2008-06-30, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Problemet är att de flesta verkar tro att de har sanningen pga. samfundet de tillhör eller tolkningen utav bibeln! Det som jag säger är detta: Om du tror att Jesus är Guds son och att han dog för dig, och Gud uppväckte honom från dem döda på den tredje dagen, då har du sanningen eftersom Jesus är Sanningen! Oavsett vilket samfund du tillhör, Det spelar alltså ingen roll om du är ett Jehovas Vittne, katolik, protestant eller baptist, alla som tror att Jesus är Guds son, att han dog för människornas synder och uppstog, har Jesus i sitt liv! Jag har inte sagt att du inte har Jesus, det jag säger är att du har sanningen "Jesus" om du tror på honom!

Ok. Och då betyder inte detta med treenigheten egentligen så mkt?
2008-06-30, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Ok. Och då betyder inte detta med treenigheten egentligen så mkt?

Treenigheten är endast en förklaring på Guds natur! Jag tror inte att det är en frälsningsfråga eftersom ordet "treenighet" inte nämns i Bibeln!
2008-07-01, 00:00
Medlem
Citat:
Vakttornet talar inte om för vittnena vad de "exakt ska tycka i varje fråga".

Jo!
2008-07-01, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highness^^
Treenigheten är endast en förklaring på Guds natur! Jag tror inte att det är en frälsningsfråga eftersom ordet "treenighet" inte nämns i Bibeln!

Aha.
2008-07-01, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Jo!

Näääää....
2008-07-01, 11:16
Medlem
Citat:

Jodå!

När det stod i Litteraturen att vaccinationer var förkastligt, så tyckte "alla" JV att det var så.
När det sod att organtransplantioner var fel, så tyckte givetvis "vännerna" detsamma!
Och JV har hängt ned i alla konstiga och svårförklarliga tolkningar av blodfrågan, det senast publicerade är alltid det rätta!

Kommer ihåg för över 30 år sedan, när Vakttornet hade en artikel om att homosexuella handlingar inte var otukt. Dvs det var givetvis en synd, och uteslutningsorsak, men eftersom det inte var otukt var det inte skilsmässoorsak, som ju otukt annars är!!??

Diskuterade detta med en del JV, men i deras ögon var detta en självklarhet, hur skulle det kunna vara otukt?? Självklart hade Vakttornet rätt!!

Efter bara ca ett år kom en ny artikel i Vakttornet där man nu sa att homosexuella handlingar var otukt!
Och plötsligt insåg alla JV att självklart är det så!
2008-07-01, 11:18
Medlem
Citat:
Upprepade ggr skrev jag det nog...inte.

Och byhåla var ordet, inte bondhåla.
Med det menade jag att JV finns överallt, även där man inte tänker sig att träffa på dem.

Ursäkta att jag råkade skriva bondhåla i stället för byhåla.
Men du vidhöll faktiskt flera gånger att JV predikade i varje byhåla på den här planeten!
2008-07-01, 12:46
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jodå!
Kommer ihåg för över 30 år sedan, när Vakttornet hade en artikel om att homosexuella handlingar inte var otukt. Dvs det var givetvis en synd, och uteslutningsorsak, men eftersom det inte var otukt var det inte skilsmässoorsak, som ju otukt annars är!!??

Diskuterade detta med en del JV, men i deras ögon var detta en självklarhet, hur skulle det kunna vara otukt?? Självklart hade Vakttornet rätt!!

Ja nu när du säger det minns jag faktiskt att det inte var en skiljsmässo orsak,
om man utövade sex lekar som inte innebar befruktning. DVS om min man skulle
ha analsex med en annan kvinna och inte "vanligt" samlag, så skulle jag inte
få skilja mig från honom och sedan gifta om mig. Det räknades inte som ett
giltligt skäl att få skilja sig och gifta om sig...

Vanligt hångel och penetrerande med fingrar och dyligt var inte en anledning
till att begära skiljsmässa för att senare gifta om sig. Begärde man skiljsmässa
och levde i celibat resten av sitt liv var det ok, skulle du mot förmodan träffa
en ny partner och gifta om dig skulle DU bli utesluten på grund av otukt, otrohet...

