2008-07-22, 11:03
Medlem
krypmetodens avatar
tråden ligger i "religion" är inte jehovas vittnen en sekt?

togs iaf fram som det i nått program på 4 eller 3an, det där programmet med aschberg och dolda kameror, där dom hade räddat nånfamilj från jehovas sekten, fasst vad vet jag, ligger väll i att nån snubbe som äger 3an som är kristen, muslim eller nått annat
2008-07-22, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Precis så, rycker verser ur sitt sammanhang, gör ju även Jehovas vittnen...Har själv varit i "dörrknackarsvängen" och vet precis hur det går till!!

Hej på dig...vem är du?
Du går ut hårt redan från början.
Har du läst alla inlägg från start?
2008-07-22, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanYeahQUOTE
jag ville bvara påpeka att man har all rätt att tillrättavisa! sen ska man givetvis göra det på ett bra sätt med!

Har man det?
Jo kanske om man tillhör allt annat än JV, för då anses man vara en besserwisser och en dömande person.
2008-07-22, 14:16
Medlem
schabo-labos avatar
Här finns lite om jordbävningar bland annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Myrra
Det fanns en länk här tidigare om forskning som sa: att det inte är fler krig, inte är mer nöd, inte är mer brott osv osv i vår tid än tidigare.
Tvärtemot vad JV säger.
Är det någon som vill hjälpa mej få tag på den? Tack i så fall.
http://user.tninet.se/~oof408u/fkf/artiklar/smallb/smallb3.htm
2008-07-22, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Hej på dig...vem är du?
Du går ut hårt redan från början.
Har du läst alla inlägg från start?

Hej!

Jag är f.d vittne (eller odöpt förkunnare), var med i ca 8 år.

Ja, jag går ut hårt, därför att om du har Sanningen (med stort S!) ska du tåla det och kunna bevisa det...
Men jag har iofs ingen rätt att vara ohövlig...så om jag var det ber jag om ursäkt.

Jag har läst alla inlägg t om sidan 298, jag har hajat till många ggr men ungefär där kände jag att jag måste göra några inpass.
2008-07-22, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krypmetoden
tråden ligger i "religion" är inte jehovas vittnen en sekt?

togs iaf fram som det i nått program på 4 eller 3an, det där programmet med aschberg och dolda kameror, där dom hade räddat nånfamilj från jehovas sekten, fasst vad vet jag, ligger väll i att nån snubbe som äger 3an som är kristen, muslim eller nått annat

Därom tvistar de lärde...En del säger att det är en sekt, andra säger att det inte är det. Det beror lite på hur man definierar "sekt", definierar man den efter kriteriet att det är en person, död eller levande, som står i centrum för tillbedjan är det en sekt. Då är inte JV en sekt. Definierar man den efter andra kriterier så är det en sekt. Det finns en bra lista över kriterier för en sekt, ska se om jag kan googla fram den!

Här finns lite, och enligt den listan är ju JV en solklar sekt...
http://wapedia.mobi/sv/Sekt
Senast redigerad av Bella_Donna 2008-07-22 kl. 15:54.
2008-07-22, 21:29
Medlem
Tack Schabo-labo.
2008-07-23, 18:26
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Bra bibelställe mister Foto.

Japp, svart på vitt vad Gud säger om högtider.
2008-07-23, 18:34
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Foto du förstår att du debatterar med en som verkligen tror att han hittat sanningen fast motsatsen kan bevisas hur lätt som helst. Du kan rada upp bevis mot Jv men inget hjälper. Suck!

Ja det är konstigt.... Gud visar på sin vilja i det Nya förbundet, Nya Testamentet men då är dom och rotar i det gamla för att hitta ställen som motbevisar det nya??

Gud har talat genom Sonen

Heb1:1 Sedan Gud i forna tider många gånger och på många sätt hade talat till fäderna genom profeterna, 2 har han nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son.
2008-07-23, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Därom tvistar de lärde...En del säger att det är en sekt, andra säger att det inte är det. Det beror lite på hur man definierar "sekt", definierar man den efter kriteriet att det är en person, död eller levande, som står i centrum för tillbedjan är det en sekt. Då är inte JV en sekt. Definierar man den efter andra kriterier så är det en sekt. Det finns en bra lista över kriterier för en sekt, ska se om jag kan googla fram den!

