Gud.
Men det finns många religioner och trosuppfattningar.
Det finns en Gud. Finns en Son, Jesus. Och det finns en sanning. Och det är den sanningen som man måste hitta.

Jämför med en arbetsgivare...han vill att de anställda ska sopa golvet och det är prio ett just nu...vissa gör det.
Men en del tycker att det behövs tömmas sopor så de struntar i att sopa golvet...
Vilka har gjort det arbetsgivaren ville? (ett mkt enkelt ex men ändå)

Om ngn är sjuk eller har råkat ut för ngt tråkigt i livet kanske det kan trösta att veta det bibeln verkligen säger om Gud och hans plan för människorna.
Det är ju så fel att bli sur på Gud för det, även om jag kan förstå känslan.

Jesus fick väl inte tokspel direkt...
Han var väldigt tydlig om vem han var när han var på jorden, han hjälpte människor på många sätt. Men det dög inte för vissa -speciellt för de religiösa. De hade andra förväntningar och önskemål hur Messias skulle vara och de ville inte förlora sin makt över folket.
De var stolta.
Och Jesus kunde se deras motiv i deras hjärtan, så hans reaktioner var säkert befogade.

Japp och det är därför som jag menar att många religioner och trosuppfattningar, är olika uppfattningar på samma Gud. Tänker här främst på de monoteistiska religionerna.

Det där med sanningen har jag nog redan gett min syn på Osannolikt i mina ögon att det skulle dröja 1800 år innan en "sann" organisation skulle skapas eller att typ 0.000001% (symbolisk siffra) av Jordens befolkning skulle hitta den. Men det är som sagt bara min syn på det hela.

Sen kan jag väl tycka att hävdar JV att man är "Guds sanna organisation" och har "Sanningen" så ändrar man väl inte sina ståndpunkter såsom gjorts i blodsfrågan/organdonationer/tidpunkter för Harmageddon ? För i så fall är ju dagens Sanning inte samma Sanning som för 50 år sedan ?

Visst kan det vara fel att bli sur på Gud, men det är nog väldigt väldigt lätt för oss att säga det som inte upplever saken...och här pratar vi inga triviala saker. Utan saker som begränsat hans liv till en stor del.

Tack för lite mer klargörande om Jesus "tokspel". Dock ändrar det ingenting i mitt sätt att se på hur han agerade med hänvisning till mitt inlägg som handlade om det. Kort sagt, folk har så otroligt olika livshistorier och förväntningar som du säger med tanke på sitt bagage, så att "lacka ur" är en barnslig och egoistisk reaktion tycker jag om han nu var Guds son Borde liksom ha lite mer förståelse kan man tycka. Sen vad han såg/inte såg i hjärtan vet nog varken du eller jag...

(Ledsen men jag förstod inte ditt exempel med arbetsgivaren och hur det hängde ihop med det som jag skrev)

Svarar på det andra inlägget imorgon. Nu är det sovdags. Ciao so long.
2008-09-16, 15:24
Medlem
Citat:
Ang blodet..."Den heliga anden och vi själva har nämligen beslutat att inte lägga någon ytterligare börda på er utöver detta nödvändiga: att ni avhåller er från det som är offrat åt avgudar och från blod
och från köttet av kvävda djur och från otukt. Om ni omsorgsfullt tar er till vara för detta, skall ni ha framgång. Må ni få vara vid god hälsa!" -Apg 15:28,29

Jag har inte ens i närheten samma kunskap som du när det gäller Bibeln ( däremot mycket egen erfarenhet ). Men när jag läser det här förstår jag det som att det handlar om blodet som finns i djur och hur man ska handskas med det ? Typ låta blodet rinna av ordentligt (ungefär som att det är viktigt att steka igenom kycklingklubbor). Särskilt med tanke på hur det hela
avslutas "...få vara vid god hälsa". Jag tolkar det som att man ska vara varsam så att man inte blir sjuk.

Citat:
Jo det är väl det gemensamma, att evigheten väntar där framme ngnstans. De flesta tror väl på att himlen är antingen slutstation eller ett ställe som passeras på väg tillbaka till en ny jord.

Alla som har dött kommer att få en uppståndelse, för det sägs i bibeln att den som dött har blivit frikänd från sin synd, man har betalat syndens pris. Är det några som inte får uppstå är det grundat på vad Gud bestämmer...
"Ty om vi med vett och vilja bedriver synd, sedan vi har fått den exakta kunskapen om sanningen, finns inte längre något slaktoffer för synder kvar, utan bara en förskräcklig väntan på dom..." Hebr 10:26,27

Här känner jag som du kanske anar, att det är absurt ! "Exakt kunskap" ?? Inte ens Jesus visste ju det. Dessutom, OM man nu skulle tro på det här så skulle jag kräva att Gud som sagt lägger fram sitt ord på ett sätt som absolute inte kan missförstås, med sån tydlighet som att 1 + 1 = 2. Och om Kristna nu menar att han har gjort det i och med Bibeln, så borde det väl "Sanningen" vara det som alla organisationer är överens om ? Typ på nivån att "Jesus har levt och är Guds son". Punkt.

Citat:
De som dör i Harmageddon dör dock för evigt.

Här är jag okunnig. Är Harmageddon ett ögonblicks verk, eller är det något som håller på i åratal ?

Citat:
Jag är inte orolig. Jag gör det jag kan och Gud bestämmer resten. Hur det än blir kan jag vara säker på att det blir rättvist. Jag anser att man inte ska bli för självsäker att man har allt på det torra, för då kan man börja bli nonchalant.