Helt sjukt...
2008-07-01, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Ja nu när du säger det minns jag faktiskt att det inte var en skiljsmässo orsak,
om man utövade sex lekar som inte innebar befruktning. DVS om min man skulle
ha analsex med en annan kvinna och inte "vanligt" samlag, så skulle jag inte
få skilja mig från honom och sedan gifta om mig. Det räknades inte som ett
giltligt skäl att få skilja sig och gifta om sig...

Vanligt hångel och penetrerande med fingrar och dyligt var inte en anledning
till att begära skiljsmässa för att senare gifta om sig. Begärde man skiljsmässa
och levde i celibat resten av sitt liv var det ok, skulle du mot förmodan träffa
en ny partner och gifta om dig skulle DU bli utesluten på grund av otukt, otrohet...

Helt sjukt...

Javisst var det sjukt.
Det märkliga är att i stort sett alla JV accepterade dessa regler. Det stod ju i Vakttornet, och var därmed höjt över all kritik.

Hörde faktiskt talas om någon stackars syster som gift sig med en homosexuell man, som senare erkände sin läggning, och levde med en annan man.
Han blev utesluten, men den stackars systern kunde inte få en skriftenlig skilsmässa, utan skulle alltså vara bunden vid denna man resten av sitt liv.

Och det tycke de flesta JV var helt rätt.

Sedan, när ändringen kom, så kunde plötsligt dessa JV se att DET var det rätta!

Så visst talar Vakttornet om för vittnena vad de "exakt ska tycka i varje fråga".
2008-07-01, 13:50
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
De är ju numera lite mjukare i sin approach för att slippa repressalier. Numera är det ju en samvetsfråga om man vill rösta i valen i USA, exempelvis.
2008-07-01, 14:18
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Javisst var det sjukt.
Det märkliga är att i stort sett alla JV accepterade dessa regler. Det stod ju i Vakttornet, och var därmed höjt över all kritik.

Hörde faktiskt talas om någon stackars syster som gift sig med en homosexuell man, som senare erkände sin läggning, och levde med en annan man.
Han blev utesluten, men den stackars systern kunde inte få en skriftenlig skilsmässa, utan skulle alltså vara bunden vid denna man resten av sitt liv.

Och det tycke de flesta JV var helt rätt.

Sedan, när ändringen kom, så kunde plötsligt dessa JV se att DET var det rätta!

Så visst talar Vakttornet om för vittnena vad de "exakt ska tycka i varje fråga".

Jag tänker på de stackars männsikorna som blivit uteslutna på grund av olika
regler som de ändå ändrar på sen. Det är ju konstigt att man kan ha en
uteslutningsmetod i en religion som är så otroligt föränderlig.

Tänk om jag får reda på om låt oss säga 20 år framöver att de som gör exakt
som jag gjorde inte blev uteslutna???? Utan att det skulle bli godtagbart. Äsch
jag vet ju att det finns många som är kvar som gjort samma sak som jag om och
om igen... Men det beror nog på vem man sitter i förhör med också..

SUCK.
2008-07-01, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
De är ju numera lite mjukare i sin approach för att slippa repressalier. Numera är det ju en samvetsfråga om man vill rösta i valen i USA, exempelvis.

Och det har vi vilka källor på?

Intressant fenomen hur mkt energi som läggs ner på att diskutera sådana här saker egentligen. Säg nej tack när det knackas på och lev era liv, ingen tvingar er att lyssna.
Ni kommer inte behöva känna er hotade av att bli nedslagna eller mördade av av ett Vittne en mörk kväll, de vill inte ställa upp i krig utan sitter hellre i fängelse. De betalar sin skatt och försöker inte fuska. Samhället kommer fungera med JV medborgare.
Allt som allt så finns det så mkt bättre saker att engagera sig i istället för att fösöka hitta fel på något som man egentligen inte behöver bry sig i.

Ni lever 70-80 år gör något tillfälligt vettigt av det istället.

Ut och sola...njut.. det är sommar!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in