2008-09-11, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Lagts locket på vet jag väl inte. Det var ju ett tag sen detta var på tapeten så det är inte så konstigt att man inte har koll. Vill man veta är det bara att ta reda på. Inga hemligheter.

jadu. var väl inte all för länge sedan. har desutom kollat igenom morsans indexar över vakttornets publikationer som hon har hemma, och det förklaras ingenstans där. dessa sträcke sig ändå från 88 till 2007.

vad jag unrar över är om det finns något officiellt uttalande från deras sida.
2008-09-11, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mexs
jadu. var väl inte all för länge sedan. har desutom kollat igenom morsans indexar över vakttornets publikationer som hon har hemma, och det förklaras ingenstans där. dessa sträcke sig ändå från 88 till 2007.

vad jag unrar över är om det finns något officiellt uttalande från deras sida.

Har faktiskt ingen aning.
Schabo-labo brukar ha koll...han kanske ser detta och kommer med ngt intressant.
2008-09-11, 22:49
Medlem
Inlägg #5156 och #5157...

...skulle jag gärna ha svar på från någon i JV

God natt på er alla.
2008-09-11, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godhead
Njae jag tycker att ditt resonemang är lite skevt Om man har något att framföra som gäller människans framtid och existens i ett kommande paradis så skulle man väl utan vidare lägga fram det på ett sätt som är alldeles tydligt och fullständigt uppenbart utan något som helst utrymme för feltolkningar ?

Om jag ska lära ut någonting för mina elever, och förklarar det på ett sätt så att jag får 1200 olika svar så kan man väl säga att det är mitt fel att jag får så många olika svar ? Kan ju knappast skylla det på individerna ? Än mindre kan jag väl göra det om det är jag som skapat dom som jag undervisar ?

Dessutom om nu 1800 år inte är en långt tid för Gud (vilket jag håller med om ), vad kan man då säga om de drygt 100 år som hans enda sanna organisation skulle existera om Harmageddon nu kommer och vi lever i de sista dagarna ? Skulle i så fall tycka att den Gud du tror på är väldigt otålig.

Du ville ha svar...på...?

Ska försöka.

Du tycker Gud varit otydlig i bibeln...
Det är tydligt för den som inte lägger in mänskliga bud och trosuppfattningar i texten. Det blir oxå tydligt om man ber om Guds heliga ande till att hjälpa en att förstå.
Det finns många bibelställen som talar om ett slut på världen vi lever i, precis som världen på Noas tid tog slut.
Det finns bibelställen som talar om paradisliknande förhållanden, där människor ska leva.
Jesus offrade sig inte för skojs skull, han gjorde det för att ge människor chansen att få detta eviga liv. Det står oxå.
Det står att när man dött är man inte medveten om nånting, Jesus liknade döden vid djup sömn.
Jesus uppväckte människor för att visa att man kan vakna ur denna djupa sömn och att den dag kommer då "alla som är i minnesgravarna" ska göra det.

Dessa verser och flera visar inte på ngn otydlighet.

Gud har haft människor som tjänat honom sen Abel. Så vittnen för Gud/Jehova har funnits mkt längre än 100 år.
2008-09-11, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godhead
Visst tror jag att det också bara finns en sanning. Men i mitt sätt att se på det finns det väldigt många olika sätt att se denna sanning på. Ungefär som liknelsen om de 5 blinda och elefanten. Alla känner på elefanten. Någon tar på snabeln, någon tar på en fot, någon på ryggen etc. etc. Alla kommer beskriva det dom upplever utifrån sina erfarenheter. Givetvis kommer alla ha olika beskrivningar, men det är fortfarande en och samma elefant. Kanske skulle det kunna vara på detta sätt när det gäller alla dessa organisationer ? Utan att alla andra är fel ?

Gud är tydlig oxå i hur han vill att de som tjänar honom ska leva.
På Jesu tid var Fariseerna oxå religiösa men de hade inte sanningen. De stod oxå och kände på en elefant men en helt annan elefant än den Jesus ville att man skulle känna på. Om du förstår.
2008-09-12, 01:44
Bannlyst
Citat:
Jag fattar ändå inte vad problemet är.