Här finns lite, och enligt den listan är ju JV en solklar sekt...
http://wapedia.mobi/sv/Sekt

Med den listan skulle man kunna definiera kulturer som sekter eller politiska organisationer eller politiska partier.
2008-07-24, 15:43
Medlem
Undrar varför det så lätt blir mindre trivsam stämning här. Jag som vittne kan se att det som andra vittnen försöker säga här stämmer, enligt tron och tolkningen man har. Och jag tror inte någon vill vara oärlig eller ljuga, alla berättar om den tro den har. Sen kan många gånger den strikta tron som står skriven i litteraturen inte vara den som fungerar ute i livet. Man kan inte trycka in människor i formar och jag undrar om Gud verkligen är ute efter det. Ska alla ha samma personlighet och gå på rad som nickedockor? Visst det måste finnas regler och gränser men från det till massproduktion av likadana personer som uppför sig på exakt lika sätt är det ett och annat kliv. Och hur viktigt är det för Gud att bli sedd som den han är? Är han treenig eller inte eftersom det ämnet tydligen är hett här. Spelar det någon roll hur man som människa ser honom? Jag har inte heller en längtan till någon himmel jag vill vara på jorden. Det kanske är det man lär sig tycka inom denna tro. Men jag förstår inte vad jag skulle göra där. Har inga önskemål att bli kung som härskar i tusen år. Jag vill leva i lugn och ro med mina djur. Spelar det någon roll hur vi tror med tanke på det? Har tänkt mycket på den styrande kretsen och huruvida dom är speciella eller inte. Det sades för en tid sedan att man den sista tiden skulle försäkra sig själv att SK är den rätta slaven för det skulle bli svårt att tro det för vissa när slutet är nära. Är det därför jag tänker så här nu? Kommer jag att bli utsållad och inte få överleva Harmageddon? Är allt som sägs om dom bara ett missförstånd och elakt förtal utan någon som helst verklighetsgrund? Jag vet inte. Men jag måste tro att det är det. Jag har inte vetskap om allt som händer och sker i alla församlingar och absolut inte där SK sitter. Jag vet knappt vad som händer i min egen församling förutom det allmänna. Det känns bara så typiskt att tankarna far iväg precis så som vi blivit varnade för. Min mark är inte längre fast och stabil. Den har blivit som jag aldrig trodde den kunde bli. Jag som varit så säker. Eller har jag det? En SANNING är alltid trevligt att ha. Jag kan skjuta annat åt sidan och alltid intala mig själv att jag vet hur livet är ordnat. Jag behöver inte engagera mig i något som innehåller bevarandet av miljö djur eller annat för jag vet ju att Gud kommer att ta hand om allt. Snart. Vilken dag som helst. Jag behöver inte bry mig om att jag har ett nedbrytande arbete för snart blir jag befriad och då kan jag leva det verkliga livet. Vilken dag som helst nu. Jag måste bara leva ett enkelt liv och rätta mun efter matsäcken och inte ha önskan efter något mer i den här världen. Allt jag skulle vilja ägna mig åt och bli duktig i får jag lägga åt sidan. Och under tiden så går åren. Men i evigheten finns all tid i världen att göra allt man vill. Vad kan slå evigheten? Livet som är nu är bara slitigt och tungt ändå och inget att ha. Strunt i allt runt omkring och gå bara på möten och i tjänsten och studera. Samtidigt blir man uppmanad att ha balans i livet. Jag lyckas inte med det. Är antagligen ett hopplöst fall. Jag kan inte hitta en balans i dessa krav och måsten. Kan någon det? Utan att leva i någon slags förnekelse av fakta? Fick en gång höra att för att ha tro med gärningar så måste jag vara i centrum av församlingen. Jag måste umgås med medtroende, jag måste bjuda hem folk, jag måste stanna kvar efter varje möte för att prata med medtroende, jag måste vidga mig och prata med alla, jag måste sätta ännu mer fart ut i tjänsten, jag måste vara där det händer något hela tiden osv. Jag säger bara en sak. Efter att redan varit slutkörd av stress så var detta dödsstöten. Ni vet att tro utan gärningar anses vara död. Och eftersom jag inte gör dessa gärningar så antar jag att min tro är död. Även fast jag inte kände det så. Men vad betyder det jag känner mot den tro som följt mig i hela mitt liv. Jag har inte orkat gå på möten på lång tid nu. Jag vet inte när jag orkar det igen. För min del gäller det som Leviticus skrev i allra högsta grad. Tids nog får jag se hur allt slutar.
2008-07-24, 17:03
Medlem
schabo-labos avatar
Ny spännande bok om livet som JV.
http://www2.sigtunabygden.se/avd/1,1826,MC=600-cat=296-AV_ID=779078,00.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här