2008-07-31, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Jag hade aldrig funderat över det tidigare heller, då jag förlitade mig fullständigt
på organisationen och dess läror, de har ju forskat i bibeln mycket mer än jag
brukade jag tänka... Men idag tänker jag inte så..

När jag tänker på dessa frågor och inte får något svar, blir jag mer övertygad
om att JV inte vet vad de själva tror på i denna otroligt viktiga fråga. Frågan
är om JV:s ledning förstår sig på den?

Nu talas det om att Harmageddon skall komma 2009 i styrande kretsen, eftersom
det är hörsägen så... vet jag knappast vad jag skall tro, men det kommer väl
att visa sig så småningom. Om hörsägenen stämmer eller inte...

Men att dra på sig ytterligare ett åratal, blir ju bara pinsamt fel.

Det finns ju statistik på att jordbärvningar och liknande inte har ökat sedan
1914 utan snarare minskat.. Det är nog bara "upplevelsen" av att det är mer
på grund av medias framfart och makt...

Jag tror att bibeln har ett viktigt budskap, Jesus blev arg på fariseerna, de
skriftlärda för att de satte bibelverser och regler över sunt förnuft. Ta Sabbaten
som ett exempel, Jesus botade sjuka på Sabbaten, fariseerna blev upprörda.
Jesus säger till dem att de är hycklare osv osv...

Jesus är ju självklart lätt för oss andra att inse att han har "rätten att ändra"
lagen i bibeln. Tänk detta var ett Bud ord! inte en rekommendation. Som Jesus
ignorerade, på grund av viktigare handlingar.

Men om man ser det från fariseerenas synpunkt, var Jesus en vanlig människa
som trotsade Guds lag. Hur agerar Jehovas Vittnen när någon gör "goda gärningar"
mot medmänniskor, som ibland strider mot bibeln?

Ta till ex. ge blod, skänka pengar till hjälp organisationer, umgås med en broder
(syster) som är oandlig (antagligen för att denne mår dåligt), Säga hej till
en utesluten som håller på att knarka ihjäl sig?

Finns säkert fler saker som inte jag kommer på nu, men det känns som om
JV har glömt det viktiga budskapet i bibeln, vara kärleksfulla, icke dömmande
och tjänare åt syndare, inte "vi vet att vi har sanningen och predikar dygnet
runt för att det är så vi hjälper andra människor" attityd...

"Är det så att någon är svag kan den dra ner oss andra i tron, då kanske
vi inte överlever Harmageddon"...

Vet JV ens vad den ultimata kristna handlingen var? Att offra sitt liv för
syndare... Vad är det de brukar säga, tro utan handlingar är död.......

Förstår du hur jag tänker?
Varför jag är förvirrad?

Tuzz, vart har du hört om 2009? Jo jag förstår hur du tänker. För jag tänker väldigt lika. Tyvärr.
2008-07-31, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaPuzzle
Tuzz, vart har du hört om 2009? Jo jag förstår hur du tänker. För jag tänker väldigt lika. Tyvärr.

Samma här, har googlat men inget:
jehovah's witnesses 2009 end of the world
jehovah's witnesses 2009 harmagedon
2008-08-01, 20:08
Bannlyst
Värst vad många förståsigpåare det finns här som har åsikter om vad Jehovas Vittnen får och inte får göra, samt en del snedvridna påståenden om deras trosuppfattning. Vadan detta hat mot fredliga människor som knackar dörr och försöker medla Jesu budskap och försöker förklara vem Gud är? Jag förstår inte.

Varför kollar ni inte http://www.watchtower.org/z/jt/index.htm istället för att gissa er fram?

