Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Gud är tydlig oxå i hur han vill att de som tjänar honom ska leva.
På Jesu tid var Fariseerna oxå religiösa
men de hade inte sanningen. De stod oxå och kände på en elefant
men en helt annan elefant än den Jesus ville att man skulle känna på. Om du förstår.

Hej !
Hehe jag förstår hur du menar. Men finns det
en Gud, finns det väl bara
en elefant ?
För att dra en parallell kan jag ta mig själv som exempel (OBS att jag varken är Gud eller elefant

). Det finns många människor som har lärt känna mig under årens lopp, alla på sitt sätt.
Mina nära och kära beskriver mig kanske som kärleksfull, omtänksam etc. etc. Sedan finns de som lärt känna mig genom t.ex idrotten och motståndarlag.
Där lär tongångarna gå annorlunda

Sedan finns det flickvänner som jag har gjort slut med, då har jag varit känslokall, egoistisk etc. etc enligt dom.
Men det är ju fortfarande mig alla beskriver utifrån sina erfarenheter med mig, och sina egna erfarenheter/värderingar som de fått tidigare i sitt liv ? Jag är ju densamma.
Men det intressanta är, kan man egentligen klandra någon för att dom tycker som dom gör ? Kan man klandra min pappa t.ex som blev rullstolsbunden vid 7-års ålder, och sen fick en obotlig form av eksem 20 år senare att han tycker att Gud är ytterst orättvis och grym ? Eller de som blir förlamade från halsen och neråt ?
På samma sätt, så är det väl klart att den som levt sitt liv med framgång, som på en räls tycker att Gud är underbar ? Som träffat sitt livs kärlek i unga år, fått barn och levt sitt liv lyckligt.
Därför så förstår jag att folk kan tycka att jag är si och så utan att klandra dom för att dom tycker det dom gör. Och för att knyta samman det hela i ett större perspektiv, låter det helt ologiskt att Jesus (som var Gud son, perfekt etc. etc) skulle bli så vansinnig på Fariséerna. Den Gud som jag känner skulle snarare försöka få dom att förstå, och inte få ett tokspel.
För en sak kan vi väl vara överens om, det är väldigt sällan folk gör någonting som är fel sett utifrån
deras perspektiv ?