Vare sig man själv begär utträde eller om man blir utesluten vill man ju ändå inte vara med längre!

Man får väl stå för det man gjort och ta konsekvensen.

Problemet är att uteslutning inte är en "kärleksfull anordning" som JV gärna vill hävda. Men det är väl ingen idé att ta den diskussionen, jag vet att den har förts tidigare i tråden.

Vi får väl enas om att vara oense i frågan!
2008-09-12, 01:46
Bannlyst
Citat:
På Jesu tid var Fariseerna oxå religiösa men de hade inte sanningen. De stod oxå och kände på en elefant men en helt annan elefant än den Jesus ville att man skulle känna på. Om du förstår.

Men usch, det här känns nästan lite snuskigt...

Men det var inte det jag skulle säga egentligen, utan att där har vi det stora problemet: Hur kan man vara så bombsäker på att en viss religion har "Sanningen"? JV hävdar att de har Sanningen. Likaså gör mormonerna, katolikerna, Pingstkyrkan, muslimer av alla de slag, etc etc etc...

Känns lite förmätet på något vis att trumpeta ut att "vi har minsann Sanningen, alla andra är dumma"...
2008-09-12, 10:18
Medlem
Citat:
Du ville ha svar...på...?

Ska försöka.

Du tycker Gud varit otydlig i bibeln...
Det är tydligt för den som inte lägger in mänskliga bud och trosuppfattningar i texten. Det blir oxå tydligt om man ber om Guds heliga ande till att hjälpa en att förstå.
Det finns många bibelställen som talar om ett slut på världen vi lever i, precis som världen på Noas tid tog slut.
Det finns bibelställen som talar om paradisliknande förhållanden, där människor ska leva.
Jesus offrade sig inte för skojs skull, han gjorde det för att ge människor chansen att få detta eviga liv. Det står oxå.
Det står att när man dött är man inte medveten om nånting, Jesus liknade döden vid djup sömn.
Jesus uppväckte människor för att visa att man kan vakna ur denna djupa sömn och att den dag kommer då "alla som är i minnesgravarna" ska göra det.

Dessa verser och flera visar inte på ngn otydlighet.

Gud har haft människor som tjänat honom sen Abel. Så vittnen för Gud/Jehova har funnits mkt längre än 100 år.

Jag menar, det som du skriver ovan är väl i princip alla Kristna organisationer överens om inkl JV ? Inget specifikt för er mao. Och det du skriver, är inte det Jesus budskap till oss ( i stora drag vad jag förstått ), kärnan i den kristna tron ? Det är väl det här man ska fokusera på om man kallar sig Kristen ?

Därför tycker jag att när diskussioner kommer in på huruvida man får ta emot blod(eller vissa delar av det), ta emot organ, skärseldar, treenigheter, eller andra lite "udda" trosuppgifter som många organisationer hävdar etc. etc.så har man missat poängen bigtime. Det är i mina öron helt absurt att man är "körd" om man nu inte skulle tro på något av detta ? Till att börja med kräver det en viss intelligens för att ens kunna förstå det hela, som många människor inte ens har. Och intelligens är väl inget kriterie för att bli godkänd ?

Så jag kan hålla med om att Gud är tydlig, om man skulle hålla det du skrev ovan för Sanningen. För dessa punkter är väl alla människor överens om som tror på Kristendomen ?

Men som det är nu, kan man oundvikligen komma ifrån att det är otydligt. Jag tycker att 1200 organisationer världen över, och en tråd med 430 sidor (!) på FB talar sitt tydliga språk

Ja att Gud har haft vittnen i tusentals år är solklart. Men i och med att JV kom till runt 1800-talet, så har det väl inte funnits någon organisation innan dess som är "Guds rätta" med Sanningen och således ingen som haft den "rätta tron" ? Såvitt jag vet finns det t.ex ingen organisation som haft denna syn på blodet som ni har och som är central i er tro. Eller har alla Kristna förkunnare varit snett ute innan er ?
2008-09-12, 10:42
Medlem
Citat:
Hej !

Hehe jag förstår hur du menar. Men finns det en Gud, finns det väl bara en elefant ?