"I de flesta avseenden är Jehovas vittnen precis som alla andra. De har problem precis som alla andra — ekonomiska, fysiska, känslomässiga. De begår misstag ibland, eftersom de inte är fullkomliga, ofelbara eller inspirerade av Gud. Men de försöker lära av sina erfarenheter och studerar flitigt Bibeln för att göra de justeringar som behövs. De har överlämnat sig åt Gud för att göra hans vilja, och de strävar efter att leva i enlighet med sitt överlämnande. I all sin verksamhet söker de vägledning från Guds ord och hans heliga ande.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-01 kl. 20:12.
2008-08-01, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Värst vad många förståsigpåare det finns här som har åsikter om vad Jehovas Vittnen får och inte får göra, samt en del snedvridna påståenden. Vadan detta hat mot fredliga människor som knackar dörr och försöker medla Jesu budskap och försöker förklara vem Gud är? Jag förstår inte.

Vilka påståenden menar du är snedvridna?
Att JV inte tycker att Bibeln är det viktigaste "redskapet", utan Vakttornets skrifter?
Att JV gör tvärvändningar i sina tolkningar av Bibeln och därmed indirekt säger att Gud har fel?
Att JV inte en, inte två, utan upprepade gånger visat sig vara falska profeter (en dödssynd för alla andra religioner enligt JV)
Att JVs ändrade tolkningar har kostat folk livet, helt i onödan?
2008-08-01, 20:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Vilka påståenden menar du är snedvridna?
Att JV inte tycker att Bibeln är det viktigaste "redskapet", utan Vakttornets skrifter?
Att JV gör tvärvändningar i sina tolkningar av Bibeln och därmed indirekt säger att Gud har fel?
Att JV inte en, inte två, utan upprepade gånger visat sig vara falska profeter (en dödssynd för alla andra religioner enligt JV)
Att JVs ändrade tolkningar har kostat folk livet, helt i onödan?

Bibeln ÄR det viktigaste redskapet, deras publikationer, tidsskrifter etc är grundade på bibeln helt och hållet.
Tvärvändningar? Förklara dig, detta ska bli myyyycket intressant.
Att dom "visat sig vara falska profeter" är väl hörsägen? Har du konkreta bevis för det?
Kostat folk livet? Jo, visst för så ligger det verkligen till. Det är enklare att skylla på en organisation istället för att gå till botten med problemet.

...som sagt. Mycket "förståsigpåare" med ytterst dåliga teologiska kunskaper i den här tråden.

p.s sry för aggro-attityden. varm, klibbsvettig o trött. lång dag. jag ber så mycket om ursäkt. d.s
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-01 kl. 20:31.
2008-08-01, 20:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Twinsen
Samma här, har googlat men inget:
jehovah's witnesses 2009 end of the world
jehovah's witnesses 2009 harmagedon

Jag kan slå hål på myten om att styrande kretsen skulle någonsin påstått att Harmagedon skulle komma 2009. JV hänvisar alltid till Matteus 24:36 lyder: "Men om den dagen och timmen vet ingen något, inte ens himlarnas änglar, inte ens Sonen, utan bara Fadern."
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-01 kl. 20:37.
2008-08-01, 21:41
Bannlyst
Citat:
Bibeln ÄR det viktigaste redskapet, deras publikationer, tidsskrifter etc är grundade på bibeln helt och hållet.
Tvärvändningar? Förklara dig, detta ska bli myyyycket intressant.
Att dom "visat sig vara falska profeter" är väl hörsägen? Har du konkreta bevis för det?
Kostat folk livet? Jo, visst för så ligger det verkligen till. Det är enklare att skylla på en organisation istället för att gå till botten med problemet.

...som sagt. Mycket "förståsigpåare" med ytterst dåliga teologiska kunskaper i den här tråden.

p.s sry för aggro-attityden. varm, klibbsvettig o trött. lång dag. jag ber så mycket om ursäkt. d.s

En tvärvändning var förbudet mot trransplantationer. Först var det tillåtet, sen var det plötsligt förbjudet ("kannibalism") och sen var det tillåtet igen. Undrar hur många som dog helt i onödan under de år det var "tillfälligt förbjudet"?

"Hörsägen"?! Hur många gånger har JV prdeikat Harmageddon? 1914, 1925, flera år däremellan som jag inte minns nu och senast 1975. Och än har det inte kommit. Är inte det falska profeter? Du citerar ju själv Matteus 24:36...