Är du helt ärlig när du svarar att du inte är orolig ? Eller är du det någon gång ibland ? Jag kan säga att jag hade grym ångest att jag inte "dög"...För mig blev befrielsen när jag lämnade Kristendomen. Då förstod jag vad Jesus menade med "Sanningen ska göra er fria". Att slippa ha ångest för att jag inte dög eller "syndade". När man hör någon tala i termer om "självsäkerhet" och "nonchalans" blir det som att man målar upp hela livet som en kamp, där jag inte fattar hur man riktigt kan slappna av ?

Citat:
Gud vet varför han har gett regeln om blodet. Han vet oxå att de som dör får en uppståndelse. Därför kan han se detta på ett annat sätt än vad vi kan. Livet ligger ju i hans händer. Jag kan definitivt förstå att när det gäller barn...att man kan tycka att det är hemskt...rent mänskligt (ateistiskt?) sätt är det ju fruktansvärt. Men har man en tro så blir det annorlunda. Väldigt mkt mer annorlunda. Jag skulle väl kunna hålla med om att dessa beslut endast skulle tas av vuxna...för är man emot barndop, som JV är...så borde man absolut se detta på samma sätt. Egentligen.

Visst kan han se det på ett annat sätt. Absolut. Men därför kan han inte heller förvänta sig att VI ska kunna göra det. Eller ens kräva saker som faktiskt är helt emot all normal vett och förnuft från VÅRT perspektiv. Ungefär som att försöka förklara för en 5-åring att för mycket godis/McDonalds mat är skadligt. VI vet ju det, men vi kan inte förvänta oss att barnet ska förstå. Och än mindre straffa h*n om man äter i smyg ? Därför kan jag aldrig acceptera en Gud som skulle ha denna syn på det hela Och hur man som människa kan tro på detta om man tycker att Gud är kärlek ? I så fall undrar jag om man vet vad villkorslös äkta kärlek innebär ?
2008-09-16, 17:32
Medlem
foppishs avatar
kraft ifrån broar=bullshit

Citat:
Ursprungligen postat av Watchman
Hur är det här med att Jehoiakims Wickedness (JW) bygger sina lokaler i närheten av broar? Varför gör man detta?

Har hört att det ska ha något med Russell och hans frimureri att göra.
Nånting om att han trodde att man får kraft från broar.
Alla lokaler jag har sett är placerade vid just broar. Högkvarteret i New York är placerat vid någon av broarna.

Det är lite svårt att komma ifrån broar när de finns 2027st broar i New Yorks innerstad!
http://wiki.answers.com/Q/How_many_bridges_are_in_New_York_City
2008-09-16, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foppish
Det är lite svårt att komma ifrån broar när de finns 2027st broar i New Yorks innerstad!
http://wiki.answers.com/Q/How_many_bridges_are_in_New_York_City

Det där med broarna är inget som är sant. Åtminstone inte idag.
2008-09-16, 20:32
Medlem
Citat:
Hej !

Japp och det är därför som jag menar att många religioner och trosuppfattningar, är olika uppfattningar på samma Gud. Tänker här främst på de monoteistiska religionerna.

Det där med sanningen har jag nog redan gett min syn på Osannolikt i mina ögon att det skulle dröja 1800 år innan en "sann" organisation skulle skapas eller att typ 0.000001% (symbolisk siffra) av Jordens befolkning skulle hitta den. Men det är som sagt bara min syn på det hela.

Sen kan jag väl tycka att hävdar JV att man är "Guds sanna organisation" och har "Sanningen" så ändrar man väl inte sina ståndpunkter såsom gjorts i blodsfrågan/organdonationer/tidpunkter för Harmageddon ? För i så fall är ju dagens Sanning inte samma Sanning som för 50 år sedan ?

Visst kan det vara fel att bli sur på Gud, men det är nog väldigt väldigt lätt för oss att säga det som inte upplever saken...och här pratar vi inga triviala saker. Utan saker som begränsat hans liv till en stor del.

Tack för lite mer klargörande om Jesus "tokspel". Dock ändrar det ingenting i mitt sätt att se på hur han agerade med hänvisning till mitt inlägg som handlade om det. Kort sagt, folk har så otroligt olika livshistorier och förväntningar som du säger med tanke på sitt bagage, så att "lacka ur" är en barnslig och egoistisk reaktion tycker jag om han nu var Guds son Borde liksom ha lite mer förståelse kan man tycka. Sen vad han såg/inte såg i hjärtan vet nog varken du eller jag...

(Ledsen men jag förstod inte ditt exempel med arbetsgivaren och hur det hängde ihop med det som jag skrev)

Svarar på det andra inlägget imorgon. Nu är det sovdags. Ciao so long.

Arbetsgivaren "är" Gud och de anställda människor. Gud sätter upp regler för vad som ska göras och människorna gör det. En del gör verkligen det han säger medans andra tror att det de gör är rätt fast det håller på med ngt som Gud inte påbjudit. De bryr sig inte tillräckligt för att ta reda på vad Gud vill.
Därav alla olika religioner.

När Daniel skrev ner sin bok så fick han veta av Gud att han skulle försegla skriften, för i ändens tid skulle människor forska efter sanningen och den sanna kunskapen skulle växa och bli stor.
Sanningen ur bibeln blir klarare och klarare med tiden. Det är så Gud sett till att det funkar.
All information medsamma skulle bli för mkt.

Jag skrev väl att jag kan förstå att man kan bli arg på Gud...?
Men det är tråkigt, när bibeln ger ett hopp för människor.
Jag förstår att du inte pratar om triviala ting.

Ang Jesus så har jag tänkt typ som du tänker. Men jag har försökt förstå varför han var på ett visst sätt. Ibland känns han väl inte så....tilldragande?...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in