2008-08-14, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenrisbane
Hur många Rikets Sal som byggs är väl ändå av sekundär betydelse? Om antalet tempel dedikerade till Vishnu skulle öka, innebär det då att det finns fyrarmade blå gubbar?

Det intressanta i detta sammanhanget är att det ett flertal ggr här på forumet har ifrågasatts om predikoarbetet gör ngn nytta eftersom antalet JV ändå bara sjunker (detta gällde Sverige). Om nu antalet Jv stadigt sjunker skulle det ju inte behöva byggas fler riketssalar eller hur??

För även om JV som vissa påstår skulle sitta på enorma rikedomar tror jag knappast man bygger salar bara för att dom skall stå tomma eller???

Men som sagt, jag är ju indoktinerad av sällskapet så vad vet jag
2008-08-14, 22:07
Medlem
schabo-labos avatar
På tal om predikoarbete

så kommer de eventuellt minska drastiskt antal timmar som krävs på fältet för att kalla sig pionjär.
2008-08-14, 22:13
Medlem
Snorlyktans avatar
Vafasen, har jag missat en hel tråd full med exempel på Isgrimnurs bristande utbildning?

Kul.
2008-08-14, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Jo då, de flesta människor kan skapa liv. Jag har tex gjort det två gånger.

Jaså du. Nu pratar vi skapa liv av död materia. (sånt som bara Gud klarar av) Är du död materia?
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-14 kl. 22:55.
2008-08-14, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Vafasen, har jag missat en hel tråd full med exempel på Isgrimnurs bristande utbildning?

Kul.

Look who's talking! Här kommer mannen utan några som helst teokratiska eller teologiska kunskaper. Men vi älskar alla människor, dig med, även ifall du är en evolutionist.

Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Men faktum kvarstår, på många håll säljs RS, för att de har blivit FÖR STORA! Och nya, mindre byggs i stället.
Eller församlingar slås ihop!

Och hur kan det komma sig att man säljer flera sammankomsthallar??
Strängnäs? och Ovesholm?

Strängnäs ska tydligen säljas p g a att det förmodligen kostar för mycket att ha byggnaden. Sammankomsterna kommer att hållas där som vanligt misstänker jag. Ovesholm vet jag inget om. Att man säljer byggnader eller bygger mindre kostnadseffektivare Rikets Salar betyder inte att det minskar i församlingarna, tvärtom.

Enligt årsrapporten för 2006 (hittar inte för 2007, men vet att det var i samma slängar som 2006) så var det en global ökning på 248.327, döpta förkunnare och det ökar stadigt. Men visst, inbilla er att det går dåligt för Jehovas förkunnare av de goda nyheterna! Årsrapporterna talar sitt tydliga språk om motsatsen!!

Att det sker en ökning i Afrika är mycket pga att länder lättar på lagarna mot förbudet av JV's predikoarbete. Det är faktiskt rätt underhållande att se motståndare försöka smutskasta något så rent, och ändå bli så starkt motbevisade av Sanningen som inte går att dölja. Gud välsignar sina lojala tjänare!

Nu är det läggdags för den här gubben. Natti på er!
2008-08-14, 22:56
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Look who's talking! Här kommer mannen utan några som helst teokratiska eller teologiska kunskaper. Men vi älskar alla människor, dig med, även ifall du är en evolutionist.

Tja, har tystat dig med bibelcitat ett par gånger iaf. Tycker nog jag klarar mig.

Du däremot saknar ens rudimentära kunskaper inom biologi, kemi, fysik och grundläggande vetenskapsfilosofi. Möjligtvis även skoknytningsteori.

Jag måste fråga: har du inte börjat skämmas ens lite för att häva ur dig påståenden om evolutionsteori en fjärdeklassare kan vederlägga?

Och en fråga till som du underlät att svara på i en annan tråd:
När Darwin la fram sin evolutionsteori var kreationism det gällande paradigmet. Om evolutionsteorin är ologisk, som du säger, hur i helskotta lyckades den, trots hån och skarp kritik orsaka ett så totalt paradigmskifte och bli den just nu allenarådande teori som lyckas förklara biodiversitetens ursprung?
Är nyfiken på vad du har för funderingar kring det. Kommunistisk konspiration? Satan påverkade oss alla? En armé av tankeläsande äpplen?
Senast redigerad av Snorlyktan 2008-08-14 kl. 23:02.
2008-08-14, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Men faktum kvarstår, på många håll säljs RS, för att de har blivit FÖR STORA! Och nya, mindre byggs i stället.
Eller församlingar slås ihop!

Och hur kan det komma sig att man säljer flera sammankomsthallar??
Strängnäs? och Ovesholm?

Strägnäs såldes pga den används ett antal veckoslut per år under sommaren.

Övriga året stod den oanvänd.

Likadant med Ovesholm, den används ett par veckoslut på våren och ett par på hösten i samband med kretssammankomsten.

Det blir billigare att hyra in sig än att ha dom stående tomma stora delar av året.

Så det var anledningen till dem två
2008-08-14, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke

Likadant med Ovesholm, den används ett par veckoslut på våren och ett par på hösten i samband med kretssammankomsten.

Det blir billigare att hyra in sig än att ha dom stående tomma stora delar av året.

Tja huvudsaken var nog pengabrist och då kom man på att det var bättre att sälja och sen hyra lokalerna när man behövde. Sund företagsekonomi ja. Men man hade anläggningen kvar så länge man hade pengar. Svårare är det inte.

Du var inte riktigt sanningsenlig när det gällde Rikets sal i Malmö. Ja man säljer den man hade för att bygga nytt. Mindre sal? Javisst.
2008-08-14, 23:19
Medlem
Citat:

Jaha!
Och när man skaffade dessa lokaler, så visste man alltså inte om att de skulle komma att stå tomma det mesta av tiden???
Tyder på väldigt dålig planering.

Minns hur mina släktingar talade sig varma för fördelarna med egna sammankomsthallar, och att slippa hyra in sig.

Vad är det som har förändrats sedan dess?
2008-08-14, 23:21
Medlem
IsgrimnuR,
Jag väntar fortfarande på källhänvisningen till att Sällskapet uppmuntrar till självständigt tänkande??
2008-08-14, 23:24
Medlem
Citat:
Det intressanta i detta sammanhanget är att det ett flertal ggr här på forumet har ifrågasatts om predikoarbetet gör ngn nytta eftersom antalet JV ändå bara sjunker (detta gällde Sverige). Om nu antalet Jv stadigt sjunker skulle det ju inte behöva byggas fler riketssalar eller hur??

För även om JV som vissa påstår skulle sitta på enorma rikedomar tror jag knappast man bygger salar bara för att dom skall stå tomma eller???

Men som sagt, jag är ju indoktinerad av sällskapet så vad vet jag

Glöm inte att man har sålt många RS!
Varför gör man det, om verket går framåt?
2008-08-14, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Tja, har tystat dig med bibelcitat ett par gånger iaf. Tycker nog jag klarar mig.
Rättelse: Du fick vänta på ett svar. Det är skillnaden. Jag hade andra inlägg som jag prioriterade med svar före. Sen att jag inte hinner svara på 10 inlägg inom loppet av en kvart med tanke på sammanställningar av skriftställen och logiska förklaringar... det tar du ingen hänsyn till?

Jag behöver inga vetenskapliga kunskaper för att kunna komma fram till att Gud har rätt, vetenskapsmännen har fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in