Bibeln är ingalunda det viktigaste redskapet. I så fall hade inte så många ändringar av "policyn" gjorts genom åren. "Nytt ljus" brukar det heta..

Blod på sina händer har de sannerligen...Tänk på det jag sa om organtransplantation nyss. Tänk på det fullständigt vansinniga blodförbudet. En grotesk tolkning av Bibeln om något, som kostat och kostar människor livet.

Du får gärna vara hur aggro du vill, jag ändrar inte min ståndpunkt...

Hur länge har du varit ett vittne? Eller studerar du "bara"?
2008-08-01, 21:47
Bannlyst
Citat:
Det finns ju statistik på att jordbärvningar och liknande inte har ökat sedan
1914 utan snarare minskat.. Det är nog bara "upplevelsen" av att det är mer
på grund av medias framfart och makt...
Jaså? Många vetenskapsmän och forskare är eniga i det att det har ökat.

Citat:
Jag tror att bibeln har ett viktigt budskap, Jesus blev arg på fariseerna, de
skriftlärda för att de satte bibelverser och regler över sunt förnuft. Ta Sabbaten som ett exempel, Jesus botade sjuka på Sabbaten, fariseerna blev upprörda.
Jesus säger till dem att de är hycklare osv osv...

Jesus är ju självklart lätt för oss andra att inse att han har "rätten att ändra"
lagen i bibeln. Tänk detta var ett Bud ord! inte en rekommendation. Som Jesus
ignorerade, på grund av viktigare handlingar.
Var inte Jesus Sabbatens Herre? Om man är herre över något, bestämmer då inte vad som gäller och inte gäller i det avseendet?

Citat:
Hur agerar Jehovas Vittnen när någon gör "goda gärningar"
mot medmänniskor, som ibland strider mot bibeln?
Hur menar du "en god gärning som strider mot bibeln"?

Citat:
Ta till ex. ge blod, skänka pengar till hjälp organisationer, umgås med en broder
(syster) som är oandlig (antagligen för att denne mår dåligt), Säga hej till
en utesluten som håller på att knarka ihjäl sig?
De följer Guds anvisningar, principer och råd från punkt till pricka. Var iligger problemet? Det låter som om du har problem med Guds auktoritet. JV har inget emot att skänka pengar till hjälporganisationer så länge hjälporganisationen inte tar ståndpunkt inom politik och/eller religion. En syster eller broder som är utesluten vet mycket väl hur det kommer sig att denne blev utesluten i första hand. Det är absolut det sista äldstebröder i JV vill göra - att utesluta någon. Den uteslutne är väl medveten om sina handlingar, att personen sen ifråga mår pyton är väl självförvållat? För att inte riskera att församlingen råkar ut för detta moraliska förfall så väljer dom helt sonika att inte prata med denne personen, helt enligt Guds föreskrifter. Men visst får man prata med uteslutna om man vill, men det är inte lämpligt, och ett JV som är trogen Gud följer Guds åsikter angående detta.

Citat:
Finns säkert fler saker som inte jag kommer på nu, men det känns som om JV har glömt det viktiga budskapet i bibeln, vara kärleksfulla, icke dömmande och tjänare åt syndare, inte "vi vet att vi har sanningen och predikar dygnet runt för att det är så vi hjälper andra människor" attityd...
JV om några är kärleksfulla, "om ni inte har kärlek inbördes då är inte Fadern i er" eller nåt liknande har jag hört. Dom dömer ingen, det är endast Gud som får döma. Om ett vittne begår en grov synd enl. bibeln så blir dom först varnade, säkert fler gånger än en och om dom ändå inte ändrar sig så blir dom uteslutna. Är det så konstigt? Om du har föreskrifter och regler i en förening och en medlem inte följer dom så sparkar dom väl helt sonika ut den personen som vägrar följa föreningens lagar och föreskrifter? Var iligger problemet? Dom som blivit uteslutna har ju själva satt sig i den situationen trots att dom blivit varnade och blivit ombedda och/eller blivit erbjudna hjälp med att göra något åt sin situation.