För att dra en parallell kan jag ta mig själv som exempel (OBS att jag varken är Gud eller elefant ). Det finns många människor som har lärt känna mig under årens lopp, alla på sitt sätt.

Mina nära och kära beskriver mig kanske som kärleksfull, omtänksam etc. etc. Sedan finns de som lärt känna mig genom t.ex idrotten och motståndarlag.
Där lär tongångarna gå annorlunda Sedan finns det flickvänner som jag har gjort slut med, då har jag varit känslokall, egoistisk etc. etc enligt dom.

Men det är ju fortfarande mig alla beskriver utifrån sina erfarenheter med mig, och sina egna erfarenheter/värderingar som de fått tidigare i sitt liv ? Jag är ju densamma.

Men det intressanta är, kan man egentligen klandra någon för att dom tycker som dom gör ? Kan man klandra min pappa t.ex som blev rullstolsbunden vid 7-års ålder, och sen fick en obotlig form av eksem 20 år senare att han tycker att Gud är ytterst orättvis och grym ? Eller de som blir förlamade från halsen och neråt ?

På samma sätt, så är det väl klart att den som levt sitt liv med framgång, som på en räls tycker att Gud är underbar ? Som träffat sitt livs kärlek i unga år, fått barn och levt sitt liv lyckligt.

Därför så förstår jag att folk kan tycka att jag är si och så utan att klandra dom för att dom tycker det dom gör. Och för att knyta samman det hela i ett större perspektiv, låter det helt ologiskt att Jesus (som var Gud son, perfekt etc. etc) skulle bli så vansinnig på Fariséerna. Den Gud som jag känner skulle snarare försöka få dom att förstå, och inte få ett tokspel.

För en sak kan vi väl vara överens om, det är väldigt sällan folk gör någonting som är fel sett utifrån deras perspektiv ?
2008-09-12, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna

Men det var inte det jag skulle säga egentligen, utan att där har vi det stora problemet: Hur kan man vara så bombsäker på att en viss religion har "Sanningen"? JV hävdar att de har Sanningen. Likaså gör mormonerna, katolikerna, Pingstkyrkan, muslimer av alla de slag, etc etc etc...

Känns lite förmätet på något vis att trumpeta ut att "vi har minsann Sanningen, alla andra är dumma"...

För mig är det självklart att ingen har den riktiga Sanningen

Med risk för att stöta sig med hela forumet, så tror jag å andra sidan inte heller på någon av Kristendomens 1200 organisationer

För mig är den Gud som Bibeln beskriver snarare "Människans avbild", än vice versa, men det är en annan fråga

BTW, gillar din Avatar
2008-09-13, 17:09
Medlem
Citat:
Problemet är att uteslutning inte är en "kärleksfull anordning" som JV gärna vill hävda. Men det är väl ingen idé att ta den diskussionen, jag vet att den har förts tidigare i tråden.

Vi får väl enas om att vara oense i frågan!

Kärleksfull på så sätt att den på sikt kanske kan få den uteslutne att komma tillbaka.
Och det är livet på sikt som betyder ngt.

Om personen som lever på ett felaktigt sätt får fortsätta med det kan personen tro att det är ok och inte göra nödvändiga justeringar för att få överleva Harmageddon.

Visst kan vi vara ense om att vara oense, ville bara ge denna lilla förklaring först.
Jag har ju då egen erfarenhet av uteslutning så jag vet hur det kan kännas.
2008-09-13, 17:14
Medlem
Citat:

Jo. Om inte annat kan det ju bli snopet om det visar sig att det inte var sanningen man hade....

Jag brukar tänka på Jesus. Han hade sanningen, och de andra religiösa trodde säkert att de hade det, men det hade de inte.
De trodde inte heller att Jesus var Guds son -alltså att han hade sanningen. De tyckte inte att han uppfyllde tanken som de själva hade om vad som var sanningen.
Därför är det så viktigt att man verkligen läser vad som står i bibeln, om det nu är den man vill gå efter, och gör därefter. Och det är viktigt att det samfund man kanske går med i oxå följer bibeln och verkligen lär ut det som verkligen står där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in