Citat:
"Är det så att någon är svag kan den dra ner oss andra i tron, då kanske
vi inte överlever Harmageddon"...

Vet JV ens vad den ultimata kristna handlingen var? Att offra sitt liv för
syndare... Vad är det de brukar säga, tro utan handlingar är död.......

Förstår du hur jag tänker?
Varför jag är förvirrad?

Du är förvirrad för att du inte har noggrann kunskap om hur det ligger till. "Att offra sitt liv för syndare"? ALLA är syndare, det gäller även för ett Jehovas Vittne. För "synden kom till världen genom en människa", även kallad den adamitiska synden, därav är vi alla syndare. Du har åsikter om saker som du verkligen inte har kollat upp noggrannt hur det ligger till. Det tycker jag är tråkigt.

Angående "Är det så att någon är svag kan den dra ner oss andra i tron, då kanske vi inte överlever Harmageddon" så säger jag personligen, med mina egna ord: Hellre att en person dör pga synd än att flera personer gör det p g a en människas avvikelse från tron.
2008-08-01, 21:59
Bannlyst
Citat:
En tvärvändning var förbudet mot trransplantationer. Först var det tillåtet, sen var det plötsligt förbjudet ("kannibalism") och sen var det tillåtet igen. Undrar hur många som dog helt i onödan under de år det var "tillfälligt förbjudet"?
Du snöar in på att folk dör. Får jag fråga dig: Är det viktigare att leva p g a att man gick emot Guds föreskrifter, eller är det lämpligare att dö, för att inte trotsa Guds föreskrifter?

Citat:
"Hörsägen"?! Hur många gånger har JV prdeikat Harmageddon? 1914, 1925, flera år däremellan som jag inte minns nu och senast 1975. Och än har det inte kommit. Är inte det falska profeter? Du citerar ju själv Matteus 24:36...
Dessa påståenden gjorde dom för länge sedan, självklart hade dom fel, men får man inte ha fel enl. dig? Man måste tydligen vara helt ofelbar. INgen människa är fullkomlig, yttermera kan de inte kallas "falska profeter" när dom rättat till sina egna misstag?

Citat:
Bibeln är ingalunda det viktigaste redskapet. I så fall hade inte så många ändringar av "policyn" gjorts genom åren. "Nytt ljus" brukar det heta..
Oj, vilka påståenden. Nu säger vi så här: Om du inte har varit eller är ett JV eller ens studerat bibeln så tycker jag att du lämpligen håller tyst nu, för jag tycker inte att du kan ha några åsikter när du inte ens är insatt i Gud din Skapares principer och normer. Dom har ändrat sin uppfattning, för att dom inte har varit på det klara riktigt med en del trosuppfattningar, så fort dom insett att dom gjort fel så har dom ändrat sig? VAR iligger problemet. Jag tycker att du ställer orimliga krav. Är du så himla perfekt då? DU verkar ju veta bättre.

Citat:
Blod på sina händer har de sannerligen...Tänk på det jag sa om organtransplantation nyss. Tänk på det fullständigt vansinniga blodförbudet. En grotesk tolkning av Bibeln om något, som kostat och kostar människor livet.
frågar dig igen: Är det viktigare att överleva p g a att man gick emot Guds föreskrifter, eller är det lämpligare att dö, för att inte trotsa Guds föreskrifter? Tänk nu också på att Jehovas Vittnen har hoppet om uppståndelse, dvs om dom dör så gör det inget så länge dom hållit sig ostraffliga inför Gud. Jag tycker valet där är ganska enkelt.

Citat:
Du får gärna vara hur aggro du vill, jag ändrar inte min ståndpunkt...

Hur länge har du varit ett vittne? Eller studerar du "bara"?

Näe, jag är inte aggro. Lite fredagstrött bara. Lång, svettig dag o träningsvärk. Jag har studerat till och från sen -92. Anledningen till att jag aldrig överlämnat mig till Gud är p g a drog- och alkoholproblem. Nu är jag kvitt dom och mitt mål är glasklart. Jag vill tjäna Gud.
2008-08-01, 22:05
Bannlyst
Apropå blod: http://www.watchtower.org/z/hb/article_02.htm

Faktum är att blodtransfusioner medför mer risker än hjälp. Det finns idag andra metoder att tillgå än denna avlegade metod. Ett Jehovas Vittne vill självklart leva, dom älskar livet och anser det vara en gåva från Gud. Men dom är noga med att inte gå emot Guds regler vad gäller detta.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-01 kl. 22:07.
2008-08-01, 23:06
Medlem
Citat:
Jaså? Många vetenskapsmän och forskare är eniga i det att det har ökat.

Var inte Jesus Sabbatens Herre? Om man är herre över något, bestämmer då inte vad som gäller och inte gäller i det avseendet?

Hur menar du "en god gärning som strider mot bibeln"?

De följer Guds anvisningar, principer och råd från punkt till pricka. Var iligger problemet? Det låter som om du har problem med Guds auktoritet. JV har inget emot att skänka pengar till hjälporganisationer så länge hjälporganisationen inte tar ståndpunkt inom politik och/eller religion. En syster eller broder som är utesluten vet mycket väl hur det kommer sig att denne blev utesluten i första hand. Det är absolut det sista äldstebröder i JV vill göra - att utesluta någon. Den uteslutne är väl medveten om sina handlingar, att personen sen ifråga mår pyton är väl självförvållat? För att inte riskera att församlingen råkar ut för detta moraliska förfall så väljer dom helt sonika att inte prata med denne personen, helt enligt Guds föreskrifter. Men visst får man prata med uteslutna om man vill, men det är inte lämpligt, och ett JV som är trogen Gud följer Guds åsikter angående detta.

JV om några är kärleksfulla, "om ni inte har kärlek inbördes då är inte Fadern i er" eller nåt liknande har jag hört. Dom dömer ingen, det är endast Gud som får döma. Om ett vittne begår en grov synd enl. bibeln så blir dom först varnade, säkert fler gånger än en och om dom ändå inte ändrar sig så blir dom uteslutna. Är det så konstigt? Om du har föreskrifter och regler i en förening och en medlem inte följer dom så sparkar dom väl helt sonika ut den personen som vägrar följa föreningens lagar och föreskrifter? Var iligger problemet? Dom som blivit uteslutna har ju själva satt sig i den situationen trots att dom blivit varnade och blivit ombedda och/eller blivit erbjudna hjälp med att göra något åt sin situation.

Du är förvirrad för att du inte har noggrann kunskap om hur det ligger till. "Att offra sitt liv för syndare"? ALLA är syndare, det gäller även för ett Jehovas Vittne. För "synden kom till världen genom en människa", även kallad den adamitiska synden, därav är vi alla syndare. Du har åsikter om saker som du verkligen inte har kollat upp noggrannt hur det ligger till. Det tycker jag är tråkigt.

Angående "Är det så att någon är svag kan den dra ner oss andra i tron, då kanske vi inte överlever Harmageddon" så säger jag personligen, med mina egna ord: Hellre att en person dör pga synd än att flera personer gör det p g a en människas avvikelse från tron.

Antalet jordbävningar har inte ökat det är mätmetoderna som blivit bättre inget annat. Alla andra lögner JV går ut med finns redan i tråden. Vi har också konstaterat att hjärntvätt är ett effektivt redskap.
2008-08-01, 23:08
Medlem
Citat:
Apropå blod: http://www.watchtower.org/z/hb/article_02.htm

Faktum är att blodtransfusioner medför mer risker än hjälp. Det finns idag andra metoder att tillgå än denna avlegade metod. Ett Jehovas Vittne vill självklart leva, dom älskar livet och anser det vara en gåva från Gud. Men dom är noga med att inte gå emot Guds regler vad gäller detta.

Tror du på det där själv?? Ditt snack om blodtransfusioner är ju bara bullshit du läst i vakttornet. Ta reda på fakta i målet själv istället för att lyssna på sektledare från USA.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in